Gå til innhold

Prosecco- hvor lang holdbarhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, mulig et dumt spm: jeg fikk en flaske prosecco til bursdagen min for 1,5 år siden. Da jeg ikke drikker vin selv så har den bare blitt stående. Nå skal jeg ha besøk til helgen og tenkte å servere den som velkomstdrink—- men så lurer jeg: er den holdbar så lenge? (Mss kjøpt på polet rett før jeg fikk den). Da jeg ikke drikker bobler selv så har jeg ikke sjans til å smake meg frem til dette heller. Noen som har noen innspill? Kan jeg trygt servere denne?

Anonymkode: ed267...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Arwen Undómiel

Jeg har en prosecco i kjøleskapet. Den har vært der i 2 år, vet ikke om den er drikkendes, men håper det:). Er det ikke litt som vin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjøleskapet: Sannsynligvis ok. I romtemperatur: Mer tvilsomt. Den er sikkert mulig å få i seg, den er ikke skadelig. Men god?

Anonymkode: 9a901...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den er helt ok. 

Prosecco er stort sett "unge" viner som ikke er egnet for lagring. Men dette er ikke snakk om så veldig lang tid. Sett den på kjøling, og server! 

Anonymkode: 003b3...1d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musserende vin har lengre holdbarhet enn stille vin, men oppbevaring i 20°C og over er ikke optimalt. Bør i så fall drikkes nå. Kjellertemperatur er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vox_populi said:

Musserende vin har lengre holdbarhet enn stille vin, men oppbevaring i 20°C og over er ikke optimalt. Bør i så fall drikkes nå. Kjellertemperatur er rett.

TS spør om en prosecco oppbevart i ett og et halvt år. Har dette vært i romtemperatur, ville jeg kjøpt en ny flaske til et selskap.

Anonymkode: 9a901...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

TS spør om en prosecco oppbevart i ett og et halvt år. Har dette vært i romtemperatur, ville jeg kjøpt en ny flaske til et selskap.

Anonymkode: 9a901...05d

Da mener jeg med romtemperatur at det kan ha blitt varmt om sommeren. Det er ikke optimalt. Men for all del - den KAN være ok. Jeg hadde som sagt ikke tatt sjansen, til et selskap.

Anonymkode: 9a901...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde som sagt ikke tatt sjansen, til et selskap.

Det kommer an på hvilket selskap du omgir deg med, det – feinschmeckere eller bælmere.
Trådstarter spør om det er trygt. Trygt som i "ikke diare" – ja. Usmak som noen vil merke – kanskje. Usmak som alle merker – usannsynlig. Alt under forutsetning av oppbevaring i romtemperatur.
Men alt dette er gjetninger. Først når flaska åpnes, får en svaret. Er det viktig at vinen sikkert er vellykket, kjøp ny.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det kommer an på hvilket selskap du omgir deg med, det – feinschmeckere eller bælmere.
Trådstarter spør om det er trygt. Trygt som i "ikke diare" – ja. Usmak som noen vil merke – kanskje. Usmak som alle merker – usannsynlig. Alt under forutsetning av oppbevaring i romtemperatur.
Men alt dette er gjetninger. Først når flaska åpnes, får en svaret. Er det viktig at vinen sikkert er vellykket, kjøp ny.

Enig - prosecco bør regnes som ferskvare. Den har aldri vært ment som lagringsvin. Ellers eit framifrå svar frå Vox_populi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...