AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #1 Skrevet 6. mars 2019 Jeg skal hente en valp fra Sverige med tog. Er det noen som har noe erfaringer med det som vil fortelle alt før og etter dere henta den og hva dere gjorde? Jeg har lest på Mattilsynet sine sider. Anonymkode: b28be...fab
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #2 Skrevet 6. mars 2019 Er det en slags toll greie som alle må gå gjennom før man tar tog til og fra Sverige? Toget stopper jo på mange stasjoner. Er det sånn som det er på fly eller på Kiel ferga? Altså at det er umulig å ikke gå feil. Jeg skal fortolle valpen og gjøre alt riktig og å gå på rødt. Jeg har aldri tatt tog før til utlandet. Kun bil, ferge og fly. Anonymkode: b28be...fab
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #3 Skrevet 7. mars 2019 Er det noen som har tatt tog til Sverige her? Jeg har aldri tatt tog til utlandet i det hele tatt og derfor jeg lurer. Anonymkode: b28be...fab
Million Skrevet 7. mars 2019 #4 Skrevet 7. mars 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har tatt tog til Sverige her? Jeg har aldri tatt tog til utlandet i det hele tatt og derfor jeg lurer. Anonymkode: b28be...fab Ja, jeg har tatt toget fra Oslo til Stockholm og tilbake igjen mange ganger pga jeg var sammen med en svenske en stund. Det gikk sivilkledde tollere på perrongen på Oslo S og plukket ut tilfeldige passasjerer til kontroll når man gikk av utenlands-tog. I tillegg var det tollere ombord på toget i retning Sverige. Om det var tollere på perrongen på svensk jord vet jeg ikke, for jeg ble aldri stoppet der og så ingen. Men jeg ble stoppet og plukket ut for kontroll to ganger på norsk side. Det er ingen steder man kan "gå på rødt" på en togperrong. Så jeg vet ikke hvordan det skal gå til at du fortoller hunden, med mindre de sivile tollerne plukker deg ut tilfeldig. Kanskje man fortoller hunden i etterkant ved å kontakte tollvesenet? Du bør kontakte dem i forkant og spørre hvordan du skal gå frem når du bruker toget. Endret 7. mars 2019 av Million 1
Million Skrevet 7. mars 2019 #5 Skrevet 7. mars 2019 https://www.toll.no/no/verktoy/regelverk/tollabc/3-trafikken-til-og-fra-tollomradet/3-1/melde--og-fremleggelsesplikt-for-varer-som-innfores-pa-vei-og-skinner/ " Kommer man til tollområdet med tog, må man henvende seg til tollmyndighetene ved første mulige anledning. I praksis vil det ofte være det nærmeste tollsted der man forlater toget. Det er ikke et krav at passasjerene forlater toget for å oppfylle melde- og fremleggelsesplikten før man har kommet fram dit man skal, f.eks. der toget fra Sverige stopper i Fredrikstad på vei til Oslo. Her er det tilstrekkelig å henvende seg til tollmyndighetene i Oslo. Dersom tolletaten har kontroll på toget eller på stasjonen, plikter man imidlertid å opplyse om eventuelle tollpliktige varer. Når varene som medbringes er fortollet ved hjelp av fortollingsautomat eller KvoteAppen, anses disse som fremlagt for tollmyndighetene. Gyldig kvittering må kunne fremvises. Man behøver da ikke henvende seg til tollkontor ved grensepassering for å oppfylle melde- og fremleggelsesplikten for disse varene. Grensepassering kan i slike tilfeller skje både på bemannede og ubemannede grenseoverganger, og også utenfor åpningstiden." 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. mars 2019 #6 Skrevet 7. mars 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det en slags toll greie som alle må gå gjennom før man tar tog til og fra Sverige? Toget stopper jo på mange stasjoner. Er det sånn som det er på fly eller på Kiel ferga? Altså at det er umulig å ikke gå feil. Jeg skal fortolle valpen og gjøre alt riktig og å gå på rødt. Jeg har aldri tatt tog før til utlandet. Kun bil, ferge og fly. Anonymkode: b28be...fab https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/hva_gjor_du_naar_du_kommer_paa_grensen.7137 Ser ikke ut som du trenger å gå på rødt, så lenge du oppfyller de andre kravene.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #7 Skrevet 10. mars 2019 Takk. Må man bestille plass på tog til Sverige på forhånd? Anonymkode: b28be...fab
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #8 Skrevet 10. mars 2019 1) Hunden må ha chip, vaksiner, ormekur (24 timer før ankomst Norge) med stempel i passet 2) Tollere går i toget både til og fra Norge, og gjør stikkontroller. Så er ikke sikkert du blir kontrollert. Men alltid greit å ha alt av papirer i orden. Har tatt toget mange ganger t/r med hund og aldri blitt kontrollert selv, men mange medpassasjerer har blitt det Anonymkode: d81d4...ca1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå