Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok. Takk for svar.

Jeg får alltid strek, men mye svakere enn kontrollstreken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen har veldig kort LH-topp. Hvor lang syklus har du? Jeg har fått barn både med eggløsning på syklusdag 11, og syklusdag 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar.

Jeg får alltid strek, men mye svakere enn kontrollstreken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (Akkurat nå):

Noen har veldig kort LH-topp. Hvor lang syklus har du? Jeg har fått barn både med eggløsning på syklusdag 11, og syklusdag 22.

Aner ikke noe om syklusen min. Har ikke merket den på ppillernog den har vært helt ustabil siden pilleslutt. 

Men betryggende at det kan variere såpass med eggløsning! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmenhei skrev (4 minutter siden):

Aner ikke noe om syklusen min. Har ikke merket den på ppillernog den har vært helt ustabil siden pilleslutt. 

Men betryggende at det kan variere såpass med eggløsning! 

Om du er interessert i sykluskartlegging vil jeg anbefale deg boka «Fertilitetsförståelse» av Jenny Koos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet for eggløsning flere ganger om dagen i månedsvis uten å få en eneste positiv test. Da tørstet jeg også meg selv ut i disse månedene for å få mest mulig konsentrert urin (ikke sunt). Ble satt på letrozol selv om alt av blodprøver ellers så bra ut og jeg hadde stabile 28 dagers sykluser. Resultat? Jeg fikk tvillinger. Så ja, det går helt fint an å ha eggløsning uten å få utslag på testen.

Anonymkode: 5d9a6...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg testet for eggløsning flere ganger om dagen i månedsvis uten å få en eneste positiv test. Da tørstet jeg også meg selv ut i disse månedene for å få mest mulig konsentrert urin (ikke sunt). Ble satt på letrozol selv om alt av blodprøver ellers så bra ut og jeg hadde stabile 28 dagers sykluser. Resultat? Jeg fikk tvillinger. Så ja, det går helt fint an å ha eggløsning uten å få utslag på testen.

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (6 timer siden):

Okei. Det er kjipt. 😛 Men eggløsningen kommer jo uansett. Gynekologen sa til oss at om vi har samleie annenhver dag fra ca dag 9 så traff vi eggløsning uansett. 

Sant, den kommer jo uansett 🥳 Tvi tvi

Anonymkode: 91215...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 12.04):

Jeg sluttet på p piller for snart 3 måneder siden og har hatt 2 menstruasjoner. Har testet etter eggløsning denne siste perioden, fra 12 til 16 dager etter første mensdag . Får bare negative tester. Kan jeg ha hatt eggløsning tidligere, eller hatt og allikevel testet negativt?  Hadde litt symptomer dag 11 og 12. Vet så lite om dette, burde ha begynt testingen tidligere kanskje? 

Anonymkode: be803...153

Du kan ha hatt eggløsning både tidligere og senere. Hvor lang er syklusen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Lorieen said:

Om du er interessert i sykluskartlegging vil jeg anbefale deg boka «Fertilitetsförståelse» av Jenny Koos. 

Eller "fifth vital sign" av Lisa Henderson Jack.

Anonymkode: 145d1...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. jeg har fått to barn uten positive el-tester😅

2. jeg hadde ikke eggløsning på 4 mnd etter prevensjonslutt.

Anonymkode: 7ea0c...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kloke damer! Hva tror dere om denne testinga, har EL vært og når tror dere? (Merk at dag 13 er med to ganger, venta litt for kort før jeg tok bilde først) 

IMG_9897.jpeg

Anonymkode: 31532...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei kloke damer! Hva tror dere om denne testinga, har EL vært og når tror dere? (Merk at dag 13 er med to ganger, venta litt for kort før jeg tok bilde først) 

IMG_9897.jpeg

Anonymkode: 31532...02a

Ingen av disse er positive. Anbefaler å teste to ganger per dag :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått 1 positiv eggløsningstest, viste seg at jeg har korts LH topp som fler her skriver. 
Jeg testet kl 7 og fikk en svak strek, testet kl 17 samme dag og fikk positiv test. Testet kl 7 igjen og da var streken svak. Så var kun flaks at jeg fanget den opp. 

Hovedproblemet mitt var at jeg sluttet å teste før eggløsning kom, viste seg at jeg hadde/har eggløsning på dag 19..

Anonymkode: e8105...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 12.00):

Jeg har fått 1 positiv eggløsningstest, viste seg at jeg har korts LH topp som fler her skriver. 
Jeg testet kl 7 og fikk en svak strek, testet kl 17 samme dag og fikk positiv test. Testet kl 7 igjen og da var streken svak. Så var kun flaks at jeg fanget den opp. 

Hovedproblemet mitt var at jeg sluttet å teste før eggløsning kom, viste seg at jeg hadde/har eggløsning på dag 19..

Anonymkode: e8105...303

Men du plukket opp LH-stigning så det er da noe mer enn ingenting☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker eggløsningstester og lurer litt på hvordan stigningen og synkingen av LH fungerer. Jeg har testet hver dag fra CD 11 og har hatt stigning opp til CD15 hvor den var veldig nærme positiv. Kl 16 CD15 tok jeg denne, men når jeg tok en ny kl 20 samme dag så den bittelitt svakere ut. Dagen etter var den definitivt svakere. I dag -CD 17- er test streken nesten borte.

Er det altså mulig at jeg kan ha fått positiv en gang mellom 16 og 20? Eller kan et par ekstra glass med vann gjøre testen såpass svakere og at den egentlig ble positiv i løpet av kvelden/natten?

Er det sånn at hvis LH hormonet først øker så øker det «nok» til at eggløsning forhåpentligvis skjer, eller kan det øke bare litt? 

Jeg legger ved et bilde.IMG_4848.thumb.png.05d1235a530f6b619acc1757a3c01d73.png

Anonymkode: 722db...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ingen her som kan si noe med sikkerhet her. Men jeg tenker et par ting. Den testen morgen cd15 ser sterkere ut enn den kl 16, men er ulike merker og tester og kan derfor ikke sammenlignes. 

1 - man kan 100% absolutt ha eggløsning uten at man får typisk positiv utslag på EL test. Den indikerer kun tilstedeværelse av LH hormon - IKKE om egget faktisk slipper. 

2 - noen har kort LH topp, andre har lang - jo lengre du tester, jo bedre kjent vil du bli med akkurat sin syklus og din normal - det finnes ingen fasit på syklus - så ikke sammenlign med andre. LH kan altså stige raskt og synke raskt for noen. Og sakte stigning og synking for andre. Hva som er gjeldene for deg vil vise seg med flere sykluser - man kan ikke vite ens eget mønster ved første syklus man tester. 

3 - du burde bruke kun 1 type tester for å teste for å få mest mulig like resultater. Ulike merker har ulik mengde fargestoff etc. 

4 - du bør prøve så godt du kan og teste til faste tider om morgen/ettermiddag. Blitt anbefalt av flere gyn/ivf leger å teste etter kl 10 om morningen og før kl 20 om kvelden. 

5 - husk at for at testene skal kunne avleses av appen korrekt må de avbildes i appen innenfor tiden som er avlesningavinduet på testen. 

Anonymkode: d8591...78d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha sex hver tredje dag hele mnd og annenhver dag rundt eggløsning. 
ligg med beina høyt etter sex i en time. 

Anonymkode: a8e8e...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ha sex hver tredje dag hele mnd og annenhver dag rundt eggløsning. 
ligg med beina høyt etter sex i en time. 

Anonymkode: a8e8e...dd2

Ikke nødvendig i det hele tatt. 

Anonymkode: abf2d...4d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...