Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Tenkte at siden testen dagen før ikke har vist strek i det hele tatt, så er det håp om at stigningen av LH er på vei til å skje. Skjønner at den er negativ pm streken er svak, men tenkte at jeg i hvert fall nærmer meg eggløsning siden den viser noe😀 Jeg kan jo håpe og krysse fingrene for at den er positiv snart🤞🏼 Men har mye å lære om LH og eggløsning, skjønner jeg 😅😀 Takk for svar og oppklaring ☺️

Anonymkode: fefed...8b6

Ja jeg skjønner godt at det er mye å sette seg inn i. Derfor det er så fint med et helt eget samfunn her :)
Men ja, EL-tester oppfører seg helt annerledes enn f.eks g-tester. På EL-tester kan teststreken svinge i styrke, og det er fordi vi har LH i kroppen hele tiden så da kommer det an på akkurat når på døgnet man tisser, hvordan urinkonsentrasjonen er osv. Så en testrekke kan godt fremstilles som sterk-svak-sterk-svak osv. Derfor er det slik at enhver EL-test der teststreken ikke er minst like sterk som kontrollstreken anses som negativ. "Nesten positiv" finnes liksom ikke. Men for oss som har vært her lenge og blitt kjent med syklusen vår så kan man klare å se et slags mønster. Og for noen så er det absolutt sånn at streken vil øke litt etter litt flere dager før positiv. Man må bare teste videre og bli kjent... Jeg husker en gang jeg fikk økende teststrek fra CD10, litt sterkere for hver dag og så neeesten positiv på CD16, men så ble den bare svakere igjen. Kjempefrusterende! Men jeg fortsatte og teste, og på CD22 ble den positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nesten positiv eggløsningstest Lørdag. 
på Søndag var den positiv (to like sterke streker) på Søndagskveld hadde jeg også typiske eggløsningssmerter. Å ekstremt mye luft i magen + eggløsningsslim Mandagsmorgen hadde jeg diffuse smerter i magen, di var ikke sterke men tydelige på at det var noe. Mandagsmorgen hadde jeg ekstremt sterk positiv eggløsningstest. Idag var den like sterk på morgenurin. Altså teststrek sterkere enn kontrollstrek. Jeg temper også å har sett tempen gå ned noe før den faktisk har stiget  altså fra 36.9 - 37,1. 0,2 grader idag tidlig. Men idag på dagtid å kveld er testene heelt negative. Kan det ha skjedd en eggløsning? Synes vinduet var så langt denne gangen :( har heldigvis fått lagt inn aksjer hver dag utenom idag. Kanskje vi legger inn ikveld men mannen har veldig vondt i ryggen, som gjør at det ikke er like enkelt alltid. 

jeg håper ikke dette innlegge ble alt for rotete. Å håper noen har opplevd like langt vindu men fremdeles har hatt eggløsning? 
for meg har det kjendtes ut som eggløsningen skjedde Søndag - Mandags natt. Men el testen var så lenge positiv synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har alle symptomer på eggløsning, inkludert EL slim, men test er negativ. Ikke i nærheten av positiv engang. Testet nå og i går kl 19, og dagen før. Kan jeg ha misset EL?

BD8CD055-2437-4A61-92FA-403DC2EF3C80.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har alle symptomer på eggløsning, inkludert EL slim, men test er negativ. Ikke i nærheten av positiv engang. Testet nå og i går kl 19, og dagen før. Kan jeg ha misset EL?

BD8CD055-2437-4A61-92FA-403DC2EF3C80.jpeg

Hvilken cd er du på og har du testet hver dag/ hvor lenge ? Anbefaler å bare fortsette å teste , mange kan ha slim lenge før el kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laura80 skrev (28 minutter siden):

Hvilken cd er du på og har du testet hver dag/ hvor lenge ? Anbefaler å bare fortsette å teste , mange kan ha slim lenge før el kommer.

Er på cd14 og har syklus på 24 dager. Testet hver dag siden cd 7. Negativ igjen i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er på cd14 og har syklus på 24 dager. Testet hver dag siden cd 7. Negativ igjen i dag. 

Ok. En syklus på bare 24 dager kan dessverre være uten eggløsning i det hele tatt, har selv erfart det. Hos meg gikk det over etter noen måneder etter pilleslutt. Vitex er god på å regulere hormoner. Du kan også bestille høydose b6 på apotek, for lite b6 kan ha skapt ubalanse i hormonene og høy dose med dette kan hjelpe på rett kjør, spesielt godt for å dempe for høyt østrogen, og ofte er det årsaken på korte sykluser. Så ville prøvd det. Imellomtiden kan du jo fortsette å el teste sånn i tilfelle du plutselig får en eggløsning etter hvert. Da vil mensen komme ca 2 uker etter eggløsningen og dermed bli lengre enn 24 dager. 
Testene er langt bedre pekepinn enn slim, slim kan kan dessverre ha litt fra og til uten at man får eggløsning. Testen din var også veldig negativ så tror ikke du har misset noen positiv test. Lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Laura80 skrev (9 minutter siden):

Ok. En syklus på bare 24 dager kan dessverre være uten eggløsning i det hele tatt, har selv erfart det. Hos meg gikk det over etter noen måneder etter pilleslutt. Vitex er god på å regulere hormoner. Du kan også bestille høydose b6 på apotek, for lite b6 kan ha skapt ubalanse i hormonene og høy dose med dette kan hjelpe på rett kjør, spesielt godt for å dempe for høyt østrogen, og ofte er det årsaken på korte sykluser. Så ville prøvd det. Imellomtiden kan du jo fortsette å el teste sånn i tilfelle du plutselig får en eggløsning etter hvert. Da vil mensen komme ca 2 uker etter eggløsningen og dermed bli lengre enn 24 dager. 
Testene er langt bedre pekepinn enn slim, slim kan kan dessverre ha litt fra og til uten at man får eggløsning. Testen din var også veldig negativ så tror ikke du har misset noen positiv test. Lykke til ❤️

Tusen takk❤️ ikke så lett dette. Sluttet på piller for 7 måneder siden, så hadde håpet ting var litt mer på plass nå. Har tatt blodprøver hos legen og alt så helt supert ut. Kanskje en tur til til legen snart… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk❤️ ikke så lett dette. Sluttet på piller for 7 måneder siden, så hadde håpet ting var litt mer på plass nå. Har tatt blodprøver hos legen og alt så helt supert ut. Kanskje en tur til til legen snart… 

Ja spørs når blodprøver er tatt og hva de skal vise. Blodprøver tatt syklusdag ca vd 2 viser en hel del om ting ser greit ut ja, MEN de kan ikke vise at man har eggløsninger. Skal man vite med sikkerhet at man har hatt en eggløsning må man ta en blodprøve som måler progesteron. Denne Må tas ca 7 dager etter du mener du har hatt eggløsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får positiv eggløsningstest,tydelig positiv med sterkere teststrek enn kontrollstreken, og man tester igjen 12 timer etterpå og begge strekene er like sterke men senere ut på dagen så går den nedover, har da eggløsning vært? Når testen blir svakere og negativ igjen? Noen som kan svare på det?🤞😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym123445 skrev (12 timer siden):

Når man får positiv eggløsningstest, tydelig positiv med sterkere teststrek enn kontrollstreken, og man tester igjen 12 timer etterpå og begge strekene er like sterke men senere ut på dagen så går den nedover, har da eggløsning vært? Når testen blir svakere og negativ igjen? Noen som kan svare på det?🤞😊

Eggløsning skjer som oftest 12-24 timer etter at testen ble negativ igjen. Men for noen kan det gå enda lengre tid, både 48 og 72 timer. Ønsker man å vite nøyaktig hvilken dag eggløsning skjedde på, så er det temping som er tingen 👍 Derfor så mange kombinerer testing og temping. EL-test forteller at EL kommer, temping forteller når den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (6 minutter siden):

Eggløsning skjer som oftest 12-24 timer etter at testen ble negativ igjen. Men for noen kan det gå enda lengre tid, både 48 og 72 timer. Ønsker man å vite nøyaktig hvilken dag eggløsning skjedde på, så er det temping som er tingen 👍 Derfor så mange kombinerer testing og temping. EL-test forteller at EL kommer, temping forteller når den var.

Temper også.😊 Men er første måneden jeg temper så er ikke så kjendt med temping ennå. Temp gikk ned på Søndagsmorgen og Mandagsmorgen hadde den steget igjen. Er ikke såå kjendt med temping ennå. Tirsdagsmorgen hadde tempen steget enda bittelitt til. Ifølge FF skjedde det på Mandag, altså dagen teststrek var sterkere enn kontrollstrek. 🤞🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym123445 skrev (4 minutter siden):

Temper også.😊 Men er første måneden jeg temper så er ikke så kjendt med temping ennå. Temp gikk ned på Søndagsmorgen og Mandagsmorgen hadde den steget igjen. Er ikke såå kjendt med temping ennå. Tirsdagsmorgen hadde tempen steget enda bittelitt til. Ifølge FF skjedde det på Mandag, altså dagen teststrek var sterkere enn kontrollstrek. 🤞🙏

Vi har uansett hatt samleie Lørdag, Søndag, Mandag, Tirsdag og Torsdag så jeg håper så inderlig vi har klart og legge inn gode aksjer. Før Lørdag hadde vi samleie annenhver dag etter menstruasjonen  🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym123445 skrev (31 minutter siden):

Legg gjerne ut chart i tempetråden, da er det lettere å tolke. Høres uansett ut som dere har gjort det dere kan 😊 Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Amatariel skrev (På 3.3.2023 den 9.47):

Dette kan da ikke stemme? Eggløsning skjer vel 12-24 timer etter at testen først er blitt positiv.

Har brukt mange ulike merker, og det står ingenting i noen av dem om at testen må bli negativ før eggløsning skjer. Hvor har du denne informasjonen fra?

Anonymkode: fcedf...7b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette kan da ikke stemme? Eggløsning skjer vel 12-24 timer etter at testen først er blitt positiv.

Har brukt mange ulike merker, og det står ingenting i noen av dem om at testen må bli negativ før eggløsning skjer. Hvor har du denne informasjonen fra?

Det er du som har rett her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Temping, stort sett, ettersom den viser når EL skjedde. Etter 13 års EL-tester og tempeerfaring så er det ingen tvil om dette. En EL-test blir positiv når LH når et visst nivå (høyt nok til at det er sterkt sannsynlig at EL snart vil skje). Men egget slipper ikke akkurat når LH er på sitt høyeste, det gjør det først når nivået er på vei ned igjen. Mange har en lang LH-topp, så det er gnaske naturlig å forstå at hvis man har positiv EL-test i tre døgn så har man ikke EL 12 timer etter at den første testen ble positiv. Det er fra den siste.

Eksempel på en av mine gravidcharter. Positiv EL-test på CD26, mens negativ på CD27 og 28. EL skjedde CD28.

Hvis det står i bruksanvisninger til EL-tester at EL skjer når man får positiv test, så er det temmelig villedende. Det er bare en indikasjon på at EL sannsynligvis er nært forestående, og at man bør ha sex. Det er mulig å oppleve positiv EL-test uten å ha EL også, at kroppen prøver og prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Amatariel skrev (2 timer siden):

Temping, stort sett, ettersom den viser når EL skjedde. Etter 13 års EL-tester og tempeerfaring så er det ingen tvil om dette. En EL-test blir positiv når LH når et visst nivå (høyt nok til at det er sterkt sannsynlig at EL snart vil skje). Men egget slipper ikke akkurat når LH er på sitt høyeste, det gjør det først når nivået er på vei ned igjen. Mange har en lang LH-topp, så det er gnaske naturlig å forstå at hvis man har positiv EL-test i tre døgn så har man ikke EL 12 timer etter at den første testen ble positiv. Det er fra den siste.

Eksempel på en av mine gravidcharter. Positiv EL-test på CD26, mens negativ på CD27 og 28. EL skjedde CD28.

Hvis det står i bruksanvisninger til EL-tester at EL skjer når man får positiv test, så er det temmelig villedende. Det er bare en indikasjon på at EL sannsynligvis er nært forestående, og at man bør ha sex. Det er mulig å oppleve positiv EL-test uten å ha EL også, at kroppen prøver og prøver.

Det står i alle bruksanvisninger jeg har lest, at eggløsning skjer 12-48 t etter positiv test.

Vet ikke hvorfor du påstår jeg skriver at den skjer når testen er positiv, skrev altså at jeg har lest den skjer 12-48 t etter første positive test.

Er sikkert forskjeller fra kvinne til kvinne, men ingen informasjon jeg har sett noe sted stemmer med det du skriver. Altså, de fleste bruksanvisninger sier til og med at du kan slutte å teste når du først har fått positiv test, fordi da kommer sannsynligvis eggløsning 12-48 t senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er denne positiv? 

0569E43E-B020-4483-AA7B-84E937F1D8E3.jpeg

Ja, synes den absolutt ser positiv ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

609324C7-F442-4CD6-AAA4-2A04542FDB72.thumb.jpeg.d74b0e67d405c74da73715975ddf5f78.jpeg

ser den nederste her positiv ut? 

Anonymkode: 19f01...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...