Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #1 Skrevet 14. april 2005 Hei. Er helt avhengi av nesespray, får hetta når jeg kjenner jeg begynner å bli tett eller har glemt nesespray. Har brukt det daglig i snart 1 år!!! Har prøvd å slutte og snakket med legen om det, men han sier bare at det er jo bare å kutte ut. Men det er ikke det, om jeg ikke sprayer før jeg legger meg kan jeg vokne om natta med følelsen av at jeg ikke får puste. Har noen her noen gode tips?
Nella Skrevet 14. april 2005 #2 Skrevet 14. april 2005 Fra en artikkel på tv2.no "Saltvann er tingen Men hvor farlig er det egentlig å bruke nesespray lenger enn det som står på pakken? Bruker du nesespray vedvarende, så blir slimhinnene kronisk irriterte, og de blir også tynne og sarte. Dette kan igjen føre til en varig skade av slimhinnene. Så nesesprayavhengige må slutte med en gang! slår Bernt Rognlien fast. Rognlien har et godt tips til hvordan du skal klare å slutte: Skyll nesen med saltvann. Enten med en kanne med saltvann som du blander selv, eller saltvannsoppløsninger fra apotek og butikk. Da blir du gradvis kurert for avhengigheten, mener legen." Og fra dagbladet "Avhengighet av nesespray er dessverre ganske vanlig. Det er nødvendig med en gradvis nedtrapping, en prosess der du går over til nesedråper med stadig svakere styrke (det vil si med mer og mer saltvann), samtidig som du også reduserer antallet «dusjer» hver gang du bruker nesespray. Ulempen er at du selv etter en gradvis nedtrapping kanskje må tåle tett nese om natten i opptil ti døgn." Så prøv dette og slutt. Du vil bare ødelegge slimhinner mer og mer om du ikke gjør det. Ønsker deg lykke til
Felixa Skrevet 14. april 2005 #3 Skrevet 14. april 2005 Jeg har også vært avhengig av nesespray,det er slitsomt. Jeg var visst allergisk og fikk allergi nesespray og da ble jeg mye bedre. Men jeg vet at man kan få kortison-nesespray hvis du er blitt skikkelig avhengig. For slimhinnene dine nesa blir skadet av nesesprayen så du burde absolutt slutte. (men det vet du jo sikkert)
MiniMjau Skrevet 14. april 2005 #4 Skrevet 14. april 2005 Ja slimhinnene blir skadet! Det kan jeg skrive under på. Har hatt åpent sår i nesen nå veldig lenge!!!! Gikk over til Otrivin for Barn, også har jeg brukt Saltvannsspray. Siste jeg gjorde var å kjøpe et sånt "nesehorn" til å skylle nesen med. Da ordna det seg da. Har du vært hos legen å sjekka hvorfor du er så tett hele tida?
Gjest Madeline Skrevet 14. april 2005 #5 Skrevet 14. april 2005 Du kan i første omgang prøve å kutte ut nesedråpene om dagen. Det er lettere å være tett i nesa om dagen enn om natta. Du vil merke at det blir mindre og mindre tett etter som dagene går. Om natta kan du prøve å bare spraye et nesebor (bruk saltvann i det andre). Da vil du ihverfall kunne puste delvis gjennom nesa. Etterhvert som avhengigheten avtar på det ene neseboret, slutter du med nesedråper i det andre også. Du må være tolmodig. Det kan ta en stund til nesa fungerer igjen. Jeg har vært igjennom dette selv så jeg vet hvordan du har det.
wondergirl Skrevet 15. april 2005 #6 Skrevet 15. april 2005 Det er lurt å slutte med ett nesebor av gangen! Da kan du fortsatt puste med det andre... Lykke til!
Gjest MrsL Skrevet 16. april 2005 #7 Skrevet 16. april 2005 Jeg brukte det sammenhengende i tre år. Jeg kuttet det tvert og med en 3 - 4 netter uten å "få puste" var det hele over
Gjest Madeline Skrevet 16. april 2005 #8 Skrevet 16. april 2005 Jeg brukte det sammenhengende i tre år. Jeg kuttet det tvert og med en 3 - 4 netter uten å "få puste" var det hele over Da var du heldig. Det går nok lenger tid enn det for de fleste. Jeg brukte 2-3 uker før det føltes helt bra selv om jeg kuttet nesedråpene helt ut. Men det er absolutt å anbefale å ta den kampen.
Væren Skrevet 16. april 2005 #9 Skrevet 16. april 2005 Prøv å slutte med en gang!!! Begynn med å bare spraye i det ene neseboret, ikke i begge. Så blir det ikke helt spons-tett! Jeg brukte nesespray mer eller mindre fast i flere år. Og da mener jeg 3-4 år uten opphold. At det har ødelagt noe av luktesansen min, det er jeg ikke i tvil om. Og man blir stadig vekk tett i nesen ved å bruke spray. Med en gang virkningen er ute, så må man spraye på ny. Som øre-nese-hals spesialisten en gang sa til meg: "Du vil få et helvete i 3 dager, så vil det være overstått". Det stemmer. Jeg gjør mye for å unngå å begynne med nesespray!!!
Gjest Ninakanin Skrevet 16. april 2005 #10 Skrevet 16. april 2005 ja dette må du slutte med snarest, var en tråd om dette for ca et halvt år siden, og da var det flere som hadde vært avhengig i over ti år! Noen som måtte operere på øre/nese/hals også.. Nei fytti, press deg selv igjennom dette nå før du ødelegger deg helt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå