Gå til innhold

Hvordan er engasjementet mot bompenger i din storby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv bor jeg i Bergen hvor det fra 6. april åpnes nye bomstasjoner for å lage en "ytre ring" rundt byen, samt noen ekstra bomstasjoner inne i sentrum. I tillegg er det mange nabokommuner som har, eller planlegger egne bompengeprosjekter slik at mange som bor ved kommunegrensene må betale dobbelt da disse ikke går under samme timeregel. I Bergens egne bommer koster det nå inntil 56kr i rushtid uten autopass med dieselbil, og indeksreguleres hvert år slik at det vil øke 1-2kr hvert år de neste 25 årene. Dette har gått over alle støvleskaft. De ekstra inntektene (i Bergen, ikke nabokommuner) skal brukes nesten utelukkende til å finansiere videre utbygging av trikk i egen trasé som ikke vil komme bilister til gode. Den ytre ringen er satt opp på ganske vilkårlige steder bare for å ha et sted å "hente" pengene fra. Lokalsamfunn og skolekretser splittes i to, og de som får bomstasjonene i området sitt vil i de fleste tilfeller ikke få nytte av denne trikken.

Engasjementet mot bompenger er ganske stort, det er daglig som regel minst én artikkel i lokalavisene som omhandler bompenger, og det er et antibompengeparti som ligger an til å få inn flere mandater til kommunevalget. Veldig mange biler har "Nok er nok"-klistremerke som protest mot bompenger, og mange veiskilt og bomskilt er klistret ned med disse. Det har vært flere kjør-sakte-aksjoner i byen samt protester utenfor rådhuset. Ved alle innbyggermøter er bompenger et hett tema som alltid dukker opp, og kommentarfelt i avisene koker over av frustrerte innbyggere.

Ved siste meningsmåling fikk antibompengepartiet "FMB" over 3% stemmer, dette før de hadde gjort seriøse forsøk på å nå ut til folket. Dersom det holdes en meningsmåling nå, forventer jeg at de vil få flere stemmer. De har vært mye mer synlige i media den siste tiden.

Jeg vet at i Stavangerregionen har også engasjementet mot bompenger vært stort, at det har vært flere demonstrasjoner der, og at politikerne har virkelig sprengt budsjettet. Det har vært debatt om dette på NRK. Jeg vet at det også har vært bompengeaksjoner og protester i Oslo. Men jeg følger ikke med i lokalaviser i andre regioner. Leser bare de lokale bergensavisene samt de "landsdekkende" som VG og dagbladet.

Mitt store håp er at engasjementet mot bompenger i alle storbyene vil bli så stort at det vil sette press på regjeringen etter neste kommunevalg, og at det eventuelt kan dannes et antibompengeparti til neste stortingsvalg.

Hvordan er engasjementet i din storby, og hvordan er det med antibompengepartier der?

Jeg ønsker å holde selve miljødebatten utenfor denne tråden, da det er et stort og komplekst tema for seg selv. Dette omhandler finansieringsmetoden i seg selv.

Anonymkode: 29e11...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i Oslo, veldig lite engasjement mot bomringer blandt de som bor i Oslo. 

Anonymkode: 43f2a...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke frp antibompeng-partiet før de gikk inn i regjering?

Anonymkode: dea49...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke frp antibompeng-partiet før de gikk inn i regjering?

Anonymkode: dea49...afc

Det burde alle som stemte på de ha skjønt at det kun var valgflesk!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Oslo, veldig lite engasjement mot bomringer blandt de som bor i Oslo. 

Anonymkode: 43f2a...bbf

Det er sant, men de som kjører gjennom byen for å komme på jobb har ett problem. Bærumsbommen 18 kr- Oslobom 60 kroner, Oslobom retur 60 kroner- det blir dyrt. 138 kroner (og mye verre skal det bli med de nye bommene). Sånn sett er det økonomisk smartere å nave eller langtidssykemelde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke frp antibompeng-partiet før de gikk inn i regjering?

Anonymkode: dea49...afc

FRP er veldig antibom i kjeften, men synes i praksis det er en fin måte å dra penger inn i statskassa på. I kjeften er de det siste arbeiderpartiet, de som vil at det skal lønne seg for sliterne å gå på jobb. I praksis så beskatter de jobbreise så hardt at alt blir bare feil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke frp antibompeng-partiet før de gikk inn i regjering?

Anonymkode: dea49...afc

De første dagene de var i regjering, fant de penger og fikk avlyst et bomprosjekt i mitt nærområde (E134). Senere har det blitt stillere! Men, det må sies: Aldri har det vært satset slik på veger som det gjøres nå. I hvert fall på nyanlegg.
(Jeg stemte ikke ved valget. Landsforrædere får ikke min stemme).

Anonymkode: 5f5ed...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint engasjement fra ts. Jeg bor i Trondheim, kommunistenes utstillingsvindu, og her klager veldig få. Selv en ordfører som går til valg på "aldri mer bomring i Trondheim" vinner enkelt med slagordet "beklager, vi må nok innføre tidenes bompengeavgift likevel". Ingen bryr seg, vi vet jo at i et rødt samfunn har enkeltindividene ingen makt eller innflytelse.

Anonymkode: d8e33...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, I Grosny skrev:

Det er sant, men de som kjører gjennom byen for å komme på jobb har ett problem. Bærumsbommen 18 kr- Oslobom 60 kroner, Oslobom retur 60 kroner- det blir dyrt. 138 kroner (og mye verre skal det bli med de nye bommene). Sånn sett er det økonomisk smartere å nave eller langtidssykemelde seg.

Før de sykemelder seg, så kan de jo prøve å ta bussen/toget/t-banen slik som de som bor i Oslo gjør.. 

Anonymkode: 43f2a...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før de sykemelder seg, så kan de jo prøve å ta bussen/toget/t-banen slik som de som bor i Oslo gjør.. 

Anonymkode: 43f2a...bbf

Det er store avstander i Oslo og omegn, høye bompenger og drøye boutgifter. Derfor er det mange som har to jobber, og disse er avhengig av bil for å rekke rundt. En jobbreise kan ta 30 minutter med bil og 1,5 timer kollektivt med noen bussbytter.

Tenker man miljø er det uansvarlig å gå på jobb med mindre man har klart å få seg jobb med grei beliggenhet i forhold til bolig. Dette er en utfordring fordi boligprisene typisk er høyere nær arbeidsplassene. Naving er helt klart det "yrket" som gir minst miljøbelastning.

Jeg er idiot, og skjønner meg ikke på naving, så jeg kjører kollektivt og bytter buss-tog-t-bane. En dag eller to  i uka går det ikke opp med tiden, og da blir det bil. Jeg ønsker å ta miljøansvar og er i en jobbsøkeprosess med kortreist jobb som målet.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...