Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vekt på ditt treningssenter, og bruker du den?

På mitt senter er det en vekt. Jeg er redd for at den fremhever fokuset på vekt og utseende fremfor helse. Jeg er en av dem med et anstrengt forhold til mat og trening, og et par ganger har jeg endt opp på vekten, fordi jeg blir trigget. Mistenker at de andre som bruker den, er som meg. Jeg mener ikke at det er treningssenteret sin "skyld" at jeg er litt skrudd, og jeg vet at jeg ikke kan forvente at alle andre skal skjerme meg for triggere. Men fører det egentlig noe godt meg seg å ha disse vektene der?

Anonymkode: a1489...c98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke en vekt har noe som helst på et treningssenter og gjøre. Folk som ønsker og veie seg kan kjøpe seg det hjemme. Også kan treningssenterne ha fokus på helse istedenfor hvilket tall som står på en vekt.

Anonymkode: 96143...57f

• Liker 4
Skrevet (endret)

De vektene viser jo bare vekten du har og er relevant i forhold til de som trener der. Er som å være kritisk til en uteplass som serverer alkohol fordi enkelte personer der kan være utsatt for alkoholisme. 

Jobben med å tolke og prosessere på en produktiv måte hva vekten betyr for deg ligger jo i hodet ditt. hvorfor blir du trigget? hva er produktive måter du kan møte dette problemet på og hva kan være en mulig løsning?

Endret av megda
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lett brukt den til å eksperimentere med. Jeg er nyskjerrig på ca alt og syns f.eks det hadde vært super-festelig å måle hvor mye vannvekt jeg svetter ut i løpet av 1-2 timer, fordi jeg svetter helt ekstremt mye.

Ser ingenting galt i å ha en vekt der. Det er badevekter hjemme hos ca alle folk du besøker og du kan bruke "offentlige" vekter på en smart måte om du vil. Du kan f.eks kaste din egen vekt og ha som regel at du ikke skal veie deg, eller kun får lov til å veie deg på offentlige vekter eller hos legen. 

Anonymkode: 25333...e94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, megda skrev:

De vektene viser jo bare vekten du har og er relevant i forhold til de som trener der. Er som å være kritisk til en uteplass som serverer alkohol fordi enkelte personer der kan være utsatt for alkoholisme. 

Jobben med å tolke og prosessere på en produktiv måte hva vekten betyr for deg ligger jo i hodet ditt 

Jeg synes ikke det er helt det samme. Alkohol er en del av det å gå ut. Dessuten har det mange positive effekter, med god stemning, som en del av smaksopplevelsen osv. Nå lurer jeg på om det å veie seg egentlig er en del av det å trene på treningssenter. Og har det noen som helt positive effekter å ha en vekt der? Jeg vet ikke svaret, og derfor spurte jeg.

TS

Skrevet

Nei, ikke en perfekt analogi, men du ser poenget jeg prøver å få frem? Vekten er der jo fordi enkelte liker å vite egen vekt. om de går opp eller ned osv. Helt greit å ha på et senter.

For min del angriper du dette helt feil. Fokuset ditt burde være - hvorfor bryr jeg meg om at det er en vekt på treningsenteret og hvorfor påvirker det meg negativt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, megda skrev:

Nei, ikke en perfekt analogi, men du ser poenget jeg prøver å få frem? Vekten er der jo fordi enkelte liker å vite egen vekt. om de går opp eller ned osv. Helt greit å ha på et senter.

For min del angriper du dette helt feil. Fokuset ditt burde være - hvorfor bryr jeg meg om at det er en vekt på treningsenteret og hvorfor påvirker det meg negativt?

Ja da. Jeg ser hvor du vil. Og innlegget under viser jo at noen finner glede i å ha vekten der. Det var det jeg lurte mest på. Hvis det er tilfellet, er jeg helt enig i at jeg må lære meg å takle det. Som jeg skrev i HI, jeg fullstendig på det rene med at det er hos meg hovedproblemet ligger, og at verden ikke kan tilpasse seg mine diller - men de trenger jo ikke gjøre det vanskeligere enn nødvendig :) 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde lett brukt den til å eksperimentere med. Jeg er nyskjerrig på ca alt og syns f.eks det hadde vært super-festelig å måle hvor mye vannvekt jeg svetter ut i løpet av 1-2 timer, fordi jeg svetter helt ekstremt mye.

Ser ingenting galt i å ha en vekt der. Det er badevekter hjemme hos ca alle folk du besøker og du kan bruke "offentlige" vekter på en smart måte om du vil. Du kan f.eks kaste din egen vekt og ha som regel at du ikke skal veie deg, eller kun får lov til å veie deg på offentlige vekter eller hos legen. 

Anonymkode: 25333...e94

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er motsatt. Jeg kan ikke ha vekt hjemme for da veier jeg meg hele tiden og blir fanatisk. Jeg veier meg på trening en gang i uken og det fungerer fint (jeg trener flere dager, men veier bare på torsdager).

Anonymkode: 409be...a50

• Liker 3
Skrevet

Selv skjønner jeg ikke hvorfor dette fokuset på vekt er så viktig? For min del ser jeg på meg selv i speilet og om jeg liker det jeg ser er jeg fornøyd. Om ikke tilpasser jeg aktivitet og mat slik at jeg kan utbedre. Flere sier jo at vekten burde kastes da dette er noe som fluktuerer endel og noen kg eller gram opp eller ned fra dag til dag betyr ingenting over tid. Om du har et mål du vil oppnå burde det være hvordan du ser ut og ikke hvor mange kilo vekten viser. 

Hvor kommer denne tanken om at vekten er så interessant og viktig?   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, megda skrev:

Selv skjønner jeg ikke hvorfor dette fokuset på vekt er så viktig? For min del ser jeg på meg selv i speilet og om jeg liker det jeg ser er jeg fornøyd. Om ikke tilpasser jeg aktivitet og mat slik at jeg kan utbedre. Flere sier jo at vekten burde kastes da dette er noe som fluktuerer endel og noen kg eller gram opp eller ned fra dag til dag betyr ingenting over tid. Om du har et mål du vil oppnå burde det være hvordan du ser ut og ikke hvor mange kilo vekten viser. 

For min del handler det egentlig bare om å føle at jeg har kontroll på noe.

• Liker 1
Skrevet

Jeg veier meg ikke på treningssenter. Skal jeg veie meg gjør jeg det hjemme. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

For min del handler det egentlig bare om å føle at jeg har kontroll på noe.

Jeg skjønner tanken. Spørsmålet mitt blir jo da om dette er en hensiktsmessig løsning på et gitt problem? Kunne du funnet denne kontrollen i andre områder som gir en lik type følelse, men som faktisk gir deg noe tilbake? Det er jo mulig at disse tankene rundt hva vekten representerer var verdifulle på et tidspunkt, men som ikke fører til noe positivt i stor grad. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, megda skrev:

Jeg skjønner tanken. Spørsmålet mitt blir jo da om dette er en hensiktsmessig løsning på et gitt problem? Kunne du funnet denne kontrollen i andre områder som gir en lik type følelse, men som faktisk gir deg noe tilbake? Det er jo mulig at disse tankene rundt hva vekten representerer var verdifulle på et tidspunkt, men som ikke fører til noe positivt i stor grad. 

Takk. Fornuften i meg vet jo at dette ikke er hensiktsmessig, men ja... Jobber med saken :) 

TS

Gjest Dævendøtte
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vekt på ditt treningssenter, og bruker du den?

På mitt senter er det en vekt. Jeg er redd for at den fremhever fokuset på vekt og utseende fremfor helse. Jeg er en av dem med et anstrengt forhold til mat og trening, og et par ganger har jeg endt opp på vekten, fordi jeg blir trigget. Mistenker at de andre som bruker den, er som meg. Jeg mener ikke at det er treningssenteret sin "skyld" at jeg er litt skrudd, og jeg vet at jeg ikke kan forvente at alle andre skal skjerme meg for triggere. Men fører det egentlig noe godt meg seg å ha disse vektene der?

Mennesker som har et anstrengt forhold til mat, kropp og trening, er enig med deg og oppfatter en vekt som en trigger.

Andre som veier seg kun for å vite hvor mye de veier, bryr seg ikke. Og når det er sånn, burde man helt klart ta mer hensyn til de som ikke trives med vekt på et senter, enn de som ikke bryr seg. 

En vekt på et sånt sted, burde stått mer utilgjengelig, eller ikke være der i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.3.2019 den 19.27, megda skrev:

For meg funker det ikke å bare se meg i speilet. Jeg blir blind på meg selv og føler jeg har lagt på meg osv. Hvis jeg bare skal bruke øynene. I tillegg er det slik at hvis jeg veier meg en gang i uken så har jeg kontroll på om jeg spiser nok til å holde vekten. Går jeg opp et halvt kg en uke regulerer jeg kosten med en gang. Går jeg uønsket ned i vekt. Vel, da går jeg ikke inn for å gå opp igjen, men regulerer kosten for å ikke gå mer ned. Hvis jeg ikke veier meg og mister kontroll på matinntaket en periode og plutselig har lagt på meg 2-5 kg så får jeg panikk og begynner å kutte i matinntaket til et usunt nivå for å slanke meg fortest mulig. Nå er ikke det noe som skjer ofte fordi jeg har sånn kontroll på vekt og kosthold. Jeg har uspesifisert spiseforstyrrelse og ettersom jeg absolutt ikke klarer å slutte å fokusere sånn på dette (vært slik i 11 år) så har jeg omsider klart å legge meg på et nivå hvor jeg riktig nok fortsatt er fanget i hva jeg skal spise, når, hvor mye, hvor mye jeg skal trene, når jeg får lov til å skeie ut, hvilken vekt jeg skal ligge på osv. Å miste kontrollen på dette vil ta meg tilbake til å sulte meg selv syk, sprekke og overspise, kvitte meg med det jeg spiser og et konstant fokus på mat, trening og kropp. Så for meg som ikke klarer å få et normalt forhold til dette så ble det til å legge kontrollen på det nivået det er på nå, hvor kontrollen også går på å være normalvektig (BMI 21) og ha en forholdsvis sunn kropp. Jeg er helt nødt til å veie meg for å ikke bare gradvis gli over til å spise mindre og mindre. 

Vekt på treningssenter synes jeg er litt rart da for da har man gjerne spist og drukket den dagen og man har klær og sko på. Så det gir jo ikke et riktig bilde av hva en veier. Det igjen går jo på mitt kontrollbehov for jeg veier meg hver fredags morgen etter jeg har gått på do før jeg tar på klær. Da har også vannvekt og det jeg evt har lagt på meg fra helgen forsvunnet så det gir et mest mulig riktig bilde av hva jeg veier. 

Sier ikke at det er sunt slik jeg gjør det, for det er det ikke, men for meg har det blitt det beste jeg klarer ut fra de forutsetningene jeg har. Har forsøkt å slutte med dette, men det gjør bare at jeg gradvis faller ordentlig tilbake framfor nå hvor jeg er mer i gråsonen. I det minste verken undervektig og syk eller overvektig, tung og deprimert. 

Anonymkode: f86b1...321

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vekt hjemme, og sjekker innom på treningsenteret av og til bare for å se hvor jeg ligger an. Det må være slitsomt for deg å gå rundt å være trigget hele tiden. Du jo ikke gå på den vekten bare fordi den står der? 

Hele samfunnet kan i teorien trigge en forstyrret person dersom du lar deg bli trigget. Sunnere å sile ut unødvendige inntrykk enn å gå rundt og bli trigget av alt mulig,

Anonymkode: b9ef9...890

Gjest BearMama
Skrevet

Ikke noe vekt der jeg trener. Synes ikke det har noe å gjøre på et treningssenter. Fokuset burde være på helse og en sterk og sunn kropp, ikke hva vektnåla viser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener på at Sats Elixia senter, ingen vekt i sikte.

Anonymkode: 8235d...09c

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

For meg funker det ikke å bare se meg i speilet. Jeg blir blind på meg selv og føler jeg har lagt på meg osv. Hvis jeg bare skal bruke øynene. I tillegg er det slik at hvis jeg veier meg en gang i uken så har jeg kontroll på om jeg spiser nok til å holde vekten. Går jeg opp et halvt kg en uke regulerer jeg kosten med en gang. Går jeg uønsket ned i vekt. Vel, da går jeg ikke inn for å gå opp igjen, men regulerer kosten for å ikke gå mer ned. Hvis jeg ikke veier meg og mister kontroll på matinntaket en periode og plutselig har lagt på meg 2-5 kg så får jeg panikk og begynner å kutte i matinntaket til et usunt nivå for å slanke meg fortest mulig. Nå er ikke det noe som skjer ofte fordi jeg har sånn kontroll på vekt og kosthold. Jeg har uspesifisert spiseforstyrrelse og ettersom jeg absolutt ikke klarer å slutte å fokusere sånn på dette (vært slik i 11 år) så har jeg omsider klart å legge meg på et nivå hvor jeg riktig nok fortsatt er fanget i hva jeg skal spise, når, hvor mye, hvor mye jeg skal trene, når jeg får lov til å skeie ut, hvilken vekt jeg skal ligge på osv. Å miste kontrollen på dette vil ta meg tilbake til å sulte meg selv syk, sprekke og overspise, kvitte meg med det jeg spiser og et konstant fokus på mat, trening og kropp. Så for meg som ikke klarer å få et normalt forhold til dette så ble det til å legge kontrollen på det nivået det er på nå, hvor kontrollen også går på å være normalvektig (BMI 21) og ha en forholdsvis sunn kropp. Jeg er helt nødt til å veie meg for å ikke bare gradvis gli over til å spise mindre og mindre. 

Vekt på treningssenter synes jeg er litt rart da for da har man gjerne spist og drukket den dagen og man har klær og sko på. Så det gir jo ikke et riktig bilde av hva en veier. Det igjen går jo på mitt kontrollbehov for jeg veier meg hver fredags morgen etter jeg har gått på do før jeg tar på klær. Da har også vannvekt og det jeg evt har lagt på meg fra helgen forsvunnet så det gir et mest mulig riktig bilde av hva jeg veier. 

Sier ikke at det er sunt slik jeg gjør det, for det er det ikke, men for meg har det blitt det beste jeg klarer ut fra de forutsetningene jeg har. Har forsøkt å slutte med dette, men det gjør bare at jeg gradvis faller ordentlig tilbake framfor nå hvor jeg er mer i gråsonen. I det minste verken undervektig og syk eller overvektig, tung og deprimert. 

Du kan jo forsøke å ta bilder å se progresjon der du tar et bilde hver uke. Gjort dette selv med stor suksess da de små forskjellene ikke er like merkbare over tid siden du ser kroppen din hver dag. Over noen mnd. blir det tydelig forskjell om man er fokusert på å nå et bestemt mål. 

Det virker jo som "kontroll" er stikkordet for deg. Ofte blir problemet at man ikke klarer å styre impulser eller å være kognitivt klar over å ta de beste valgene som over tid vil skape mer glede for deg. Så når du da skeier ut i med maten kan det kontrolleres i ettertid med vekten. Det blir jo egentlig å angripe problemet etter det har skjedd selv om det gir mening. Vil jo anbefale å flytte fokus mer mot hvor mye du spiser og være bevisst på de valgene du tar i løpet av dagen. Dette virker helt naturlig for meg om du har et mål om bedre helse generelt sett.  

Isolert sett så er jo dette med å ha kontroll over mat og trening en god ting. De negative sidene er jo de du selv skaper fordi du har endel tanker rundt egen kropp som går på autopilot og sitter dypt i ditt eget tankemønster. Så fører tanke A til at man tenker B og C også er tanketoget i full rulle. Her er det jo også noe å ta tak i. 

Du er jo selv klar over at denne rumineringen ikke fører til noe bra. Fikk et godt råd en gang om å drive litt introspeksjon å tenke - hvorfor tenker du som du gjør rundt dette temaet? hva er meningen med disse tankene og er de overhodet riktige for deg nå, eller var de bare et utgangspunkt for 11 år siden som er blitt igjen og ikke har noen dypere mening?  

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

AKKURAT sånn har jeg det også. Fungerer greit i hverdagen, men er redde for å miste kontrollen, og er ganske streng med meg selv. Takk for at du delte. Godt å vite at vi er flere.

Og takk til alle andre dere som tar dere tid til å komme med gode og velmente råd.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...