AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 Jeg trenger hjelp. Har hatt en kreft diagnose og fått tilbakefall og jeg er sikker på at det skyldes at jeg ikke sluttet å spise sukker første gangen. Hva pokker skal jeg gjøre? Hvordan slutter man å spise sukker??? Jeg har gode prognoser og er veldig glad for det, men likevel... Onkologen min sier at det har ikke noe med sukkeret å gjøre, jeg har bare vært uheldig sier han. Nå spiser jeg ikke godteri hver dag altså, men jeg vil kutte det ut hele tiden! Har dere noe råd til meg? Anonymkode: 72e3a...7d2
Hadley Skrevet 3. mars 2019 #2 Skrevet 3. mars 2019 Legen din har nok mer greie på dette enn noen her på forumet. Du kan jo prøve lavkarbo en stund? Da leser du på innholdsfortegnelsen på alt og lærer hva det er sukker i. Det er ikke bare godteri. Hvis du ikke skal ned i vekt, kan du jo spise karbohydrater, bare unngå sukker. Men lavkarbo er en god læring til hvordan unngå sukker.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #3 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, Hadley skrev: Legen din har nok mer greie på dette enn noen her på forumet. Du kan jo prøve lavkarbo en stund? Da leser du på innholdsfortegnelsen på alt og lærer hva det er sukker i. Det er ikke bare godteri. Hvis du ikke skal ned i vekt, kan du jo spise karbohydrater, bare unngå sukker. Men lavkarbo er en god læring til hvordan unngå sukker. Ja, jeg stoler veldig på legen min, men det florerer jo overalt at sukker gir kreft. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Er jo egentlig sukker i det meste man spiser? Har vurdert å bli vegetarianer, men det er så himla mye å sette seg inn i. Jeg trenger ikke å gå ned i vekt. Er bare det at jeg er blitt så redd for sukker. Kanskje jeg skal sjekke ut lavkarbo Ts Anonymkode: 72e3a...7d2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 Håper du blir helt frisk igjen ❤️ Kutt ut det åpenbare - kaker, kjeks, sjokolade, brus, boller, yoghurt, godteri osv. Det er noe dritt de første dagene, men jeg merker selv at abstinensene har gått kraftig ned etter en ukes tid. Spis jevne måltider og drikk masse vann. Spis f.eks gulrøtter hvis du blir fysen. For min del pleier sukkersug å bety at jeg oftest bare har lyst til å (kjede-)spise et eller annet. Det er vanskelig å unngå sukker fullstendig, men små mengder bør vel ikke skade. Anonymkode: 0f324...f66
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2019 #5 Skrevet 3. mars 2019 Det er sukker naturlig i frukt, derfor kan jeg ikke skjønne at sukker i seg selv skal være en medvirkende årsak til at kreften kommer tilbake. Det er nok mye mer komplekst enn som så.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #6 Skrevet 3. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper du blir helt frisk igjen ❤️ Kutt ut det åpenbare - kaker, kjeks, sjokolade, brus, boller, yoghurt, godteri osv. Det er noe dritt de første dagene, men jeg merker selv at abstinensene har gått kraftig ned etter en ukes tid. Spis jevne måltider og drikk masse vann. Spis f.eks gulrøtter hvis du blir fysen. For min del pleier sukkersug å bety at jeg oftest bare har lyst til å (kjede-)spise et eller annet. Det er vanskelig å unngå sukker fullstendig, men små mengder bør vel ikke skade. Anonymkode: 0f324...f66 Tusen takk 💙 Det kan gå mange dager uten at jeg spiser sukker, men så plutselig i helgene spesielt da sprekker jeg til gangs... Og sååå dårlig samvittighet på søndager 😕 Blir gal. Går masse turer og slik hver eneste dag, men hjelper jo ikke på helsa å holde på slik Anonymkode: 72e3a...7d2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #7 Skrevet 3. mars 2019 4 minutter siden, SupaWoman skrev: Det er sukker naturlig i frukt, derfor kan jeg ikke skjønne at sukker i seg selv skal være en medvirkende årsak til at kreften kommer tilbake. Det er nok mye mer komplekst enn som så. Ja, du sier noe der, men det er så utrolig mange som mener at sukker er årsaken til alt vondt. Blir jo litt psykisk sliten av å hele tiden tenke på hva jeg bør spise. Anonymkode: 72e3a...7d2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #8 Skrevet 3. mars 2019 8 minutter siden, SupaWoman skrev: Det er sukker naturlig i frukt, derfor kan jeg ikke skjønne at sukker i seg selv skal være en medvirkende årsak til at kreften kommer tilbake. Det er nok mye mer komplekst enn som så. Sukker er "mat" for kreftcellene. Anonymkode: f0926...2d7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #9 Skrevet 3. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk 💙 Det kan gå mange dager uten at jeg spiser sukker, men så plutselig i helgene spesielt da sprekker jeg til gangs... Og sååå dårlig samvittighet på søndager 😕 Blir gal. Går masse turer og slik hver eneste dag, men hjelper jo ikke på helsa å holde på slik Anonymkode: 72e3a...7d2 ❤️ Kjenner meg igjen. Man tenker jo at man skal unne seg noe i helgene, og så sprekker man helt😅 Noe av problemet for min del er at jeg får 'underbevisste cravings' når jeg spiser sunt i flere dager. Det er gjerne fort gjort å ikke få i seg nok kalorier da, spesielt om man beveger mye på seg. Så lukter jeg på sukker, og pang så har jeg spist en halv kake😜 Veldig bra at du går masse turer! Jeg skjønner at du er ekstra obs på dette siden du er kreftsyk. Har du prøvd å kikke på f.eks instagram etter sunn snacks og vegansk mat? Er SÅ mange fristende oppskrifter der ute! Det er lett å gå seg vill og bli overveldet hvis man skal prøve å 'helomvende' kostholdet sitt eller prøve noe nyty. Men du kan starte i det små - finn deg én oppskrift og prøv å lage den i helga? Anonymkode: 0f324...f66
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2019 #10 Skrevet 3. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sukker er "mat" for kreftcellene. Anonymkode: f0926...2d7 Raffinert mat som siktet fin hvete og polert ris oppfører seg omtrent som rent sukker i kroppen. Skal man da kutte ut alt som er raffinert også?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #11 Skrevet 3. mars 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sukker er "mat" for kreftcellene. Anonymkode: f0926...2d7 Akkurat slike utsagt jeg tenker på. Hvorfor sier da så mange av onkologene at det er ingen forskning enda som tilsier at sukker gir kreft? Hvordan kan onkologen min si til meg at det finnes ingen sammenheng? Ts Anonymkode: 72e3a...7d2
Nimneri Skrevet 3. mars 2019 #12 Skrevet 3. mars 2019 "Myte 4: Sukker gjør at kreftcellene vokser raskere Det er ingen vitenskapelige holdepunkter for at sukkerinntak får kreftceller til å vokse raskere. Man kan heller ikke «sulte kreften» ved å begrense hvor mye sukker man får i seg. Hovedmålet med kostrådene vi gir til kreftpasienter under behandling er å hindre vekttap. Dette kan påvirke effekten og toleransen av behandlingen negativt, og det ønsker vi ikke. For å ha et tilstrekkelig næringsinntak kan det være riktig å spise energirike matvarer som inneholder sukker. Spesielt hvis alternativet er at du lar være å spise. Alle våre celler, kreftceller eller ikke, bruker sukker som energi i form av glukose som finnes i blodet som «blodsukker». Men fordi kreftceller vanligvis vokser svært raskt sammenlignet med friske celler, har de et spesielt høyt forbruk av dette drivstoffet. Kreftceller har også den egenskapen at de kan oppregulere kapasiteten for å ta til seg glukose fra blodet. Men dette betyr ikke at sukker spesielt «forer» kreftceller. Uavhengig av hva du spiser så vil det alltid være tilgjengelig glukose i blodet. Kroppen omdanner alle karbohydrater og alt sukker – uavhengig av om det kommer fra tilsatt sukker i sjokolade eller naturlig sukker i grønnsaker – til blodsukker. Det samme skjer faktisk med fett og proteiner. Kroppen sørger for at glukosen i blodet tas opp av cellene når det trengs, og velger ikke hvilken mat som gir drivstoff til hvilke celler. Dersom du spiser mindre karbohydrater, må kroppens egenproduksjon av glukose fra blant annet muskelvev øke, nettopp fordi dette sukkermolekylet er det viktigste drivstoffet for de fleste cellene i kroppen. Vi anbefaler at kreftpasienter, på samme måte som friske personer, har et generelt sunt og variert kosthold." https://kreftforeningen.no/om-kreft/myter-om-kreft/ Når du sier det går dager du ikke spiser sukker, men sprekker i helgene får jeg inntrykk av at du spiser ganske normalt, bare har litt anstrengt forhold til sukker for tiden. Og tenker det kan være lurt å høre på legen din. Men jeg er litt nyskjerrig på hvordan kostholdet ditt er generelt, og hvor stort inntak det blir av sukker når du sier du sprekker? 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #13 Skrevet 4. mars 2019 8 timer siden, Nimneri skrev: "Myte 4: Sukker gjør at kreftcellene vokser raskere Det er ingen vitenskapelige holdepunkter for at sukkerinntak får kreftceller til å vokse raskere. Man kan heller ikke «sulte kreften» ved å begrense hvor mye sukker man får i seg. Hovedmålet med kostrådene vi gir til kreftpasienter under behandling er å hindre vekttap. Dette kan påvirke effekten og toleransen av behandlingen negativt, og det ønsker vi ikke. For å ha et tilstrekkelig næringsinntak kan det være riktig å spise energirike matvarer som inneholder sukker. Spesielt hvis alternativet er at du lar være å spise. Alle våre celler, kreftceller eller ikke, bruker sukker som energi i form av glukose som finnes i blodet som «blodsukker». Men fordi kreftceller vanligvis vokser svært raskt sammenlignet med friske celler, har de et spesielt høyt forbruk av dette drivstoffet. Kreftceller har også den egenskapen at de kan oppregulere kapasiteten for å ta til seg glukose fra blodet. Men dette betyr ikke at sukker spesielt «forer» kreftceller. Uavhengig av hva du spiser så vil det alltid være tilgjengelig glukose i blodet. Kroppen omdanner alle karbohydrater og alt sukker – uavhengig av om det kommer fra tilsatt sukker i sjokolade eller naturlig sukker i grønnsaker – til blodsukker. Det samme skjer faktisk med fett og proteiner. Kroppen sørger for at glukosen i blodet tas opp av cellene når det trengs, og velger ikke hvilken mat som gir drivstoff til hvilke celler. Dersom du spiser mindre karbohydrater, må kroppens egenproduksjon av glukose fra blant annet muskelvev øke, nettopp fordi dette sukkermolekylet er det viktigste drivstoffet for de fleste cellene i kroppen. Vi anbefaler at kreftpasienter, på samme måte som friske personer, har et generelt sunt og variert kosthold." https://kreftforeningen.no/om-kreft/myter-om-kreft/ Når du sier det går dager du ikke spiser sukker, men sprekker i helgene får jeg inntrykk av at du spiser ganske normalt, bare har litt anstrengt forhold til sukker for tiden. Og tenker det kan være lurt å høre på legen din. Men jeg er litt nyskjerrig på hvordan kostholdet ditt er generelt, og hvor stort inntak det blir av sukker når du sier du sprekker? La oss ta i går da.. Startet dagen sunt med en smoothie og runstykke med vegetar pålegg. Deretter ble den en is, 2 fastelavensboller og en hel pose med Aahlgrens biler. Jeg var veldig oppblåst når jeg la meg og hadde vondt i magen i dag tidlig. Spiste også indisk mat i går. Lørdag og gikk det litt i smågodt og chips. Føler at jeg ikke har lov til å spise sånt når jeg har hatt og har kreft. Det tærer på meg og jeg hadde hatt det mye bedre om jeg hadde klart å la være. Har og drukket endel sukkerfri brus i helgen. ts Anonymkode: 72e3a...7d2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå