AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 Jeg har en voksen, sterilisert hunkatt fra før. Jeg ønsker meg en kompis til henne, så jeg vil gjerne ha kattunge. Grunnen til at jeg vil ha en unge, er at jeg har et lite barn som jeg trenger at katten kommer overens med. Det er større sjans for at en omplasseringskatt ikke vil like småbarn enn en kattunge som blir vant fra starten. Nok om det. Så er saken at vi en eller annen gang ønsker oss kanin også. Den skal få gå fritt i huset når vi er hjemme, og være på eget rom når vi er borte (pga katten). Men for å få gamlekatten og nykatten til å akseptere kaninen, og ikke minst motsatt, så har jeg lurt på om det kan være smart å få kattungen og kaninen samtidig? Enten en voksen kanin som er glad i katt og barn fra før, eller en unge. For da blir de vant til hverandre fra starten av. Hva tenker dere er lurt; å skaffe kanin først, kattunge først, eller begge samtidig? Anonymkode: 2068e...d06
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #2 Skrevet 3. mars 2019 Kaniner skal ikke være alene, så den må uansett ha en kaninvenn. En katt, et menneske eller hvilken som helst annen art kan aldri erstatte det sosiale behovet en kanin har. Anonymkode: e7381...4f1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #3 Skrevet 3. mars 2019 Ok, da blir det til sammen 2 katter og 2 kaniner da. Hvordan skulle jeg gjort det? Anonymkode: 2068e...d06
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 Katten kommer mest sannsynlig til å ta livet av kaninen om den får sjansen.... Anonymkode: 0eaf6...42f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #5 Skrevet 3. mars 2019 Kaninene vil bli veldig stresset av kattene - dårlig ide. Anonymkode: bf520...09d 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #6 Skrevet 3. mars 2019 Her har vi katt (rase) som ble veldig god venn med kaninunge. I de lysere mnd av året løper kaninen etter katten og vil parre, naturlig nok. Katten kan legge seg ned sammen med kaninen og vaske den. Gode venner. Anonymkode: cb2cc...ae0 1
Tvist Skrevet 3. mars 2019 #7 Skrevet 3. mars 2019 Ville ikke fått alle samtidig, altfor mye stress og utrygget for den voksne katten. Ville fått kaninene først, og sett hvordan det går. Ikke la dem være alene, og husk at begge kaninene må kastreres uansett kjønn. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #8 Skrevet 3. mars 2019 Først og fremst, dere letter arbeidet for dere selv om dere adopterer kaniner fra dyrebeskyttelsen eller lignende, da får dere ferdig kastrerte og bondede kaniner. Så bør dere tenke på at katter er rovdyr, og kaniner er byttedyr. Det er ikke gitt at dette faktisk går bra, selv om det gjør det i mange tilfeller. Dere burde i så fall få kaniner først, slik at dere ser om det faktisk går før dere oppå det hele har en kattunge i hus som er tøff og begynner å yppe seg på dem, skremte kaniner kan angripe eller i verste fall dø av frykt. Hør gjerne om dere kan få ha kaniner på prøve, slik at dere slipper å begynne med omplassering dersom det ikke går med katten dere har. Anonymkode: e7381...4f1 3
D.J Skrevet 4. mars 2019 #9 Skrevet 4. mars 2019 Kaniner er absolutt ikke dyr man burde skaffe seg om man har barn, det frarådes på det sterkeste av alle som kjenner dette dyret. Er nok heller ikke så lurt kombinert med katt heller, har hørt noen det har gått bra for, men er virkelig ikke verdt forsøket om den enten angriper eller kaninene blir så redde at de faktisk kan dø av hjerteinfarkt. De hater også å bli løftet å herjet med, jeg løfter aldri opp mine kaniner med mindre det er pga kloklipp eller annet nødvendig. De bør også aller helst bo 2 kaniner sammen, ellers blir de oftest deprimerte og lever triste isolerte liv med mistrivsel. Når de skal bo 2 sammen må de begge kastreres/steriliseres og båndes etterpå med mindre du overtar noen som allerede er det og bor sammen eller du skal avle. Jeg startet med 1 kanin (har 2 nå) og da måtte han få være med meg nesten hele tiden på både stue å soverom for at han ikke skulle sitte alene hele dagen. De trenger også masse plass til å springe og bevege seg, Mine har et stort 3 etasjers bur med stor løpegård festet til, de pleide å gå helt fritt i hus før, men måtte gjøre litt endringer da vi skulle få hund i hus også. De trenger også masse stimulans daglig akuratt som alle andre dyr. Kanin blir altså veldig dyrt å ha i lengden, mine har påkostet meg mye mer enn hunden. så med mindre du faktisk kan gi de alt dette håper jeg ikke du skaffer kanin. jeg håper derfor du tenker nøye over disse før du skulle velge å få deg kanin eller noe som helst annet dyr. husk at man må alltid tenke over om det er bra for dyret å bo til deg å ikke hva du selv ønsker. når man tilbyr de alt dette eller mer er de derimot kjempeflotte dyr å ha, og du merker virkelig at de trives! ☺️
exictence Skrevet 4. mars 2019 #10 Skrevet 4. mars 2019 I mange tilfeller er det ikke lett for en voksen etablert katt å komme godt overens med en vilter liten kattunge. De er på veldig forskjellig nivå. En kattunge er vilter, vil leke med hallen til den voksne, bite, hoppe over, leke. Den voksne vil være i fred, vil ikke leke, og synes kattungen ikke bare er en forstyrrende plage, men også en inntrenger. Er den voksne katten bare en innekatt kan det være litt annerledes. Da er det ofte spennende for katten med det som skjer. Hvis du først skal skaffe deg både to kaniner, og en kattunge, tenker jeg at du kan godtgjøre det samtidig. Men jeg ville ikke skaffet meg kattunge til den voksne katten. Jeg har gjort det, og det ble bare leit. Den voksne syntes kattungen var en plage, og den voksne holdt seg mer og mer vekke fra hjemmet.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #11 Skrevet 11. mars 2019 På 3.3.2019 den 22.03, AnonymBruker skrev: Katten kommer mest sannsynlig til å ta livet av kaninen om den får sjansen.... Anonymkode: 0eaf6...42f Eller motsatt.. husker kattene våre var livredd for kaninene når vi hadde begge deler. De føyk på kattene så fort de fikk anledningen. Men det derimot helt greit når naboene hadde frittgående kaniner (de fikk hoppe inn og ut av fjøset sitt som de ville), da gikk katter og kaniner godt over ens, men jeg vil tro at det hadde mye å si at de ikke ble tvunget sammen, at de bare tilfeldigvis møttes i hagen. Tror det er litt av en risiko å ta ts. For all del kan det gå bra, men jeg tror det krever mye jobb og en del flaks å få det til. Anonymkode: 3680e...ea8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå