Gå til innhold

Strikkepinner


Mkay87

Anbefalte innlegg

Hvilke strikkepinner anbefaler dere? Har Sandnes garn/Addi pinner nå. Men føler jeg får så vondt i hender/skuldre/nakke av de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg likar best bambuspinnar....

Anonymkode: 04f85...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mkay87 skrev:

Hvilke strikkepinner anbefaler dere? Har Sandnes garn/Addi pinner nå. Men føler jeg får så vondt i hender/skuldre/nakke av de....

Strikkepinner er jo vanskelig. Det kommer også veldig an på garner du strikker med. Jeg foretrekker Chiagoo når jeg strikker sokker med magic loop men Symphonie wood til annen strikking. 

 

Om du får vondt i nakke og skuldre s bør du også se på sittestilling når du strikker. Med vondt i hendene så se litt på hvor hardt du holder i pinnene. 

 

Det finnes jo en del ergonomiske strikkepinner nå, men problemet er jo at de koster mye og om de da ikke fungerer så blr det dyrt å teste masse pinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver vondt i hender, skuldre og nakke høres det ut som om du anspenner deg en del når du strikker. Jeg har hørt mange si at de holder bedre i firkantpinner, og andre sier det samme om bambuspinner. Selv er jeg motsatt, i alle fall når det gjelder bambuspinner, så det kan lønne seg å prøve seg litt fram og ikke gå all in på en bestemt type uten å ha testet litt først.  

Tynne og tykke pinner er også mer anstrengende å strikke med enn «passe tykke». Jeg synes pinner tynnere enn 3,0 og tykkere enn 4,0 er mindre behagelige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med det samme og fikk det mye bedre etter at jeg byttet til firkantpinner.

Anonymkode: e5a85...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags sandnes/addi - til hvilket garn?

De pinnene kommer i ulike materialer, og ikke alle passer like godt til alle garn/fibertype. 

Men hvilken kombinasjon som funker er personlig, strikkestil osv. Så uansett tips og råd, er  det ingen vei utenom å måtte prøve seg fram selv :) Noen som sliter med arm/nakke (strikker stramt?) foretrekker firkantede pinner. Andre liker carbonz, som er veldig lette pinner, i karbon materiale med metall tupper. Personlig, så liker jeg ikke å strikke med noen av dem - mens andre eeeelsker dem. Du må bare prøve.

Min favoritt er nettopp addie og/eller symphonie harmony. Jeg har både med tre- og metalltupper, i tillegg finnes det bambus. Bambus blir for trått for meg, mens andre strikker utelukkkende med bambus.

Poenget jeg egentlig skulle ha fram - ikke alle pinner er like gode for alle garn. Synes jeg da :)

Til alpakkagarn f.eks, som jo er ganske glatt, foretrekker jeg de lakka trepinnene fra symphonie harmony. Det er akkurat passe 'motstand'. Strikker jeg alpakka med de glatte metallpinnene fra addie, så blir jeg anstrengt i armer/skuldre. De er derimot favoritten til vanlig ullgarn, som jeg synes blir for trått på trepinnene. 


 

Anonymkode: 1079e...0c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2019 den 6.27, Mkay87 skrev:

Hvilke strikkepinner anbefaler dere? Har Sandnes garn/Addi pinner nå. Men føler jeg får så vondt i hender/skuldre/nakke av de....

Liker best Sandnes/addie. Samme pinnene med ulikt navn. 

Bambuss og trepinner misliker jeg. Når du får vondt i hele overkroppen, så må du ta mer pauser og tanke over hvordan du sitter og hvordan du arbeider. 

Anonymkode: a15f9...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...