Gå til innhold

Engels dagbok


Engel

Anbefalte innlegg

Ja, jeg kaller det Engels dagbok jeg, for min kjære er ikke noe her inne selv om han også er aktivt med i planleggingen.

Tenkte at jeg og kunne starte en dagbok nå. Endelig begynner våre diffuse bryllupsplaner å falle på plass. Underveis har vi vært innom mye forskjellig.

Det startet med ønsket om et "vanlig" bryllup, men kirkelig vielse etterfulgt av middag og fest for familie og venner, 50-60 gjester. Men da jeg så hva dette ville koste ble jeg i tvil. min kjære mente vi skulle utsette bryllupet så vi fikk lenger tid til å spare, men det vil jo også si at vi måtte utsette eventuelle senere planer pga dette. Men etter å ha vært i flere slike bryllup i det siste, ble vi begge negative til hele opplegget. :( Dette var ikke noe vi hadde lyst til å bruke så mye penger på, det var det ikke verdt. Og vi ville ha en annet opplegg, kanskje feire dagen kun med venner utenom foreldrene og søskene våre, og droppe tanter og onkler og alt sånt. Vi tenkte da litt på en liten vielse, middag med foreldre og vennefest om kvelden. Eller å invitere til 30 årslag og overraske med bryllup. Men ingen av alternativene tente oss helt. Samtidig maser spesielt hans side av familie om bryllup og kommer med forslag til hvordan bryllup vi kan ha, noe vi slettes ikke er begeistret for. Det er nok godt ment, men vi blir drittlei maset selv om vi skjønner at de begynner å forvente at det blir bryllup snart ettersom vi nå har vært forlovet i 2 1/2 år.

Vi hadde alltid sagt at vi ikke kunne tenke oss å gifte oss i utlandet. Bryllupsreise derimot SKULLE vi ha, det var viktig.

Så plutselig kom min kjære en kveld og sa: " Vet du hva som hadde vært gøy? Hva om vi reiste tilbake Mexico (Vi var der på ferie i fjor), inviterer med oss alle som har lyst, innkvarterer dem alle på hotellet vi bodde på og har bryllupet der?" Det hører med til historien at vi bodde på et kjempekoselig lite familiedrevet hotell der.

Vel, jeg var først veldig i tvil. Hva om ingen har råd eller lyst til å være med? Hvordan organisere det praktisk? Er det riktig å gjøre det sånn? Vil vi angre om vi ikke har kirkebryllup her hjemme? Hva vil familien synes?

Men etter hvert som vi snakket om det og jeg fikk tenkt litt, likte jeg ideen bedre og bedre. Tenk så romantisk å bli viet på stranden i solnedgangen, og å ha en intim middag på en koselig restaurant etterpå (vi har allerede en favorittrestaurant der, med nyyydelig middag!). Mulighetene for en spesiell ramme, et bryllup som skiller seg ut fra mengden, muligheten til å gi gjestene våre en opplevelse for livet også...

Ok, det blir nok mange som ikke kan være med, men vi vet også at en del vil bli med. Og så har vi tenkt litt på å bruke litt penger på å få med oss de vi helst vil ha med, som forlovere og foreldre.

Og så begynte vi å undersøke litt, og tok bl.a. kontakt med hotellet det er snakk om. Og der fikk vi kjempeservice! Får både rabatt på overnatting og de hjelper oss med selve bryllupet. De skaffer kontakter og gir oss tips, helt utrolig! Så det ser ut til å bli bryllup i juni neste år!

Og for å gi folk størst mulig mulighet til å bli med, skal vi sende ut innbydelser så snart vi klarer.

Så når vi først bestemte oss gikk alt fort. Og nå går jeg rundt med konstant sommerfugler i magen!!! Jeg er SÅÅÅ lykkelig! :D Og så spent! Svever jeg!! Og min kjære er også veldig fornøyd!!

har tenkt å skrive her flittig etter hvert som ting kommer i orden. Håper alt blir positivt, at vi slipper problemer med familien eller noe sånt. Er litt spent på reaksjonen til folk.

Vel, ha det bra så lenge! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant ut at jeg glemte å si noe om oss da... Sånn bakgrunnsinformasjon. Vel, kommer her:

Jeg er 25 år og fra et lite sted nord på østlandet. Min kjære er 29 år og fra Vestfold. Vi møttes som studenter for 5 1/2 år siden, flyttet sammen etter et halvt år, og har dermed vært samboere i 5 år nå. For et år siden kjøpte vi oss en leilighet sammen. Vi forlovet oss 29. februar 2000. Og min kjøre påstår dermed at dagen kun kan feires hvert 4. år... Jeg er dypt uenig. :wink: Det var ikke jeg som fridde, selv om det var skuddårsdagen. Faktisk fridde ingen av oss, vi ble enige om å gifte oss. Romantisk var det likevel. Før vi satte på oss ringene fortalte vi hverandre hvorfor vi ønsket å dele resten av livet med hverandre. Superromantisk!! Vel, da vi forlovet oss var vi begge ganske så nyutdannet og blakke. Så vi tok sikte på å gifte oss ca 3 år senere, altså i 2003. og sånn ser det ut til å bli.

Tja, noe mer å si?? Nei, kommer ikke på noe i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake igjen! tankene mine dreier bare rundt bryllup for tiden, så det er ikke så mye annet fornuftig jeg får gjort... :roll:

Må jo få ordnet ting snarest mulig sånn at vi får sendt ut innbydelse til gjestene snarest (de må jo få tid til å spare nok penger til at de kan bli med oss!). Venter på både priser og på info ang bryllupsermonien. Jeg er sååå utolmodig!! :(

Vel, har begynt å tenke på innbydelser, og siden jeg skal være alene hjemme i helga har jeg store planer om å utarbeide noen forslag. Gleder meg!! Det blir ikke så mye sånn planlegging på meg senere i og med at vi skal ha det litt enkelt i Mexico. Blir nok middag på restaurant og kanskje kake og brudevals på hotellet etterpå. Hvis vi tør å spise kake som er lagd der da... Litt kjedelig om alle skulle bli syke! :lol:

Her er forresten hotellet vi har planer om å bo på:

http://www.rivieradelsol.com/en/

De som jobber der er kjempekoselige! Og jobber nå for å hjelpe oss å få tak i den informasjonen vi trenger.

Ellers venter jeg nå bare på at brudekjolesalget skal starte for fullt! Må jo kjøpe kjole siden jeg skal dra den med meg helt til Mexico. Må nok bli en litt enkel og lett kjole tror jeg... :)

Å, som jeg gleder meg!!! Sommerfuglene blafrer i magen allerede!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅÅ så flott.

Fikk lyst til å reise dit selv, jeg. Hvor mye er det det koster for 1 uke, eller 2?

Blir din mor med???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Diddi! Så koselig at du likte det! Det er virkelig kjempefint der! Perfekt for bryllupsreise :wink:

Da vi var der i fjor betalte vi 8500 pr pers for 2 uker. Da reiste vi med apollo, men både de, saga og ving har sluttet med charterturer dit :cry:

Foreløpig har jeg sjekket pris på fly og fått ca pris fra hotellet. Flybilletten koster ca 7000 tur/retur, og hotellet (med dagens dollarkurs) for en pers i dobbeltrom (billigste) koster ca 2350 for 2 uker (da reiser vi i lavsesongen og har fått litt ekstra rabatt fra hotellet) totalt 9350 + evt litt for reisen fra flyplassen (ca 1 times kjøring). Ikke så ille pris det. Litt dyrere for bedre rom da, men alle rommene er kjempefine der! Anbefaler ikke å være der kortere enn 2 uker, både fordi det er mye å se og pga. at flyturen tar ca 11 timer hver vei...

Man kan også leve ganske billig der, selv om det er ganske dyrt i de verste turistområdene. Vi håper nå bare at den norske krona holder seg sterk framover! Ellers blir det fort litt dyrere.

Når det gjelder min mor så har jeg ikke snakket med henne ennå. Vi vil ha mest mulig klart før vi sier noe. Men vi jobber hardt med saken nå, så om maks et par uker bør vi ha all den informasjonen vi trenger. Men jeg tror hun blir med. Og hvis det økonomiske blir et problem for henne kommer vi til å betale halve turen eller noe. Men jeg tror ikke det blir noe problem. Håper i hvert fall ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg frem bilder av stedet og hotellet. Og si at du håper inderlig at hun kan og vil bli med. og at dette vil bli helt fantastisk. (Guri, etusiasmen smitter lett her!! :D )

Sitter og gliser ved skjermen.

Nå er det bare litt over 5 uker til mitt bryllup. oi oi oi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:D Joda, vi har tenkt å sende med masse fristende bilder og informasjon til alle som vi skal invitere. Og jeg kommer til å fortelle henne at det betyr mye for meg at hun blir med. Går nok bra!

Er veldig spent på hvor mange som tar seg råd til å bli med... Foreldrene hans regner vi med at garantert blir med, de elsker å reise. Men ellers er det litt usikkert. Vanskelig å si hvem som kan og vil ta seg råd til å bli med.

Vi fant akkurat ut at vi trenger 4 vitner, 2 til oss hver, så vi får håpe såpass mange blir med. Vi trenger altså egentlig dobbelt sett med forlovere. Vi tenkte jo å betale ihvertfall halve turen for forloverne våre, men med 4 stk blir det litt dyrt... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting skal visst ikke være enkle og greie. Fikk i dag mail fra Den Norske ambasaden i Mexico. De påstår at vi må gifte oss på ambasaden for at ekteskapet skal være gyldig. :( Stort sjokk først, men nå tror jeg faktisk de tar feil. Så nemlig et sted at man i noen land kan vies av lokale myndigheter. men gjelder dette Mexico? Vel, prøver å sjekke opp dette nå. Det er visst andre nordmenn som har giftet seg der, så jeg tror det ordner seg. Men det blir ikke lett å konsentrere seg på jobb mens jeg venter på svar...

Et alternativ om det skulle vise seg å være sant er at vi ordner papirene før vi drar fra Norge, og bare har sermoni og fest der. Men det blir ikke helt det samme da... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh! En gledens dag!! Har egentlig ikke tid til å skrive her, men må bare!!

Tok en telefon til Barne-og familiedepartementet i daf, og fikk vite at hvis vi gifter oss etter Meksikansk lov, vil ekteskapet være gyldig i Norge også. Vi må bare levere papirene til folkeregisteret så snart vi er hjemme igjen. :D Er så glad!!! Og min kjære var veldig fornøyd han også! Så i helga skal jeg begynne å planlegge innbydelser!! :D Må nok en tur innom diverse hobbybutikker og bokhandler i morgen!! :D Men akkurat nå må jeg jobbe... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har vi fått tilbakemelding fra Mexico! :D Det ble litt dyrere enn forventet, 450 dollar for sermoni på stranden. Men det er jo overkommelig, vi får håpe den norske krona fortsetter å holde seg så sterk!! Siden vi ikke vet hvor mange som blir med vet vi heller ikke hvor mye bryllupsmiddagen og sånt vil koste heller. Vanskelig å lage budsjett. Og så fikk vi bekreftet at vi trenger 4 vitner. Så nå får vi bare håpe vennene våre har råd til å bli med på turen... Vi får skynde oss og sende ut info snart, det meste er klart nå, men for tiden jobber både jeg og sambo nesten livet av oss! Må til og med ta helgene til hjelp... :( Blir forhåpentligvis bedre bare vi blir ferdig med denne uka.

Og så hørte jeg at Christiane starter salget med superlørdag den 21., selvsagt en lørdag hvor jeg ikke er i Oslo.. :( Får håpe det er litt igjen til uka etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå går det trått her... Er litt trist og lei og frustrert.

Hintet litt til moren min om hun kunne tenke seg å dra på ferie til feks. Mexico, og det kunne hun absolutt IKKE tenke seg. :cry: Og jeg vil helst at hun skal være til stede når vi gifter oss, det betyr nok mye for både meg og ikke minst henne.

Så ny tanke er enkel vielse i Norge med nærmeste familie og middag og kaffe, og så dra rett på bryllupsreise. Men min kjære er ikke helt overbeggeistret. :( Vet ikke hva vi skal gjøre.

Samtidig venter jeg på penger fra søsteren min som hun skylder meg. Det er snakk om ganske mye penger, som virker inn på hvor mye vi kan bruke på bryllupet. Og det drøyer og drøyer fordi de venter på et lån som det er eviglang behandlingstid på samtidig som de er fryktelig trege selv.

Dessuten har søsteren min sagt at de planlegger stadfestelse i kirken og bryllupsfest til sommeren (de giftet seg helt enkelt for 2 år siden), så nå risikerer vi å få to bryllup veldig tett. Så da vil jeg gjerne flytte vårt frem i tid, altså ta det i vinter, men min kjære vil heller utsette det.

Uff, akkurat nå er alt bare kaos! jeg er frustrert og sur! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke så mye råd å komme med, men jeg håper det løser seg for dere til slutt!

Hvis dere begge virkelig vil ha en vielse i utlandet så synes jeg dere skal gå for det jeg da, og jeg er sikker på at moren din hadde fått et annet syn på det om hun visste at det skulle være vielse for dere i Mexico. Moren min kunne neppe heller tenke seg å reise et slikt sted, men jeg er sikker på at hun hadde skiftet mening om vi skulle ha giftet oss der...

Håper det går fint og at det blir et flott bryllup uansett hvor det blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Augustbrud02!

Det er ikke umulig at hun ville blitt med når hun fikk vite at det blir bryllup der. Men vi legger opp til en 2-ukers tur for alle sammen, og bryllupet er tross alt bare 1 dag... Så det ville føles feil å dra henne med til et sted hun ikke har interesse av å være i 2 uker fordi vi skal gifte oss der. Da ville jeg bli opptatt med å underholde/sørge for at hun har det ok hele tiden, og jeg ville ha dårlig samvittighet konstant, og det blir jo ikke noe koselig for oss heller. Og i tilegg mått hun ha betalt i hvert fall halve reisen selv (ca 5000), og det er faktisk ganske mye penger for en ferietur man egentlig ikke lyst på... Selv om man kan se på det som en bryllupsgave til oss.

Nei, det ordner seg vel til slutt. Fikk litt økonomikræsj også nå, så vi må nok kansje uansett gå for noe billigere. Men vi følger hjertet, og skal nok uansett bli fornøyd med det vi velger. Det viktigste er jo det å bli gift, omstendighetene rundt det kommer i andre rekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det er godt å høre at dere har funnet en løsning Engel, og jeg tenker dere begge er glad for at dere har tatt en avgjørelse. Blir det nå et tradisjonelt bryllup, eller skal dere gjøre en litt spesiell vri på det hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, augustbrud02! Alt falt plutselig på plass i går. Alt er ikke planlagt i detalj, men her er hovedtrekkene:

Vi kommer til å bruke en dobbel, forsinket bursdagsfest som skalkeskjul, men nærmeste familie og forloveren blir jo innviet i planene. Men de andre blir invitert til bursdagsfest, med grilling (vi håper å få til å grille en hel gris. Og håper på fint vær. Må ha en backup under tak et sted...). De vil bli bedt om å ta med drikke selv (vi har ikke råd til å dekke det ganske enkelt).

Når alle gjestene har ankommet, kommer vi og forloverne. håper på å få til en litt stilig ankomst, muligens med helikopter....

Vi kommer ut, musikken begynner, og det blir vielses-sermoni (av et eller annet slag, får se hva vi kan få til...). Håper da at vi har overrasket de fleste av gjestene! :D

Så blir det mat, kaker og dans, muligens til levende musikk. Rammen rundt er jo en uformell fest, vi gjør det enklest mulig.

vel, det var så langt som vi har kommet nå. Blir sikkert endringer, vi er jo litt vinglete av oss! :wink:

Men er stressa nå... Må jo ha et sted å ha festen, og ikke minst så må vi få booket en fotograf. Skal ta en runde til diverse fotografer i morgen.

Men det er bare så deilig å endelig ha bestemt oss for dato og "rammen"! Tenk, om 187 dager skal vi gifte oss!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjempemorsomt ut! Liker litt sånne overraskelses-bryllup (selvom jeg aldri ville gjort det selv), det må være utrolig gøy å overraske alle på den måten der!

Håper virkelig dere får gjennomført planene deres og at det blir fint vær!

Lykke, lykke til med videre planlegging iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:D En deilig dag! Det viser seg at flere av fotografene fortsatt er ledige på "vår" dato, jeg som trodde vi var fryktelig sent ute! Nå er problemet bare å få tid til å stikke innom de forskjellige, det er ikke lett når vi stort sett er opptatt i helgene, og begge jobber 8-16 hver dag. De fleste stenger kl 16... Jaja, vi får ringe dem og få til en avtale!

Ellers leter vi etter lokale fortsatt. men har funnet noen som kan passe.

Føler meg litt mer i rute nå. og nå er det snart helg, og vi skal på fjellet. Herlig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Åhhh! Folk er så trege!!! Venter på tilbakemeldinger og prisoverslag, og det tar evigheter selv om jeg har ringt og purret! Vi må jo vite om vi har råd før vi kan bestille noe! Og vi må jo ha svar fra alle før vi kan ta en avgjørelse. Jada, jeg er en veldig utålmodig person, men det er jo bare 6 mnd igjen! Og sambo er opptatt hele januar nesten i jobbsammenheng, blir veldig mye borte, så vi må nesten få tatt litt avgjørelser nå før jul.

Jaja, det er litt ok at han blir mye borte i januar da, for da får jeg rikelig med tid til å farte rundt og prøve kjoler! :D Er spent på 2003-modellene nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er visst den mest ivrige dagbokskriveren her.. Vil gjerne ha noen minner til jeg blir gammel å grå, tenkte jeg kunne printe ut denne dagboken og ta vare på den til senere!:) Vel, det kan bli rolig en stund fremover nå. På grunn av svikt i oppdragsmengden kom det i forrige uke beskjed om oppsigelser og permiteringer her på jobben. Jeg var vel egentlig "heldig", og ble "bare" permitert. Men det er på ubestemt tid, i verste fall er jeg ikke i jobb igjen før i midten av juni. I mellomtiden blir det å leve på dagpenger og evt vikariater e.l. hvis jeg ikke får et godt jobbtilbud et annet sted og bestemmer meg for å hoppe på det. Men jeg trives så godt der jeg er, bortsett fra at det har vært lite å gjøre da... To av mine beste "venner" blant kollegaene mine her er av de som har blitt sagt opp, så alt er egentlig fryktelig trist for tiden! :cry:

Det ble i hvert fall veldig usikkert om vi klarer å få til et bryllup i mai som planlagt. Vi får det knallhardt økonomisk fremover, selv om jeg vil få litt kompensasjon for det jeg taper når jeg kommer i jobb igjen, forutsatt at jeg blir i firmaet. Vi håper fortsatt at alt er i orden til i mai, men kan ikke satse på det.

Og jeg som hadde gledet meg sånn til å fortelle nyheten om bryllupet til familien i jula, nå må vi bare vente og håpe ting ordner seg fort. :cry:

Får krysse fingrene for at folk tør å kjøre igang nye prosjekter på nyåret nå som renta gikk ned litt.

Vi skal visst aldri få giftet oss vi, det er alltid noe som motarbeider oss. Sånn føles det i hvert fall.

Æsj!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Planene er ikke helt på is, selv om jeg fortsatt er permitert (Noe så kjedelig!) Håper fortsatt på bryllup i slutten av mai, men får ikke satt fast noe endelig før jeg er tilbake i jobb (og vet at jeg har jobb framover!). Men nå er vi i alle fall sikker på at vi ikke ønsker et stort, dyrt bryllup! Det eneste vi ønsker er å bli gift for så å reise på en deilig ferie! Men uansett hva vi bestemmer oss for så kommer vi nok til å få ca 15 000 kr fra svigers i forbindelse med bryllupet, det er det de har sponset de andre barna med. Så middag og fest for de aller nærmeste blir det nok. Men ingen store summer nei, det ville vi aldri turt i disse tider. Selv om vi har grei økonomi, og faktisk takler min permitering (6000 kr mindre inn i mnd) nogenlunde greit, skal det ikke så mye til for å velte lasset nå i disse utrygge tider.

Nåja, blir ikke så mye planlegging på meg nå, men alt kommer til å skje fort når jeg er tilbake i jobb! Det er jo egentlig tull å planlegge bryllup i flere år (som jeg har gjort mer eller mindre), da bare ombestemmer man seg 100 ganger. Nei, nå tar vi det på sparket, og jeg tror det blir mye bedre!! :) Når man planlegger så lenge blir forventingene så høye at jeg tror det kan bli vanskelig å glede seg over de små tingene! Det eneste som er viktig er det lille ordet JA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...