Tanuki Skrevet 2. mars 2019 #1 Skrevet 2. mars 2019 Litt inspirert av tråden om bursdagfeiring i barnehage. Uansett, kom på noe som skjedde i en bursdag jeg var i etter jul. kusinen til sønnen min hadde bursdag, med alle jentene fra klassen, + sønnen min. Det var en 6 års-bursdag, og gutten min er et par år yngre. Mener at det var rundt 16 unger der totalt. Bursdagen gikk fint, alle spiste pizza og koste seg. Men så kom kaka på bordet, det var en banankake med glasur med pynt. Sånn unicorn-greie. Det var en helt nornal kake, ikke tørr og uten bananklumper. 3/4 av kaka ble kasta. Fordi da barna begynte å spise så var det noen som sa de ikke likte den, noen sa ÆSJ høyt, og til slutt var det bare 2-3 (inkludert bursdagsbarnet) som hadde spist opp hele kakestykket sitt. Det var som det gikk en kjedereaksjon, nesten ingen ville ha kaken, og flere sa de ikke likte den og at de heller ville ha sånn og sånn kake. Jeg fikk kjempevondt av bursdagsbarnet og foreldrene som hadde stelt i stand fint selskap og gledet seg. Bursdagsbarnet gråt senere på kvelden og mora var så lei seg på hennes vegne. Men er dette normal oppføresel for 6 åringer?? Greit nok å ikke like noe, men å si ÆSJ, dytte bort tallerkenen, si at kaka ikke var god etc. Jeg vet de bare er barn, men jeg syns det var drøyt, og de skjønte åpenbart ikke hvor trist og flaut det var for jenta som hadde bursdag. Håper at foreldre der ute prater med barna om hva som er normal folkeskikk når man er på besøk hos andre, virkelig ikke greit å såre andre på den måten. 27
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #2 Skrevet 2. mars 2019 Høres helt normalt ut, spør du meg. Barn sier det de mener, uten å tenke seg om. De likte sikkert ikke kaken da. Er vel ikke sånn at 6-åringer bevisst forsøker å såre bursdagsbarnet og foreldrene. De tenkte seg nok bare ikke om. Anonymkode: fff7d...028 22
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #3 Skrevet 2. mars 2019 Kids will be kids. Ingen bør gå god for at en seksåring opptrer eksemplarisk når man sender de ut i verden. Man kan lære de folkeskikk og empati, men plutselig er det glemt et øyeblikk. Er foreldrene der er det lettere å gå inn for å korrigere og forklare hvorfor. Og det tror jeg de fleste foreldre ville gjort om de hørte poden kommentere maten på den måten i et selskap. Et æsj kan ha vært en spontant reaksjon fra en seksåring som enda ikke behersker å styre en impuls, mange sosiale koder som skal læres. Også smitter det til andre som slenger seg på. Er det en gjentagende oppførsel kan det være manglende sosial trening fra foreldrenes side. Anonymkode: 3de05...dd9 12
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #4 Skrevet 2. mars 2019 Jeg hadde aldri i verden turt å si/gjøre noe sånt i bursdagsselskap da jeg var barn, heller ikke spm 6-åring. Man kan fint lære folkeskikk når man er så liten. 3-4-åringer, greit nok, da kan man nok få seg noen hakeslepp. Anonymkode: 576fd...bf4 35
Perle Skrevet 2. mars 2019 #5 Skrevet 2. mars 2019 (endret) Tydelig at dette er blitt normalt. Er dypt sjokkert over hva som refereres til her inne, og hva visse foreldre godtar av bedriten oppførsel. Men, det er vel slik det må bli, nå som alle er født «Prinser» og «Prinsesser»... 🙄 🤷♀️ Endret 3. mars 2019 av Perle 42
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #6 Skrevet 2. mars 2019 Barnebursdag er sjeldent stedet å eksperimentere med nye kaker. Banan er alltid risikosport. Sjokoladelangpannekake med tivolistrøssel virker kjedelig for voksne, men det er et trygt valg. Det sagt, noen skulle irrettesatt ungene, det går an å ikke like noe uten å måtte være høylydt om det. Anonymkode: 23cc1...36f 27
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #7 Skrevet 2. mars 2019 Jeg er DRITTLEI frekke barn. Jeg må irettesette mine egne barn, barns venner og nabobarn. Anonymkode: fc55a...7de 26
Tanuki Skrevet 2. mars 2019 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Barnebursdag er sjeldent stedet å eksperimentere med nye kaker. Banan er alltid risikosport. Sjokoladelangpannekake med tivolistrøssel virker kjedelig for voksne, men det er et trygt valg. Det sagt, noen skulle irrettesatt ungene, det går an å ikke like noe uten å måtte være høylydt om det. Anonymkode: 23cc1...36f Veldig enig, de skulle nok hatt en enkel sjokoladekake eller muffins i tillegg, men likevell syns jeg det var drøy oppføresel 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #9 Skrevet 2. mars 2019 Seksåringer er fortsatt så små at de må få vite hva som er normal oppførsel. Når det befinner seg en voksen i nærheten og oppførselen blir slik, så må da fader meg den voksne klare å si at "Slik sier man ikke, det er ikke pent å si æsj til mat, og ikke hyggelig når man er borte i selskap. Hvis man ikke liker noe trenger man ikke spise, men man sier det ikke på den måten der". Å stå og se på små barn som prøver å lære seg sosiale koder og altså feiler fordi de vil henge seg på andre barn, er bare patetisk. Vær en voksen, sett regler, del kunnskap og oppdragelse. Anonymkode: 269db...10c 31
Tanuki Skrevet 2. mars 2019 Forfatter #10 Skrevet 2. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde aldri i verden turt å si/gjøre noe sånt i bursdagsselskap da jeg var barn, heller ikke spm 6-åring. Man kan fint lære folkeskikk når man er så liten. 3-4-åringer, greit nok, da kan man nok få seg noen hakeslepp. Anonymkode: 576fd...bf4 Signerer denne! jeg hadde blitt kjempeflau om ungen min hadde oppførst seg slik, og faktisk var min 4 åring en av de veldig få som likte kaken og spiste godt, men så elsker kan alt med banan da. 6
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #11 Skrevet 2. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seksåringer er fortsatt så små at de må få vite hva som er normal oppførsel. Når det befinner seg en voksen i nærheten og oppførselen blir slik, så må da fader meg den voksne klare å si at "Slik sier man ikke, det er ikke pent å si æsj til mat, og ikke hyggelig når man er borte i selskap. Hvis man ikke liker noe trenger man ikke spise, men man sier det ikke på den måten der". Å stå og se på små barn som prøver å lære seg sosiale koder og altså feiler fordi de vil henge seg på andre barn, er bare patetisk. Vær en voksen, sett regler, del kunnskap og oppdragelse. Anonymkode: 269db...10c Nettop. Var det ingen som sa noe Ts?? Anonymkode: 0132f...4ac 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #12 Skrevet 2. mars 2019 Jeg tenker at den intuitive reaksjonen "æsj!" nok er ganske normal for barn i den alderen. De likte det ikke, og får man smak av noe man ikke liker kan det være vanskelig å holde tilbake. Men samtidig tenker jeg at det nok er blitt mer normalisert at relativt store barn tillates å uttrykke "æsj!" til servert mat, uten at de erfarer nevneverdig korrigering i etterkant. Det er også blitt mer normalt at barn selv bestemmer hva som lages og serveres av mat til dem. Om de ikke spiser eller ikke liker, så er foreldre i dag raskere med å tilrettelegge egne menyer slik at barna skal spise. Grensene voksne setter er blitt litt flyttet på. Dessuten trenger barn ofte å måtte smake gjentatte ganger når de får noe de ikke umiddelbart liker. Så veldig fancy kaker eller mat/smak/form de ikke er helt vant med, er gjerne en bommert i et selskap. Anonymkode: 6bfab...0e9 2
Tanuki Skrevet 2. mars 2019 Forfatter #13 Skrevet 2. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Seksåringer er fortsatt så små at de må få vite hva som er normal oppførsel. Når det befinner seg en voksen i nærheten og oppførselen blir slik, så må da fader meg den voksne klare å si at "Slik sier man ikke, det er ikke pent å si æsj til mat, og ikke hyggelig når man er borte i selskap. Hvis man ikke liker noe trenger man ikke spise, men man sier det ikke på den måten der". Å stå og se på små barn som prøver å lære seg sosiale koder og altså feiler fordi de vil henge seg på andre barn, er bare patetisk. Vær en voksen, sett regler, del kunnskap og oppdragelse. Anonymkode: 269db...10c Ingen som har sagt at de ikke ble irettsatt, jeg måtte si noe så basic som "det er ikke pent å si æsj til maten andre har laget", jeg syns det er spesielt at så store barn ikke har lært såpass, de går jo på skolen allerede. 11
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #14 Skrevet 2. mars 2019 3 minutter siden, Tanuki skrev: Veldig enig, de skulle nok hatt en enkel sjokoladekake eller muffins i tillegg, men likevell syns jeg det var drøy oppføresel Helt enig. Har vært i mange barnebursdager I livet og aldri har det vært lov å si sånne ting, det gjorde vi bare ikke. Anonymkode: 23cc1...36f 8
Tanuki Skrevet 2. mars 2019 Forfatter #15 Skrevet 2. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nettop. Var det ingen som sa noe Ts?? Anonymkode: 0132f...4ac svarte akkurat:) jeg irettsatte, men spesielt noen av ungene var så lite sjarmernede at jeg lurer på hva slags oppdragelse dem får/ikke får. 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #16 Skrevet 2. mars 2019 Folkeskikken er utdøende. Anonymkode: c1de4...f4d 10
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #17 Skrevet 2. mars 2019 Enig i at barn på 6 bør ha lært å ikke annonsere høyt hva de ikke lilkrr, si æsj og slikt. Synes ikke dette er vanlig atferd, enkelte kanskje, men ikke hele hurven. Mange slappe foreldre synes jeg (har selv en på fem, så har førstehåndserfaring). Det sagt, synes jeg mor her, burde vist datteren at dette må hun ta med godt humør. Sagt at kaken var jo fin, det var bare ikke alle som likte banan og det burde mamma tenkt på, men tenk på alt det høye dere gjorde, så mye fint du fikk og at SÅ mange kom for å feire deg. Når mor lar dette liksom få dominere datterens følelser når hun er trett og utmattet etter bursdag og ikke klarer å få datteren til å glede seg over en bursdag med så mange oppmøtte pga en kake, da synes jeg hun er med på å skape noen bortskjemte persilleblad av barna sine. Anonymkode: 00b11...7fd 16
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #18 Skrevet 2. mars 2019 Synes det høres rart ut at dette skal være normalt. Da vi feiret 6-årsdagen til sønnen min var det et par jenter som bare satt og så på henholdsvis kakestykket og drikken sin og så litt triste ut. Jeg måtte nærmest lirke ut av dem at de ikke likte det, og det virket som de skammet seg over å si det. "Man skal jo ikke spise/drikke noe man ikke liker i bursdag", sa jeg. "Da skal man kose seg! Se her, jeg kaster dette, så tar du noe annet i stedet." Begge så helt overrasket ut. Selv har jeg lært min sønn at har vi ikke noe fint å si, så sier vi ikke noe, eller vi fokuserer på det som er positivt. Han kan sitte og pirke i kakestykket og si "Det var en veldig fin kake" eller "Den SER veldig god ut". Det er jo en begynnelse. 😛 Anonymkode: 36f13...b5d 3
Tanuki Skrevet 2. mars 2019 Forfatter #19 Skrevet 2. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig i at barn på 6 bør ha lært å ikke annonsere høyt hva de ikke lilkrr, si æsj og slikt. Synes ikke dette er vanlig atferd, enkelte kanskje, men ikke hele hurven. Mange slappe foreldre synes jeg (har selv en på fem, så har førstehåndserfaring). Det sagt, synes jeg mor her, burde vist datteren at dette må hun ta med godt humør. Sagt at kaken var jo fin, det var bare ikke alle som likte banan og det burde mamma tenkt på, men tenk på alt det høye dere gjorde, så mye fint du fikk og at SÅ mange kom for å feire deg. Når mor lar dette liksom få dominere datterens følelser når hun er trett og utmattet etter bursdag og ikke klarer å få datteren til å glede seg over en bursdag med så mange oppmøtte pga en kake, da synes jeg hun er med på å skape noen bortskjemte persilleblad av barna sine. Anonymkode: 00b11...7fd Enig i alt dette, har inntrykk av at det er mye mas og stress rundt spesielt jentebursdager i området her. Jeg har ikke bodd på dette stedet så lenge + mitt barn er yngre, så har enda ikke hatt barnebursdag, kjenner jeg gruer meg allerede.
Perle Skrevet 2. mars 2019 #20 Skrevet 2. mars 2019 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde aldri i verden turt å si/gjøre noe sånt i bursdagsselskap da jeg var barn, heller ikke spm 6-åring. Man kan fint lære folkeskikk når man er så liten. 3-4-åringer, greit nok, da kan man nok få seg noen hakeslepp. Anonymkode: 576fd...bf4 Dette! Vi spiste vassen gelé, sprukne wienerpølser i tørre lomper, og svelget unna med mengder «Jolly-Cola» Noe har skjedd og jeg liker det ikke. Jeg er 34, men føler meg svært gammel. Jeg forstår ikke hvorfor folk vil leve i kronisk kaos og ha så utakknemlige og uforskammede barn! Endret 3. mars 2019 av Perle 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå