Gå til innhold

Hvorfor går det Ann?


Vox_populi

Anbefalte innlegg

Ganske mange på Kvinneguiden skriver at noe går Ann i stedet for at noe går an. At de skriver ordet med dobbel n, er kanskje ikke så rart, det er i samsvar med uttalen. Men har noen en teori om hvorfor de alltid skriver ordet med stor forbokstav? Jeg tror faktisk aldri jeg har sett at noen skriver ann med liten a. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sett at noen skriver ann istedenfor an, men aldri at de har brukt stor bokstav. Midt i en setning? Det går da ikke Ann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hva er spørsmålet ditt?

Anonymkode: 496dd...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sett folk skrive, an.

Anonymkode: d6c3a...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvsagt fordi autokorrektur på mobilen retter det til stor bokstav fordi den tror de skriver om en dame som heter Ann. :)

Endret av blåtimen
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, forr en plage. Håper livet ditt blir litt enklere for deg fremover. Er uhørt å leve med slike utfordringer i hverdagen. 

Anonymkode: 1d4da...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Huff, forr en plage. Håper livet ditt blir litt enklere for deg fremover. Er uhørt å leve med slike utfordringer i hverdagen. 

Anonymkode: 1d4da...5ed

*for. At det går an å skrive feil 🤦‍♀️

Anonymkode: 1d4da...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

*for. At det går an å skrive feil 🤦‍♀️

Anonymkode: 1d4da...5ed

Enig, helt håpløst. At det går Ann 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at folk ikke vet hvordan man skriver "an". Jeg synes at det er så enormt mye dårlig språk blant nordmenn. Overraskende nok synes jeg at det er greit på KG, men å lese hva folk skriver ellers får en til å grøsse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hva er spørsmålet ditt?

Anonymkode: 496dd...e67

Hvis du ikke kan lese, har du ingenting på forumet å gjøre: "Men har noen en teori om hvorfor..."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hva er spørsmålet ditt?

Anonymkode: 496dd...e67

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, forr en plage. Håper livet ditt blir litt enklere for deg fremover. Er uhørt å leve med slike utfordringer i hverdagen. 

Anonymkode: 1d4da...5ed

Forstår ikke hva surpomper som dere gjør i en tråd som dere tydeligvis ikke har noe interesse i å være i. Tenk å gå inn i en tråd kun for å være drittsekk.

Mener du virkelig at vi kun skal snakke om sykdom, død, krig og andre tragiske ting? Det er mange som interesserer seg for språk, og det er veldig viktig. Er ganske sikker på at det er mindre viktigere ting enn språk som opptar deg også ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff, forr en plage. Håper livet ditt blir litt enklere for deg fremover. Er uhørt å leve med slike utfordringer i hverdagen. 

Anonymkode: 1d4da...5ed

Du vet at du er på språkforumet nå?

Anonymkode: f9943...bd0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, forr en plage. Håper livet ditt blir litt enklere for deg fremover. Er uhørt å leve med slike utfordringer i hverdagen. 

Anonymkode: 1d4da...5ed

Du lyver. Det er ingen plage for meg, bare en detalj som jeg synes er forunderlig. Men du har som ventet ikke svaret som jeg etterlyste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok autokorrektur er en stor del av problemet her. Hvorfor folk ikke kan rette autokorrekturen sine "rettinger" i slike tilfeller er imidlertid mer enn jeg kan begripe. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cata skrev:

Tror nok autokorrektur er en stor del av problemet her. Hvorfor folk ikke kan rette autokorrekturen sine "rettinger" i slike tilfeller er imidlertid mer enn jeg kan begripe. 

Kan bare svare for meg selv, men skriften på mobilskjermen er ganske liten og jeg begynner å få fryktelig lange armer med årene. :PDerfor lurer det seg i blant forbi noen dumme feil, siden det ikke er alltid det passer meg å lete frem brillene. (Men jeg skriver ikke ann, da, så akkurat denne har jeg vært forskånet for. :) )

Anonymkode: 3322f...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Cata skrev:

Tror nok autokorrektur er en stor del av problemet her. Hvorfor folk ikke kan rette autokorrekturen sine "rettinger" i slike tilfeller er imidlertid mer enn jeg kan begripe.

Javel, forstår. Ann skal alltid skrives med stor A på norsk, derfor rettes ordet automatisk. Feilen er altså hos brukeren som skriver ann.
Selv deaktiverte jeg autokorrekturen for 25 år siden, da mm (millimeter) ble til med mere. Retteprogrammer som bare peker på mulige feil, har jeg derimot hatt stor nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Autocorrect på iPhone bytter ut an til Ann. 

Anonymkode: 66ff2...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autocorrect should burn in hello!

Det er nok autocorrect som er årsaken, men det går jo an (Ann) å rette det selv når det dukker opp? Det er latskap å ikke gidde å korrigere det!

Anonymkode: f2277...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Vox_populi said:

Javel, forstår. Ann skal alltid skrives med stor A på norsk, derfor rettes ordet automatisk. Feilen er altså hos brukeren som skriver ann.
Selv deaktiverte jeg autokorrekturen for 25 år siden, da mm (millimeter) ble til med mere. Retteprogrammer som bare peker på mulige feil, har jeg derimot hatt stor nytte av.

For meg er autokorrekturen på mobilen i langt de fleste tilfellene nyttig. I de andre  tilfellene ser jeg stort sett feilen før jeg sender en melding eller poster et innlegg. Det skal sies at jeg aldri har skrevet "ann", men jeg har også opplevd at stavekontrollen ikke vil godta "an" som et ord. Uansett, innimellom sniker feil seg forbi fordi man postet litt for raskt.

Bare et lite tillegg: i løpet av dette innlegget har hele 13 feil blitt korrigert for meg. Jeg kunne selvsagt rettet selv, men autokorrekturen retter altså mer for meg enn den gjør feil.

Anonymkode: 221ea...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...