Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er voksen(30+)  og vurderer sykepleierstudiet fra høsten. Jeg har en del faste utgifter i måneden som jeg ikke kommer utenom, så det vil si at selv om jeg får full støtte fra Lånekassen blir jeg nødt til å jobbe minst 70% for å gå i null. Det eneste alternativet jeg da har er nett- og samlingsbasert undervisning, som tilbys ved flere høyskoler. Noen som har erfaring med dette? Vil det være mulig å jobbe såpass mye ved siden av? jeg er for øvrig singel og uten barn, så har jo et hav av tid, men lurer på om dette er like overkommelig som jeg ser for meg...

Anonymkode: 6b0cc...653

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1260323-sykepleierstudiet-ved-siden-av-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå vet ikke jeg hvordan det fungerer som nett og samlingsbasert, men hadde aldri klart å jobbet så mye når jeg tok sykepleien. Jeg jobbet ca 30% og det var nok.

Vi hadde innleveringer som skulle gjøres til en hver tid, samtidig som obligatorisk oppmøte, øvelse i sykepleielab utenom skoletid og øving på eksamen.

Anonymkode: f3f15...9ef

AnonymBruker

Jeg gikk fulltid og hadde fint klart det i skole-periodene, men praksisperiodene hadde blitt et stort problem. 

Praksisperiodene blir jo problem for deg også selv om du går samlingsbasert, studiet er 50% praksis. Klarer du å spare nok til å kunne ta 2 mnd ulønnet permisjon i halvåret (omtrent)? :) 

Anonymkode: 05b57...3d0

• Liker 3
AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk fulltid og hadde fint klart det i skole-periodene, men praksisperiodene hadde blitt et stort problem. 

Praksisperiodene blir jo problem for deg også selv om du går samlingsbasert, studiet er 50% praksis. Klarer du å spare nok til å kunne ta 2 mnd ulønnet permisjon i halvåret (omtrent)? :) 

Anonymkode: 05b57...3d0

jeg har mulighet til å spare opp en god del fram mot skolestart,  så med stålvilje så kaaan det jo gå.. 

er praksisperiodene 2 mnd sammenhengende? Eller er det noen uker av gangen? 

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har mulighet til å spare opp en god del fram mot skolestart,  så med stålvilje så kaaan det jo gå.. 

er praksisperiodene 2 mnd sammenhengende? Eller er det noen uker av gangen? 

Sammenhengende:)

Anonymkode: f3f15...9ef

Annonse

AnonymBruker

Hei! Jeg går 2 året på sykepleien, heltid. 

Jeg har ikke erfaring med nett- ogsamlingsbaserte spl.studier, men vil likevel dele erfaringene mine. 

Jeg jobber 2 ganger i uken når jeg er i praksis, og jobbet 3 dager i uken når jeg hadde teori. Det er tungt for meg å jobbe 6 dager i uken i 16 uker, men jeg tror det er fordi praksis trekker veldig på det psykologiske (hos meg iallfall). Teorien kan være ganske mye, men det er overkommelig å jobbe 70 % så lenge man leser konsekvent :) 

Jeg vet også om flere personer som må jobbe 80-100% ved siden av spl.studiet og de overlever det! Spørs jo også om hvor fleksibel arbeidsgiveren din vil være for deg når du er i praksis (praksissteder og skolene bryr seg som regel ikke om at du har penger å tjene) fordi du kan ikke forvente at skolen tilrettelegger for deg dessverre.  

Nå vet jeg ikke hvilken skole du søker på, men når du kommer til 2.året er det vanligvis rett på med 2 praksisperioder etter hverandre, altså 16 uker totalt per semester. :) 

Jeg har stor tro på at om man virkelig vil gjøre noe, vil man finne en måte å gjøre det på. Hvis du tror at jobben din klarer å tilpasse seg de turnusene du får ila. 3 år, hadde jeg bare kjørt på. 

Anonymkode: c0c28...f61

På 2.3.2019 den 9.11, AnonymBruker skrev:

Jeg er voksen(30+)  og vurderer sykepleierstudiet fra høsten. Jeg har en del faste utgifter i måneden som jeg ikke kommer utenom, så det vil si at selv om jeg får full støtte fra Lånekassen blir jeg nødt til å jobbe minst 70% for å gå i null. Det eneste alternativet jeg da har er nett- og samlingsbasert undervisning, som tilbys ved flere høyskoler. Noen som har erfaring med dette? Vil det være mulig å jobbe såpass mye ved siden av? jeg er for øvrig singel og uten barn, så har jo et hav av tid, men lurer på om dette er like overkommelig som jeg ser for meg...

Jeg var sykepleierstudent på heltid uten støtte i 3 år og klarte å fullføre ved å jobbe i helger.  Men hverdagene var utrolig travle med både skole og fritidsinteresser ved siden av. Hadde ikke gjort det igjen, jeg ble veldig sliten. Fikk liksom aldri pause. Men du vet vel selv hva som er best for deg, følg hjertet ditt.

AnonymBruker

Jeg går 2.året på sykepleien, fulltid. 30 år +++++ med 2 barn, mann og kjæledyr og har en 20 % helgestilling vedsiden av studiene. Huslån, billån og andre regninger i tillegg. Setter av 21500 kr i mnd til regninger + 3500 kr i mat. Har fullt lån + stipend. Lønn og stipend går på egen konto, og tar ut fra den kontoen over til regningskonto og der pengene skal. August og januar får man mer utbetalt, så det blir å posjonere ut. Noen perioder jobber jeg mer enn 20 % når jeg tar ekstravakter, mens i andre perioder hvor det er mye å gjøre på skole i forbindelse med eksamen eller praksis, jobber jeg bare de helgene som er mine. Jeg tenker at når JEG kan klare det med unger og mann, så får du det til.

Anonymkode: 5fe9d...b03

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går 2.året på sykepleien, fulltid. 30 år +++++ med 2 barn, mann og kjæledyr og har en 20 % helgestilling vedsiden av studiene. Huslån, billån og andre regninger i tillegg. Setter av 21500 kr i mnd til regninger + 3500 kr i mat. Har fullt lån + stipend. Lønn og stipend går på egen konto, og tar ut fra den kontoen over til regningskonto og der pengene skal. August og januar får man mer utbetalt, så det blir å posjonere ut. Noen perioder jobber jeg mer enn 20 % når jeg tar ekstravakter, mens i andre perioder hvor det er mye å gjøre på skole i forbindelse med eksamen eller praksis, jobber jeg bare de helgene som er mine. Jeg tenker at når JEG kan klare det med unger og mann, så får du det til.

Ganske stor forskjell på å jobbe 20% og minst 70% som ts ønsker, det kan faktisk ikke sammenlignes.

TS jeg tror du skal få det tungt om du skal jobbe 70% jevnt gjennom året, ikke minst blir det nærmest umulig i praksisperioder. Dersom du jobber mye i ferier og helger kan du dog komme opp i en høy stillingsprosent totalt sett gjennom året. Men hvis 10 000 i stipend i mnd (jevnt fordelt med storstipend) kun utgjør 30% av utgiftene dine, så bør du jo revudere åå bli sykepleier i det hele tatt, for da klarer du deg jo ikke på lønnen du får etter endt studium. 

Anonymkode: a1050...36c

• Liker 2
AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

20% er jo ikke mye og ganske vanlig som student. Det at du har mann tilsier jo også at du ikke er alene om utgiftene eller å ta vare på både barn og kjæledyr. Jeg synes at den siste setningen din er ganske upassende. 

Anonymkode: a3cbb...2df

• Liker 1
AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS jeg tror du skal få det tungt om du skal jobbe 70% jevnt gjennom året, ikke minst blir det nærmest umulig i praksisperioder. Dersom du jobber mye i ferier og helger kan du dog komme opp i en høy stillingsprosent totalt sett gjennom året. Men hvis 10 000 i stipend i mnd (jevnt fordelt med storstipend) kun utgjør 30% av utgiftene dine, så bør du jo revudere åå bli sykepleier i det hele tatt, for da klarer du deg jo ikke på lønnen du får etter endt studium. 

Desentralisert studie er ikke er fullstidsstudie da det utgjør kun 75%. Derfor er fullt lån og stipend «bare» 6000kr i mnd:)  Jeg er også gjeldsfri om 2 år, så deretter er riktig utdannelse for meg langt viktigere enn lønn. Kunne gjort det enkelt for meg selv og vente to år, men det kjennes uutholdelig det også, hehe! Ts

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobbet 65 % vedsiden av fulltidsstudie. Jeg var 31 da jeg startet på studiet og synes studiet var veldig enkelt. Praksis er bare 4 dager i uken og jeg kunne lett dra fra dagvakt i praksis til kveldsvakt på jobben min. Det kommer egentlig an på din arbeidskapasitet og kanskje hvilken type jobb du har.

Anonymkode: 25ac4...741

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...