Gå til innhold

Hvor historisk korrekt er "Vikings"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen spør om, hvor historisk riktig er showet? 

Anonymkode: a54f3...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av karakterene har i ihvertfall levd, men om de var tilknyttet på samme måte tviler jeg på. Beleiringen av Paris og plyndringen av klosteret i Nord-England har også tatt sted.

Anonymkode: 9bfb7...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som brukeren over, er det jo flere av hendelsene som har "funnet sted". Men jeg tror nok de bare har sausa det sammen til ne grei dramaturgisk smørje, slik at det skal bli spennende nok å se på. 😄

Og så synes jeg de har så rare navn....skjønner de skal høres norrøne ut, men jeg tviler litt på en del av de navnene der...

Anonymkode: dc839...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten Ragnar døde på skal det visst være sannhet i, og den grusomme henrettelsesmetoden de brukte. The eagle.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av serien er sann, noe er myter og sagn..
Mange av de som vi møter i serien levde ikke på samme tid som Ragnar men alt fra 100-300år før/etter :)
Så er det noen karakterer som inspirert av en eller flere myteomspunnede skikkelser.
Er du usikker, eller lurer på om noen har eksistert på ordentlig, google de..Bare, se ferdig serien fram til nå, slik at du ikke spoiler deg selv :fnise:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har snakket med en kompis nå som har utdannelse innenfor arkeologi/historie. Og han sier hele serien er så lite historisk korrekt som man kan få det 😕

Det er enkelte hovedting som er sanne som den ene ovenfor her sa. Men der stopper det altså. Ragnar har mest trolig ikke levd. Han er satt sammen av flere sagnomsuste helter som faktisk har levd. Klærne er helt feil visstnok. Geografien er helt feil. Den religiøse praksisen er helt feil. Lovsystemet er helt feil, i serien er det visst mer likt romersk lov enn typisk germansk lov. Byggeskikken er helt feil. De historiske figurene har levd til helt ulike tider, og kjente ikke hverandre. krigsstrategien er visst også feil. Ja, det meste var visst feil sa han. Synes det er litt teit siden det er history channel som lager programmet.

Anonymkode: a54f3...0d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg legger merke til at mesteparten av sex skjer via at damen rir, noen tanker om dette?

 

 

Anonymkode: d4da1...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2019 den 7.13, AnonymBruker skrev:

Jeg legger merke til at mesteparten av sex skjer via at damen rir, noen tanker om dette?

 

Anonymkode: d4da1...edb

Dame som rir under sex? Ummm.... deilig!  :humpe: :humpe:

Anonymkode: 558ea...93c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2019 den 1.30, SupaWoman skrev:

Måten Ragnar døde på skal det visst være sannhet i, og den grusomme henrettelsesmetoden de brukte. The eagle.....

Finnes ikke noe som tyder på at blodørn er noe annet enn et dramaturgisk grep i gamle sagaer. Fornaldersagaene kryr av slike groteske og overrevne ting, som er med på å lage spenning og gru i historiene, men som har null historisk grunnlag. 

Anonymkode: 4f8ab...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes ikke noe som tyder på at blodørn er noe annet enn et dramaturgisk grep i gamle sagaer. Fornaldersagaene kryr av slike groteske og overrevne ting, som er med på å lage spenning og gru i historiene, men som har null historisk grunnlag

Anonymkode: 4f8ab...ddc

Jeg er ikke ekspert på dette området, og vet ikke hva som er fakta her. Men det finnes dem som tilsynelatende ser ut til å mene at det er historisk belegg for å hevde at slike metoder faktisk ble brukt. Den katolske kirken i Norge ser ihvertfall ut til å mene det. Det samme gjør visstnok Smithsonian Institution i USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil lære historie burde man lese bøker eller se på dokumentarer ikke på Tv serier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue
På 9.6.2019 den 7.13, AnonymBruker skrev:

Jeg legger merke til at mesteparten av sex skjer via at damen rir, noen tanker om dette?

 

 

Anonymkode: d4da1...edb

Var ikke vikingene ganske moderne når det kom til det med likestilling? Mener vi lærte på skolen at mens mennene var ute på tokt så var det kvinnene som styrte og bestemte og skilsmisse var også en greie. Selv om de stod for husholdningen og familien arrangerte giftemål så var de med på å bestemme hvem de skulle ende opp med. Hvis mannen døde var det kvinnene hans som skulle styre i hans sted. Tror nok måten de har sex på skal symbolisere at kvinnene hadde mer makt blant vikingene i forhold til deres kristne motstykke i serien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...