AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #1 Skrevet 28. februar 2019 Hei, Jeg har en 8 år gammel tispe som gradvis har blitt mer og mer aggressiv/sint på andre hunder. Før hun ble 3 var hun veldig sosial og kom fint overens med alle hunder, men når jeg tenker tilbake på årsaker til at hun er så aggressiv, så kan det være det er fordi hun ble angrepet av en bodercollie tispe når hun var 3-4 år. Hunden min er en liten+ rase, og bodercollien er derfor stor i forhold til henne. Nå reagerer hun mye på andre hunder og det har blitt et problem å møte andre hunder på tur når hun går i bånd. Når hun får se den andre hunden er alt fokus på den og hun lukker ørene. Hun reagerer ikke når vi prater til henne eller prøver å avlede henne. Hun drar i båndet for å komme bort til den andre hunden og for andre som ikke kjenner ho kan hun vise tegn til at hun er interessert i å hilse. Men med en gang hun får hilse endrer hun adferd helt og begynner å flekke tenner, bjeffe, skrike og knurre. Høres ut som man mishandler henne.. Dersom vi da tar i henne for å få hun bort kan hun bite etter oss også. Noen møter går bra og da er det stort sett i møte med store hannhund, feks fuglehunder, bodercollie og shæfer Slik det er nå så forsøker jeg å unngå at hun får hilse på andre hunder. Flere ganger i uken går vi omveier dersom vi ser hunder, for jeg syns det er både flaut for min del, og synd for hunden min sin del at hun er sånn. Hun er derimot en god familiehund og veldig glad i mennesker. Er fast besøkshund på et sykehjem og viser ikke tegn til aggresjon rundt mennesker Så! Gode råd mottas med takk! Har snakket med en som mente hun burde steriliseres, men noen som vet om dette vil hjelpe? Anonymkode: af724...7d2
Tabris Skrevet 28. februar 2019 #2 Skrevet 28. februar 2019 Sterilisering vil sannsynligvis ikke hjelpe. Det kan kanskje redusere stresset noe, hvis hun sliter med hormonelt stress, noe som vil føre til at treningen kan bli litt lettere å få til. Men det vil ikke ha noen innvirkning på redselen hennes. Steg 1, som du allerede gjør, er å ikke la henne hilse på hunder i bånd. Hun blir satt i en situasjon hun ikke mestrer, og for hver negative erfaring, jo reddere blir hun. Steg 2 er å trene det som kalles for kindereggmetoden. Dvs at hver gang du ser at det kommer noen med en hund, så trekker du ut av veien og får avstand nok til den passerende hunden til at din hund klarer å trene med deg. Du sier "bra" og gir godbit når hunden ser på deg og når hun snur hodet for å se på den andre hunden. Gradvis vil hun da erfare to ting: 1. Hun trenger ikke lenger forholde seg til andre hunder fordi avstanden er så stor at hun ikke lenger blir redd. 2. Hver gang hun ser en hund, så får hun godbit og vil da gradvis assosisere hunder med godbit fra deg. Disse to tingene vil da gjøre at frykten gradvis reduseres. Det er noen detaljer som må på plass for at denne metoden skal fungere, og det er sånn sett vanskelig å gjøre det utfra det man leser. Det er bedre om man får hjelp av noen som kan den godt. Men her kan du lese en detaljert artikkel om hvordan man går frem: http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #3 Skrevet 28. februar 2019 En enklere versjon av det over: Ta med de aller beste godbitene hunden vet og del dem opp i bitte små biter. Med èn gang hun ser en annen hund, begynner du å mate henne bitene en og en i en jevn strøm, mens du passer på å ha så stor avstand til den andre hunden at hun fortsatt spiser. Reagerer hun på den andre hunden er du for nær. Når hunden er borte slutter du å mate. Gjenta ved neste hund. Anonymkode: 6cc10...c0b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå