Gå til innhold

Fly med katt/ katt til Spania

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å flytte til Spania for en lengre periode. Har to katter som jeg da ønsker å ta med, siden det er snakk om flere måneder. Eneste jeg gruer meg skikkelig til er flyturen. Er det noen her som har erfaring med å fly med katt, evt å fly til Spania med katt?

Hva er best, kabin eller lasterom? Det er to katter som er gode venner, så i lasterommet får de isåfall ligge i samme bur. I kabinen må de ligge i hvert sitt trange bur, men jeg har i det minste oversikt over dem hele tiden.

Anonymkode: 3b730...e96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katt/katt blir vel det samme.

Anonymkode: 1652b...53d

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å flytte til Spania for en lengre periode. Har to katter som jeg da ønsker å ta med, siden det er snakk om flere måneder. Eneste jeg gruer meg skikkelig til er flyturen. Er det noen her som har erfaring med å fly med katt, evt å fly til Spania med katt?

Hva er best, kabin eller lasterom? Det er to katter som er gode venner, så i lasterommet får de isåfall ligge i samme bur. I kabinen må de ligge i hvert sitt trange bur, men jeg har i det minste oversikt over dem hele tiden.

Du er klar over regler for for å ta ut og inn dyr av landet? Undersøk godt reglene til landet du ønsker å ta med kattene dine til. Og hva som kreves for å ta de med hjem til Norge når oppholdet i Spania er over. Så slipper du å bli stoppet på grensen, og dyrene i  verste fall avlivet.

Lasterom er vel ofte uten tilstrekkelig med oksygen og egner seg dårlig til transport av levende dyr. Men du må undersøke med flyselsakepene.

Anonymkode: 3ae31...d95

• Liker 1
Skrevet

TS her. Jeg er klar over reglene og har alt det der i orden, det er selve flyturen jeg bekymrer meg for og ønsker derfor å høre om andres erfaringer:) Dyr fraktes i et lasterom med samme trykk som kabinen og OK temperatur.

Skrevet

Anbefaler på alle måter kabin, gitt følgende - 

Du må undersøke om flyselskapet og landet godtar katt i kabin, det varierer en del. 

Man kan kun ha med en katt per person. 

Katten må være relativt rolig. Da man må ta den ut og bære den gjennom sikkerhetskontrollen. 

Anonymkode: 5424e...c11

Skrevet

Takk Anonym :) Jeg er bare usikker på størrelsen på de burene til kabin, de er så smååå... og den ene katten min er litt "fluffy", for å si det sånn.

Skrevet

Jeg ville heller omplassert kattene mine i stedet for å utsette de for så mye stress flere ganger i året, kunne vurdert å tatt de med på fly hvis jeg hadde flyttet permanent. Husk at kattene trenger andre vaksiner her i Spania, mange katter får virus som gjør at de blir blinde og det er også en del andre stygge sykdommer ute å går.

Anonymkode: 59771...ef8

Skrevet

Noen jeg kjenner bor deler av året i Spania og tar med seg kattene frem og tilbake. Det er trygge og gode katter så de tar på ingen måte skade av å reise såpass ofte. Vet dog ikke hvilken fraktmetode de bruker.

Anonymkode: cd4b1...454

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller omplassert kattene mine i stedet for å utsette de for så mye stress flere ganger i året, kunne vurdert å tatt de med på fly hvis jeg hadde flyttet permanent. Husk at kattene trenger andre vaksiner her i Spania, mange katter får virus som gjør at de blir blinde og det er også en del andre stygge sykdommer ute å går.

Anonymkode: 59771...ef8

Her uttaler du deg om ting du kan lite om.

Katter er veldig tilpasningsdyktige. Jeg tar med mine både innenlands og utenlands. Litt stress akkurat på flyet, men ikke mer enn under den årlige turen til dyrlegen. Halen er til topps igjen med en gang vi er fremme. 

Og når det gjelder sykdommer har du tydeligvis ikke peiling. Med unntak av rabies (som man må vaksinere mot) er det akkurat de samme sykdommene som hjemme. Nettopp derfor du kan reise fritt med dyr såfremt du har EU-pass for katten, i og med at man ikke drar med seg nye sykdommer hjem til Norge. 

• Liker 1
Gjest kokosbolle2
Skrevet (endret)

Anonymkode: 59771...ef8 : Ja, jeg har så klart tenkt på om det er bedre å forsøke å finne noen som kan passe dem. Jeg er engasjert i frivillig dyrevern og vet at det er veldig vanskelig å få omplassert voksne katter, dessuten vil de da "ta plassen" fra katter som er funnet ute og virkelig trenger nye hjem. Mine katter har jo en person som ønsker å ta vare på dem (meg!). Én reisedag på flere måneder er kanskje ikke så ille? Vet ikke jeg, derfor jeg ønsker å høre litt erfaringer. De er innekatter, men må ha rabiesvaksine i Spania.

Anonymkode: cd4b1...454 : Takk, første skikkelige svaret! :) Hvis det hadde vært mulig hadde jeg satt enormt stor pris på å høre litt mer om deres erfaringer, om de tar det i kabinen eller lasterommet.

Edit: Ops, glemte visst å poste som anonym 😂 Jaja

Endret av kokosbolle2
Skrevet

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her uttaler du deg om ting du kan lite om.

Katter er veldig tilpasningsdyktige. Jeg tar med mine både innenlands og utenlands. Litt stress akkurat på flyet, men ikke mer enn under den årlige turen til dyrlegen. Halen er til topps igjen med en gang vi er fremme. 

Og når det gjelder sykdommer har du tydeligvis ikke peiling. Med unntak av rabies (som man må vaksinere mot) er det akkurat de samme sykdommene som hjemme. Nettopp derfor du kan reise fritt med dyr såfremt du har EU-pass for katten, i og med at man ikke drar med seg nye sykdommer hjem til Norge. 

Takk! Vil du dele litt mer om erfaringer rundt selve flyturen? Hvor langt har du reist? Kabin eller lasterom? :)

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk Anonym :) Jeg er bare usikker på størrelsen på de burene til kabin, de er så smååå... og den ene katten min er litt "fluffy", for å si det sånn.

Det går helt fint. De har grei plass. Pleier å ta de opp på fanget og la dem stikke hodet ut underveis (kravet er at de må være på gulvet hele veien, men ingen som bryr seg). Har de hele tiden festet i sele  som er festet i buret slik at de ikke plutselig kan stikke av i tilfelle panikk. 

Det kan bli veldig kaldt på gulvet i kabinen, så pleier å ha saueskinn i bunn. Og ekstra dekke i tilfelle uhell. 

Anbefaler myke bur med skulderreim, kan bli tungt å bære, og mindre praktisk, ellers. 

Med tanke på do holder de seg fint. Og med tanke på mat bør de ikke få i tilfelle kvalme. Gir litt vann underveis, men ene bryr seg aldri om å drikke. 

Skrevet

TS her. Bare litt ekstra info: kattene har vært med på lange kjøreturer før, rundt 5 timer. Det har gått greit, litt mjauing fra den ene.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint. De har grei plass. Pleier å ta de opp på fanget og la dem stikke hodet ut underveis (kravet er at de må være på gulvet hele veien, men ingen som bryr seg). Har de hele tiden festet i sele  som er festet i buret slik at de ikke plutselig kan stikke av i tilfelle panikk. 

Det kan bli veldig kaldt på gulvet i kabinen, så pleier å ha saueskinn i bunn. Og ekstra dekke i tilfelle uhell. 

Anbefaler myke bur med skulderreim, kan bli tungt å bære, og mindre praktisk, ellers. 

Med tanke på do holder de seg fint. Og med tanke på mat bør de ikke få i tilfelle kvalme. Gir litt vann underveis, men ene bryr seg aldri om å drikke. 

Tusen takk! Dette setter jeg pris på. Vet du ca. hvor mye dine katter veier, eller hvor store de er? Min fluffy veier rundt 6 kg nemlig...

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Dette setter jeg pris på. Vet du ca. hvor mye dine katter veier, eller hvor store de er? Min fluffy veier rundt 6 kg nemlig...

Ca 5 kg, og fluffy langhårskatter. 

Null problem, de krøller seg godt sammen uansett. 

Se gjennom bildene på telefonen din, så finner du garantert bilder der de ligger og sover i en bakebolle, knøttliten pappeske, eller lignende ;) 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 5 kg, og fluffy langhårskatter. 

Null problem, de krøller seg godt sammen uansett. 

Se gjennom bildene på telefonen din, så finner du garantert bilder der de ligger og sover i en bakebolle, knøttliten pappeske, eller lignende ;) 

Okei :) Ja, de ligger jo gjerne krøllet sammen som små baller og er overraskende fleksible. Tenker bare at det er slitsomt å ligge slik over flere timer, men kanskje det kan gå greit :) Har du flydd langt med dine puser?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei :) Ja, de ligger jo gjerne krøllet sammen som små baller og er overraskende fleksible. Tenker bare at det er slitsomt å ligge slik over flere timer, men kanskje det kan gå greit :) Har du flydd langt med dine puser?

Mest innenlands, så de hadde en del trening. Men etterhvert flere utenlandsturer, hvorav lengste var på seks timer fly, samt  2+2 timer tur/retur flyplass. 

Trur ikke lengden på flyturen har noe å si, de roer seg veldig med en gang det ikke skjer noe. Mine er litt rare, for de elsker også oppmerksomheten på flyplassen og i sikkerhetskontrollen, men det vil nok være det mest stressende for mange. For mine er det verste take-off, da jamrer de høyt, men det varer jo kort. 

Må innrømme at jeg lar dem strekke seg litt i en toalettbås eller i bil/leiebil både før og etter turen, men ikke gjør det med mindre du har full kontroll. Jeg bruker som sagt bånd, har på den seletøyet hele turen. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest innenlands, så de hadde en del trening. Men etterhvert flere utenlandsturer, hvorav lengste var på seks timer fly, samt  2+2 timer tur/retur flyplass. 

Trur ikke lengden på flyturen har noe å si, de roer seg veldig med en gang det ikke skjer noe. Mine er litt rare, for de elsker også oppmerksomheten på flyplassen og i sikkerhetskontrollen, men det vil nok være det mest stressende for mange. For mine er det verste take-off, da jamrer de høyt, men det varer jo kort. 

Må innrømme at jeg lar dem strekke seg litt i en toalettbås eller i bil/leiebil både før og etter turen, men ikke gjør det med mindre du har full kontroll. Jeg bruker som sagt bånd, har på den seletøyet hele turen. 

Tusen takk for svar, setter pris på det :) Blir nok noe i den lengden der vi ser på om vi skal til Spania. Den ene elsker oppmerksomhet, den andre er veldig sjenert.

Skrevet

Ville aldri hatt dem i lasterommet i alle fall,har vært mange skumle historier om dyr som har forsvunnet på veien fordi buret har åpnet seg pga for hard behandling. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på dette, men har hørt at det går an å dra til veterinær å få noe form for beroligende før avreise

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...