AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #1 Skrevet 28. februar 2019 Så, min store drøm er å få jobbe som musikalartist. Jeg mener jeg har god nok stemme, og får vite det av flere, bl.a. kordirigenten min. Jeg har vært i teatergrupper og jobbet på lokalteater siden jeg var 7, og har tatt et teaterkurs på sommerskole. Folketeateret i Oslo sa for lenge siden at de skal sette opp Sound of Music, og jeg tenkte at endelig kom en musikal jeg vil søke på å få være med i! Så jeg har fulgt med på nettsidene til Folketeateret siden den dagen, for å få med meg om når det er audition. Jeg har også hatt på en sånn «alarm» på Google, men de eneste jobbene som har dukket opp der er jobb som servitør eller sånt. De lyste ut barneaudition, men det er jeg for gammel til, men da tenkte jeg at de andre auditionene er rett rundt hjørnet. Så plutselig i går var det live-streaming på Facebook, og der presenterte de alle hovedrollene. Jeg forstår at de vil ha litt mer kjente folk til hovedrollene, men så sier en av de at de har med et profesjonelt ensemble og stort orkester, og jeg bare «hva?!»!! Så jeg googler Sound of Music Oslo, og ser plutselig at det begynner å dukke opp presentasjoner av biroller og ensemble på bl.a. Facebook og Instagram. De kan jo ikke bare ansette denne type stilllinger uten å lyse ut stillingen, vel? Det er jo en vanlig stilling som alle andre, med lønn og alt det der. Hvordan kan de ansette så mange mennesker uten å måtte følge reglene for utlysning? Dessuten, hvordan skal man få vist frem hva man kan til de som setter opp musikaler her i Norge, dersom de ikke lar deg komme å synge for dem..? Kan jeg klage på at dette ikke ble lyst ut? Anonymkode: ce7c7...eb8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #2 Skrevet 28. februar 2019 Vet ikke med reglene, men slike ting går vel gjerne gjennom et castingbyrå. Har du hatt kontakt med div byråer? Fått lagd en liten presentasjon og video for eksempel?Lydopptak, eller lignende. Anonymkode: 46ef6...0f0 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #3 Skrevet 28. februar 2019 De henter vel folk fra lokalel teatergreupper, folk som har vært på åudition før, castingbyråer o.l. Folk ansettes også på midlertidige kontrakter, som er et helt annet regelverk en fast ansettelse. Hvis du mener du har noe å tilby så bør du ta kontakt med ulike byråer og få vist deg frem, evt burde du jo kontaktet Folketeateret når du fikk vite om at de skulle sette opp musical og spørre hvordan du kunne komme på audition. Jeg var på audition i min ungdom (før SoMe tiden) som ikke ble annonsert i vanlige aviser, men i fagtidsskrift og som brev til aktuelle grupper (kor, teatergrupper, dansesteder o.l.), meget mulig det er gjort her også. Har også være med i en forestilling der de ikke hadde individuelle castinger i det hele tatt, men kontaktet ulike grupper og spurte om de ville være med, og så "gjorde det beste" med de som kom. Anonymkode: 0dce2...f33 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #4 Skrevet 28. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke med reglene, men slike ting går vel gjerne gjennom et castingbyrå. Har du hatt kontakt med div byråer? Fått lagd en liten presentasjon og video for eksempel?Lydopptak, eller lignende. Anonymkode: 46ef6...0f0 Jeg har vært på en nettside som heter Stagepool, den er for det meste gratis. Men der har det ikke vært noe som helst. Jeg har ikke penger til å være medlem andre plasser, og siden jeg ikke har utdanning får jeg ikke lov til å være medlem av slike offisielle forbund. Har ikke noe lydopptak, nei. Trodde det var derfor de holdt audition, jeg, for å høre meg synge. Anonymkode: ce7c7...eb8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #5 Skrevet 28. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De henter vel folk fra lokalel teatergreupper, folk som har vært på åudition før, castingbyråer o.l. Folk ansettes også på midlertidige kontrakter, som er et helt annet regelverk en fast ansettelse. Hvis du mener du har noe å tilby så bør du ta kontakt med ulike byråer og få vist deg frem, evt burde du jo kontaktet Folketeateret når du fikk vite om at de skulle sette opp musical og spørre hvordan du kunne komme på audition. Jeg var på audition i min ungdom (før SoMe tiden) som ikke ble annonsert i vanlige aviser, men i fagtidsskrift og som brev til aktuelle grupper (kor, teatergrupper, dansesteder o.l.), meget mulig det er gjort her også. Har også være med i en forestilling der de ikke hadde individuelle castinger i det hele tatt, men kontaktet ulike grupper og spurte om de ville være med, og så "gjorde det beste" med de som kom. Anonymkode: 0dce2...f33 Ja, det glemte jeg å skrive i HI. Jeg sendte mai til Folketeateret ang. audition, og fikk bare «takk for interessen, bla bla bla», og at jeg måtte i stedet kontakte produsenten, og jeg vet ikke hvem det er. Jeg så det nå på live-streamingen at det er en som heter Lars. Burde kanskje tatt litt mer kontakt, ja, men jeg er helt ny i dette, og vet ikke helt hvordan det fungerer ennå. Anonymkode: ce7c7...eb8
Ullvott Skrevet 28. februar 2019 #6 Skrevet 28. februar 2019 Folketeatret er en privat virksomhet og ingen private virksomheter trenger å lyse ut noe som helst. Enkelt sagt gjelder «reglene» om utlysning av jobber offentlige stillinger. 24
Sirah Skrevet 28. februar 2019 #7 Skrevet 28. februar 2019 Som andre skriver: Slike ting går som oftest gjennom teatergrupper og castingbyråer. Du må melde deg inn i slike for å ha en mulighet. Tenk om de skulle lagt det ut på NAV? "Sangere til rolle som Maria Rainer og Georg Von Trapp ønskes". Tenk å mye "dritt" de måtte bladd/hørt seg gjennom? Sier seg selv at de ikke har kapasitet til slikt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #8 Skrevet 28. februar 2019 Scenekvelder, som er produsenten, er en privat bedrift, og kan ansette folk uten å måtte lyse ut stillinger. Av og til holder de åpne auditioner, men som regel headhunter de folk de vet er dyktige. Noen er bransjefolk, noen er kjendiser. Når det er sagt, så er ikke disse produksjonene det samme som at den lokale teaterklubben setter opp en eller annen amatørforestilling på det lokale kulturhuset. Du får heller ikke jobb ved disse teaterene ved å være med i en lokal teatergruppe. De som ansettes i disse ensemblene er meget profesjonelle og høyt utdannede artister. Jeg har vært på kurs med en av de som skal være med i musikalen, og h*n har meget høy utdanning, har jobbet på et operahus i Europa, og er sangpedagog. Hvorfor skal de da ansette en amatør, bare fordi hun har så lyst, når de får tak i så profesjonelle artister? Dersom du ønsker å jobbe som musikalartist må du utdanne deg, jobbe hardt med både talentet og kontakter, og ikke sutre over noe du ikke har peiling på! Dette er ikke Idol..! Anonymkode: 3a3d2...d61 12
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #9 Skrevet 28. februar 2019 Et godt rykte og kontakter, vel. Fint at du får ros av kordirigenten din, men det skal litt mer til for å lykkes i denne retningen. Som andre sier må du jo blant annet utdanne deg. Anonymkode: 8272b...f87 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #10 Skrevet 28. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Scenekvelder, som er produsenten, er en privat bedrift, og kan ansette folk uten å måtte lyse ut stillinger. Av og til holder de åpne auditioner, men som regel headhunter de folk de vet er dyktige. Noen er bransjefolk, noen er kjendiser. Når det er sagt, så er ikke disse produksjonene det samme som at den lokale teaterklubben setter opp en eller annen amatørforestilling på det lokale kulturhuset. Du får heller ikke jobb ved disse teaterene ved å være med i en lokal teatergruppe. De som ansettes i disse ensemblene er meget profesjonelle og høyt utdannede artister. Jeg har vært på kurs med en av de som skal være med i musikalen, og h*n har meget høy utdanning, har jobbet på et operahus i Europa, og er sangpedagog. Hvorfor skal de da ansette en amatør, bare fordi hun har så lyst, når de får tak i så profesjonelle artister? Dersom du ønsker å jobbe som musikalartist må du utdanne deg, jobbe hardt med både talentet og kontakter, og ikke sutre over noe du ikke har peiling på! Dette er ikke Idol..! Anonymkode: 3a3d2...d61 Altså, du trenger ikke være så frekk i tonen, da! Jeg bare spurte. Og bare fordi du kjenner en profesjonell som er med, så er det ikke sikkert alle er det. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et godt rykte og kontakter, vel. Fint at du får ros av kordirigenten din, men det skal litt mer til for å lykkes i denne retningen. Som andre sier må du jo blant annet utdanne deg. Anonymkode: 8272b...f87 Men hun Ulrikke som skal spille Liesl er jo ikke utdannet? Og hun har jo en hovedrolle. Jeg sier jo ikke at jeg syns jeg fortjener en hovedrolle, jeg ønsker bare en sjanse for å få vise hva jeg kan! Og derfor syns jeg det er urettferdig at de ikke må forholde seg til normale regler for utlysning av stillinger. Og hadde ikke det bare vært et pluss for dem? Da kanskje de oppdager nye talenter. Jeg ble bare så skuffa, siden jeg la så mye tid i det. Anonymkode: ce7c7...eb8
Gjest Blondie65 Skrevet 28. februar 2019 #11 Skrevet 28. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier jo ikke at jeg syns jeg fortjener en hovedrolle, jeg ønsker bare en sjanse for å få vise hva jeg kan! Og derfor syns jeg det er urettferdig at de ikke må forholde seg til normale regler for utlysning av stillinger. Og hadde ikke det bare vært et pluss for dem? Da kanskje de oppdager nye talenter. Jeg ble bare så skuffa, siden jeg la så mye tid i det. Anonymkode: ce7c7...eb8 Hvilke normale regler er det du sikter til? Det er kun stillinger i det offentlige som det finnes slike regler for. Der jeg jobber, f.eks., utlyses det nesten aldri stillinger. Vi bruker kun vikarbyrå. Dette fordi vi da får et fåtall kandidater å forholde oss til fremfor 250 søkere på en stilling.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #12 Skrevet 28. februar 2019 Kanskje du bør satse litt lavere og bygge deg opp et navn først? Anonymkode: b9687...399 11
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #13 Skrevet 28. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, du trenger ikke være så frekk i tonen, da! Jeg bare spurte. Og bare fordi du kjenner en profesjonell som er med, så er det ikke sikkert alle er det. Men hun Ulrikke som skal spille Liesl er jo ikke utdannet? Og hun har jo en hovedrolle. Jeg sier jo ikke at jeg syns jeg fortjener en hovedrolle, jeg ønsker bare en sjanse for å få vise hva jeg kan! Og derfor syns jeg det er urettferdig at de ikke må forholde seg til normale regler for utlysning av stillinger. Og hadde ikke det bare vært et pluss for dem? Da kanskje de oppdager nye talenter. Jeg ble bare så skuffa, siden jeg la så mye tid i det. Anonymkode: ce7c7...eb8 Det er ikke de som skal bruke masse tid og ressurser på å finne dyktige personer. Det er de dyktige personene som må jobbe hardt for å bygge opp et navn. Har du gjort det? Ulrikke har brukt mye tid på å profilere seg selv. Anonymkode: 8272b...f87 10
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #14 Skrevet 28. februar 2019 35 minutter siden, Blondie65 skrev: Hvilke normale regler er det du sikter til? Det er kun stillinger i det offentlige som det finnes slike regler for. Der jeg jobber, f.eks., utlyses det nesten aldri stillinger. Vi bruker kun vikarbyrå. Dette fordi vi da får et fåtall kandidater å forholde oss til fremfor 250 søkere på en stilling. Kun offentlige? Er du helt sikker? Jeg ser jo utlysninger fra private bedrifter og butikker overalt, så jeg tenkte derfor at alle måtte lyse ut. Du skulle jo tro at det var slik for alle, spesielt i bedrifter der man kan tjene veldig mye, slik at man ikke drev og ga ut slike luksusjobber til familie og venner? For det er jo forbudt! Anonymkode: ce7c7...eb8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #15 Skrevet 28. februar 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kun offentlige? Er du helt sikker? Jeg ser jo utlysninger fra private bedrifter og butikker overalt, så jeg tenkte derfor at alle måtte lyse ut. Du skulle jo tro at det var slik for alle, spesielt i bedrifter der man kan tjene veldig mye, slik at man ikke drev og ga ut slike luksusjobber til familie og venner? For det er jo forbudt! Anonymkode: ce7c7...eb8 Det er forbudt i offentlig sektor. I det private velger man selv hvem man vil ansette. Men om man ansetter udugelige mennesker i høye stillinger bare fordi de er familie og venner vil det fort komme tilbake og bite dem i rompa når jobben skal gjøres og penger tjenes, så i det private regulerer det seg til en viss grad selv. Og grunnen til at private også utlyser er jo at de vil ha mange søkere å velge mellom, så de har bedre sjanse til å finne den riktige personen for stillingen. Anonymkode: 473e2...1d3 8
Gjest Blondie65 Skrevet 1. mars 2019 #16 Skrevet 1. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kun offentlige? Er du helt sikker? Jeg ser jo utlysninger fra private bedrifter og butikker overalt, så jeg tenkte derfor at alle måtte lyse ut. Du skulle jo tro at det var slik for alle, spesielt i bedrifter der man kan tjene veldig mye, slik at man ikke drev og ga ut slike luksusjobber til familie og venner? For det er jo forbudt! Anonymkode: ce7c7...eb8 I det private står man helt fritt til å ansette hvem man vil uten å utlyse stillingen. Det er noen unntak - det gjelder spesielt hvis man nettopp har foretatt nedskjæringer som har ført til at noen måtte gå. Disse har fortrinnsrett til ny stilling i bedriften. Det samme gjelder de som jobber deltid - de har fortrinnsrett til ny stilling. Hva i all verden mener du med "spesielt i bedrifter der man kan tjene veldig mye, slik at man ikke drev og ga ut slike luksusjobber til familie og venner". For det første er det gjerne slik at eieren av en bedrift gjerne gir den videre til sine arvinger. Jeg er helt enig i at disse ikke alltid har nødvendige kvalifikasjoner eller den samme motivasjonen som sine forfedre til å drive bedriften, men synes du det er helt feil at en person som eier bedriften er med og driver den - f.eks. ved å sitte i styret?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #17 Skrevet 1. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså, du trenger ikke være så frekk i tonen, da! Jeg bare spurte. Og bare fordi du kjenner en profesjonell som er med, så er det ikke sikkert alle er det. Men hun Ulrikke som skal spille Liesl er jo ikke utdannet? Og hun har jo en hovedrolle. Jeg sier jo ikke at jeg syns jeg fortjener en hovedrolle, jeg ønsker bare en sjanse for å få vise hva jeg kan! Og derfor syns jeg det er urettferdig at de ikke må forholde seg til normale regler for utlysning av stillinger. Og hadde ikke det bare vært et pluss for dem? Da kanskje de oppdager nye talenter. Jeg ble bare så skuffa, siden jeg la så mye tid i det. Anonymkode: ce7c7...eb8 Det er ingen som er frekk med deg, de realitetsorienterer deg. Bare se på Idol audtionene hvor mange som mener de har flott stemme og har fått ros av alle rundt seg, men som synger helt grusomt eller relativt ordinært, så forstår du hvorfor man dropper åpen audition på denne typen produksjoner. Du sier du har lagt mye tid i det, lagt mye tid i å følge med på en nettside? Hvis dette er noe du vil hvorfor tar du ikke grep og tar kurs, utdanning, melder deg på aktuelle ting for å vise deg frem og kontakter rette instanser? Hvor gammel er du egentlig? Er du 15 år så kan jeg forstå at du ikke helt har oversikten over hvordan ting fungerer, men er du voksen bør du jo være i stand til å finne ut hvordan du skal jobbe for å nå målet ditt. Vil du vise hva du kan så kan du ikke sitte på pikerommet og vente på at sjansen skal komme til deg, du må jobbe for å få den. Og du kan ikke sammenligne deg med Ulrikke Brandstorp, hun har jobbet hard for å skaffe seg et navn og vise hva hun kan. Hun har vært aktiv med teater og sang hele livet, meldt seg på og deltatt i Idol og The Voice der hun uten tvil både har vist sitt talent og knyttet kontakter, som ble ytterligere forsterket under Grand Prix og Stjernekamp. Hun har ikke sitte hjemme og ventet på pling fra internett. Anonymkode: 0dce2...f33 24
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #18 Skrevet 1. mars 2019 35 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingen som er frekk med deg, de realitetsorienterer deg. Bare se på Idol audtionene hvor mange som mener de har flott stemme og har fått ros av alle rundt seg, men som synger helt grusomt eller relativt ordinært, så forstår du hvorfor man dropper åpen audition på denne typen produksjoner. Du sier du har lagt mye tid i det, lagt mye tid i å følge med på en nettside? Hvis dette er noe du vil hvorfor tar du ikke grep og tar kurs, utdanning, melder deg på aktuelle ting for å vise deg frem og kontakter rette instanser? Hvor gammel er du egentlig? Er du 15 år så kan jeg forstå at du ikke helt har oversikten over hvordan ting fungerer, men er du voksen bør du jo være i stand til å finne ut hvordan du skal jobbe for å nå målet ditt. Vil du vise hva du kan så kan du ikke sitte på pikerommet og vente på at sjansen skal komme til deg, du må jobbe for å få den. Og du kan ikke sammenligne deg med Ulrikke Brandstorp, hun har jobbet hard for å skaffe seg et navn og vise hva hun kan. Hun har vært aktiv med teater og sang hele livet, meldt seg på og deltatt i Idol og The Voice der hun uten tvil både har vist sitt talent og knyttet kontakter, som ble ytterligere forsterket under Grand Prix og Stjernekamp. Hun har ikke sitte hjemme og ventet på pling fra internett. Anonymkode: 0dce2...f33 Jeg støtter alt denne AB’en sier 🙌🏼 Anonymkode: 423aa...03e 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #19 Skrevet 1. mars 2019 Er også interessert i denne bransjen, men som pårørende da. Du aner ikke hvor mye som går gjennom venner og kjente, og kjente navn. Ta en titt på etternavnene til de barna som skal være med i Sound of Music feks. Selv bor vi i en annen by og på den lokale revyscenen her så ble også nylig venner og familie "håndplukket" til roller i det nyeste stykket. Uten noen audition. Regner med det er helt privat og ikke får noen kommunal støtte... De er selvfølgelig flinke nok, alle disse, men det var nok mange som kunne tenkt seg å fått prøvd seg på audition ihvertfall. Det skal nok mye til å bli plukket ut til en stor musikal som Sound of music på Folketeateret som voksen (hvis du er det). Som barn har man kanskje en sjangs dersom man er flink selvfølgelig, har mye erfaring (begynte som liten) og har en CV og har gått på musikalskoler el. Du er også ganske sent ute, de har som oftest bestemt hovedrollene ett år før premiere på slike store oppsetninger. Min datter har drevet med teater/musikal som hobby og vurderer feks Bårdar etter VGS. Men jeg håper nesten ikke det. Hun er flink og har ofte fått roller på ÅPNE auditioner her vi bor, og har også blitt spurt direkte om å være med i oppsetninger. Men vi som familie kan ikke "konkurrere" med de som har "egne" scener og som velger sine egne og venners barn til hovedrollene, og som gir barna sine "gratis" erfaring på den måten. Dessuten vet jeg ikke om hun er "tøff" nok til denne bransjen, er ikke helt typen til å melde seg på Idol osv. Og kanskje bør man være den typen for å lykkes i den bransjen. Poenget mitt er at dersom du vil ha roller i musikaler så må du ta utdanning som feks Bårdar, Musikkteaterhøyskolen. Eller melde deg på Idol/Norske talenter etc. Det er sikkert utrolig mange allerede ferdig utdannede (eller unner utdanning) som også kunne ha tenkt seg en rolle i en musikal på Folketeateret liksom.... Så du bør kanskje sikte litt lavere i første omgang og bygge deg opp et navn. Som feks Ulrikke har gjort. Ønsker deg lykke til, dersom du er like flink som Ulrikke så må du ikke gi opp! Anonymkode: 862dd...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #20 Skrevet 1. mars 2019 Jeg måtte inn på FB og se gjennom hvem som egentlig hadde fått de voksne hovedrollene (siden du sa du var for gammel for barneaudition) og lurer veldig på hvem du mener du skal utkonkurrere? Du mener du er bedre enn Urikken, men hvem andre? Solveig Kringlebotn? Og til deg over som mener det er mye som går på kjennskap, selvfølgelig er det det. Det er jo derfor folk sier her at ts må gjøre en innsats og skaffe seg erfaring og nettverk. Jeg finner ikke rollelisten over barneskuespillerne i Sound of music, men det er klart at når foreldre har en stor interesse for skuspill, sang og dans så smitter det lett over på barna. På lik linje som i idrett eller andre hobbyområder. Jeg har et par i omgangskretsen som er profesjonelle musikere, og barna deres synger og spiller på et nivå langt over de som har gått i kulturskolen en gang i uken fra første klasse. Du kan syns det er så urettferdig du bare vil, men faktum er at de er flinkere, de har øvd mer og fått bedre veiledning. Anonymkode: 0dce2...f33 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå