AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #1 Skrevet 28. februar 2019 Ser at barnehagen anbefaler at alle har et skift med fleece og ett sett med ull liggende i barnehagen. Men er det nødvendig med fleece hvis barnet har ett sett med tynt ull og ett sett med tjukk ull? Anonymkode: 857e5...d99 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #2 Skrevet 28. februar 2019 Flecce er jo veldig miljøskadelig, merkelig at barnehagene anbefaler fleece syns nå jeg. Anonymkode: ce00e...a5e 14
kisskissbangbang Skrevet 28. februar 2019 #3 Skrevet 28. februar 2019 Vi har aldri brukt fleece. Sverger til ull. 9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #4 Skrevet 28. februar 2019 Sikkert bare pga kostnaden. Et billig fleecesett kan alle skaffe, men ikke alle har kanskje råd til å bunkre opp med ekte ullsett til barna, sånn at de har mange skift i ull. Jeg brukte mest ull. Ullpysj også. Anonymkode: 22163...aa0 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #5 Skrevet 28. februar 2019 Vi har heller aldri brukt fleece.Ønsker ikke å bruke fleece pga miljøet og så er ull mye bedre også synes jeg. Vi har et tykt sett i ull og en tynnere strikket ullgenser nå som våren kommer. Anonymkode: 58656...741 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #6 Skrevet 28. februar 2019 det er et godt underlagt da nesten ingen i dag bruker skikkelig ull. det holder barna varme under trilling og stillesitting. det vurderes den enkelte dag om det er nødvendig å bruke. men det er godt for de våte små og ta på tørr fleeace etter en kald våt dag ute. er bare komport og behov for nødvendig påkledning det går på. om du som foreldrer mener barnet ikke bdhøver det så er det opp tiljdeg men de ansatte vil bare barnet det beste både ute og inne. barn har ikke samme styrke som voksne til og generere god kroppsvarme. Anonymkode: e6d20...a0a 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #7 Skrevet 28. februar 2019 Kan jeg spørre om en ting? Er det produksjonen av fleece som er miljøskadelig? Jeg vet at det er polyester/plast, men dersom han har ett fleecsett som man bruker til 3 barn eller som går i arv liksom, er det så stor belastning på miljøet? Informer meg! Anonymkode: 17c29...2d5
DMS Skrevet 28. februar 2019 #8 Skrevet 28. februar 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om en ting? Er det produksjonen av fleece som er miljøskadelig? Jeg vet at det er polyester/plast, men dersom han har ett fleecsett som man bruker til 3 barn eller som går i arv liksom, er det så stor belastning på miljøet? Informer meg! Anonymkode: 17c29...2d5 Etter det eg har forstått så er det vaskinga som er største problemet, at det vert frigitt mikroplast. Det eksisterar vaskeposar som ein kan nytte, men veit ikkje korleis dei egentleg fangar mikroplasten. Har ikkje prøvd det sjølv. Eg har lese ein stad at super wash ull også frigir mikroplast da... Mine brukar eit lag tynn ull og eit lag med tjukk ull om vinteren. Om våren så kan det vere greitt med fleece då det skjermar litt meir mot trekk, og så tåle det litt meir trøkk. 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er et godt underlagt da nesten ingen i dag bruker skikkelig ull. det holder barna varme under trilling og stillesitting. det vurderes den enkelte dag om det er nødvendig å bruke. men det er godt for de våte små og ta på tørr fleeace etter en kald våt dag ute. er bare komport og behov for nødvendig påkledning det går på. om du som foreldrer mener barnet ikke bdhøver det så er det opp tiljdeg men de ansatte vil bare barnet det beste både ute og inne. barn har ikke samme styrke som voksne til og generere god kroppsvarme. Anonymkode: e6d20...a0a Kva meiner du med at ingen brukar «skikkeleg ull» idag? Nøstebarn brukar ubehandla ull i sine kle om det var det du tenkte på. 9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #9 Skrevet 28. februar 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om en ting? Er det produksjonen av fleece som er miljøskadelig? Jeg vet at det er polyester/plast, men dersom han har ett fleecsett som man bruker til 3 barn eller som går i arv liksom, er det så stor belastning på miljøet? Informer meg! Anonymkode: 17c29...2d5 Det er vaskingen som er problemet ja:) Anonymkode: 58656...741 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #10 Skrevet 28. februar 2019 Vi har litt av begge deler. Fleece er nok ingen miljøvinner, men på den annen side har vi fleeceplaggene i årevis. Ull varer sjelden mer enn en sesong, uansett hvor forsiktig du vasker (et par hederlige unntak her, men ofte blir ull fort slitt og stygt). Anonymkode: 83e75...029 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #11 Skrevet 28. februar 2019 Mine barn har aldri brukt noe ull (eksem), men har vokst opp sunne ig varme med fleece. En fleecedress er jo superbehagelig. Men ikke nødvendig, poenget er vel at barnet har praktisk bruks- og skiftetøy, ikke materialet i seg selv. Funksjon. Hvis du ser for deg at når de kommer inn og tar av våt ull, tar de på tynn ull, eller på varme dager (det er plussgrader på Østlandet i dag), har de et alternativ til tykke ullplagg. Om det er bomull, fleece eller tynn ull spiller ingen rolle. Anonymkode: cba48...b8c 1
Gjest BearMama Skrevet 28. februar 2019 #12 Skrevet 28. februar 2019 Her bruker alltid ungen ullundertøy, men nå som temperauren skifter så mye så har jeg gjerne ikke så tykk genser. Da er det greit med en fleece over tynn genser og under vinterdressen. Da blir det verken for varmt eller kaldt.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #13 Skrevet 28. februar 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har litt av begge deler. Fleece er nok ingen miljøvinner, men på den annen side har vi fleeceplaggene i årevis. Ull varer sjelden mer enn en sesong, uansett hvor forsiktig du vasker (et par hederlige unntak her, men ofte blir ull fort slitt og stygt). Anonymkode: 83e75...029 Hæææ.. Da må du har bedre kvalitet. Jeg har ullklær som er 10 år gamle og fortsatt i hard bruk. Anonymkode: da881...826 6
Frostrose Skrevet 28. februar 2019 #14 Skrevet 28. februar 2019 Vi har to ullsett (1 dress og ett delt sett) og ett fleecesett (dress( i barnehagen (det som sto på listen). De bruker kun ulldressen når det er kaldt. Når det er litt varmere, bruker de kun ullgenseren. Fleecen har jeg aldri sett i bruk. Det skal sies at barnet har foret regntøy, og det er mulig hun hadde trengt flere mellomlagsplagg om det ikke var foret. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #15 Skrevet 28. februar 2019 Aldri brukt syntetisk Fleece, klamt ekkelt, miljøskadelig og kan smelte inn i huden. Barna har bål i barnehagen flere ganger i uken så det er farlig. Ull er gull. Finnes jo Ullfleece og Ullfrotte om du vil ha noe lignende plagg.. Anonymkode: c85f4...0b2 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #16 Skrevet 28. februar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser at barnehagen anbefaler at alle har et skift med fleece og ett sett med ull liggende i barnehagen. Men er det nødvendig med fleece hvis barnet har ett sett med tynt ull og ett sett med tjukk ull? Anonymkode: 857e5...d99 Her burde bhg bli langt mer miljøbevisste både for barna og for omgivelsene. Ville sendt med to sett ull slik du beskriver. Sier de noe så ta opp forhlldet rundt miljø og fleece. Anonymkode: 55537...e88 6
LilleMy1989 Skrevet 28. februar 2019 #17 Skrevet 28. februar 2019 Bruker aldri fleece. Her er det ullundertøy og tykk ull utenpå som gjelder. Har en dress og et todelt sett i tykk ull slik at det alltid er nok. Et av de blir brukt til og fra bhg siden det er praktisk ift å unngå tykk jakke i bilstol. Jeg hadde ikke sendt med fleece selv om det stod i "utstyrslisten". Tror det stod ull ELLER fleece på vår liste. 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #18 Skrevet 28. februar 2019 11 timer siden, DMS skrev: Etter det eg har forstått så er det vaskinga som er største problemet, at det vert frigitt mikroplast. Det eksisterar vaskeposar som ein kan nytte, men veit ikkje korleis dei egentleg fangar mikroplasten. Har ikkje prøvd det sjølv. Eg har lese ein stad at super wash ull også frigir mikroplast da... Mine brukar eit lag tynn ull og eit lag med tjukk ull om vinteren. Om våren så kan det vere greitt med fleece då det skjermar litt meir mot trekk, og så tåle det litt meir trøkk. Kva meiner du med at ingen brukar «skikkeleg ull» idag? Nøstebarn brukar ubehandla ull i sine kle om det var det du tenkte på. Men nå er det ikke nøstebarn de fleste barna går med da,de fleste går med billigere ull. Anonymkode: 5a585...e64
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #19 Skrevet 28. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå er det ikke nøstebarn de fleste barna går med da,de fleste går med billigere ull. Anonymkode: 5a585...e64 Enig med deg. Nøstebarn er fryktelig dyrt. Jeg bruker en del penger på nødvendig og funksjonelle klær til ungene,men plaggene fra Nøstebarn er vanvittig dyre. Tar meg ikke råd så mye derfra selv. Jobber i en barnehage hvor mange foreldre har dårlig råd,det er temmelig arrogant å be dem gå til anskaffelse av Ullfleece og ullfrotte. Anonymkode: 0e037...e01
DMS Skrevet 1. mars 2019 #20 Skrevet 1. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg. Nøstebarn er fryktelig dyrt. Jeg bruker en del penger på nødvendig og funksjonelle klær til ungene,men plaggene fra Nøstebarn er vanvittig dyre. Tar meg ikke råd så mye derfra selv. Jobber i en barnehage hvor mange foreldre har dårlig råd,det er temmelig arrogant å be dem gå til anskaffelse av Ullfleece og ullfrotte. Anonymkode: 0e037...e01 Nei, nøstebarnsetta som barna har har dei fått frå besteforeldra, for det er dyrt, også når det er på sal. Etter det eg har sett i barnehagen vår så går dei fleste i heimespøt, og ofte arva plagg. Eg har hatt gode erfaringar med tom og trine på sparkjøp, både tynn ull og ullfrotteen, og det er billigull (vertfall når ein handlar når plagga er på kampanjepris). 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men nå er det ikke nøstebarn de fleste barna går med da,de fleste går med billigere ull. Anonymkode: 5a585...e64 Men var det det at ulla ikkje skal vere behandla som gjer at den ikkje er skikkeleg? For strikkaplagga eg har laga med superwashgarn er også gode og varme, berre mjuke og greie å vaske i tillegg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå