Gå til innhold

Katt biter om natten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har problemer med at katten min vekker meg om natten ved å bite meg. 

I starten gjorde hun kun dette da hun var helt tom for enten mat eller vann. Hun er kattunge, og vi hadde fått beskjed om at hun alltid skulle ha tilgang til dette, og da sto jeg opp for å fylle. Da lærte hun seg at jeg står opp når hun biter, og dette klarer jeg ikke å venne henne av med. 

Jeg kaster henne alltid ut når hun biter nå, men hun gjør det likevel. Det starter med at hun begynner å leke med dyna, før hun går over til å bite meg i armen. Det virker som hun prøver å "dra" meg opp, og det er annerledes enn typisk lekebiting. Det er heller ikke aggressivt. Jeg dytter henne vekk, men hun fortsetter bare helt til jeg kaster henne ut, så det å ignorere det funker ikke. 

Hun er veldig sosial, og jeg mistenker at hun vil vi skal stå opp når hun skal spise eller lignende... 

Hva kan vi gjøre? Trenger sååårt tips og råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en av grunnene til at mine to aldri har fått lov å være på soverommet 😅 

Det er eneste tipset jeg har, ikke ha katten på soverommet når du sover.

• Liker 3
Skrevet

Dette er det eneste negative vi opplever med å ha katten på soverommet :) Vi blir vekket maks én gang, og ellers sover hun godt gjennom natten. Vi har et ønske om å kunne ha henne på soverommet. 

Skrevet

Den ene min gjør det når han vil helt ut. Senest i natt vekket han meg med å gjøre det 😅 Når jeg tenker meg om, så er det tredje natten på rad. Ingen råd, annet enn at du får evt nekte katten adgang til soverommet om natten.

Anonymkode: 705b6...34c

Skrevet

Jeg begynte å ta tak i katten å tvangs-kose med han til han prøvde å komme seg unna, da slapp jeg. Repetert det i to uker så sluttet han å vekke oss om natten 😁

• Liker 1
Skrevet

Leker dere nok med pusen om kvelden? Katten her får raptus på natta om vi ikke har lekt nok om kvelden :) 

Anonymkode: 537cc...001

• Liker 1
Skrevet

Kan prøve med tvangskos! Det er det mest effektive for å få henne til å ikke gå på bordet! Og så kan vi prøve å leke enda mer med henne om kvelden :) Det pleier å være verst sånn i 4-6-tiden når hun har sovet en del, men det kan jo være at enda mer lek vil hjelpe mye på!

Takk for gode tips!

Skrevet

Vurder å lukke igjen soveromsdøra :P Neida, det er koselig at pusen kommer inn på soverommet etter at man har lagt seg, men det går en grense. Her har kanskje dere gjort dere selv en bjørnetjeneste ved at dere har stått opp på natta og fylt på mat og vann til henne. Selv om hun skal ha fri tilgang til mat og vann betyr ikke det nødvendigvis at det skal være fullt i skålene hele tiden :klo: Vann kan hun saktens finne i dusjen, og du kan sette fram en ekstra skål eller et glass med vann. Matskåla trenger ikke være full hele tiden, men pass evt. på at den er full før dere skal legge dere.

Skrevet
1 minutt siden, Millimani skrev:

Vurder å lukke igjen soveromsdøra :P Neida, det er koselig at pusen kommer inn på soverommet etter at man har lagt seg, men det går en grense. Her har kanskje dere gjort dere selv en bjørnetjeneste ved at dere har stått opp på natta og fylt på mat og vann til henne. Selv om hun skal ha fri tilgang til mat og vann betyr ikke det nødvendigvis at det skal være fullt i skålene hele tiden :klo: Vann kan hun saktens finne i dusjen, og du kan sette fram en ekstra skål eller et glass med vann. Matskåla trenger ikke være full hele tiden, men pass evt. på at den er full før dere skal legge dere.

Ja, det er det vi har begynt med :)  Det er nå flere måneder siden vi sluttet å stå opp for å fylle på mat til henne, dette gjorde vi da hun var yngre, og vi ofte glemte å fylle på før vi la oss. Nå blir hun kastet rett ut, men hun prøver seg likevel. Og det hjelper jo ikke at ofte når hun vekker meg, så må jeg stå opp for å gå på do eller lignende, og da får hun det jo som hun vil da og..

Skrevet
12 minutter siden, 11elikri said:

Ja, det er det vi har begynt med :)  Det er nå flere måneder siden vi sluttet å stå opp for å fylle på mat til henne, dette gjorde vi da hun var yngre, og vi ofte glemte å fylle på før vi la oss. Nå blir hun kastet rett ut, men hun prøver seg likevel. Og det hjelper jo ikke at ofte når hun vekker meg, så må jeg stå opp for å gå på do eller lignende, og da får hun det jo som hun vil da og..

Da får du prøve å overse henne ;) ikke gi henne noe, men ta henne vekk (kast henne ut) fra din situasjon. Hun lærer sikkert etter hvert :) 

Skrevet
7 minutter siden, Millimani skrev:

Da får du prøve å overse henne ;) ikke gi henne noe, men ta henne vekk (kast henne ut) fra din situasjon. Hun lærer sikkert etter hvert :) 

Ja, har prøvd på det. Å overse henne funker utrolig dårlig, hun fortsetter til noe skjer, haha. Men skal prøve med tvangskos nå, og se om det er såppass irriterende at hun gir seg.

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, Tran09 skrev:

Jeg begynte å ta tak i katten å tvangs-kose med han til han prøvde å komme seg unna, da slapp jeg. Repetert det i to uker så sluttet han å vekke oss om natten 😁

Haha noe av det beste jeg har hørt 😂

Anonymkode: a4acf...64a

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke brukt tvangskosing som et middel til å få katten til å slutte med negativ oppførsel, hun kommer jo garantert til å assosiere all kos/løfting osv med ubehag over tid, er det det dere vil?

Skrevet
3 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg ville ikke brukt tvangskosing som et middel til å få katten til å slutte med negativ oppførsel, hun kommer jo garantert til å assosiere all kos/løfting osv med ubehag over tid, er det det dere vil?

Jeg tror katten kjenner forskjell på irriterende "tvangskos" og kjærlig kos som hun selv setter pris på :) Vi koser henne mest på hennes egne premisser og hun setter pris på å bli båret rundt innimellom. Å bli sluppet når man vil er en annen form for kos, enn når man ikke får bli sluppet. Da er det bare irriterende for pus, men ikke noe farlig. Hun er ikke redd eller sint, men man avbryter lek med noe som hverken gjør vondt eller girer henne mer opp. Dessuten er jo dette så sjeldent at jeg tror heller hun vil assosiere biting med tvangskos enn all kos med tvangskos. Vi koser henne jo oftere enn vi "tvangskoser" henne. 

Men det kan godt henne jeg tar heeelt feil. Har du eller noen andre noen argumenter/noe forskning som taler den ene eller andre veien, så er jeg interessert i det. Jeg vil jo det beste for katten, så klart!  

• Liker 1
Skrevet

Tipper pus kjeder seg om natten, hva med en kompis hun kan leke med? Men da kan det hende du har to stk som turner i senga din om natten.

Skrevet
7 minutter siden, Tvist skrev:

Tipper pus kjeder seg om natten, hva med en kompis hun kan leke med? Men da kan det hende du har to stk som turner i senga din om natten.

Skulle GJERNE, men én pus er mer enn nok for oss 😄 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Rumle skrev:

Katten vår er 4 år nå, han kommer fremdeles for å kose, leke og vil bli løftet som før. Bare ikke om natten når vi sover:) Eller, han kommer fremdeles innom soverommet, men da for å legge seg med hodeputen til en av oss for å sove. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Tran09 said:

Katten vår er 4 år nå, han kommer fremdeles for å kose, leke og vil bli løftet som før. Bare ikke om natten når vi sover:) Eller, han kommer fremdeles innom soverommet, men da for å legge seg med hodeputen til en av oss for å sove. 

Akkurat sånn er min katt også 😀 Hun er riktignok en del år eldre og ikke så veldig leken, men hun vil ha kos og masse oppmerksomhet. Hopper alltid opp i senga og legger seg på hodeputen etter at jeg har lagt meg. Det er så koselig 😃

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...