AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #1 Del Skrevet 27. februar 2019 I så fall: Hvorfor? Dødt hår inneholder jo DNA, så hvorfor ikke døde hudceller? Påstanden leste jeg her Anonymkode: 1b98d...787 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #2 Del Skrevet 27. februar 2019 Nei det stemmer ikke. Anonymkode: d6e11...8be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 27. februar 2019 #3 Del Skrevet 27. februar 2019 Tror ikke selve håret inneholder så mye DNA, men hårroten gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plastaroma Skrevet 28. februar 2019 #4 Del Skrevet 28. februar 2019 Alle celler har DNA, døde hudceller også. Men det kan bli ødelagt ganske raskt, basert på "vær-og føreforhold", i tillegg til forurensning. Hår inneholder døde celler som er fylt opp med keratin, som forhornes (blir hardt) på vei ut. Om det er DNA igjen i de cellene, så klarer man ikke å finne det, og iallefall ikke sette det sammen igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #5 Del Skrevet 28. februar 2019 Flashback-forumet er ikke noen "seriøs" kilde da.... Anonymkode: 1409e...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 28. februar 2019 #6 Del Skrevet 28. februar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Flashback-forumet er ikke noen "seriøs" kilde da.... Anonymkode: 1409e...696 Det har du rett i. Det er det Y-tube som er... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #7 Del Skrevet 28. februar 2019 Jeg har lest at det er vanskelig å få ut DNA av døde hudceller, men om det er umulig vet jeg ikke. For å få ut DNA av håret så må man ha hårroten, holder ikke med bare hårstrået, det får man ikke ut DNA. Anonymkode: b53b4...62f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 3. mars 2019 #8 Del Skrevet 3. mars 2019 På 28.2.2019 den 19.55, AnonymBruker skrev: Jeg har lest at det er vanskelig å få ut DNA av døde hudceller, men om det er umulig vet jeg ikke. For å få ut DNA av håret så må man ha hårroten, holder ikke med bare hårstrået, det får man ikke ut DNA. Anonymkode: b53b4...62f Meste parten av hudcellene (yttre hudlag, epidermis, som flasser av) er døde. Likevel er disse et godt utgangspunkt for DNA profil, selv i lavt antall. Det er f.eks mulig hente ut DNA-profil fra avtrykk av fingre/hender. Når det gjelder hårstrå er det en værre sak. Her finnes det lite med celler og de som finnes er ofte av lav/degradert kvalitet. det er likevel ikke umulig. det er større sjans for suksess ved å teste for mitokondrielt DNA. Teknologien er så avansert at teoretiske så kan man hente ut profil fra en enkelt celle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå