Gå til innhold

Stemmer det at døde hudceller ikke inneholder DNA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alle celler har DNA, døde hudceller også. Men det kan bli ødelagt ganske raskt, basert på "vær-og føreforhold", i tillegg til forurensning. Hår inneholder døde celler som er fylt opp med keratin, som forhornes (blir hardt) på vei ut. Om det er DNA igjen i de cellene, så klarer man ikke å finne det, og iallefall ikke sette det sammen igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Flashback-forumet er ikke noen "seriøs" kilde da....                 

 :hoho:

Anonymkode: 1409e...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 Flashback-forumet er ikke noen "seriøs" kilde da....                 

 :hoho:

Anonymkode: 1409e...696

Det har du rett i. Det er det Y-tube som er...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest at det er vanskelig å få ut DNA av døde hudceller, men om det er umulig vet jeg ikke. For å få ut DNA av håret så må man ha hårroten, holder ikke med bare hårstrået, det får man ikke ut DNA. 

Anonymkode: b53b4...62f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2019 den 19.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest at det er vanskelig å få ut DNA av døde hudceller, men om det er umulig vet jeg ikke. For å få ut DNA av håret så må man ha hårroten, holder ikke med bare hårstrået, det får man ikke ut DNA. 

Anonymkode: b53b4...62f

Meste parten av hudcellene (yttre hudlag, epidermis, som flasser av) er døde. Likevel er disse et godt utgangspunkt for DNA profil, selv i lavt antall. Det er f.eks mulig hente ut DNA-profil fra avtrykk av fingre/hender.

Når det gjelder hårstrå er det en værre sak. Her finnes det lite med celler og de som finnes er ofte av lav/degradert kvalitet. det er likevel ikke umulig. det er større sjans for suksess ved å teste for mitokondrielt DNA.

Teknologien er så avansert at teoretiske så kan man hente ut profil fra en enkelt celle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...