Gå til innhold

Fra p-pille til hormonspiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen av dere som har erfaring med å bytte fra p-piller til hormonspiral som dere vil dele? Jeg har gått på cerazatte og Diane vekslende i to år nå, men vurderer å prøve ut hormonspiral nå, da jeg er i et fast forhold og jeg titt glemmer å ta pillen min... Er 20 år om det skal bety noe : ) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bump!

Skrevet

Blir ikke helt samme, men gikk på p-piller når jeg ble gravid og valgte etter graviditeten hormonspiral. Var en helt annen verden, slippe å tenke på å måtte ta pillene og ikke noe annet. Hadde småblødninger i ett år, men nå fire år siden har jeg ikke blødd siden. Ingen problemer med noen gang. Ikke vondt å sette inn heller :)

Anonymkode: 0a768...2d3

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir ikke helt samme, men gikk på p-piller når jeg ble gravid og valgte etter graviditeten hormonspiral. Var en helt annen verden, slippe å tenke på å måtte ta pillene og ikke noe annet. Hadde småblødninger i ett år, men nå fire år siden har jeg ikke blødd siden. Ingen problemer med noen gang. Ikke vondt å sette inn heller :)

Anonymkode: 0a768...2d3

Wow så godt å høre! Tusen takk for at du deler :)

Skrevet

Bump!

Skrevet

bump

Skrevet

Ja, jeg har hormonspiral etter mange år på p-piller.   Det er helt nydelig.  Etter en periode med ustabile blødninger, forsvant menstruasjonen helt, og har ikke kommet tilbake.   

Skrevet

Jeg gjorde det. Angrer på at jeg ikke gjorde det mye før. Deilig å slippe å tenke på å ta piller. Å sette inn var ikke noe problem. Bittelitt vondt i noen sekunder, litt vondt i magen resten av dagen. Blødde litt den første tiden. Menstruasjonen ble mye mindre og etter noen måneder så og si borte. Nå kan det kun komme en miniblødning med flere måneders mellomrom. Ingen bivirkninger. 

Anbefales!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk fra Cerazette til hormonspiral (Mirena tror jeg den heter), og det har jeg ikke angret på. En mindre ting å holde styr på, liksom. Hadde ømme bryster i begynnelsen, men det stabiliserte seg etter hvert. Trådene har trukket seg opp i livmoren, men gynekologen min sier at det ikke gjør så mye. Jeg hadde ganske vondt første døgnet etter at jeg satte den inn, så det kan være lurt å ikke legge morsomme planer samme dag:P

Anonymkode: 03110...444

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg ble gravid på minipiller, som jeg forøvrig ikke fikk noen bivirkninger av, og byttet til hormonspiral for en uke siden. Vet at bivirkningene visstnok skal roe seg, men jeg angrer allerede. Besvimte og kastet opp under innsetting, og har hatt mer eller mindre konstant vondt siden. Har også helt ekstreme humørsvingninger som jeg ikke finner noen annen forklaring på, selv om spiralen jo skal virke mye mer lokalt enn piller. Hvis det ikke blir noe bedre snart vil jeg vurdere å ta den ut igjen, selv om jeg ikke har lyst til det heller pga opplevelsen da jeg satte den inn... Kjipt! Hadde store forhåpninger.

AnonymBruker
Skrevet

Byttet fra p-piller til spiral og tilbake fordi jeg ikke klarte å ha den inne lenger. Noe så jævlig. Hadde aldri spydd ut av nesa før eller hatt noen form for anfall. Begge deler skjedde da gynekologen skulle sette den inn, og så besvimte jeg da jeg var ferdig, og hun sa det var en normal reaksjon. Så hadde jeg konstante menssmerter og murringer og negative humørsvingninger i fire måneder før jeg gav opp 😯

Anonymkode: a9703...56b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet ut p-piller med kobberspiral som 21-åring. Fantastisk å ikke måtte huske på pillene.

Jeg syntes det gjorde vondt å sette den inn, ble veldig svimmel like etterpå, og blødde en del og hadde vondt i 1-2 uker. Da det var ferdig, var det null problemer. 

Anonymkode: bdc03...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...