Gå til innhold

Vaksinemotstandere og antibiotika


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klippet ut fra en annen vaksinetråd som døde ut:

Jeg lurer nemlig fælt på hva vaksinemotstandere tenker om antibiotikabruk.


Mange av sykdommene vi er vaksinert mot som potensielt kan komme tilbake på grunn av vaksinefrykt vil måtte behandles med kraftige antibiotikakurer. Økning i slike tilfeller = økning i antibiotikabruk = økning i resistente bakterier = flere vil ikke kunne bli friske av disse gamle livsfarlige sykdommene. Og vaksinerte skal vi altså heller ikke være. Resultatet vil bli at mange dør.

Eller mener vaksinemotstandere at også behandling av sykdommene skal foregå "naturlig"? Altså uten behandling? Også her vil naturligvis resultatet bli at mange dør.

Eller mener vaksinemotstandere egentlig at de helst ser at resten av befolkningen vaksinerer seg, slik at de kan slippe, og dermed får være gratispassasjerer på immunitetstoget? 

Anonymkode: 53b6d...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Du mener vel ikke at den økende faren med resistente bakterier kan skyldes vaksinemotstandere? Ærlig talt, man kan si mye om de negative sidene ved å ikke vaksinere, men å si at den lille prosenten som ikke vaksinerer har en stor rolle når det kommer til de negative sidene med årevis av overforbruk av antibiotika synes jeg man kan holde seg for god for.

Det er ikke bare mennesker som har brukt for mye antibiotika uten gode grunner, men husdyr har også blitt utsatt for det. De begynte å fjerne narasin fra foret etter halvparten av kyllingene ble smittet med resistente bakterier. De reduserte antibiotikabruken med to tonn på to år, dvs at tidligere var det to tonn unødvendig antibiotika i bruk bare i kyllingindustrien. Hvis man legger til bruken for andre husdyr samt mennesker vil man se at overforbruket er langt mer omfattende en kun hos noen få vaksinemotstandere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjenner ei som er vaksinemotstander. Hun kan godt bruke antibiotika, men vil helst ikke. Hun tror ikke på antibiotikaresistanse heller for den saks skyld.

Anonymkode: ee864...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/30/2019 at 10:10 PM, Salvie said:

Du mener vel ikke at den økende faren med resistente bakterier kan skyldes vaksinemotstandere? Ærlig talt, man kan si mye om de negative sidene ved å ikke vaksinere, men å si at den lille prosenten som ikke vaksinerer har en stor rolle når det kommer til de negative sidene med årevis av overforbruk av antibiotika synes jeg man kan holde seg for god for.

Det er ikke bare mennesker som har brukt for mye antibiotika uten gode grunner, men husdyr har også blitt utsatt for det. De begynte å fjerne narasin fra foret etter halvparten av kyllingene ble smittet med resistente bakterier. De reduserte antibiotikabruken med to tonn på to år, dvs at tidligere var det to tonn unødvendig antibiotika i bruk bare i kyllingindustrien. Hvis man legger til bruken for andre husdyr samt mennesker vil man se at overforbruket er langt mer omfattende en kun hos noen få vaksinemotstandere.

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver.

Men ikke undervurder det at antibiotika som eventuelt må brukes for å behandle ettersykdommer av meslinger IKKE er av den helt vanlige typen, men "dyr antibiotika som er reservert for spesielle tilfeller". Dette er i mange tilfeller "siste utvei"-antibiotika, og blir bakterier resistente mot disse, da er vi faktisk nokså fortapt.

Anonymkode: c6c4b...22a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei som er vaksinemotstander. Hun kan godt bruke antibiotika, men vil helst ikke. Hun tror ikke på antibiotikaresistanse heller for den saks skyld.

Anonymkode: ee864...a5f

Hun kan ikke være fullstendig oppegående...? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hun kan ikke være fullstendig oppegående...? 

Nja, det kan vel diskuteres. Hun er oppegående nok til å fullføre en bachelorutdannelse nå til sommeren, men det trenger ikke bety så mye..

Anonymkode: ee864...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, det kan vel diskuteres. Hun er oppegående nok til å fullføre en bachelorutdannelse nå til sommeren, men det trenger ikke bety så mye..

Anonymkode: ee864...a5f

Nei, hvis hun tror at en av nåtidens største helsetrussel er oppspinn sier det endel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver.

Men ikke undervurder det at antibiotika som eventuelt må brukes for å behandle ettersykdommer av meslinger IKKE er av den helt vanlige typen, men "dyr antibiotika som er reservert for spesielle tilfeller". Dette er i mange tilfeller "siste utvei"-antibiotika, og blir bakterier resistente mot disse, da er vi faktisk nokså fortapt.

Anonymkode: c6c4b...22a

Det er ikke mange det er snakk om her likevel. Kun et veldig lite antall personer her i landet som må igjennom det som følge av at de ikke er vaksinert. La oss si 5 personer i året, da tar jeg egentlig i litt vil jeg tro. At disse 5 personene er skyld i antibiotikaresistes er absolutt tullprat og ødelegger en konstruktiv debatt om motstanden mot vaksiner.

Vaksinemotstandere har en tendens til å være motstander av mye forskjellig innenfor blant annet legevitenskapen. Du skal ikke se bort ifra at vaksinemotstandere er noen av de få som ikke er skyld i overforbruk av antibiotika her i landet, med tanke på at de sikkert foretrekker andre behandlingsmetoder først hos alternative leger før de eventuelt går til ordentlige leger.

Endret av Salvie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver.

Men ikke undervurder det at antibiotika som eventuelt må brukes for å behandle ettersykdommer av meslinger IKKE er av den helt vanlige typen, men "dyr antibiotika som er reservert for spesielle tilfeller". Dette er i mange tilfeller "siste utvei"-antibiotika, og blir bakterier resistente mot disse, da er vi faktisk nokså fortapt.

Anonymkode: c6c4b...22a

Så hvorfor ble vi ikke resistente mot antibiotika da vi ikke vaksinerte mot meslinger?

Anonymkode: ee4f9...a38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Salvie said:

Det er ikke mange det er snakk om her likevel. Kun et veldig lite antall personer her i landet som må igjennom det som følge av at de ikke er vaksinert. La oss si 5 personer i året, da tar jeg egentlig i litt vil jeg tro. At disse 5 personene er skyld i antibiotikaresistes er absolutt tullprat og ødelegger en konstruktiv debatt om motstanden mot vaksiner.

Vaksinemotstandere har en tendens til å være motstander av mye forskjellig innenfor blant annet legevitenskapen. Du skal ikke se bort ifra at vaksinemotstandere er noen av de få som ikke er skyld i overforbruk av antibiotika her i landet, med tanke på at de sikkert foretrekker andre behandlingsmetoder først hos alternative leger før de eventuelt går til ordentlige leger.

Jeg er ikke "vaksinemotstander" da jeg ikke er imot vaksiner, og jeg er heller ikke motstander av noe annet innen legevitenskapen.
Jeg vaksinerer ikke meg selv, og ikke dyrene mine, da jeg ikke kan se poenget med dette. Jeg misliker også sterkt overforbruken av antibiotika, og unngår det når jeg kan. Noe som vil si at jeg har ikke brukt antibiotika siden 1889, og heller ikke dyrene jeg har hatt har brukt det (6 katter og 2 hunder). Jeg har unngått antibiotika ved bittsår på dyr og ellers brukt alternativ behandling på dem og meg, men har igrunn ikke hatt de helt store bakterieinfeksjonene her heller. 
Fortell meg så hvordan jeg bidrar til overforbruk av antibiotika?

Anonymkode: ee4f9...a38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Så hvorfor ble vi ikke resistente mot antibiotika da vi ikke vaksinerte mot meslinger?

Anonymkode: ee4f9...a38

Hvor mye antibiotika brukte vi da tror du? 

Anonymkode: 45688...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke "vaksinemotstander" da jeg ikke er imot vaksiner, og jeg er heller ikke motstander av noe annet innen legevitenskapen.
Jeg vaksinerer ikke meg selv, og ikke dyrene mine, da jeg ikke kan se poenget med dette. Jeg misliker også sterkt overforbruken av antibiotika, og unngår det når jeg kan. Noe som vil si at jeg har ikke brukt antibiotika siden 1889, og heller ikke dyrene jeg har hatt har brukt det (6 katter og 2 hunder). Jeg har unngått antibiotika ved bittsår på dyr og ellers brukt alternativ behandling på dem og meg, men har igrunn ikke hatt de helt store bakterieinfeksjonene her heller. 
Fortell meg så hvordan jeg bidrar til overforbruk av antibiotika?

Anonymkode: ee4f9...a38

Da er jo du akkurat en sånn jeg tenkte på, når jeg skrev at vaksinemotstandere sikkert er noen av de få som ikke (kanskje du leste feil?) er skyld i overforbruk av antibiotika siden de foretrekker alternative behandlingsmetoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Så hvorfor ble vi ikke resistente mot antibiotika da vi ikke vaksinerte mot meslinger?

Anonymkode: ee4f9...a38

Fordi meslinger er en virussykdom. Men sensykdommene som kan komme etterpå er bakterielle, som hjernebetennelse og de må man bruke antibiotika mot. Langt i fra alle som var smittet av meslinger fikk senskadene. Men hvorfor gamble på det?

Anonymkode: e7367...bba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

22 minutter siden, Salvie said:

Da er jo du akkurat en sånn jeg tenkte på, når jeg skrev at vaksinemotstandere sikkert er noen av de få som ikke (kanskje du leste feil?) er skyld i overforbruk av antibiotika siden de foretrekker alternative behandlingsmetoder.

Haha, beklager, leste feil ja :) 

Anonymkode: ee4f9...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Haha, beklager, leste feil ja :) 

Anonymkode: ee4f9...a38

Sikkert lett når man er omringet av fiender.

Jeg respekterer at noen ikke ønsker vaksiner. Det er faktisk helt frivillig å vaksinere seg, men det virker ikke som folk helt har forstått det. Frem til det blir lovfestet at alle må ha vaksiner synes jeg ingenting om denne heksejakten. Det er som om vaksinemotstandere gjør noe ulovlig, noe de ikke gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Salvie skrev:

Sikkert lett når man er omringet av fiender.

Jeg respekterer at noen ikke ønsker vaksiner. Det er faktisk helt frivillig å vaksinere seg, men det virker ikke som folk helt har forstått det. Frem til det blir lovfestet at alle må ha vaksiner synes jeg ingenting om denne heksejakten. Det er som om vaksinemotstandere gjør noe ulovlig, noe de ikke gjør. 

Nå er jeg en av de som mener det burde være lovpålagt når denne bevegelsen har blitt så stor som den har blitt.

Det er nemlig ikke alle som kan vaksinere seg og friske mennesker som velger bort vaksiner setter også disse i fare. Jo færre folk som vaksinerer seg jo større sjanse har sykdommene på å spre seg og å utvikle seg videre.

Denne «trenden» er direkte farlig spør du meg. WHO er visst enig og mener det er en av de større helsefarene i nyere tid.

Anonymkode: ee864...a5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 hours ago, Salvie said:

Det er ikke mange det er snakk om her likevel. Kun et veldig lite antall personer her i landet som må igjennom det som følge av at de ikke er vaksinert. La oss si 5 personer i året, da tar jeg egentlig i litt vil jeg tro. At disse 5 personene er skyld i antibiotikaresistes er absolutt tullprat og ødelegger en konstruktiv debatt om motstanden mot vaksiner.

Vaksinemotstandere har en tendens til å være motstander av mye forskjellig innenfor blant annet legevitenskapen. Du skal ikke se bort ifra at vaksinemotstandere er noen av de få som ikke er skyld i overforbruk av antibiotika her i landet, med tanke på at de sikkert foretrekker andre behandlingsmetoder først hos alternative leger før de eventuelt går til ordentlige leger.

Men hva om dette lille antallet øker, som følge av vaksineskepsis? Hva om mange slutter å vaksinere barna sine? Du skriver i et annet innlegg at vaksinering er frivillig, og at det ikke er ulovlig å ikke vaksinere barna. Da må du mene at det er greit at mange ikke vaksinerer barna sine.

Anonymkode: c6c4b...22a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Så hvorfor ble vi ikke resistente mot antibiotika da vi ikke vaksinerte mot meslinger?

Anonymkode: ee4f9...a38

Nå er det bakteriene som blir resistente mot antibiotika, ikke mennesker. Og jo, grunnen til at det finnes antibiotikaresistente bakterier i dag er blant annet antibiotikabruken mot ettersykdommer etter meslinger i tidligere tider. Dette har gjort at man har måttet utvikle nye typer antibiotika, for bruk på disse bakteriene. Det er disse nye typene antibiotika som er "siste utvei", når folk har pådratt seg sykdom som følge av antibiotikaresistente bakterier. Når bakteriene også har blitt resistente mot disse nye typene, noe de vil bli om bruken av dem øker, da har vi ikke noe å kverke dem med. Da kan det igjen bli nokså vanlig at barn dør av lungebetennelse (for eksempel).

Ett av problemene med utvikling av nye typer antibiotika, er at legemiddelselskapene ikke finner det lønnsomt å lage preparater som helst bare skal brukes av noen ytterst få. Så med mindre statlige aktører går sammen om forskning på nye typer antibiotika, så kommer det ikke flere slike medisiner på markedet.

Anonymkode: c6c4b...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om dette lille antallet øker, som følge av vaksineskepsis? Hva om mange slutter å vaksinere barna sine? Du skriver i et annet innlegg at vaksinering er frivillig, og at det ikke er ulovlig å ikke vaksinere barna. Da må du mene at det er greit at mange ikke vaksinerer barna sine.

Anonymkode: c6c4b...22a

Det er greit så lenge det ikke er lovpålagt. De bryter ingen lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg en av de som mener det burde være lovpålagt når denne bevegelsen har blitt så stor som den har blitt.

Det er nemlig ikke alle som kan vaksinere seg og friske mennesker som velger bort vaksiner setter også disse i fare. Jo færre folk som vaksinerer seg jo større sjanse har sykdommene på å spre seg og å utvikle seg videre.

Denne «trenden» er direkte farlig spør du meg. WHO er visst enig og mener det er en av de større helsefarene i nyere tid.

Anonymkode: ee864...a5f

Det er klart det ikke er positivt at slike sykdommer bryter ut i land der det nesten har vært utryddet. Et stort problem er all reisingen mellom land der det er mindre vanlig med slike vaksiner. Man skal ikke lange veien før feks polio fortsatt er vanlig. Jeg tenker at det er veldig uetisk å påtvinge mennesker stoffer de ikke ønsker i kroppen, så i første omgang bør det komme et innreiseforbud der alle de som ikke er vaksinerte ikke får slippe inn i landet. Da vil mye være gjort tror jeg, for smitten kommer som regel fra utlandet og blir tatt med hit som følge av reising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...