Gå til innhold

Ringorrm

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som har hatt det? Hvordan merker man at man har det? Jeg har klødd veldig på den ene armen, låret og bak påskulderen i natt og jeg har fått røde felter, men det kan jo komme av kløen da. Kan også være insektstikk for når jeg får det klør jeg veldig. Kan også kanskje være at jeg klør pga tørr hud på kroppen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ringorm er lett å kjenne igjen fordi det blir en ring av røde prikker/utslett på størrelse med en 50-øring, og det kan klø. Har en sønn som har en slik på leggen. Det går bort av seg selv etter laaaaang tid, ellers må du til legen å få resept på salve mot dette fikk jeg beskjed om på apoteket i går.

-man blir visstnok oftest smittet av dyr, særlig katter

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er smittsomt og skal behandles. Det går ikke bort av seg selv.

Skrevet

Hvis du har vært i nærheten av dyr du ikke er sikker på om kan ha ringorm eller ikke er det kanskje nettopp ringorm du har. Det blir røde flekker først, som klør og flasser. Etterhvert blir det dannet hvitt inni sirkelen så "såret" ser ut som en ring.

Det er helt ufarlig og med mindre du har mange f.eks i hodebunnen er det nok å kjøpe reseptfri Canesten salve på apoteket.

Husk at ringorm er sopp i huden!

Skrevet

Jeg fikk ringorm av ei katte i Hellas. Jeg fikk en rund ring (kronestr, men bare en rød ytterkant) på overarmen som klødde. Dro til legen og fikk en salve som gjorde at det gikk fortere bort.

Ikke noe farlig!

Jeg tror kanskje du heller har tørr hud, prøv å smør deg? Eller kan det være midd eller noe sånt?

Jeg har hatt perioder med veldig tørr hud, og klødd meg nesten til blods om natta.

Gjest gjesten
Skrevet

Har hatt dette for endel årsiden da jeg holdt aktivt på med hester. Fikk to relativt store ringer på lårene (mye større enn noe kronestykke) og det klødde noe utrolig.Men jeg mener bestemt at jeg ikke fikk noe for det av legen? Dempet kløinga med "hvitvask" og smurte på en salve som minner om Bodøsalven. Det tok evigheter før ringene forsvant.

I fjor hadde jeg noe som lignet, men som var et virus som oppførte seg på samme måte som ringorm. Startet med et kronestykkestort rødt merke på ryggen og resten av huden på kroppen ble tørr og klødde. Dukket opp noen flere runde merker også. Eneste som kunne gjøres var smøring med krem hele tiden og vente på at det skulle gå over.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar jenter! Jeg har hest og to katter, men ingen av dem har eller har hatt ringorm. Merket at jeg begynte å klø natt til igår. Feltene er røde. men ikke runde også er det en slags liten, litt hoven "kvise" inni akkurat som myggestikk bare mindre. Må nevnes at jeg geagerer kraftig på myggestikk og klør meg ofte til blods og det hovner opp. Er flink til å smøre meg, men har tørr hud likevel. Håper ikke dette er ringorm!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...