AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Jeg er en mann på snart 26 år som har festa temmelig hardt, temmelig lenge. Er aktiv og sunn i hverdagen men når helgen kommer og jeg har fått i meg litt og drikke så er det gjort, er stortsett ødelagt i 2-3 dager og smårar i huet etter diverse substanser som dukker opp på nach når jeg lever på impuls. Nå som jeg blir 26 år ønsker jeg og slutte med dette (har ønsket det lenge egentlig) men finner det temmelig vanskelig, muligens fordi jeg ikke har noe og erstatte dette med. Er spesielt intressert i hvordan andre har kommet seg over dette stadiet, og muligens en ide til hvordan jeg selv kan gjøre det. Anonymkode: 7f3e5...399
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 Festet hver helg, ofte i ukedagene også. Sluttet fordi jeg ble dopet i drinken og voldtatt og filmet, og fikk ganske store traumer og sosial angst av det som jeg fortsatt sliter med hver dag selvom det er mange år siden jeg sluttet å feste og drikke nå.. Anonymkode: 181d9...bfa 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 Gjerningsmennene går fri og en av de er å se på TV.... Anonymkode: 181d9...bfa 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 Har de siste par-tre årene gått veldig lite ut, og det er nok mye pga psyken min. Jeg er 23 år. Sliter med angst og depresjoner og syns alkohol trigger dette. Liker heller ikke fulle folk, syns det er ubehagelig å være rundt. I tillegg setter jeg større pris på tidlige morninger uten hangover, og å bruke dagene på trening/tur:) Anonymkode: 82201...87f
Mæn40 Skrevet 26. februar 2019 #5 Skrevet 26. februar 2019 Sluttet å feste fordi røyking av hasj tok over. Når jeg sluttet med hasj, så begynte jeg ikke å drikke igjen. Som er helt greit..
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 Er det substansene på nach eller selve drikkingen som er et problem? Jeg er jo glad i både alkohol og substanser fremdeles, og ser ikke på det som et stadie eller neo jeg vil ut av, så kanskje ikke rett person til å svare sånn sett. Men jeg tenker at dersom substansene er problemet for deg, så er det litt miljøet eller vennegjengen. Vi har jo de vi kan ta tre glass vin med og så gå hjem fordi de også har planer om det og selvkontrollen til å gjøre det, og så har vi de som etter to rolige øl etter jobb kjøper et brett shots og skal sjenke alle, som virkelig pusher på med å få folk på nach og som disker opp med drugs når man er der. Så for å få et normalt forhold til alkohol (og eventuelt narkotika) så må man nok fort bytte litt på hvem man er med tenker jeg. Det gjelder jo også hardcore narkomane og alkoholikere, å bytte miljø er alfa omega. Du har kanskje gode venner som drikker lite eller ingenting, som du kanskje har glemt eller mistet litt når du har festet hardt. Ta opp igjen kontakten med de igjen, de som har sunne interesser du syntes var kjedelige før. Anonymkode: ccfb9...6cb 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #7 Skrevet 26. februar 2019 Tror jeg ble ferdig da jeg var rundt 24 - 25. Jeg elsket hus-fester og alt som hører med. Tok aldri helt av med alkohol, men hadde jo et par ganger det sklei ut. Til slutt begynte fyllesjuka å ta over hele dagen derpå, og jeg syns det var så kjedelig å kaste bort en hel dag etterpå. Liksom, et par timers festing og hurramegrundt, for å så sitte og være dårlig og uggen et døgn etterpå? Ellers takk. Og jeg var aldri plaget med "skikkelig" fyllesjuke, bare den vanlig ugne følelsen. Nå "skjeier jeg ut" med brus og snop til kvelds, kanskje litt gaming til uti nattetimene, for så å våkne opplagt og kan finne på ennå er gøy dagen derpå. Anonymkode: 03554...aee
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #8 Skrevet 26. februar 2019 Jeg trappet betraktelig ned på festingen for 5 år siden, da jeg begynte å trene jevnlig 4-5 dager i uka. Var ikke så gøy å trene på søndagen når jeg var fyllesyk 😂 Jeg fant ut at trening og turer ga meg mer positivt, enn å feste. Det var viktigere for meg å bli i bedre form, enn å gjøre det samme hver helg. Synes fester og byturer blir veldig ensformig, er liksom alltid det samme som skjer. Jeg savner det ikke. Jeg festet i snitt 2 dager i uka før jeg trappet ned. Nå er jeg så og si avholds. Lenge siden jeg har vært ute på byen. Jeg er oftest edru når jeg blir invitert ut, og jeg synes at det ofte er hyggeligere å ikke drikke. Jeg foretrekker en vennekveld med kort og prating på en lørdag, i stedet for å dra ut. Du kan jo høre med kompiser om de f.eks vil være med og trene, eller ha en gamingkveld sammen?😊 Er mye man kan finne på sammen uten at alkohol er involvert. Anonymkode: e232b...9fb
TomHm Skrevet 26. februar 2019 #9 Skrevet 26. februar 2019 (endret) Miljø bytte evt flytting kan hjelpe. Endret 27. februar 2019 av TomHm
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 Sluttet fordi jeg ble dopet ned og voldtatt. Fant meg andre venner med tryggere aktiviteter. Kanskje du kan finne en hobby eller aktivitet med noen eller alene? Det kan være mye gøy, trening, lære seg et språk (gøy å sitte å pugge en lørdagskveld, særlig for språkentusiaster), cafetur, bokklubb. Finn negative ting med å feste, positive ting med andre aktiviteter:) Anonymkode: 05352...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #11 Skrevet 27. februar 2019 Min festperiode var fra 23-24 år. Jeg hadde det moro nesten hver helg, og nøt å være ung, fri og impulsiv og prøve nye "ting". Etter hvert så begynte nedturene å bli tyngre, og jeg bare bestemte meg at nok er nok. Og fjernet meg fra miljøet. For min del visste jeg alltid at dette skulle være en midlertidig greie, en slags hedonistisk friperiode, men at det ikke var noe som kunne opprettholdes i lengden. Når jeg kom meg ut av festmiljøet og fikk meg jobb så var det ingenting som lokket med det livet lengre. Nå er jeg 34 år, og jeg møter av og til folk fra miljøet som holder på ennå. Det ser ikke bra ut. Anonymkode: bc3e9...5a6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #12 Skrevet 27. februar 2019 Jeg festet mye fra jeg var ca 15/16 til jeg var sånn 23. Elsker fremdeles å feste når jeg først får muligheten, men flyttet til et annet land for å bo med kjæresten. Har lite nettverk her og blir ofte til at jeg og samboeren min bare chiller hjemme. Det er mer kultur her for å gå ut å ta noen øl en gang i blant, enn drikke seg dritings sånn som i Norge. Men jeg synes det er veldig gøy når jeg først får besøk eller er hjemme en tur å ta en god fest! men merker behovet ikke er helt der. Føler dette er noe som roes ned naturlig om du skulle havne i et parforhold. Så lenge du er singel er det vel bare greit å kunne ha det litt gøy? Anonymkode: 6664a...0f3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #13 Skrevet 27. februar 2019 Jeg drakk og festet fra jeg var 14 til jeg ble 18 1/2 og flyttet hjemmefra og begynte i jobb. Fant bare ut at jeg ville ta meg sammen og bli voksen, så ikke lenger noe poeng i drikke seg sanseløs. Kan drikke for kos og bli brisen i sosiale lag/hjemme/med venner, men blir aldri skikkelig full. Anonymkode: 01cfd...92e
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #14 Skrevet 27. februar 2019 Få deg en kjæreste som ikke drikker Anonymkode: 5de28...c59
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #15 Skrevet 27. februar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjerningsmennene går fri og en av de er å se på TV.... Anonymkode: 181d9...bfa Hvem? Tenkte du på Ø? Anonymkode: f5734...606
SPOCA Skrevet 27. februar 2019 #16 Skrevet 27. februar 2019 Jeg startet aldri i utgangspunktet. For min samboers del snudde det da han traff meg (av eget ønske). 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #17 Skrevet 27. februar 2019 Har gått veldig i perioder. Siste "periode" var vel omtrent hele året mens jeg var 37. Er 38 nå og er inne i det som viser seg å være en lengre hvit periode. Begynner å bli 2-3 år siden jeg festet med noe annet enn alkohol, rett og slett fordi jeg var lei og fordi jeg har sortert ut mange av "kontaktene" mine. Kommer nok til å feste igjen, men nyter å ha en pause. Anonymkode: 89731...e48
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #18 Skrevet 11. august 2021 Jeg sluttet helt enkelt å feste fordi jeg følte meg altfor gammel i forhold til gjennomsnittsalderen når jeg var ute. Var nesten alltid drama og ubehageligheter, noe jeg ikke orket mer. Alkoholen stod på hylla i 2 år før jeg så smått kjøpte litt «kosevin» og forsiktig smakte så smått i helgene - alene. Anonymkode: feaca...c37
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #19 Skrevet 11. august 2021 Alkohol trigger angst, derfor blir det ikke noe særlig festing, sist jeg var godfølelsen var september 2019 Anonymkode: 2e1f5...4fb
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #20 Skrevet 11. august 2021 Jeg sluttet å feste da jeg var rundt 50 😆 Anonymkode: b26d5...a5e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå