Gå til innhold

Ferie til Dubai i sommer

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, EvaLena skrev:

Hvis du skal tenke på menneskerettigheter når du skal velge ferieland, så må du gjerne gjøre det. Jeg gjør det ikke.

Hvor liker du å feriere utenlands da?

Min mann og jeg er akkurat begynt å se på Nord Korea som neste ferieland. Det er spennende og landet er fantastisk vakkert.

Anonymkode: d802c...baf

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min mann og jeg er akkurat begynt å se på Nord Korea som neste ferieland. Det er spennende og landet er fantastisk vakkert.

Ja, hvorfor ikke. Problemet er at du kommer deg kun til Pyongyang. Du kommer ikke til å få leie bil og reise rundt og det er folk som vil passe på dete hele tiden.

Den dagen, hvis det skjer at NK blir ett åpent land, så er det absolutt på ønskelista.

Skrevet
15 minutter siden, EvaLena skrev:

Ja, hvorfor ikke. Problemet er at du kommer deg kun til Pyongyang. Du kommer ikke til å få leie bil og reise rundt og det er folk som vil passe på dete hele tiden.

Den dagen, hvis det skjer at NK blir ett åpent land, så er det absolutt på ønskelista.

Vi må ha en guide, ellers hadde vi ikke reist.

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke appellen med Dubai. Drar man dit for det er så historisk? For det er det jo ikke, det virker bare som en kopi av en moderne vestlig storby, bygget av stakkars indere som jobber seg til døde og blir kastet i grøfta, med strenge shariah regler.. Hva er det å like? Hvis man var interessert i muslimsk kultur, finnes det vel langt mer interessante destinasjoner. Og vil man shoppe, drikke og ligge på stranda, så drar du ikke dit du risikerer å havne i fengsel hvis du blir voldtatt..

Hva er greia egentlig? 

Anonymkode: bc5dd...f2e

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke appellen med Dubai. Drar man dit for det er så historisk? For det er det jo ikke, det virker bare som en kopi av en moderne vestlig storby, bygget av stakkars indere som jobber seg til døde og blir kastet i grøfta, med strenge shariah regler.. Hva er det å like? Hvis man var interessert i muslimsk kultur, finnes det vel langt mer interessante destinasjoner. Og vil man shoppe, drikke og ligge på stranda, så drar du ikke dit du risikerer å havne i fengsel hvis du blir voldtatt..

Hva er greia egentlig? 

Jeg har vært i flere muslimske land, men Emiratene har ALT du ønsker i en ferie. Oppfører du deg ordentlig så skal det svært mye til for å bli fengslet. Like lite aktiellt med å bli voldtatt der nede.

Visste du at alle disse byggene og stadionene som brukes til VM og OL også blir bygd av fremmedarbeidere? Skal VM og OL boikottes også da eller?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg har vært i flere muslimske land, men Emiratene har ALT du ønsker i en ferie. Oppfører du deg ordentlig så skal det svært mye til for å bli fengslet. Like lite aktiellt med å bli voldtatt der nede.

Visste du at alle disse byggene og stadionene som brukes til VM og OL også blir bygd av fremmedarbeidere? Skal VM og OL boikottes også da eller?

Måtte du tildekke deg eller kunne du gå i singlet og shorts ?

Anonymkode: 91f57...dac

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi må ha en guide, ellers hadde vi ikke reist.

Dere blir garantert skuffet. Det er svært begrenset hva som vises frem i NK. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Måtte du tildekke deg eller kunne du gå i singlet og shorts ?

Anonymkode: 91f57...dac

Jeg har aldri dekket meg til. Gikk i shorts og t-shirt. Dekket ikke til noe av håret heller, så det blafret rundt . 

Skrevet

Jeg har vært kvinne alene i Dubai. Det gikk helt fint, gitt! 

Anonymkode: b2079...7a9

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Man fremstår som en komplett idiot om man reiser til muslimske land!

Anonymkode: 574d3...411

Ikke vær en idiot selv, ikke alle muslimske land er så undertrykkende som det Emiratene er. 

41 minutter siden, EvaLena skrev:

Ja, det synes jeg. I nabolandet Qatar, med mye like forhold som i Emiratene, anslår ITUC at 4,000 fremmedarbeidere kommer til å dø på jobb før det er bygget ferdig. Flere tusen har allerede dødd. Nest høyeste dødsantall ved bygging til OL var Russland-OL i 2014, hvor 60 personer - 1,5 % så mange - døde.

Anbefaler deg å lese deg litt opp på hvordan fremmedarbeidere systematisk blir fratatt passene sine når de ankommer, for så å bli holdt fast i landet mens de tvinges til å jobbe i slaverilignende forhold. 16 timers arbeidsdager i farlige forhold, uten en eneste fridag på måneder, uten mulighet for å dra hjem, er ikke uvanlig. At lutfattige mennesker fra en annen del av verden er villige til å ta risikoen ved å ta seg en jobb i Emiratene er ikke et argument for at det er greit å utnytte dem så utrolig grovt, eller å støtte dette ved å reise på koseferie dit.

https://psmag.com/social-justice/why-are-migrant-workers-passports-still-being-held-hostage-in-uae
https://www.independent.co.uk/sport/football/international/world-cup-2022-qatars-workers-slaves-building-mausoleums-stadiums-modern-slavery-kafala-a7980816.html

Endret av Nicathv
  • Liker 7
Skrevet
40 minutter siden, EvaLena skrev:

OL i Sotsji fikk jo en del boikott, når folk reagerte på menneskerettighets bruddene til vertsnasjonen. Dette skjer med andre steder enn Dubai også, det gjør det ikke mer OK av den grunn. 

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er greia egentlig? 

Ja for alle andre land er jo perfekte 🙄 Må være lov å like å være i Dubai eller ville dra dit. 🤔 De tilfellene det er snakk om, f.eks hvor en kvinne havnet i fengsel pga voldtekt er ekstreme tilfeller. Skal mye til for at noe slikt skal skje. Er en grunn til at mange drar dit og som faktisk har det kjempefint der og ikke opplever problemer. Kjenner flere som har bare gode ting å si om oppholdet sitt der og også folk som har bodd der i forbindelse med jobb. Får være opp til enhver om de har lyst til å reise dit eller ikke. 

Ts

Anonymkode: ce35b...d30

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, jabx skrev:

Slavearbeidet skjer jo ikke på bygda der bygdefolket er, men på stedene det bygges stort. Og selvsagt holdes det skjult for naive og dumme vestlige turister som ikke skjønner bæret.

Dette! Skjønner ikke at folk kan være så naive og uempatiske. "Det vi ikke ser skjer ikke 🙄". De støtter mishandling og urettferdighet mot andre, men driter bare i det fordi de har jo såååå lyst 😤 Sikkert samme typene som kjøper billige kopier av luksus-merker laget av barneslaver som blir slått og sultet; "jamen, det er jo ikke JEG som slår de??!!" og "jeg SÅ jo ingen barn i den sjappa, de som solgte var så hyggelige så!" 😒

Anonymkode: 3dbb3...490

• Liker 7
Skrevet (endret)
4 timer siden, EvaLena skrev:

Alt du ønsker deg ja. Fint om du kan forklarer hva de har i Dubai som man ikke kan finne i et land med litt mer fornuftige menneskerettigheter.

Et hvert oppegående menneske vet hvordan  stadioner til flere OL og VM er bygget . Det er forøvrig et argument man  ofte hører fra 6 åringer som vil gjøre noe fordi alle andre får lov. Det blir ikke bedre i Dubai selvom det også finnes slaver andre steder. Er du også 6 år? 

Samtidig krysser jeg fingrene for at du kommer i samme situasjon der som andre kvinner har gjort. Håper du vil trives i fengsel, misbrukt og uten rettigheter. 

Endret av FrodeF
  • Liker 2
Skrevet
4 timer siden, EvaLena skrev:

Hvordan vet du hva som kan skje deg som kvinne der? Den britiske turisten som ble arrestert fordi hun hadde hatt utenomekteskaplig sex da hun var blitt voldtatt, ble voldtatt av to britiske menn. Altså ikke muslimske menn, men menn som ferdes i samme turistområder som henne. Altså er man ikke trygg bare fordi man holder seg innenfor turistområdene som kvinne.

Anonymkode: 6c920...f29

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, EvaLena skrev:

Sist jeg sjekket så var jeg fremdeles dame, så da er det avklart.

Jeg Jar vært flere ganger i Emiratene og får ikke fullrost de feriene. Jeg har vært der på jenteturer og med familien m/barn. 

Ikke en eneste gang har jeg opplevd noe ubehagelig i Emiratene. De er vennlige, hjelpsomme og inkluderende.

At de har fremmedarbeidere i UAE er velvilje verre enn at vi har det i Norge også.

Nå må dete slutte å tro at Dubai er noe av det verste stede som finnes i verden. Reis ognopolev landet selv før dere uttaler dere.

Til TS, å reise dit på sommeren hadde ikke jeg orket. Da hadde jeg vært mye innendørs pga varme og ikke minst luftfuktigheten. Jeg anbefaler å reise med Emirates, helt supert flyselskap.

Jeg skal reise tilbake til Emiratene en dag og jeg gleder meg allerede.

Så det du ikke har sett eller opplevd selv, det skjer ikke? 🙄 Tror du at det skjer foran turistene og overalt du eller??

Si meg, driter du fulstendig i andre mennesker så lenge du selv har det bra? Du synes ikke ting du ser eller hører av grusomheter mot andre er noe fælt, eller noe å bry seg om? Støtter du barnearbeid og billigkopier av luksusmerker også? Selv om det er unger som blir slått og sultet for å lage det, men det ser jo ikke du...og den vesken var jo bare såååå fin, og så billig da gitt! 🤦🏻‍♀️ Det er ikke ditt problem liksom, for det er jo ikke du som slår de barna. Jo, faktisk- indirekte så er du med på den mishandlingen! Fordi du støtter den, godtar den, betaler for den!

Det er det samme med Dubai. Men for all del, så lenge du har en fantastisk tur, med perfekt temperatur og uten dugg på solbrillene, så er jo det viktigst, drit i det som foregår bak lukkede dører liksom. Så lenge du slipper å se eller høre noe så lever jo du fint i bobla di. Håper ikke du er en som bidrar på pengeinnsamlinger eller vil hjelpe andre for syns skyld her hjemme i Norge, for isåfall er du helt ekstremt dobbeltmoralsk. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du hva som kan skje deg som kvinne der? Den britiske turisten som ble arrestert fordi hun hadde hatt utenomekteskaplig sex da hun var blitt voldtatt, ble voldtatt av to britiske menn. Altså ikke muslimske menn, men menn som ferdes i samme turistområder som henne. Altså er man ikke trygg bare fordi man holder seg innenfor turistområdene som kvinne.

Det er jeg 100% sikker på at jeg ikke vil oppleve. Skjer det så tar jeg det derfra, men Samtisig vet jeg at det ikke var min skyld.

Uansett hvor mye folk rakker ned på meg og andre turister i Emiratene så klarer dere IKKE å endre min mening. Emiratene er helt fantastisk å reise rundt i.

• Liker 1
Skrevet

Fordi ingen av voldtektene jeg har sett omtalt i mediene, har vært overfallsvoldtekter. Det har handlet om kvinner som har vært i enerom med menn, aldeles frivillig. Om man gjør DET i Dubai, uten å ønske å ha sex med han, ja, da har du rett i at en anmeldelse ikke fører noe godt med seg. Personlig blir jeg ikke med en fremmed mann til hotellrommet hans. Problemstillingen er dermed utelukket. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det samme med Dubai. Men for all del, så lenge du har en fantastisk tur, med perfekt temperatur og uten dugg på solbrillene, så er jo det viktigst, drit i det som foregår bak lukkede dører liksom. Så lenge du slipper å se eller høre noe så lever jo du fint i bobla di. Håper ikke du er en som bidrar på pengeinnsamlinger eller vil hjelpe andre for syns skyld her hjemme i Norge, for isåfall er du helt ekstremt dobbeltmoralsk. 

Jeg kommer definitivt ikke til å slutte med ferier i Emiratene bare fordi noen har havnet i fengsel der. Jeg velger å tro de ikke har oppført seg ordentlig.

Ang det å bidra i pengeinnsamlingen så kan jeg betrygge deg med at jeg ikke bidrar på noen som helst måte. Jeg støtter enkelte saker, men de får bidrag utenom innsamlinger på TV.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, EvaLena skrev:

Det er jeg 100% sikker på at jeg ikke vil oppleve. Skjer det så tar jeg det derfra, men Samtisig vet jeg at det ikke var min skyld.

Uansett hvor mye folk rakker ned på meg og andre turister i Emiratene så klarer dere IKKE å endre min mening. Emiratene er helt fantastisk å reise rundt i.

3 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg kommer definitivt ikke til å slutte med ferier i Emiratene bare fordi noen har havnet i fengsel der. Jeg velger å tro de ikke har oppført seg ordentlig.

Ang det å bidra i pengeinnsamlingen så kan jeg betrygge deg med at jeg ikke bidrar på noen som helst måte. Jeg støtter enkelte saker, men de får bidrag utenom innsamlinger på TV.

Du sier at hvis du hadde blitt voldtatt, så er det ikke din skyld, men hvis noen andre blir det, "har de ikke oppført seg ordentlig" så da er det deres skyld?

Seriøst??

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...