AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Hei! Jeg er en kvinne i 40 årene som har valgt å ikke få barn da jeg aldri har fått den lysten og ingenting i meg lengter etter det, det er flere grunner til det. Jeg har en samboer og han har to barn fra før på 18 og 28 år, han fikk barn tidlig, og har heller ikke veldig lyst på flere barn nå da han nærmer seg 50, men om jeg har lyst så er det ikke umulig . MEN min mor har veldig lyst til å bli bestemor , og jeg har prøvd å forklare til henne på 100 måter at å bli mor det er ikke noe jeg har lyst til, og at det ville vært dårlig gjort å sette et barn til verden på de premissene . Jeg forstår selvsagt at det er sårt for min mor også, men nå har hun altså sagt at om ikke jeg får barn, så får jeg bare den obligatoriske delen av arven, som jeg juridisk har rett på. Penger er ikke all verdens for meg,og at hun tar det opp nå er veldig tidlig da hun bare er i midten av 70 årene, men prinsippet hennes synes jeg er veldig manipulerende og kjipt. Jeg får jo dårlig samvittighet, tenker at hun er ensom el.l men samtidig blir jeg også veldig lei meg og sint. Hun har mange venninner som snakker om barnebarn Osv. Men det blir at hun skal få ha barnet i helgene eller når det passer henne da.Jeg kan ikke få et barn bare fordi moren min vil bli bestemor og føre slekta videre? Får ikke veldig lyst til å ha et nærmere forhold til henne akkurat. Er det flere som har opplevd lignende her? Anonymkode: 149df...21c
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 Jeg har ikke opplevd det samme, annet enn at jeg er 40, uten barn, mens mine to søsken begge har barn. Nå vet jeg at det neppe er mye å arve etter mine foreldre. Uansett hadde mitt liv gått foran min mors ønske om barnebarn. Jeg bryr meg ikke om arv, da det i utgangspunktet ikke er mine penger. Men hadde min mor sagt det din mor sier, hadde jeg i alle fall visst hvor jeg hadde henne. Du kan jo kvittere med at da regner du med du slipper å hjelpe henne i alderdommen også, siden det er de med barnebarn som kommer til å ta seg av den delen. (Vær du sikker på at det er du som ikke har barn som kommer til å bli belemret med den oppgaven). Du er over 40. Ikke la deg manipulere til å få barn om du ikke ønsker det. Anonymkode: ca8b5...074 13
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 Fy søren så slemt mot det stakkars barnet å bli født uønsket. Tenker moren din virkelig ikke på det? Hun høres ekstremt egoistisk ut. Anonymkode: d46c8...ce0 13
King in the North Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 Jeg hadde gått av skaftet for å være ærlig. For en forferdelig manipulativ og kjip ting av din mor å si/gjøre. Jeg hadde sagt det som det var, at jeg er ekstremt skuffet over deg(din mor), og at å prøve å manipulere familielivet mitt med penger og utpressing er helt uaktuelt. Hadde også forventet en ubetinget unnskyldning fra henne. 13
Gjest Kritt Skrevet 26. februar 2019 #5 Skrevet 26. februar 2019 Kanskje din mor tenker at du vil angre på beslutningen, og av den grunn forsøker å påvirke deg til å få barn? Kanskje hun gjør om på dette om arv når det definitivt er for sentfor deg å få barn.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 Jeg tror egentlig jeg hadde tatt en liten løgn til hun jeg. At du ikke kan få barn, og heller ikke har kunnet det. Men at det ikke har vært noe du ville prate om så du har sagt du ikke ønsker. Anonymkode: 057f8...dd3 13
stan Skrevet 26. februar 2019 #7 Skrevet 26. februar 2019 Men trenger du med pengene? Som barnløs har du mulighet til å ha ganske bra økonomi. 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #8 Skrevet 26. februar 2019 Penger syns jeg kan fordeles likt. Men arvegods er bare dumt å gi til noen som ikke har arvinger selv. Da blir det bare borte når de dør. Anonymkode: f5b10...220 8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #9 Skrevet 26. februar 2019 Hun mener neppe det hun sier. Hun er antagelig bare fryktelig lei seg for at hun ikke har fått oppleve å bli bestemor. Hvis du er over 40 og det også stor sannsynlighet for at du ikke kan få barn lenger også, så hele problemstillingen er gjerne totalt fiktiv. Anonymkode: 78c8f...3fe 7
stan Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er over 40 og det også stor sannsynlighet for at du ikke kan få barn lenger også, så hele problemstillingen er gjerne totalt fiktiv. Slett ikke. Mange får da barn etter fylte 40. Ca 2000 av omlag 50 000 fødsler er av kvinner eldre enn 40. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #11 Skrevet 26. februar 2019 Dette hadde jeg i grunn ikke brydd meg stort om. Dersom du ikke har barn har du jo mulighet til å greie deg helt fint uten mer enn pliktdelsarven. Dessuten er det jo godt mulig hun ombestemmer seg innen den tid.Du har jo heller ingen å forsørge andre enn deg selv, og må heller ikke tenke på å hjelpe evt. barn inn på boligmarkedet. Anonymkode: abfd3...18f 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #12 Skrevet 26. februar 2019 Jeg tror jeg bare hadde sagt at «Du gjør som du vil med din arv, men det er utrolig dårlig gjort å prøve å manipulere meg til å få et barn bare for din skyld. Jeg forstår at du ønsker deg barnebarn, men i denne saken trumfer mitt ønske ditt. Det forventer jeg at du respekterer.» Anonymkode: da38b...6d4 12
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #13 Skrevet 26. februar 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Penger syns jeg kan fordeles likt. Men arvegods er bare dumt å gi til noen som ikke har arvinger selv. Da blir det bare borte når de dør. Anonymkode: f5b10...220 For en idiotisk kommentar. Jeg er barnløs. Mitt søsken har barn. Jeg har likevel fått like mye arvegods fra besteforeldre og forskudd på arv / gaver. Jeg lever jo, jeg setter pris på ting fra besteforeldre og foreldre, og det gir meg mye å kunne ta i bruk ting av sentimental verdi. I og med at jeg har gift har jeg testamente, der mannen får alt av verdier, men tantebarn får bunader, smykker og så videre. Mine foreldre har selvfølgelig aldri spurt om dette en gang. Hva slags foreldre bryr seg mer om at ting skal følge slekten enn eget barns følelser??? Anonymkode: 52df8...63c 14
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #14 Skrevet 26. februar 2019 Stakkars moren din. Jeg tror jeg ville tatt en hvit løgn å sagt at jeg ikke kunne få barn så hun fikk startet sorgprosessen om å ikke bli bestemor. For mange er det ønsket nesten større enn å ønske barn selv, så jeg klarer å se hennes side av saken. Anonymkode: f51a1...372 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #15 Skrevet 27. februar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Fy søren så slemt mot det stakkars barnet å bli født uønsket. Tenker moren din virkelig ikke på det? Hun høres ekstremt egoistisk ut. Anonymkode: d46c8...ce0 Ja, jeg har sagt det. Hun virker ikke veldig opptatt av det dessverre... Anonymkode: 149df...21c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #16 Skrevet 27. februar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke opplevd det samme, annet enn at jeg er 40, uten barn, mens mine to søsken begge har barn. Nå vet jeg at det neppe er mye å arve etter mine foreldre. Uansett hadde mitt liv gått foran min mors ønske om barnebarn. Jeg bryr meg ikke om arv, da det i utgangspunktet ikke er mine penger. Men hadde min mor sagt det din mor sier, hadde jeg i alle fall visst hvor jeg hadde henne. Du kan jo kvittere med at da regner du med du slipper å hjelpe henne i alderdommen også, siden det er de med barnebarn som kommer til å ta seg av den delen. (Vær du sikker på at det er du som ikke har barn som kommer til å bli belemret med den oppgaven). Du er over 40. Ikke la deg manipulere til å få barn om du ikke ønsker det. Anonymkode: ca8b5...074 Ja, men da har du to søsken som fører slekta videre. Tusen takk for tips og innspill:) Anonymkode: 149df...21c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #17 Skrevet 27. februar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Stakkars moren din. Jeg tror jeg ville tatt en hvit løgn å sagt at jeg ikke kunne få barn så hun fikk startet sorgprosessen om å ikke bli bestemor. For mange er det ønsket nesten større enn å ønske barn selv, så jeg klarer å se hennes side av saken. Anonymkode: f51a1...372 Ja, jeg ser også den siden av saken selvfølgelig, hun kommer dog litt sent med dette inderlige ønsket da. Jeg har ikke hjerte til å lyve om noe slikt, men må det til så... Takk for innspill:) Anonymkode: 149df...21c
Forundret.. Skrevet 27. februar 2019 #18 Skrevet 27. februar 2019 Skikkelig råttent og egoistisk sagt av din mor. Hva ville hun sagt om du ikke kunne få barn? Siden hun er såpass gammel så tror jeg at jeg ikke hadde orket å krangle om dette med henne. Tror jeg bare hadde sagt noe sånn som at vi får se hva vi får til vi. Begynner hun kanskje å bli dement eller noe slikt siden hun kan kreve noe så urimelig at du skal få barn mot din vilje? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #19 Skrevet 27. februar 2019 Er det sånn at du er hennes eneste barn? Skjønner henne egentlig godt jeg, trist å vite at slektslinjen dør ut og at man aldri får oppleve å være bestemor. Forstår egentlig også at hun ikke ønsker at alle pengene skal gå til deg siden du selv ikke har noen arvinger og dette da vil gå til din manns barn etterhvert. Kanskje hun heller vil holde de i familien og gi litt til tantebarna sine og deres barn så det holdes i familien. Likevel er det jo ingenting man kan gjøre med ønsket ditt om ikke å få barn, du er i din fulle rett til å bestemme helt selv og når du blir eldre innser hun nok realiteten og slutter å snakke om det. Anonymkode: a5d09...fb4 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #20 Skrevet 27. februar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg bare hadde sagt at «Du gjør som du vil med din arv, men det er utrolig dårlig gjort å prøve å manipulere meg til å få et barn bare for din skyld. Jeg forstår at du ønsker deg barnebarn, men i denne saken trumfer mitt ønske ditt. Det forventer jeg at du respekterer.» Anonymkode: da38b...6d4 Har prøvd å si det, hun sier bare at jeg har tatt mitt valg og hun sitt.... Anonymkode: 149df...21c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå