Gå til innhold

Lage bed inntil mur

Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Jeg skal lage bed inntil muren på huset vårt i vår. Men dette er et område hvor det blir veldig tørt. Lønner det seg å legge en selvvanningsslange eller et eller annet?

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Enten det eller trekke bedet 1/2 meter ut fra veggen. Det blir nemlig ekstra tørt tett inntil en vegg, pga av at taket går litt ut fra husveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tørt inntil husveggen fordi taket stikker litt ut, men ikke minst fordi det er drenert ved grunnmuren. Inntil grunnmuren ligger grus/pukk med et tynt jordlag over.

Utrolig vanskelig sted å anlegge bed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
Enten det eller trekke bedet 1/2 meter ut fra veggen.

Vil ikke det se veldig rart ut, da?

Jeg VIL ha peoner og roser inntil tømmerveggen!

Hvor dypt bør bedet være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan skal du gjøre det? grave opp dreneringen og fylle med jord?

Hosta har kraftig bladverk. Veldig flott plante. En av mine yndlinger, men sneglene spiser dem opp... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
Hvordan skal du gjøre det? grave opp dreneringen og fylle med jord?

Ja, tenkte det. Noe stein/ grus igjen på bunnen vil det uansett bli.

Hosta er fine, ja! Det finnes vel noen grønnblå varianter, hvis jeg husker riktig? Snegler er ikke noe problem her, så det var nok et godt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Jeg tror dette blir vanskelig.

Kanskje du kan legge inn en svetteslange/dryppvanning? Men da kan du få problemer med grunnmuren som du jo faktisk har gravd vekk dreneringen rundt. Dreneringen har jo en funksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å si noe om bed inntil grunnmur her?

*sier veldig lavt at det er veldig viktig at det er god drenering rundt huset*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har murhus her vi bor, og vi har ingen problemer med å ha blomsterbedet inntil veggen?! Visste faktisk ikke at det var noe problem engang, jeg..

Siden det blir tørrere der så er vi bare flinkere til å vanne der, vi. Da går det så fint så! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene kommer etter hvert... fuktskader i kjeller/sprekk i grunnmur osv. Kjipe greier.

Da må det ta mange år.. Dette huset er en del år gammelt, og jeg har sett bilder av huset siden det var ganske nytt. Det var bed inntil veggen allerede da. Her er det ikke fuktskader i grunnmuren (har ikke kjeller) og heller ingen sprekker i grunnmuren. Sikker på det ikke kan hindres ved riktig vedlikehold da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på det ikke kan hindres ved riktig vedlikehold da?

Hvis dere har grunnmursplate og riktig drenering så er det iallefall større sjanse for at det ikke skal bli for galt.

Bed inntil muren er veldig pent, men burde helst ikke forekomme. Kan ikke store potter være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her i hagen har det vært blomsterbed inntil muren siden 1942,og det er ingen skader i grunnmuren..

Eller dvs. at etter vi tok over har jeg lagt en rad men kantstein innerst mot muren,og flyttet bedet til utenfor den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller dvs. at etter vi tok over har jeg lagt en rad men kantstein innerst mot muren' date='og flyttet bedet til utenfor den.[/quote']

Er det som er superlurt å gjøre. Legg en rad med heller eller noe annet helt inntil muren. (+ grunnmursplate og drenering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...