Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener vi burde ha en øvre aldersgrense, ingen over 65 får stemme ved politiske valg. Grunnen de er ikke fremtiden, de tenker gammeldags.  Enig? Kjør debatt.

Anonymkode: 45b0a...77f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke enig. :ler:

Hvor gammel er du, da?

Anonymkode: a75ce...5e0

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke enig. :ler:

Hvor gammel er du, da?

30, årene.

Skrevet

gamle mennesker er absolutt en del av samfunnet og de skal selvfølgelig ha en stemme som taler deres sak ellers ville de blitt overkjørt av yngre bessevissere.

Det er mange grupper i samfunnet som jeg personlig ser på som kun en utgift og vi hadde vært vesentlig bedre stilt økonomisk i samfunnet om disse bare ble sendt vekk til en øde øy. Men jeg tror mer på et samfunn der alle som kan svare for seg selv kan ha en stemme og påvirke, det må være plass til alle.

Anonymkode: 00d20...f77

• Liker 3
Skrevet

Flere grupper du vil stenge ute? 

Anonymkode: 75ca9...a6d

• Liker 4
Skrevet

Personer som vil frata andre mennesker stemmeretten pågrunn av alder, bør gå opp igjen grunnskolen og gjerne utforske verden utenfor landegrensene. Spesielt diktaturer som Kina og Russland. 

Personer som er 65 år har mye livserfaring og representere en betydelig andel av befolkningen, og skal gjerne koeksistere i samfunnet sammen med deg og resten av befolkningen i 30 år til. Å ville fullstendig isolere denne andelen og deres meninger fra samfunnet ellers ville fått katastrofale følger. 

Anonymkode: 049d6...b5a

• Liker 6
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener vi burde ha en øvre aldersgrense, ingen over 65 får stemme ved politiske valg. Grunnen de er ikke fremtiden, de tenker gammeldags.  Enig? Kjør debatt.

Kanskje stenge ute de under 25 år også da?

Veldig mange av dem bryr seg ikke om politikk, og aner ikke hva noen av partiene står for. Joda, jeg vet det også er mange unge mennesker som også er politisk engasjert, og vet mye om politikk.

Kanskje utestenge kvinner i 40-åra som stemmer på et parti kun fordi lederen er kjekk

Sikkert mange vi kan stenge ute.....

Anonymkode: 325fb...ab4

• Liker 2
Skrevet

Jeg tviler ikke på at mange tenåringer ville stemt mer fornuftig enn en del eldre. Men det skal nok ekstremt mye til før en sånn endring kunne skjedd.

Mange eldre driter dessverre i fremtiden, og gidder ikke tenke på miljøet. Eller de forstår ikke hvordan verden burde utvikle seg. De stemmer kapitalistisk, fordi de er oppvokst med at penger og formue er trygt og godt. Men dette er det jo mange yngre som gjør også, særlig de over 40.

Anonymkode: 9afe5...8a9

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vet temmelig mye mer enn deg og har mange års erfaring. Denne bør de så absolutt få bruke ved å stemme ved valg i samfunnet de lever i.

For en tullete ting å si av deg.

• Liker 2
Skrevet

Hvem skal tale de eldres saker da? Er folk over 65 "ferdig med livet" mener du??

Anonymkode: 27f5e...69f

• Liker 2
Skrevet

Etter min mening bør skolevalget telle 70%. Den øvrige befolkningen teller 30%

Anonymkode: c2dda...490

Skrevet

Alle har forskjellige meninger uansett alder da, så hjelper lite det.

Anonymkode: 705ad...6b7

Skrevet (endret)

Hei.

Snur det litt på hodet og spør om yngre mennesker med minimal livserfaring, som mest sannsynlig vil stemme på det som gir dem personlige fordeler og uten tanke på samfunnet forøvrig burde få stemme.

Når en på atten som nettopp har fått lappen stemmer på dem som er for fri fartsgrense, uten å tenke på dem som dem eventuelt tar med seg i smellen når dem mister kontrollen i hundreoghelvete. Eller når friske folk med god helse, og er midt i tredveåra vil utradere helsevesenet siden dem ikke har bruk for det selv. Da blir det bare feil.

Ha en fin og demokratisk dag 🙂

Endret av Kargo
  • Liker 6
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du dum? Nå er ikke jeg helt der på en stund, men mennesker på 65 og eldre i dag er veldig lite gamledagse. Det finnes selvfølgelig noen få unntak. 

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler ikke på at mange tenåringer ville stemt mer fornuftig enn en del eldre. Men det skal nok ekstremt mye til før en sånn endring kunne skjedd.

Mange eldre driter dessverre i fremtiden, og gidder ikke tenke på miljøet. Eller de forstår ikke hvordan verden burde utvikle seg. De stemmer kapitalistisk, fordi de er oppvokst med at penger og formue er trygt og godt. Men dette er det jo mange yngre som gjør også, særlig de over 40.

Anonymkode: 9afe5...8a9

Du kunne ikke tatt mer feil. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er litt enig.

Det er ingen hemmelighet at ungdom er mer altruistiske, mer hjernevasket, mer ideologiske, og samtidig er de som blir utnyttet av samfunnet.

Det er unge mennesker som ikke kommer seg inn på boligmarkedet.

Det er de eldre som står bak lover og regler som f.eks slik som dagensmedisin skriver, gjør at turnusleger ikke får godkjent turnus om de er to dager syke i halvåret, gjør at man ikke får studere og bli komponist om man stryker i matematikk pga dyskalkuli, som står bak fraværsregelen i vgs, osv.

Det er en god ide å ta igjen på de eldre. Problemet er at man ikke får det til, da vi alle vet vi skal bli eldre.

Det er det samme problemet som i f.eks legestanden. Alle vet at det er jævlig urettferdige regler og at hverdagen er grusom. Men samtidig, så ser alle for seg at de blir overleger en gang, og da vil de at det skal være jævlig å være medisinstudent/turnuslege/assistentlege, fordi da blir det kanskje færre overleger på arbeidsmarkedet. Det er yrkesproteksjonisme.

Eldre mennesker tvinger yngre til å gå i krig for "nasjonen" - et manipulerende begrep for å få individer til å føle et slags ansvar for statsapparatet og gamlingene. Miljøinnvendingen kjenner jeg fra før. So true.

På tide å ta igjen?

Skrevet
5 minutter siden, JegErIkkeEnRobot said:

Jeg er litt enig.

Det er ingen hemmelighet at ungdom er mer altruistiske, mer hjernevasket, mer ideologiske, og samtidig er de som blir utnyttet av samfunnet.

Det er unge mennesker som ikke kommer seg inn på boligmarkedet.

Det er de eldre som står bak lover og regler som f.eks slik som dagensmedisin skriver, gjør at turnusleger ikke får godkjent turnus om de er to dager syke i halvåret, gjør at man ikke får studere og bli komponist om man stryker i matematikk pga dyskalkuli, som står bak fraværsregelen i vgs, osv.

Det er en god ide å ta igjen på de eldre. Problemet er at man ikke får det til, da vi alle vet vi skal bli eldre.

Det er det samme problemet som i f.eks legestanden. Alle vet at det er jævlig urettferdige regler og at hverdagen er grusom. Men samtidig, så ser alle for seg at de blir overleger en gang, og da vil de at det skal være jævlig å være medisinstudent/turnuslege/assistentlege, fordi da blir det kanskje færre overleger på arbeidsmarkedet. Det er yrkesproteksjonisme.

Eldre mennesker tvinger yngre til å gå i krig for "nasjonen" - et manipulerende begrep for å få individer til å føle et slags ansvar for statsapparatet og gamlingene. Miljøinnvendingen kjenner jeg fra før. So true.

På tide å ta igjen?

I alle dager. :klo:

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I alle dager. :klo:

I alle hvafforno?

Samfunnet vårt er fylt av ondskapsfulle regler og reguleringer som begunstiger eldre på bekostning av yngre.

Hvis man reduserer antall eldre som får stemme, så vil samfunnet bedre tilpasses de yngre.

Enkel logikk det.

Man kan også åpne opp for utvidelse av stemmerett nedover - kan i praksis bli en ekstra stemme til mor og far.

Skrevet

Finnes ikke noe mer latterlig enn når TS sier Kjør debatt.  Idioti over idiottema. 

Anonymkode: 85215...409

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...