Gå til innhold

Du som har et vakkert jentebarn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. hvordan syns du det er? Unngår du å si at hun er fin? Sier du det mye? 

Jeg har en jente på snart et år, og hun er utrolig vakker. I tillegg er det første barnebarnet til mine foreldre som er jente, så de syns det er veldig stas. De sier hele tiden til henne og til meg at hun er så utrolig nydelig, og jeg merker jeg begynner å bekymre meg litt for når hun skal begynne å skjønne litt mer og begynne å snakke/begynne i barnehagen osv. Jeg har hørt mye om jenter som feks sier at "jeg er den fineste i barnehagen" osv. 

Er det ikke bedre at hun får skryt for egenskapene sine? Enn å få skryt av at hun er vakker?

Anonymkode: d9c9f...727

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ei slik jente. Heldigvis er hun også veldig smart og "flink" til mye annet, så vi har hele tiden vært nøye med å fokusere på alle de andre gode egenskapene hennes. Hun er nå snart 11 år, og fullstendig ujålete. Ei jente som alle liker til tross for at hun er svært vakker.

Anonymkode: edfa3...8cb

• Liker 2
Skrevet

Du er inne på noe veldig viktig. Generelt setter man jenter i "søt og pen"-kategorien, mens guttene er "smarte og flinke". Jeg har både jente og gutt, og ser jo hva folk komplimenterer; han er smart, hun er pen. Aldri i livet om hun skal gå rundt og leve på utseendet sitt, uansett hvor pen hun er. Hun er minst like smart som sin bror, hun gjør leksene feilfritt, hun forstår problemstillinger og finner løsninger. At hun er hakket yngre enn sin bror gjør også at hun hele tiden strekker seg opp mot hans nivå. Det er slikt jeg helst gir komplimenter for. Hva andre sier til/om henne kan jeg ikke gjøre så mye med..

Anonymkode: e27ba...50d

• Liker 10
Skrevet

Ikke ha mest fokus på utseendet! Det dere risikerer å gjøre, er å gi henne dårlig selvtillit. Å vokse opp mens en hører hele tiden hvor pen en er, mens "ingen" retter fokus mot evnene dine eller egenskapene dine, kan gjøre at en får liten tro og tillit til seg selv.

Selvtillit får en ved å høre at en kan noe, at en duger til noe, og ikke pga av et pent ytre alene. Så mange vakre jenter som sliter med selvbilde... Så utseendet hjelper ikke stort sånn sett.

Sett heller interessen for hva unger kan og klarer. 

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.. hvordan syns du det er? Unngår du å si at hun er fin? Sier du det mye? 

Jeg har en jente på snart et år, og hun er utrolig vakker. I tillegg er det første barnebarnet til mine foreldre som er jente, så de syns det er veldig stas. De sier hele tiden til henne og til meg at hun er så utrolig nydelig, og jeg merker jeg begynner å bekymre meg litt for når hun skal begynne å skjønne litt mer og begynne å snakke/begynne i barnehagen osv. Jeg har hørt mye om jenter som feks sier at "jeg er den fineste i barnehagen" osv. 

Er det ikke bedre at hun får skryt for egenskapene sine? Enn å få skryt av at hun er vakker?

Anonymkode: d9c9f...727

Min datter er også ufattelig vakker. Hun var supersøt fra 0-5 år, så ble hun "vanlig", med både kviser og litt valpefett fram til hun ble 18 år. Nå, ti år senere er hun modellpen. Uten at det betyr noe som helst, livet er mer enn et pent ytre. 

Vi har aldri fokusert på utseendet hennes, hun er perfekt på innsiden, det har hun vært i alle år. Heldigvis har jeg også familie og venner som bryr seg mer om andre ting enn hvordan man ser ut. Har egentlig ikke vært så opptatt av å skryte henne opp i skyene, hun har blitt oppdratt som et helt vanlig menneske, med fokus på alt annet enn hvor smart eller pen hun er. 

Har heller hatt fokus på andre ting, at hun skal være mot andre, som hun vil at andre skal være mot henne. Har oppdratt henne til å bli et rakrygget menneske som inkluderer andre, tar vare på de som ikke har det så bra, har lært henne at man ikke skal stjele eller lyve. Og ikke minst, at hun alltid er bra nok som hun er! 

Anonymkode: cd34b...d38

• Liker 2
Skrevet

Helt riktig at du er bevisst på dette. Jeg opplevde et stort fokus på utseendet mitt da jeg var liten. Det førte til bla at jeg løp å gjemte meg når vi fikk besøk. Det ble alltid snakk om «dokka», «gud så nydelig» osv.  Å sitte og bli snakket om av voksne familiemedlemmer var flaut. Det har bla ført til at jeg har videre i livet alltid har sett meg selv «med andres øyne» og et altfor stort fokus på mitt eget utseende. Nå først på mine «eldre» dager, der ting forfaller litt, at jeg slapper mer av. Synes det er godt å føle meg mer anonym. Sminker meg aldri feks. 

Anonymkode: 80958...8cc

• Liker 8
Skrevet

Å fokusere på utseendet til et barn er aldri innafor, uansett kjønn. Dessuten kan man lett være supersøt som baby men ikke fullt så pen som eldre barn/voksen. Hva da når kommentarene om hvor «vakker» man er forsvinner? 

Anonymkode: b7acc...1b5

• Liker 4
Skrevet

Ja! Vi måtte til slutt be besteforeldre etc. Slutte, fordi hun selv gikk rundt og sa «jeg er så søt jeg»... 

Anonymkode: 4b709...64a

• Liker 4
Skrevet

Oi, det her er noe å være obs på. Jeg har ei nydelig tulle på syv uker, og man begynner jo med en gang å kommentere hvor nydelig hun er! Det er jo langt igjen før hun vet hva dette vil si og legger noe i det, men det er vel lurt å ha det litt i bakhodet allikevel.

Jeg skryter jo av hvor flink hun er også, til å ta tran og holde hodet osv, forhåpentligvis vil dette feste seg like mye fremover som kommentarer på utseende.

Anonymkode: dbe7a...228

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det her er noe å være obs på. Jeg har ei nydelig tulle på syv uker, og man begynner jo med en gang å kommentere hvor nydelig hun er! Det er jo langt igjen før hun vet hva dette vil si og legger noe i det, men det er vel lurt å ha det litt i bakhodet allikevel.

Jeg skryter jo av hvor flink hun er også, til å ta tran og holde hodet osv, forhåpentligvis vil dette feste seg like mye fremover som kommentarer på utseende.

Anonymkode: dbe7a...228

Jeg tenker det er litt forskjell på å si barna er nydelige når de er nyfødte... «Alle» sier vel til nybakte mødre og fedre at barnet deres er nydelig og vakker, man blir jo litt forelska indiske små 😅 En baby har jo ikke så mange «egenskaper» man kan skryte av, og babyen får jo heller ikke med seg hva man skryter av. De færreste mener vel at barnet er ekstraordinært vakkert, men det er et uttrykk for denne «forelskelsen» og ønske om å si noe fint til foreldrene. 

Det blir vel først et problem hvis kommentarer om utseende fortsetter ut over de første par månedene tenker jeg. Da er det snakk om et utseendefokus. Kommentarer om nydelige nyfødte regner jeg faktisk ikke i den kategorien. 

Anonymkode: c354b...9fc

• Liker 9
Skrevet

Altså - alle synes jo sine egne unger er "helt utrolig pene". Det sa (og sier fortsatt!) mine foreldre til meg. Jeg er ikke utrolig pen, men de synes det fordi de er foreldrene mine. 

Anonymkode: 021fc...80b

• Liker 28
Skrevet

Jeg synes min datter er selvsagt den vakreste i hele verden. 

Nå går hun ikke i barnehagen, men jeg sier selvsagt til henne at hun er kjempesøt. Så fin du er, når hun pynter seg osv.. men også flink, smart, kreativ osv:) Men vi passer på å kun bruke positive ord om andre foran henne og aldri sammenligninger med superlativer ala "du er finest av alle her". 

Anonymkode: 30da6...396

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså - alle synes jo sine egne unger er "helt utrolig pene". Det sa (og sier fortsatt!) mine foreldre til meg. Jeg er ikke utrolig pen, men de synes det fordi de er foreldrene mine. 

Anonymkode: 021fc...80b

Det er jo heller ikke poenget. Som lite barn bruker du utrolig mye tid med familien din og når du hele tiden blir overøst med «så søt, så fin, så pen du er» så tar jo barnet det for god fisk, uavhengig av hva som faktisk er sant. 

Anonymkode: 4b709...64a

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en sønn da, men han var helt ekstremt vakker som baby og vi fikk høre det overalt. Helt vilt hvor mange som kommenterte det. Alt fra helsepersonell til andre mammaer i barnebursdager, foran andre barn osv. 

Nå er han i skolealder, og han er VELDIG klar over at han er veldig pen. Men det har ikke ødelagt han. Han er lykkelig og glad og trygg. 

Anonymkode: 3e22e...2a2

Skrevet

Hvorfor må det være enten-eller? Jeg tror alle har godt av å høre at de er pene. Voksne setter jo også pris på komplimenter og jeg liker nå i alle fall når mannen min sier noe fint om utseendet mitt. Jeg sier til alle barna mine, både guttene og jenta, at de er vakre/pene, men selvsagt gir jeg også komplimenter for alt mulig annet. Alt framstilles så svart/hvitt her på KG, det er tross alt en gylden middelvei mellom "fullt fokus på utseendet" og "aldri kommentere utseendet i det hele tatt". 

• Liker 10
Skrevet

Jeg har en sønn som er veldig vakker. Noe av det første folk kommenterer er hvor utrolig pen han er. Det hender også at fremmede på gaten stopper og utrbryter "herregud, for et vakkert barn". Har ofte også hørt folk si at han er vakker nok til å være en jente. Selv uttaler jeg meg nesten aldri om utseende hans, og det gjør ikke pappaen heller. Vi overøser han gener3lt ikke med komplimenter, men overøser han heller med kjærlighet og ord som "jeg elsker deg" osv. 

Anonymkode: 5052e...14d

Skrevet

Jeg jobber med barn og ungdom med alvorlige spiseforstyrrelser og jeg tror dette kan være en utløsende faktor. Prøver derfor å unngå at noen kommenterer utseende til datteren min.

Anonymkode: d0d27...3d0

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

ingen" retter fokus mot evnene dine eller egenskapene dine, kan gjøre at en får liten tro og tillit til seg selv.

Selvtillit får en ved å høre at en kan noe, at en duger til noe, og ikke pga av et pent ytre alene. Så mange vakre jenter som sliter med selvbilde... Så utseendet hjelper ikke stort sånn sett.

Vil ikke gå så dypt inn i dette, men mener det stemmer. Bortsett fra den delen hvor man gjør dette til et "jenteproblem." Det gjelder begge kjønn. Som ting flest i denne verden.

• Liker 4
Skrevet

Det er fint at dere selv er bevisst på dette, ellers tror jeg ikke det gjør noe med slike kommentarer fra besteforeldre el.

Det aller viktigste er å holde de pene små barna borte fra SoMe så lenge dere kan. Venninnen min har en liten skjønn dukke av en jente, og poster bilder av henne på insta hele tide. Det creeper meg ut med de kommentarene fra ukjente voksne som synes jenta er så "beautiful". Hun har nettopp begynt å lese, og før eller siden vil hun få det med seg. 

Anonymkode: 9cd90...f21

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med barn og ungdom med alvorlige spiseforstyrrelser og jeg tror dette kan være en utløsende faktor. Prøver derfor å unngå at noen kommenterer utseende til datteren min.

Anonymkode: d0d27...3d0

Det kan like gjerne være nettopp det som utløser spiseforstyrrelser, at man aldri har fått høre at man er fin og bra nok som man er.

Anonymkode: 00219...431

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...