Gjest Embla s Skrevet 13. april 2005 #1 Skrevet 13. april 2005 Hva gjør dere som har hunnkatter for å unngå kull? Sterilisering? p-piller? hvorfor har dere valgt som dere gjør? Jeg har en (fiks?) idè om at hunnkatter bør få ett kull før de steriliseres. Hva tenker andre om det?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. april 2005 #2 Skrevet 13. april 2005 Sterilisering. Ja, det er et stort inngrep, men p-piller har en nesten 100% risiko for kreft i pattene (i følge dyrlegen min og egen erfaring). Det er bare tull at hunnkatten må ha fått et kull før sterilisering.
Gjest Embla s Skrevet 13. april 2005 #3 Skrevet 13. april 2005 Sterilisering. Ja, det er et stort inngrep, men p-piller har en nesten 100% risiko for kreft i pattene (i følge dyrlegen min og egen erfaring). Det er bare tull at hunnkatten må ha fått et kull før sterilisering. :o sier du virkelig det? :klø: Jeg har hørt noe om at "psyken deres" har godt av at de har hatt ett kull, men hvis det ikke stemmer, er det veldig greit å vite! (har hatt en hunnkatt tidligere som ble sterilisert etter sitt første og siste kull. Syns det var en veldig grei måte å gjøre det på (sterilisering) i forhold til å skulle styre med p-piller.)
Cherie Skrevet 13. april 2005 #4 Skrevet 13. april 2005 Skulle ønske det var mer vanlig med sterilisering av hunder også i Norge. Men etter hva jeg har fått med meg så er det ikke lov med mindre vet anbefaler det. Min er sterilisert og har et mye bedre liv nå. Hun var så inmarri plaget med inbildt svangerskap. Melken sto i gulvet, hun skulle ta alle andre hunder....hun knurra på gamle damer ( hun hadde aldri gjort dem noe, men det vet ikek de g amle damene) reagerte på de underligste ting og jeg måtte dra henne etter meg på tur i flere mnd. Hadde kanskje bare hund i 33% av året før jeg steiliserte henne. Hun er en knall hund i dag, stødig og harmonisk og full av pepp. Skrev dette i kattetråd fordi jeg vet mange katter muligens sliter med at de blir kokko av hormonsvingninger. Langt flere dyr skulle vært sterilisert etter min mening, men det er jo et stort inngrep og da særlig på hunnkjønn. Tips: ta en prøve av nyrer før dere legger dyret deres i narkose....Det ble ikke gjort med min og hun fikk nyrekollaps.....
Gjest Embla s Skrevet 13. april 2005 #5 Skrevet 13. april 2005 Skrev dette i kattetråd fordi jeg vet mange katter muligens sliter med at de blir kokko av hormonsvingninger. . Ja, og det er kanskje i den sammenhengen noen mener at katter bør få ett kull før de steriliseres? :klø:
Quinden Skrevet 13. april 2005 #6 Skrevet 13. april 2005 Min katt er sterilisert, da slipper jeg å springe på feltet med p-pillen en gang i uka, hun slipper å få "brystbetennelse". Hovedårsaken er at jeg som katteier må ta ansvar for at hun ikke parrer seg i tide og utide, og at hun setter kull til verden som ingen kan ta seg av. Pus er hjemmekjær og kosete etter inngrepet og bryr seg ikke om hannkatter i det hele tatt...
Cherie Skrevet 13. april 2005 #7 Skrevet 13. april 2005 Ja, og det er kanskje i den sammenhengen noen mener at katter bør få ett kull før de steriliseres? :klø: Hormonene er gjerne knyttet til det som tas ut ..altså bls eggstokker....
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. april 2005 #8 Skrevet 13. april 2005 Dyrlegen nevnte absolutt ingenting om at pusen burde få et ungekull først. Men om så var - hva skal du gjøre med ungene? Sette 5-10 kattunger til verden bare for å avlive dem?
liv Skrevet 13. april 2005 #9 Skrevet 13. april 2005 Min hankatt er sterilisert.. Selv om det er innekatt..
Cherie Skrevet 13. april 2005 #10 Skrevet 13. april 2005 Min hankatt er sterilisert.. Selv om det er innekatt.. det er jo sikkert godt for ham når han ikke er tiltenkt avl. Dette er en dimensjon mange har litt vondt for å se. At det å sterilisere ikke nødvendigvis er en lettvindt løsning fra eiers side, men at det faktisk er godt for hund/katt whatever å slippe det der maset de gir seg selv når de lukter løpetid. et dumt spm .,..har katter løpetid?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. april 2005 #11 Skrevet 13. april 2005 .' date='..har katter løpetid?[/quote'] Ja! Når hunnkatter har det, svermer det hannkatter rundt huset, pisser og driter ned hele hagen. Hannkatter har løpetid hele tida... Derfor bør både hunn- og hannkatter steriliseres/kastreres, hvis de ikke skal brukes i avl. Det er utrolig plagsomt når naboens hunnkatt har løpetid, og alle hannkattene i nabolaget flokker seg rundt husene og skriker og slåss hele natta.
Cherie Skrevet 13. april 2005 #12 Skrevet 13. april 2005 Understreker i grunnen det jeg prøvde å si om å tenke på katten... hvor stressa ekke hannkattene da?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. april 2005 #13 Skrevet 13. april 2005 Hvis de blir kastrerte litt sent, så snur de seg nok fortsatt etter "damene", men de husker ikke helt hvorfor lenger
Cherie Skrevet 13. april 2005 #14 Skrevet 13. april 2005 Hvis de blir kastrerte litt sent, så snur de seg nok fortsatt etter "damene", men de husker ikke helt hvorfor lenger På hunder er hovedregelen ( for hanner) at de bør nok helst steriliseres før eller rundt tå år. Dette fordi atferd frem til da er mest hormonstyrt.. ergo hormoner borte ...mest asnnsynlig atferd borte. Etter flere år atferd lært ergo hormoner borte ..trenger ikke å funke i det hele tatt.
bizzy Skrevet 13. april 2005 #15 Skrevet 13. april 2005 Har kastrert hannkatten og sterilisert hunnkatten, og ikke angret et sekund To veldig fornøyde, hjemmekjære og kosete puser. (Desverre bare hannkatten som lever nå..) Hadde ikke kull på hunnkatten før sterilisering, og tror egentlig heller ikke det har noe spesiell betydning på hva slags atferd katten vil få etter sterilisering. Alle katte eiere som ikke driver avl bør sterilisere/kastrere kattene sine! Det er så altfor mange som mangler gode hjem :-(
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2005 #16 Skrevet 13. april 2005 http://home.no.net/huskatt/kastrering.htm Dette er en informativ link som tar livet av en del myter rundt kastrering av katt. Selv har vi hankatt på rundt et halvt år som skal kastreres så snart som mulig.
Gjest Embla s Skrevet 13. april 2005 #17 Skrevet 13. april 2005 Dyrlegen nevnte absolutt ingenting om at pusen burde få et ungekull først. Men om så var - hva skal du gjøre med ungene? Sette 5-10 kattunger til verden bare for å avlive dem? Eh - nei :o Selvfølgelig ikke :klø: Nå finnes det andre måter å "bli kvitt" kattunger på en å avlive. Det finnes mennesker som syns kattunger er noe bra, ikke alle kattunger som sees på som brysomme og pest&plage. Noen mennesker ønsker seg til og med kattunge! Jeg har, som sagt, fått høre en gang at katter som skal steriliseres har godt av (psykisk) å få ha ett kull først. Nå stemmer sikkert ikke det, men om så var, syns jeg det er bedre med ett kull som gis bort til mennesker som ønsker seg kattunger (som sagt - finnes noen av de.) for så å være kvitt problemet en gang for alle.
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 13. april 2005 #18 Skrevet 13. april 2005 Katten min fikk livmorbetennelse slik at jeg ikke hadde noe annet valg enn å få fjernet livmoren på henne, men dyrlegen sa at betennelsen høyst sannsynlig kom av at hun hadde brukt p-piller. Hun anbefalte hverken p-piller eller p-sprøyte til katter pga kreftfaren.
Gjest Violetta Skrevet 13. april 2005 #19 Skrevet 13. april 2005 Er det virkelig riktig at bare fordi det er en mulighet for at katten har bedre av at den får et kull med unger før den blir sterilisert, så skal hele dette kullet lide under det? Det er ikke alltid lett å få gitt bort katter. Og dersom man får gitt dem bort, er det nok av dem som ikke er snillle med dem... Det er en kjent sak at det er mer enn nok katter her i landet. Jeg er for sterilisering og kastrering av katter, alt for mange katter lider slik det er nå.
Cherie Skrevet 14. april 2005 #20 Skrevet 14. april 2005 Jeg må jo si at jeg er for sterilisering av hunder som ikke skal brukes i avl også. Bare tenk på hvor mye hanhundagresjon man kan få bort!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå