Gå til innhold

Flere som hater skisport?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sport generelt er jo toppen av meningsløshet.

Sånn i det store og det hele i hvert fall, noen steder og i noen land er jo sport stort, men det er mest hvis de generelt ikke har andre arenaer (en sportsmetafor, ironisk nok) å hevde seg på. 

Så enten gir det massene noe å samle seg om, litt som religion, enten fordi de rett og slett ikke har noe annet positivt, eller fordi livet deres er meningsløst eller innholdsløst av andre årsaker. 

Anonymkode: 734ed...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel toppen 1 million som reelt sitter og ser på de aller viktigste rennene. Altså over 4 millioner som ikke gjør det. Så selv om det tar mye plass på NRK og i nettavisene, så er det ikke så altoppslukende som TS tror. En god del elsker skisport. En god del "hater" det, slik som TS. De aller fleste bryr seg ikke.

Anonymkode: 7415b...a38

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer iallefall noe i langrenn, det er mer og mer fellesstart med jaging av hverandre, strategi, sprint osv.

Du som hollender kan jo forklare hva som er så gøy med skøyter. To og to som surrer rundt i ring om og om igjen. 10 000 m på skøyter må være verdens kjedeligste sport.

Anonymkode: f9862...bd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer iallefall noe i langrenn, det er mer og mer fellesstart med jaging av hverandre, strategi, sprint osv.

Du som hollender kan jo forklare hva som er så gøy med skøyter. To og to som surrer rundt i ring om og om igjen. 10 000 m på skøyter må være verdens kjedeligste sport.

Anonymkode: f9862...bd0

Jeg ser ikke hva som skjer i langrenn som gjør idretten så himla interessant?

Og vi hollendere behandler ikke våre skøyteløpere som guder som det nordmenn gjør med langrennsløpere, dessuten så er ikke skøytesporten er ikke noen spesielt stor sport i Holland, det er helst i området rundt Friesland hvor skøytesporten er interessant i Holland. Interessen for skøyter i Holland er ingenting sammenlignet med hva interessen for skisport er i Norge.

Anonymkode: d8e7f...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne videoen her er humoristisk, men den viser vel også sannheten?

 

Anonymkode: d8e7f...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i norske VG for noen dager siden at Gerhard Helberg mener at Norge har som plikt til og arrangere vinter OL siden Norge er en vintersportsnasjon, og derfor må gi noe tilbake til vintersportene.. jeg ser nå ikke helt logikken til Mr. Helberg, men føler nordmenn seg som Mr. Helberg i dette spørsmålet? uansett det helt utrolig hvor gale nordmenn er etter skisport.

Anonymkode: d8e7f...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater ikke, har bare ikke interesse for det. :)  Hilsen, en russer. 

Anonymkode: 46623...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei skisport. Lei gudedyrkingen av noen få skiløpere. Og synes det blir kjedelig, uinteressant og kleint når VM mest er er NM. 

Dessuten er jeg lei av holdningen om at det beste i hele verden er å gå fem mil på ski helt alene på Hardangervidda. Men forfrosne tær og snøstorm i ansiktet. Det er visst det beste en nordmann kan oppleve. Og hvis du selv ikke opplever det, men synes at å kjøre slalåm er det beste, nei, da har du ikke helt skjønt det. Blææææh. Hilsen kronisk norsk. 

Anonymkode: 40845...719

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei skisport. Lei gudedyrkingen av noen få skiløpere. Og synes det blir kjedelig, uinteressant og kleint når VM mest er er NM. 

Dessuten er jeg lei av holdningen om at det beste i hele verden er å gå fem mil på ski helt alene på Hardangervidda. Men forfrosne tær og snøstorm i ansiktet. Det er visst det beste en nordmann kan oppleve. Og hvis du selv ikke opplever det, men synes at å kjøre slalåm er det beste, nei, da har du ikke helt skjønt det. Blææææh. Hilsen kronisk norsk. 

Anonymkode: 40845...719

Hvem er det som sier det da? Minner mer om en forestilling du selv har skapt deg.

Anonymkode: 7415b...a38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som sier det da? Minner mer om en forestilling du selv har skapt deg.

Anonymkode: 7415b...a38

Nei, jeg har ikke skapt det selv. Det er selvfølgelig satt på spissen, men det er en holdning der som er typisk norsk. 

Anonymkode: 40845...719

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg verken hater eller liker skisport jeg er likegyldig til skisport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er lei skisport. Lei gudedyrkingen av noen få skiløpere. Og synes det blir kjedelig, uinteressant og kleint når VM mest er er NM. 

Dessuten er jeg lei av holdningen om at det beste i hele verden er å gå fem mil på ski helt alene på Hardangervidda. Men forfrosne tær og snøstorm i ansiktet. Det er visst det beste en nordmann kan oppleve. Og hvis du selv ikke opplever det, men synes at å kjøre slalåm er det beste, nei, da har du ikke helt skjønt det. Blææææh. Hilsen kronisk norsk. 

Anonymkode: 40845...719

Hva mener du med "kronisk norsk"?

Anonymkode: 48411...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater ikke skisport, er bare fullstendig uinterressert i den og alle andre former for sport. Dørgende kjedelig alt sammen. Men når jeg tenker på alle sportssendingene så nærmer det seg nesten hat. Nrk 1 og 2 sender jo knapt noe annet om vinteren. Særlig i helgene er det ille, og da sender de andre kanalene jeg har stort sett bare fjaseprogram. Godt jeg har mange bøker samt Nettflix og HBO når jeg vil slappe av i godstolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke skapt det selv. Det er selvfølgelig satt på spissen, men det er en holdning der som er typisk norsk. 

Anonymkode: 40845...719

Det er jo flere som er i bakken enn som sliter seg over hardangervidda på langs turer. 

Anonymkode: 7415b...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2019 den 22.41, AnonymBruker skrev:

Beklager alle nordmenn, men jeg kan virkelig ikke forstå hvordan idretter som langrenn og andre vinteridretter kan være underholdende idretter, det er sære og gørr kjedelige idretter som folk fra indre bygder interesser seg for. Likevel så elsker alle nordmenn langrennssporten og det er vel flere folk i Oslo som er interesserte i skiidrett fremfor noen andre idretter og profiler som Petter Northug og Marit Bjørgen er de to største kjendisene i Norge og alle nordmenns største idoler, og man ser på NRK så viser de vinteridrett fra 09 til 19 hver helg fra november til mars og samtlige nordmenn sitter klistret foran TV-skjermen eller så er de i feltet hvor de rister med kubjeller og roper "heia, heia, heia" før de rister kubjellene igjen. Leste nylig at under ski-VM i Seefeld, Østerrike så hadde østerrikerne solgt flere billetter til nordmenn enn hva de hadde gjort til noen andre nasjoner (inkludert Østerrike), under ski-VM i Falun, Sverige for noen år siden så ble klart at underkant av 80% av billettene under mesterskapet var kjøpt av nordmenn. Hva er det som får alle nordmenn til og elske langrenn og andre vinteridretter? og hvorfor så ser alle nordmenn på Petter Northug som en gud?

Mvh. En hollender med norsk "kone"

Anonymkode: d8e7f...fdb

Jeg kan forsøke meg på en forklaring på dette:-)

I bunn ligger det at nordmenn er veldig engasjert i alle idretter (kall det gjerne en kultur) Hvorfor det er slik har vel noe med historie å gjøre. Oppå dette er vi (som naturlig er) interessert i de idretter som klimaet/natur egner seg til. Oppå dette igjen er vi (som alle land) interessert i de idretter vi gjør det bra i. Summen av dette gjør at vi er veldig interessert i langrenn og skiskyting, litt mindre i skøyter og hopp. Men skøyteinteressen ligger latent - så der mangler vi kanskje bare litt bedre resultater før det igjen blir "bilsett-tilstander" 

I tillegg er NRK veldig pro vinteridrett. De har gode seertall på dette  (året rundt) og det genererer mer interesse som igjen genererer mer TV.

Men nordmenns idrettsinteresse er ikke bare til vinteridrett. Vi ser at både sykkel, sjakk, rally, friidrett og landslagsfotball interesserer nordmenn når nordmenn gjør det bra. Antall norske flagg langs ruta i Tour de France er enorm sett i forhold til hvor mange deltagere Norge har. 

Også andre land interesserer seg i idretter de gjør det bra i. Feks er Johannes Rydzek (kombinertløper) og Laura Dahlmeier (skiskyting) kåret til Tysklands beste idrettsutøvere!

Men hvorfor er euforien så stor i Norge? Jeg tror det er en kombinasjon av tradisjon og suggesjon. Da Norge var et ungt land (etter unionen med Sverige) ble skisporten brukt som et ikon på å bygge et lands identitet. Både kongehuset og folket var med på dette. Også etter krigen var skisporten viktig  for nordmenn. Så der det sånn at det som interesserer mange har lett for å interessere enda flere. 

Jeg ser ikke at dette er galt/uheldig. Bra for et land å ha noe felles å heie på /være stolt av. Jeg synes kanskje NRK burde sendt mer sommeridretter  istedet for rulleskirenn om sommeren, men de er også opptatt av seertall.

Noen vil alltid fortelle hvor mye dem hater main-stream diller. Sånn vil det alltid være:-)

Endret av Ti T Usen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror interessen for skisport dabber fordi folk er blitt så late og ikke går på ski selv.

Har man et forhold til langrenn gjennom å faktisk drive litt skiløping selv forstår man hvilke fantastiske bragder som faktisk blir begått, man forstår litt mere taktikk og strategi og man kjenner løpernes styrker og svakheter og da blir skisport plutselig interessant i flere dimensjoner.

Løfte ræva ut av Netflix-Sofaen og få på dere skia, så skal dere se det går opp et lys eller to 😉

 

Anonymkode: 3521d...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skisport blir for individuelt for meg. Akkurat som sykkelsport fokus på individet og ikke laget.

Foretrekker lagsport.

Endret av hocane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...