Gå til innhold

Rhodesian Ridgeback

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Oslo_*

Litt info om RR fra canis.

Den er intelligent, lojal og en utmerket familiehund. Men uansett hvor kraftig og tøff den gir inntrykk av å være, så er den svært følsom. Røff og ubehagelig behandling må aldri forekomme, det kan fort ødelegge den sensible og gode valpen. En ridgeback vokser fort og en skal derfor være spesielt oppmerksom på ikke å tilegne valpen "voksne egenskaper", modenheten kommer først i treårs alderen. Ridgebacken kan ha et stort utvalg av lyder som gjør den til en mester i å kommunisere. Vaktegenskapene hos rasen er tilstede i individuel grad, men bør ikke oppmuntres.

En ridgeback kan være reservert mot fremmede, ja, nesten uinteressert. Men den blir sterkt knyttet til sin eier og familie, er svært nysgjerrig og liker å være med overalt. En ridgeback elsker å samarbeide og lære nye ting.

Ridgebacken er en allsidig hund som kan benyttes både til spor, kløving og trekk. Jaktegenskapene er fortsatt i bruk i noen land. I Sverige benyttes ridgebacken bl.a. på elgjakt og i England under hjortejakt.

Framfor alt så krever ridgebacken en forståelsesfull, kjærlig eier med sunn fornuft, humor og ikke minst et overveldende ønske om å dele livet med en svært spesiell hund.

Lykke til !

Fortsetter under...

Vel... når man kjøper en RR må man først og fremst se hvilken hund man får i hus. Noen jeg kjenner holdt på å gi opp sin hund fordi de hadde blitt fortlat at de alltid måtte være mild med den. Silkehandskene kom av.. og det ble hund av deres rr også. Og nå skal ingen gå ut fra at denne ble banket eller sånt no, men den krevde en hardere linje hva stemme og holdning hos eiere angikk. OG... den elsker fortsatt sine eiere over alt på jord.

Det jeg vel prøver å si er at man ikke bare må lese i bøker og på forum, men faktisk se på hvilken hund man har fått med seg hjem også.

Greit nok at RR-ene er store, men nå tar du vel hardt i og nesten dobler vekta deres! Rasestandaren sier at RR-en skal ligge mellom 30-36 kilo.

Det er vel de færreste rr'er som holder standardvekt her i Norge. Selv har jeg en slank frøken som er innenfor standard på høyde osv, men hun veier likevel 36-37kg. Mener å huske at tisper skal veie helt nede i 33kg.

Men å si at en RR veier 60kg.. er dog å ta i. Jeg vil tro en slank og trent hanne innenfor standard bør ligge rundt 45kg og i alle fall ikke over 50kg.

Med det samme jeg er i gang kan jeg ta det der med RR og hvorvidt de er asosiale eller ikke. Ridgebacken er, sånn som jeg kjenner den, stødigheten selv. RR er ingen retriver som er over seg av glede hver gang den kommer borti folk uansett hvem de måtte være. Jeg ser på dette som svært positivt. RR'en er glad i sin familie og intressert i denne, men ikke int. i andre...såkalte fremmede. Det gjør den nada om du som fremmed hilser på den, men den bryr seg ikke videre om deg. Jeg pleier å si at min hund er herlig asosial... på tur skal vi ikke bort å hilse på alle, men vi står i ro når noen vil klappe "oss".

• 3 måneder senere...
Jeg håper ikke jeg gav inntrykk av at det var den kennelen som drev med rr og dobberman var fy fy -kennelen.

Jeg gav navnet på den kennelen det gjalt til hun som trengte det. Utover det aner jeg ikke om den kennelen driver med flere raser...

Om jeg har gikk inntrykk av annet ( jeg tror da ikke det) så beklager jeg det på det sterkeste.

Hei,

vet at dette er en gammel tråd, men bedre sent enn aldri...

Vel det var ikke ditt innlegg jeg reagerte på. Jeg var ganske ny på forumet, og viste ikke helt hvordan jeg siterte et innlegg...

Litt lenger opp i tråden blir det diskutert denne kennelen som blir regnet for å være useriøs her i Rogaland. Smidja svarte med et innlegg der det står: "Du mener vel ikke den kennelen som har dobermann også? Skal ikke nevne navn smile.gif"

Det var det som stod der jeg reagerte på. Det finnes bare en kennel her i området som har både dobbermann og ridgeback. Hun som driver denne kennelen, Tonje Solberg, er veldig seriøs og veldig dyktig. Jeg var litt redd for at noen ville forveksle henne med den andre kennelen, som desverre ikke driver så seriøst...

Det skal også nevnes at Tonje har tatt situasjonen på denne useriøse kennelen alvorlig og jobbet ganske hardt for å forbedre forholdene. Hun har også stått på for å redde ryktet til ridgebacken etter denne tragiske bite-episoden vi hadde her for 5-6 år siden.

Beklager om du følte deg truffet av mitt krasse innlegg. Den var ikke tilsiktet deg.

milla

Det er tydelig at jeg overdrev vekten av RR, men at de er store er jo ingen hemmelighet. Og at mange RR ligger over 40 skal jeg vedde mye på.

Jeg tror gjennomsnittet av hanner er mellom 40-45 kg. Da sunes jeg de er finest:-)

Vi har en slank og elegant hund som veier ca. 38 kg. Han mangler tydelig litt masse, men er veldig elegant. Fordi han også er veldig leken og unghundaktig, er det mange som tror at han en 1,5-2 år, til tross for sine snart 5,5 år :ler:

Broren til vår hund veier faktisk over 50 kg, og han er STOR!! Så vet jeg om en ridgeback som veier over 55 kg og han er DIGER!! Han kan ikke utstilles fordi han er for stor.

milla

Annonse

Hei,

vet at dette er en gammel tråd, men bedre sent enn aldri...

Vel det var ikke ditt innlegg jeg reagerte på. Jeg var ganske ny på forumet, og viste ikke helt hvordan jeg siterte et innlegg...

Litt lenger opp i tråden blir det diskutert denne kennelen som blir regnet for å være useriøs her i Rogaland. Smidja svarte med et innlegg der det står: "Du mener vel ikke den kennelen som har dobermann også? Skal ikke nevne navn smile.gif"

Det var det som stod der jeg reagerte på. Det finnes bare en kennel her i området som har både dobbermann og ridgeback. Hun som driver denne kennelen, Tonje Solberg, er veldig seriøs og veldig dyktig. Jeg var litt redd for at noen ville forveksle henne med den andre kennelen, som desverre ikke driver så seriøst...

Det skal også nevnes at Tonje har tatt situasjonen på denne useriøse kennelen alvorlig og jobbet ganske hardt for å forbedre forholdene. Hun har også stått på for å redde ryktet til ridgebacken etter denne tragiske bite-episoden vi hadde her for 5-6 år siden.

Beklager om du følte deg truffet av mitt krasse innlegg. Den var ikke tilsiktet deg.

milla

Jeg aner ingen ting om antalet oppdrettere av rr-der nede. Det eneste jeg vet om er den kennelen med den uehldige episoden du nevner. Jeg følte meg vel ikke særlig tråkket på. Jeg ville bare understreke at jeg ikke hun hadde hengt ut den kennelen ( uff dette ble klønete). Jeg ville bare forsikre meg om at om jeg var blit tolket feil i en eller annen retning så var ikke det min mening.. klønete igjen, men jeg tror du vet hvor jeg vil. Jeg svarte litt sånn for å være helt sikker.

Tonje Solberg er vel kjent i klubben som en god oppdretter. Jeg har hørt navnet, men ante ikke hvor hun var i geografien.

Vi har nydelige hunder vi to. Folk tar ofte tispa mi for å være mye yngre enn hun er. Hun blir seks i desember. Hun er mer den muskuløse, breie ridgebacken og ligger på sånn ca 38 kg og da er hun slank, innenfor høydekravet og muskuløs.

Håper at dette ikke ble alt for rotete.

Jeg aner ingen ting om antalet oppdrettere av rr-der nede. Det eneste jeg vet om er den kennelen med den uehldige episoden du nevner. Jeg følte meg vel ikke særlig tråkket på. Jeg ville bare understreke at jeg ikke hun hadde hengt ut den kennelen ( uff dette ble klønete). Jeg ville bare forsikre meg om at om jeg var blit tolket feil i en eller annen retning så var ikke det min mening.. klønete igjen, men jeg tror du vet hvor jeg vil. Jeg svarte litt sånn for å være helt sikker.

Tonje Solberg er vel kjent i klubben som en god oppdretter. Jeg har hørt navnet,  men ante ikke hvor hun var i geografien.

Vi har nydelige hunder vi to. Folk tar ofte tispa mi for å være mye yngre enn hun er. Hun blir seks i desember. Hun er mer den muskuløse, breie ridgebacken og ligger på sånn ca 38 kg og da er hun slank, innenfor høydekravet og muskuløs.

Håper at dette ikke ble alt for rotete.

Neida, forstod den jeg :)

Hannen vår er, som sagt, av den mer smale typen. Vi har sluttet å gå på utstillinger fordi han får kritikk for å mangle masse.

Problemet er at han går matlei. Han kan spiser godt i perioder, for så å plutselig få "spisevegring". Slik har han alltid vært og har derfor ikke klart å opparbeide den massen vi så gjerne skulle sett at han hadde hatt.

Nå i sommer har han rett og slett vært tynn! Ribbena har vært litt mer synlig enn vi liker...men han er en super aktiv og sunn hund, så vi stresser ikke mer med det. Nå ser vi at han spiser litt bedre, og har dermed lagt på seg litt igjen. Nå er han bare en smal og elegant ridgeback! Glad i han er vi uansett!

milla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...