Gå til innhold

Rhodesian Ridgeback


Scaramouche

Anbefalte innlegg

Til meg gikk det på en uke, men så var det 24 valper i trøndealg akkurat da da......

Ville ha snakket med folk i miljøet og funnet en type hund ..kombinasjon av hunder jeg kunne tenke meg og hørt med oppdretter om jeg kunne satt meg på liste.

Dersom du ikke er vllig til å forlate rogaland for å hente hunden din .,...vil det nok ta tid før du har hund i hus.

Ikke noen fasit på hvor lang tid det tar . Sjekk på rr-sidene om det ligger noe info der ...

kom på rr-dagene ( trenger ikke være påmeldt for å komme inn om å se) og snakk med folk. Kan være fint å få en fot innom her og der. Mange oppdrettere stiller på rr-dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Eller på hundeutstilling da. Ofte er det oppdrettere der som du kan snakke med om rasen du er interessert i. Denne gangen skal jeg sørge for at jeg ikke har jobbhelg når det er utstilling i Trondheim....vær sikker..!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OH!!! blir du med på leangen? Kan dra før og etter vakter også da vennen...

Det er utstilling i forbindelse med rr-dagene doh!

Min hund skal i år være med på mønstring, hundesprint og prøve seg på lydighet klasse 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Ja, selvfølgelig skal jeg på leangen :) Har pleid å vært der, men når jeg bodde i Oslo ble det vanskelig. Vil helst ha fri da, slik at jeg kan være der hele dagen... Når er RR dagene da? Hadde vært gøy å sett på Kira.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bare lurer på om det ble noe rr på deg eller hvordan jakten går....

Selv har jeg begynt å bearbeide min kjære ...for å få rr nr to i hus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gotthard

har ikke lest andre svar her nå men så et program om de på animal planet forige dagen hvor følgende ble nevnt:

løft huden langs ryggvirvelen og den skal bevege seg løst , om det føles som den henger igjen enkelte steder kan det bety at huden har grodd fast med nervetråer (eller noe slikt) og hunden vil da leve med store smerter og høye legeutgifter...

til dere som har slike og mener dette er feil så ta det opp med animal planet og ikke med meg, jeg bare gjenforteller hva de sa der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hum vet ikke helt om jeg skjønte sammenhengen, men regner med du snakker om dermoid sinus.

Nå er det sånn at alle valper fra seriøse oppdrettere blir sjekket for just dette og de som har denne lidelsen avlives nettopp fordi den er så grusom.

Noen kan likevel komme gjennom kontrollen.... forsikring og et klokt hode i forhold til hva som er rett å utsette dyret for er da en forutsetning......

De avsettes forresten midler i den nasjonale klubben for forskning på dette området.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Kremt!

Denne RR-kennelen som også har dobberman er slett ikke den kennelen som er fryst ut av RR-miljøet!! Hun som driver den kennelen, er distriktsrepresentat i Rogaland! Hun har stått på som et h****** for å løse situasjonen på den kennelen som ikke er så populær.

Hun heter forøvrig Tonje Solberg, kennelen heter Masithela, og hun er fantastisk flink og kan RR.

Det er bare å lete på Norsk RR-klubb sine sider, så vil du se at det er ikke henne det gjelder.

Ikke far med løgner folkens! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg håper ikke jeg gav inntrykk av at det var den kennelen som drev med rr og dobberman var fy fy -kennelen.

Jeg gav navnet på den kennelen det gjalt til hun som trengte det. Utover det aner jeg ikke om den kennelen driver med flere raser...

Om jeg har gikk inntrykk av annet ( jeg tror da ikke det) så beklager jeg det på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathrine N.

Hunderasen er fra Zimbabwe (før kalt Rhodesia) og de er kjempesøte. Samboeren min fra Sør-Afrika vokste opp med en slik hund og de er bare herlige.

Hunderasen er aktive (trenger mye trim), veldig snille og ekstremt modige (ble brukt for å jakte på løver for lenge siden..). De er ikke like smarte som Schafer hunder men er fine kjæledyr. Pga kort pels kan klima i Norge kanskje være litt kaldt?! De vokser seg store og stolte, flotte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden er nok like smart som schafer, men de er ikke alltid like ivrige på å tilfredstille sin "herre".Riktig så egenrådige kan de være. Jeg tror det må være litt katt i de ;)

Det er faktisk et problem i lydighetstrening med rr.. det at de er så intelligente..... så ....

men jeg er jo ikke så rent lite subjektiv her da ...;)

Når det gjelder klima så er det ikke noe problem. Blir det for kaldt går de ganske enkelt med dekke og heller litt kortere turer. Selv om RR'ene elsker å gå lange turer så er det også en hund som elsker sofakos og godt kan klare seg med noen dager uten de helt store utfluktene.

Og til dere som nevner det enorme mosjonkravet på rr'er. Det er ikke så voldsomt som hundebøker kan gi inntrykk av. En timestur dagen, ( hovedtur vel og merke) hvor hunden får gå løs eller leke med andre hunder, holder i massevis. Men det er klart.... den blir gjerne med deg på mye lengre turer.

Nå skal jeg stoppe meg selv her.

*littoverivrirrreier*

Endret av Cherie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommer er digg.

Hei hei.

Tenkte jeg skulle hive meg på :)

I maj får jeg en RR i huset, og det er etter 2 år undersøkelse etter den rette rasen for meg.

RR er en hund som er rolig og avslappet inne, den er et matvrak uten like og liker å sove mye når den har mulighet til det :) . RR skal være en rolig hund, som ikke blir sinnt på barn om barn er røffe med hunden, den passer på de minste i flokken (barn) og er mye oppmerksom på signaler fra eigeren.

Dette er en hund (som med alle hunder) hvor en må bruke positiv stimuli. Ta å sjekk ut om behaviorisme, positiv stimuli, negativ s. klassisk betinging osv. Har du hund, er dette ett must å løre seg. En RR blir din beste venn når du har vist at du er hans venn, dvs ingen negativ forsterkning/stimuli.

Når RRen kommer utenfor huset, forandrer den seg til en aktiv hund som liker å gå turer overalt. Den løper litt vekk for å undersøke hva som skjer rundt omkring og kommer raskt tilbake til eigeren, den holder seg hele tiden i nærheten. Utenfor er en RR en ganske aktiv hund.

Dette er ikke en politihund. Med en sjefer kan du gjøre alt mulig uten at sjeferen nøler. En RR er litt smartere enn det, når den har hentet f.eks frisiben du kastet 5 ganger så kommer den lenger ikke til å hente den, den har jo allerede hentet den 5 ganger. Jeg vil ikke si den er så sta, den er heller litt smart.

RRen ble opprinnelig brukt til løvejakt i afrika. Hundene jaktet i flokk for å finne løven og lure den i en posisjon slik at eigeren kunne skyte løven. Du skal ha mye energi for å slite ut en RR sies det.

Forøvrig brukes RR til det meste. Til og med redningshund er en mulighet hvis du er godt innstillt på det.

Sjekk ut:

http://www.rhodesianridgeback.no/

http://home.no.net/exgate/ for en av de eldste og etter min mening beste norske oppdretter av RR. Har forøvrig mye flott informasjon om rasen.

Lykke til med valget!

Hilsen "sommer er digg" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi hadde en slik. Den måtte avlives pga agressivitet. Mulig det er et engangstilfelle men hun ville ikke ha den rasen igjen. Men kanskje hun fikk den fra stavanger, vet hun var ipå sørlandet....

Men som sagt det er det lille jeg har hørt, i tillegg til at dyreklinikken der jeg går sier det er en typisk enmannshund....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"typisk enmannshund"

Jeg har to RR, har hatt RR i 15 år. Min mann og jeg har også venner som har RR hvor hundene oppøfrer seg eksemplarisk i familie livet. RR liker seg sammen med mennesker, den er veldig sosial og elsker å prate med familiemedlemmer, det er bare tull at RR er enmannshund. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, RR er en stor hund, og store hunder har større sannsynlighet for belastningsskader i ledd og også på hjerte osv. Det er også viktig å tenke på hva 50-60 kg hund betyr, både i forhold til fôr og plass, pluss at en stor hund krever en viss innlæring/lydighet fordi du ikke fysisk kan stoppe den (jeg mener for all del at alle bør ha oppdragne hunder, men det sier seg selv at konsekvensene blir større med en 50 kgs hund enn en 15 kgs hund hvis den slår seg vrang).

Jeg treffer jevnlig 2-3 RR der jeg ferdes. Og jeg må si at jeg ikke er overimponert over rasen... :sjenert: Den ene er en hannhund, og den må nå gå i bånd hele tiden fordi den er hissig på andre hannhunder. En av tispene er temmelig hissig, men det er en omplasseringshund og har sikkert kjipe opplevelser bak seg som kan forklare adferden.

Uansett valg av rase er det viktig å tenke gjennom fordeler og ulemper med rasen. Lykke til med hundekjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viktig å tenke på hva 50-60 kg hund betyr,

Greit nok at RR-ene er store, men nå tar du vel hardt i og nesten dobler vekta deres! Rasestandaren sier at RR-en skal ligge mellom 30-36 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sommer er digg.

Hei igjen :)

Jeg tok en titt på rasestandaren for RR, jeg siterer:

"Verdig, intelligent, reservert ovenfor fremmede, men ikke aggressiv eller sky."

Det finnes jo aggresivitet og biteproblem hos alle raser, og RR er jo ingen unntak! Forøvrig så mener jeg å huske at golden retriver topper listen over biteepisoder i norge. Og det er jo familie hunden nr 1 eller? :)

Jeg har også hørt at RR er en veldig god familie hund, den trives vist bedre i flokk en alene.

Til "smile"

Hallo du :) Jeg stusset litt over innlegget ditt fordi det var noe veldig veldig kjent med det! :P Hvis jeg ikke tar helt feil så har du en shefer ( husker ikke stavemåten) og bor på en gård? Haha, hva er sannsynligheten for å treffe deg her :P

Hilsen han som gikk i samme klasse som deg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...