Gå til innhold

Vaske mariusgenser, sandnes garn mini alpakka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg strikket min første genser med dette dyre garnet, og fant ut at jeg strikker alt for løst. Størrelsen jeg lagde skulle være XS, men den er oversize i bredden med litt for bred hals. Den er også "tynn", og ikke mer kompakt og fin som på bildet i oppskriften.

Nå har jeg likevel brukt den mye, den er deilig å ha på seg og fargene er fine, og det er på tide å vaske. Jeg tenkte å håndvaske den som er anbefalt. Skal jeg da bare legge den i lunket vann og la den ligge der en stund? Eller skal jeg " massere" den litt i vannet?

Er det lurt å tove den lett i tørketrommel så den blir litt strammere?

Anonymkode: 88930...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke prøvd å tove den, det kan fort bli katastrofe.

Jeg har god erfaring med å vaske mini alpakka i vaskemaskin på ullprogram, så det tror jeg skal gå fint. Kanskje du kan prøve å strekke den litt i lengden når den er våt slik at den blir litt lengre og ikke så bred? Legg den i fasong med et rent håndkle under og la den tørke flatt.

Anonymkode: 7107c...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan jeg ville gjort det i min maskin, men i en annen kan det bli katastrofe. Så litt vanskelig å gi et helt generelt råd... Men selv ville jeg vasket den på ullprogram (ikke finvask) i min maskin, fordi jeg vet den kan vaske den type garn. Husk at alpakka tover lett. Så ville jeg etter sentrifugering prøvd å tove den lett i tørketrommel. Hvis den er skikkelig løst strikket, ville jeg på min vaskemaskin kanskje også prøvd å vaske på et kortprogram på 30 grader, da jeg vet det gir en veldig lett tovet effekt. 

Men veien fra suksess til katastrofe er kort. Og blir det for mye toving, vil det bli et hardt og stivt plagg å ha på seg, i tillegg til at den kan bli for liten. I slike tilfeller kan det absolutt være verdt å prøve med et lite plagg eller en lapp for å se hvordan din maskin håndterer den type garn strikket med den strikkefastheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2019 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Jeg strikket min første genser med dette dyre garnet, og fant ut at jeg strikker alt for løst. Størrelsen jeg lagde skulle være XS, men den er oversize i bredden med litt for bred hals. Den er også "tynn", og ikke mer kompakt og fin som på bildet i oppskriften.

Nå har jeg likevel brukt den mye, den er deilig å ha på seg og fargene er fine, og det er på tide å vaske. Jeg tenkte å håndvaske den som er anbefalt. Skal jeg da bare legge den i lunket vann og la den ligge der en stund? Eller skal jeg " massere" den litt i vannet?

Er det lurt å tove den lett i tørketrommel så den blir litt strammere?

Anonymkode: 88930...9c9

Strikkeplagg skal ALDRI ligge stille i vaskevannet. Strikk skal heller aldri knikkes eller gnies på, med mindre du skal tove strikket, noe du ikke skal med kofta. 

Bruk litt Milo i lunket 30 graders varmt/kaldt vann. Knapp knappene igjen og brett kofta i fire. Så trykker du forsiktig ned i vannet, trykk litt på kofta her og der i vannet ikke løft den og slipp den ned i vannet igjen. Skylle pleier jeg å gjøre i springkaldt vann, 3 til fem skyllevann. 

Så sentrifugerer du på max hastighet, og slår av sentrifugen etter omlag tre minutter. Tar kofta ut, og legger den til tørk på et håndke, strekker den forsiktig i fasong, enten på et tørkestativ eller noe annet flatt. 

Minialpakken til Sandnes krymper for den minste lille ting, så den må behandles med andaktaktig forsiktighet. 

Selv på vask i ullvugge i Mieles beste maskin blir alpakka krympet. Alpakka er hår og ikke ull og tåler derfor lite bearbeidelse.

Anonymkode: a6dc2...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Strikkeplagg skal ALDRI ligge stille i vaskevannet. Strikk skal heller aldri knikkes eller gnies på, med mindre du skal tove strikket, noe du ikke skal med kofta. 

Bruk litt Milo i lunket 30 graders varmt/kaldt vann. Knapp knappene igjen og brett kofta i fire. Så trykker du forsiktig ned i vannet, trykk litt på kofta her og der i vannet ikke løft den og slipp den ned i vannet igjen. Skylle pleier jeg å gjøre i springkaldt vann, 3 til fem skyllevann. 

Så sentrifugerer du på max hastighet, og slår av sentrifugen etter omlag tre minutter. Tar kofta ut, og legger den til tørk på et håndke, strekker den forsiktig i fasong, enten på et tørkestativ eller noe annet flatt. 

Minialpakken til Sandnes krymper for den minste lille ting, så den må behandles med andaktaktig forsiktighet. 

Selv på vask i ullvugge i Mieles beste maskin blir alpakka krympet. Alpakka er hår og ikke ull og tåler derfor lite bearbeidelse.

Anonymkode: a6dc2...3ab

Det er jo ikke snakk om ei kofte engang.

Anonymkode: 17ceb...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke snakk om ei kofte engang.

Anonymkode: 17ceb...091

Hva er ei kofte? Jo, et mønsterstrikket plagg, i tradisjonelt mønsterstrikk med flere farger, til å kle på seg, enten med eller uten knapping foran. Altså ei kofte kan være både genser eller jakke! Sett deg inn i hva du kritiserer andre for, før du kritiserer. 

Anonymkode: a6dc2...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Minialpakken til Sandnes krymper for den minste lille ting, så den må behandles med andaktaktig forsiktighet. 

Selv på vask i ullvugge i Mieles beste maskin blir alpakka krympet. Alpakka er hår og ikke ull og tåler derfor lite bearbeidelse.

Anonymkode: a6dc2...3ab

Jeg er helt enig i at alpakka må vaskes veldig, veldig forsiktig. Men det er altså ikke riktig at alpakka automatisk tover i maskin, for jeg har vasket alpakka i min maskin flere ganger uten problemer.

Her lurer jo også ts på å krympe kofta bittelitt, så da kan det jo godt være hun skal behandle genseren litt røffere. På eget ansvar, vel og merke, man må være veldig forsiktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: takk for gode svar, setter pris på det.

Jeg vasket genseren i vaskemaskin på ullprogram for seg selv. Har lest at flere plagg gir mer bevegelse og tover derfor mer. Den krympet ikke og fikk en finere overflate. Tok den så i tørketrommel i omtrent 30 minutter, igjen alene. Det gikk fint, den krympet bare bittelitt, er et snev stivere men ser flott ut og kjennes fremdeles behagelig ut.

Anonymkode: 88930...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...