AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #1 Skrevet 25. februar 2019 Min 12 åring er full av kviser. Hun har det "overalt". Hvordan bli kvitt de før ungdomsskole? Medisinsk salve? Rense kremer? Andre ting man finner på kjøkkenet? Noen anbefalinger? Alle får kviser, men hun har litt for mange. Har bestilt legetime i mars. Anonymkode: 7915e...3f8
oslojente1980 Skrevet 25. februar 2019 #2 Skrevet 25. februar 2019 Jeg slet mye med kviser selv. Var hos hudlege
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #3 Skrevet 25. februar 2019 Akkurat nå, oslojente1980 skrev: Jeg slet mye med kviser selv. Var hos hudlege Har jo legetime i mars for henne. Skal kanskje spørre om henvisning til hudlege 🤔🤔 Anonymkode: 7915e...3f8
oslojente1980 Skrevet 25. februar 2019 #4 Skrevet 25. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har jo legetime i mars for henne. Skal kanskje spørre om henvisning til hudlege 🤔🤔 Anonymkode: 7915e...3f8 Det kan du jo spørre om😉 Fikk kremer på resept som hjalp
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #5 Skrevet 25. februar 2019 Er han så rammet som du påstår, så er den største faren at han kan få arr, ikke at han skal ha "kviser når han begynner på ungdomsskolen." Her er hva du gjør. 1) Time hos fastlegen, be om henvisning til hudlege. 2) I timen hos hudlegen, så sier du gjerne at dere har historie med akne/kviser i familien, og at 12 åringen er hardt rammet, og at du bekymrer deg for arrdannelse. Nevn at hun er jo gjerne i begynnelsen av puberteten, og at hvis det har begynt så tidlig så kommer hun til å ha det ganske lenge. Understrek igjen at du bekymrer deg for arr. 3) Hudlegen vil da foreslå, enten isotretinoin eller antibiotika. Får hun antibiotika, så godta det og hvis det ikke blir bedringer etter ett år eller hva enn dere avtaler, så ber du om å få satt henne på isotretinoin. 4) Isotretinoin er det eneste som funker permanent når man er hardt rammet, det er heftige greier, men det funker. Etter 6 måneder på iso, så er hun helt kvisefri for resten av livet. Er hun så "full av kviser" som du sier, så styr unna kremmer og alt slags rensemidler, disse pengene du planlegger å bruke her kan du heller overføre til sparekontoen hennes. Vanlige vaskerutiner, som du selv bruker eller noe mot fet-hud, hvis det er det hun har, er mer enn nok. Flott å se at du allerede har tatt kontakt med lege! Skulle ønske mine foreldre gjorde det da jeg var ung, så hadde jeg sluppet disse arrene jeg har i dag. Anonymkode: ddcde...516
Million Skrevet 25. februar 2019 #6 Skrevet 25. februar 2019 Noen tenåringer i puberteten rammes hardt av kviser. Mer enn normalt. Det er ofte en type kviser som ingen kremer eller rengjøringsmidler for ansikt kan få bukt med, da de er forårsaket av hormoner og bakterier innenfra. Min sønn ble hardt rammet av kviser da han ble 13 år. Etter et år gikk vi til legen, da ingenting av rensing etc gjorde noen forskjell. Vi fikk da resept på Tetracyklin, antibiotika, og dette hjalp veldig. Han ble kvisefri. Normalt skal man ikke bruke dette så lenge, pga faren for resistens hos bakteriene. Han fikk gå på det lenger enn normalt, men etter to år, så hendte det at det begynte å komme noen kviseutbrudd igjen i blant. Det virket altså ikke like bra lenger. Dessuten sa legen i fra at vi måtte bytte over til noe annet pga resistens. Da gikk vi til hudlege, altså spesialist, på en hudklinikk. Da vi var der, hadde sønnen min tilfeldigvis et utbrudd av de vanlige, store og dype kvisene igjen på ene kinnet, så legen fikk sett eksempel på det (selv om vi da på det tidspunktet ennå ikke hadde avsluttet med Tetracyklin). Vi fikk da en kur med isotretinoin. Dette medikamentet er STERKT, og det er ikke alle fastleger som har lov til å skrive det ut (vår fastlege har det ikke). Det er spesielt viktig at ALLE jenter som bruker det, går på prevensjon, da medikamentet gir store fosterskader som medfører abort, om man blir gravid mens man går på kuren. Etter kort tid på isotretinoin, forsvant kvisene helt. Huden klarnet opp, og som en bivirkning forsvinner all talg-og fettproduksjon. Man kan derfor bli veldig tørr på leppene og i huden ellers. Håret blir f.eks. ikke fett lenger, og ser nyvasket ut hele tiden. Noen opplever tørre øyne. Sønnen min opplevde bare at håret ikke ble fett og tørre lepper i blant. Ellers gikk det helt fint. Etter en kur på 7 måneder, var vi ferdige og problemet med kviser var borte. Det er nå to år siden, og kvisene har ikke kommet tilbake. Han er helt kvisefri i ansiktet. Han har noen få kviser på ryggen en gang i blant, men det plager ham overhodet ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #7 Skrevet 25. februar 2019 Hvis ikke reseptfrie kremer som Basiron har noen effekt i løpet av 6-8 uker er det vel anbefalt å oppsøke lege/hudlege Anonymkode: 34919...783
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå