Gå til innhold

Overvekt/ jogging


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er desverre ca 20 kg overvektig. altså 85 kg....

Lurer på hvor mye jeg må ta av før jeg kan begynne å jogge. Vil jo ikke ødelegge knærne. Går laaange turer nå, men kjenner at jeg har mer å gi. Ikke aktuelt med svømming og sykling, bor på feil plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo ta en "soft-start" ved å begynne å veksle mellom å jogge og gå ihvertfall. Da får også knærne en mykere overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 20-25 kg for mye. Syns det var tungt å jogge, men tok gå/jogge turer.

Invester i gode sko. At de koster litt bør ikke spille noen rolle da dette vil forebygge slitasje på knær senere. Det vil koste mer på sikt med problemer i knærne.

Ikke jogg på asfalt. Kom deg på skogssti eller i kanten ved sidenav asfalten. Mye bedre for da er ikke underlaget så hardt.

Så er det bare å ta litt og litt av gangen. Jogg det du orker og gå i kjapt tempo resten.

Nå er jeg 10 kg lettere enn jeg var og jogging går nå MYE bedre og begynner å bli litt gøy faktisk.

Så stå på og lykke til! Dette kommer til å gå fint!

Hvorfor ikke aktuelt med sykling egentlig? Kan jo sykle nesten overalt :) og det er en fin avveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjøp deg en trimsykkel (ergometersykkel) og bruk den først. Antagelig det som belaster minst (på skadlig måte) i forhold til utbyttet. Jeg kjøpte min for et par år siden og bruker den regelmessig enda (4 ganger i uken). Mitt livs beste kjøp.

Uansett hva du velger så er det viktig med starte i det små, ha progresjon og ikke å ha det travelt med å bli kvitt kiloene. Er du målbevist er de borte om ett år.

Jeg snakker altså av erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ALLTID håp :)

Har selv klart å gå ned 12 kg i vekt med trening og omlegging av kostholdet.

Få gjerne med deg en treningskompis/turkompis,da er det lettere å ikke "skulke" unna.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Oasics eller Asics eller hva nå merket heter, har sko som er beregnet for de som har litt ekstra å bære på. Med ekstra god demping. Spør om hjelp på en sportsbutikk slik at du får den rette skoen for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Prøver å gå på grus eller skogssti en-to ganger i uken. Asfalt blir for hardt om man går en time pr gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...