Gå til innhold

Overvekt/ jogging

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er desverre ca 20 kg overvektig. altså 85 kg....

Lurer på hvor mye jeg må ta av før jeg kan begynne å jogge. Vil jo ikke ødelegge knærne. Går laaange turer nå, men kjenner at jeg har mer å gi. Ikke aktuelt med svømming og sykling, bor på feil plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ta en "soft-start" ved å begynne å veksle mellom å jogge og gå ihvertfall. Da får også knærne en mykere overgang.

Skrevet

Husk gode sko med demping og ta det rolig i begynnelsen som Trudi foreslår, så går det sikkert bra.

Skrevet

Jeg hadde 20-25 kg for mye. Syns det var tungt å jogge, men tok gå/jogge turer.

Invester i gode sko. At de koster litt bør ikke spille noen rolle da dette vil forebygge slitasje på knær senere. Det vil koste mer på sikt med problemer i knærne.

Ikke jogg på asfalt. Kom deg på skogssti eller i kanten ved sidenav asfalten. Mye bedre for da er ikke underlaget så hardt.

Så er det bare å ta litt og litt av gangen. Jogg det du orker og gå i kjapt tempo resten.

Nå er jeg 10 kg lettere enn jeg var og jogging går nå MYE bedre og begynner å bli litt gøy faktisk.

Så stå på og lykke til! Dette kommer til å gå fint!

Hvorfor ikke aktuelt med sykling egentlig? Kan jo sykle nesten overalt :) og det er en fin avveksling.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjøp deg en trimsykkel (ergometersykkel) og bruk den først. Antagelig det som belaster minst (på skadlig måte) i forhold til utbyttet. Jeg kjøpte min for et par år siden og bruker den regelmessig enda (4 ganger i uken). Mitt livs beste kjøp.

Uansett hva du velger så er det viktig med starte i det små, ha progresjon og ikke å ha det travelt med å bli kvitt kiloene. Er du målbevist er de borte om ett år.

Jeg snakker altså av erfaring :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker for gode råd, godt å høre at det er håp!

Skrevet

Det er ALLTID håp :)

Har selv klart å gå ned 12 kg i vekt med trening og omlegging av kostholdet.

Få gjerne med deg en treningskompis/turkompis,da er det lettere å ikke "skulke" unna.

Lykke til :-)

Skrevet

Tror Oasics eller Asics eller hva nå merket heter, har sko som er beregnet for de som har litt ekstra å bære på. Med ekstra god demping. Spør om hjelp på en sportsbutikk slik at du får den rette skoen for deg! :)

• 4 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Prøver å gå på grus eller skogssti en-to ganger i uken. Asfalt blir for hardt om man går en time pr gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...