Gå til innhold

Ikke bruke hettegenser på skole versus hijab.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ene av barna mine sa nylig at det ikke fikk bruke hetta på hettegenseren sin over hodet sitt på skolen. Læreren hadde gitt beskjeden. Jeg kom umiddelbart til å tenke på de muslimske jentene som bruker hijab. På skolen. Det er vel ingen lærere som sier i fra til dem, når det er begrunnet med foreldres religiøse overbevisning? Det er ganske mange muslimer her vi bor, og en del jenter på barneskolen begynner tidlig med hijab. Hva hvis jeg lagde min egen religion? Vi-som-digger-hettegensere-religionen? Hvor mange personer må egentlig bli registrert i en slik organisasjon for at man skal kunne kalle det en religion? Hadde du blitt med i en slik religion? Skjønner at det er til dels dustete spørsmål dette, men jeg ble litt paff da jeg fikk vite dette. Burde jeg si i fra til læreren om at jeg finner dette urettferdig? (Ting er selvsagt satt litt på spissen i dette innlegget, men jeg er nysgjerrig på svarene. ;) )

Anonymkode: 53342...624

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du skulle startet en "hettegenserreligion", måtre det innebære at medlemmene brukte hetta på hettegenseren hele tiden, ikke bare når de hadde lyst. Ikke like gøy med hettegenser i 30 varmegrader, på stranden, i svømmehallen, når du aldri kunne vise frem den nye fine frisyren din osv... 

Når det er sagt, skjønner jeg ikke hvorfor ikke barna skal få bruke hetta på skolen. Det er alt for mange regler som "bare er", uten noen fornuftig grunn. 

• Liker 21
Skrevet

Forstår godt at det ikke er lov med hette,  lue eller caps.  Det er rein folkeskikk. Viktigste er vel at svette små hoder er det perfekte stedet for lus også.  Voksne bruker da ikke hette på hodet når de er på jobb eller annet.  Hvorfor skal barn det da?  Det her er bare et i lands problem og krenke krakken på høyt nivå.

Anonymkode: 80980...983

• Liker 20
Skrevet

Hva med finlandshette? Det må jo være lov å gå med dette som et alternativ til Nikab.

Anonymkode: 3bdc8...c7b

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med finlandshette? Det må jo være lov å gå med dette som et alternativ til Nikab.

Det er ingen barn i grunnskolen som bruker nikab så vidt jeg vet. Det er mange barn som melder seg ut av undervisningen, trekker luer/capser/hetter over hodet, har øretelefoner i øra og krangler om annet yttertøy også. I min datters klasse krangler de om ørevarmere vs pannebånd/hårbånd. Regelen er grei, yttertøy og hetter/luer er ikke lov. 

De (både barn ig voksne) som krangler om dette er bare kverulanter og oppnår ingen ting. Hvorfor syns du det er urettferdig? Dine barn kan bruke hijab og skaut så mye de vil, ingen som hindrer dem. 

Anonymkode: 3e181...f27

• Liker 9
Skrevet

Jeg skulle ønske det var lov å gå med lue inne på jobb, men forstår godt forskjellen på lue og hijab.. 

Nei, hadde ikke blitt med i en slik «hette-religion»🙄

Anonymkode: e483e...00e

• Liker 5
Skrevet

Jeg kunne godt blitt med i en "hette-religion" om ikke annet for å vise hvor idiotisk hijab-greiene er. Og jeg ville også spurt på skolen hvorfor det ene er greit og det andre ikke. Hijab på småjenter hører ingensteds hjemme og det er katastrofalt når norsk skole tilrettelegger for det. Jeg mener at det burde vært forbudt, iallfall til de er 15 og selv kan bestemme religion. Skjønner ikke hvorfor "religion" på magisk vis skal trumfe barns rettigheter.

jeg forstår i grunn godt hvorfor man ikke ønsker at elever skal være iført lue/caps/hetter inne, så dermed ser jeg heller ikke at det skal gjøres unntak for hijab. Ikke minst også fordi den symboliserer så mye mer enn en lue/caps/hette gjør (iallfall inntil TS sin hettegenserreligion er opprettet ;-) )

Spoiler

• Liker 11
Skrevet

Kan svare på denne som muslim da. De aller fleste muslimer, inkludert meg selv er imot hijab på småjenter... 

At voksne kvinner velger dette frivillig får være opp til hver enkelt. Så lenge de bestemmer selv. 

Men å påtvinge dette på små jenter i barnehage og barneskole er helt bak mål..  jeg har ved flere anledninger sett jenter ned til 4 eller 5 års alderen bruke hijab. For det første er det upraktisk, for det andre er det for varmt om sommeren og for det tredje er det ikke pålagt barn å gå med hijab i følge islam... dette kommer av fanatiske foreldre som påtvinger barna dette...

Anonymkode: f3e1a...49f

• Liker 15
Skrevet

Et spørsmål litt (veldig) på siden. De som begynner tidlig med hijab, hvor tidlig begynner de? Mener jeg har sett et par i første eller andre som bruker hijab men her vi bor er det ikke mange som bruker det. 

Anonymkode: f5efb...89d

Skrevet

Jeg kjenner flere som bruker hijab. Sterke damer med sterke meninger. De har valgt det selv (de fleste ihvertfall). God utdannelse og jobber. Jeg har også sett enkelte barn bruke det, en av de i klassen til min datter. Syns I utg.pkt at det er helt unødvendig. Syns ikke noe særlig om det. 

Men ift diskusjon rundt hijab generelt, så er det en kamp jeg ikke tar. Det er mange kulturelle "feil" hos muslimer fra enkelte land, ikke minst andre religioner, som er mye viktigere å ta tak i. Det gjelder å velge sine kamper. 

Eks omskjæring, nedsatt syn på kvinner, vold osv

Anonymkode: 07a58...12d

• Liker 3
Skrevet

Seriøst. Hør på deg selv.. 

Anonymkode: a4b8e...4f2

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor barn og voksne bare kan få ha på det de ønsker, så lenge det er forsvarlig og ikke krenker seg selv eller andre (eks. de kan ikke få lov å gå naken eller med helt gjennomsiktige klær). 

Kanskje barnet har en dårlig dag, har lyst å gjemme seg inni hetta for å beskytte seg fra omverden, men gjør det faglige som kreves av en. Blir jo ikke ok om læreren skal kreve at barnet tar av hetta da. Hva gjør det med barnet? Eller om barnet føler det har en dårlig hårdag, noe som kan bety mye for et barn i rette alderen. Kan det ikke ha lue eller caps på om det gjør at det føler seg bedre?  Kan vi ikke ha fokus på at barn lærer på skolen, fremfor at det skal oppføre seg akkurat som læreren ønsker og mener et høflig nok? 

Når det gjelder hette sammenlignet med hijabb tenker jeg vel at det blir snakk om to forskjellige ting. Samtidig tenker jeg her å, om det ikke går ut over læring, så spiller vel ikke barns hodeplagg noe rolle.. 

Anonymkode: 698a2...769

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål litt (veldig) på siden. De som begynner tidlig med hijab, hvor tidlig begynner de? Mener jeg har sett et par i første eller andre som bruker hijab men her vi bor er det ikke mange som bruker det. 

Anonymkode: f5efb...89d

For meg var det frivillig, og jeg tok den på da jeg var 8 år. Tok den senere av meg igjen da jeg var rundt 14, og var uten til jeg var 18 da jeg ønsket å bruke den igjen.

Anonymkode: 8b3dc...453

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår godt at det ikke er lov med hette,  lue eller caps.  Det er rein folkeskikk. Viktigste er vel at svette små hoder er det perfekte stedet for lus også.  Voksne bruker da ikke hette på hodet når de er på jobb eller annet.  Hvorfor skal barn det da?  Det her er bare et i lands problem og krenke krakken på høyt nivå.

Anonymkode: 80980...983

Nei, man får ikke mer lus i svette hoder eller av å bruke hodeplagg. Heller tvert i mot. 

• Liker 2
Skrevet

Hette regnes i motsetning til hijab, som et plagg som delvis dekker ansiktet. Et bøyd hode med hette er ikke lett å identifisere. Enkelte skoler har et ordensreglement der hettegenser er forbudt på lik linje med andre ansiktsdekkende hodeplagg, religiøse og ikke religiøse.

Hadde jeg vært lærer, ville jeg sett det som en stor fordel å se hele ansiktet til eleven, uansett nasjonalitet, kultur og religion. Det tror jeg at mange foreldre ser fordeler ved også.

Anonymkode: ad2f7...489

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hette regnes i motsetning til hijab, som et plagg som delvis dekker ansiktet. Et bøyd hode med hette er ikke lett å identifisere. Enkelte skoler har et ordensreglement der hettegenser er forbudt på lik linje med andre ansiktsdekkende hodeplagg, religiøse og ikke religiøse.

Hadde jeg vært lærer, ville jeg sett det som en stor fordel å se hele ansiktet til eleven, uansett nasjonalitet, kultur og religion. Det tror jeg at mange foreldre ser fordeler ved også.

Langt utslått hår kan skjule ansiktet like mye som en hette. Vil du forby det også? 

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Thyra skrev:

Når det er sagt, skjønner jeg ikke hvorfor ikke barna skal få bruke hetta på skolen.

Hetta brukes til å gjemme seg i, og skjuler mer av ansikt enn hijab. Elever tar på hetta når de vil høre på musikk eller sove i timen uten at læreren ser det. Det er også vanskeligere å «nå inn» til elever med hette over ansiktet. 

Derfor har man en regel på at det ikke er lov, selv om mange kan ha hette uten at det er et problem, blir det en felles regel slik at man slipper å diskutere hver gang. 

Om religiøse symboler bør være lov i skolen er en helt annen diskusjon. 

Anonymkode: 33679...fa0

• Liker 4
Skrevet
40 minutter siden, Thyra skrev:

Langt utslått hår kan skjule ansiktet like mye som en hette. Vil du forby det også? 

For det første har jeg ikke skrevet at jeg personlig vil forby noe som helst, jeg skriver at enkelte skoler har innført forbud.  

For det andre syns jeg eksemplet ditt med langt hår er litt søkt. Det blir nærmest som å si at Niqab bør være lov, så lenge det er lov med langt utslått hår.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har uttalt som voksen, jeg, at finlandshette burde bli sosialt akseptert blant oss lovlydige. Jeg er en evig frossenpinn om vinteren. 

9 hours ago, AnonymBruker said:

De (både barn ig voksne) som krangler om dette er bare kverulanter og oppnår ingen ting. Hvorfor syns du det er urettferdig? Dine barn kan bruke hijab og skaut så mye de vil, ingen som hindrer dem. 

Anonymkode: 3e181...f27

1) Mine barn er gutter. De bruker aldri hijab, uansett religion. Det samme gjelder vel egentlig skaut.

2) Jeg klarer ikke å se forskjellen på hijab og hettegenser, når det gjelder det faktum at begge deler dekker jo hår og nakke.

4 hours ago, regine said:

Jeg kunne godt blitt med i en "hette-religion" om ikke annet for å vise hvor idiotisk hijab-greiene er. Og jeg ville også spurt på skolen hvorfor det ene er greit og det andre ikke. Hijab på småjenter hører ingensteds hjemme og det er katastrofalt når norsk skole tilrettelegger for det. Jeg mener at det burde vært forbudt, iallfall til de er 15 og selv kan bestemme religion. Skjønner ikke hvorfor "religion" på magisk vis skal trumfe barns rettigheter.

jeg forstår i grunn godt hvorfor man ikke ønsker at elever skal være iført lue/caps/hetter inne, så dermed ser jeg heller ikke at det skal gjøres unntak for hijab. Ikke minst også fordi den symboliserer så mye mer enn en lue/caps/hette gjør (iallfall inntil TS sin hettegenserreligion er opprettet 😉 )

Reveal hidden contents

Jeg er helt enig med deg! 15 år ville faktisk vært en fin aldersgrense på slikt, med tanke på at de fleste nordmenn konfirmerer seg da (hvis man konfirmerer seg). 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Kan svare på denne som muslim da. De aller fleste muslimer, inkludert meg selv er imot hijab på småjenter... 

At voksne kvinner velger dette frivillig får være opp til hver enkelt. Så lenge de bestemmer selv. 

Men å påtvinge dette på små jenter i barnehage og barneskole er helt bak mål..  jeg har ved flere anledninger sett jenter ned til 4 eller 5 års alderen bruke hijab. For det første er det upraktisk, for det andre er det for varmt om sommeren og for det tredje er det ikke pålagt barn å gå med hijab i følge islam... dette kommer av fanatiske foreldre som påtvinger barna dette...

Anonymkode: f3e1a...49f

Takk for et veldig fint svar! 😄 Jeg synes det er veldig flott at en muslim ville svare!

For min del synes jeg hijab burde være forbudt for alle barn på barneskolen. Så vidt jeg har skjønt, så bruker muslimske foreldre hijab på sine jentebarn fordi de vil "ta bort det fine håret" slik at ikke det annet kjønn skal finne noe seksualisert ved det individet. For meg blir det så feil som det kan bli, å bruke en slik tankegang på småjenter i det hele tatt, uansett hvilken religion eller hvilket land man kommer fra. 

Jeg har en god tone med en muslimsk kvinne i virkeligheten, men hun er såpass moderat muslim at hun ikke bruker hijab selv. Dermed bruker ikke datteren henne heller det.

-HI

Anonymkode: 53342...624

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første har jeg ikke skrevet at jeg personlig vil forby noe som helst, jeg skriver at enkelte skoler har innført forbud.  

For det andre syns jeg eksemplet ditt med langt hår er litt søkt. Det blir nærmest som å si at Niqab bør være lov, så lenge det er lov med langt utslått hår.

Det er litt forskjell på niqab og hettegenser, da... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...