Gå til innhold

Elbil (Nissan leaf) erfaringer og rekkevidde?


theajenta

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe meg elbil og vurderer Nissan Leaf 30kwh fra 2017. Lurer på om noen her inne har erfaringer med denne modellen, og da spesielt rekkevidden. Jeg skal pendle 9-10 mil hver vei og kan lade både hjemme og dit jeg kjører til. Det jeg lurer på er om det er realistisk at jeg kommer meg en vei uten å stoppe på veien for å lade? Er en del kjøring på motorvei på den strekningen :) 

Det er ikke krise hvis jeg må stoppe på de kaldeste vinterdagene eller hele vinteren for den saks skyld. Dette blir min første elbil så ønsker bare å høre litt erfaringer fra dere elbil-sjåfører :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har leaf fra 2017 og elsker den! Beste bilen jeg noen gang har kjørt og vi er 4 i familien som får god plass. Den går som en kule også. Rekkeviddemesdig kan jeg ikke gi deg det beste svaret, men vi pendler ca 5 mil t/r daglig og kunne kommet oss ca 3-4 ganger frem og tilbake på en lading på sommeren. Nå på vinteren er vi hjemme igjen med ca 70-65% igjen på batteriet, så tror nok du skal klare deg helt fint med den altså :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med brutto 30 kwh, så hadde du rundt 27 kwh brutto batteri når bilen var ny. Med den mest forfalne batteritypen av alle i elbilverdenen så har du kanskje rundt 85% igjen av kapasiteten siden den var ny. Da har du rundt 23 kwh igjen å bruke før den forfaller mer.

Dvs. på en skikkelig vinterdag, -10'c og lavere, og med forbruk på 25 kwh/100 km i 100 km/t+ så er rekkevidden nede i 70-80 km.

Anonymkode: 6d65d...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en leaf 2015 23kwh, den går nå vinterstid ca 100km på en lading. Kjørte 83km med den i minusgrader for ikke så lenge siden, på veier med 70-80 sone, hadde 22% strøm igjen da jeg ankom destinasjonen. Vil tro de ekstra 7kwh gir litt ekstra å gå på :)

Anonymkode: 44220...a9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare leaf eier oppgir batteristørrelsen i netto tall. I resten av elbilverdenen så er dette netto som gjelder (dvs. hva du kan bruke til å kjøre bilen fra A til B). 

det er lett å bli lurt..

 

Anonymkode: 6d65d...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt 150 000 km i Leaf. 40 000 av dem med 30 kwh batteri. Jeg har aldri hatt noen problemer annet enn at jeg noen ganger kunne ønsket lengre rekkevidde og at jeg måtte skifte bremseskiver og klosser på den gamle. Jeg rakk akkurat å miste én batteriprikk på den gamle, altså at batterikapasiteten skal ha tapt seg, men jeg merket ikke dramatiske endringer i rekkevidden, og jeg synes den fremdeles fungerte nesten som ny etter 110 000 km. Jeg har 50 km til jobb. 15 min på smale veier og 200 høydemetre, 15 min i 80 og 15 min i 100. Jeg bruker 35% til jobb og 40% hjem igjen på vinteren. Mer hvis det er mye slaps eller under -15, mindre hvis det er varmere enn +5. Oppover de svingete bratte veiene har føret mye å si, på motorvei har sterk motvind og store mengder nedbør mye å si. Jeg tror du kommer til å klare det fint i de fleste forhold. 

Anonymkode: ec7d2...d1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.2.2019 den 22.53, theajenta skrev:

Hei! Jeg skal kjøpe meg elbil og vurderer Nissan Leaf 30kwh fra 2017. Lurer på om noen her inne har erfaringer med denne modellen, og da spesielt rekkevidden. Jeg skal pendle 9-10 mil hver vei og kan lade både hjemme og dit jeg kjører til. Det jeg lurer på er om det er realistisk at jeg kommer meg en vei uten å stoppe på veien for å lade? Er en del kjøring på motorvei på den strekningen :) 

Det er ikke krise hvis jeg må stoppe på de kaldeste vinterdagene eller hele vinteren for den saks skyld. Dette blir min første elbil så ønsker bare å høre litt erfaringer fra dere elbil-sjåfører :) 

Hvor sikker er den lademuligheten på jobben? Om det etterhvert blir sånn at lading på jobb blir et problem (andre som også får seg elbil, ladekø, osv) kan det være du vil ha en bil som klarer tur-retur på en lading. Dvs 20 mil på vinter. Da vil ikke en Leaf 30kwh holde. Den billigste elbilen som klarer 20mil på vinter er vel en Zoe, men den er sær på ladestrømmen. Dog får du inkludert hjemmelader (og installasjon) om du kjøper en ny en.

Anonymkode: 104cc...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2019 den 10.17, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjørt 150 000 km i Leaf. 40 000 av dem med 30 kwh batteri. Jeg har aldri hatt noen problemer annet enn at jeg noen ganger kunne ønsket lengre rekkevidde og at jeg måtte skifte bremseskiver og klosser på den gamle. Jeg rakk akkurat å miste én batteriprikk på den gamle, altså at batterikapasiteten skal ha tapt seg, men jeg merket ikke dramatiske endringer i rekkevidden, og jeg synes den fremdeles fungerte nesten som ny etter 110 000 km. Jeg har 50 km til jobb. 15 min på smale veier og 200 høydemetre, 15 min i 80 og 15 min i 100. Jeg bruker 35% til jobb og 40% hjem igjen på vinteren. Mer hvis det er mye slaps eller under -15, mindre hvis det er varmere enn +5. Oppover de svingete bratte veiene har føret mye å si, på motorvei har sterk motvind og store mengder nedbør mye å si. Jeg tror du kommer til å klare det fint i de fleste forhold. 

Anonymkode: ec7d2...d1b

Jeg mente at jeg bruker 30% til jobb og 35% hjem i ca -5. Nå er det varmt og tørt og jeg bruker ca 28% til jobb. 

Anonymkode: ec7d2...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Må man ha ekstra stikkontakt i garasjen? Og hva koster det?

Anonymkode: 1e2de...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man ha ekstra stikkontakt i garasjen? Og hva koster det?

Anonymkode: 1e2de...831

Du må ha en stikkontakt på en egen kurs (som ikke brukes til andre ting). Vet ikke hvor mye det koster. Vi spanderte på oss en hjemmelader da vi kjøpte e-Golf. Den kostet ca 16 000 inkl montering.

Anonymkode: 66dc0...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man ha ekstra stikkontakt i garasjen? Og hva koster det?

Anonymkode: 1e2de...831

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha en stikkontakt på en egen kurs (som ikke brukes til andre ting). Vet ikke hvor mye det koster. Vi spanderte på oss en hjemmelader da vi kjøpte e-Golf. Den kostet ca 16 000 inkl montering.

Anonymkode: 66dc0...4b1

Vi valgte stikkontakt med egen kurs og betalte ca 9000 med montering. Fikk også utført en annen småjobb samtidig, husker ikke om den var inni den prisen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man ha ekstra stikkontakt i garasjen? Og hva koster det?

Anonymkode: 1e2de...831

Vi bruker samme kursen som alt annet i garasjen, 10A. Bilen bruker 8A under lading, som en vaskemaskin, ca 1800W.

Anonymkode: e9b85...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker samme kursen som alt annet i garasjen, 10A. Bilen bruker 8A under lading, som en vaskemaskin, ca 1800W.

Anonymkode: e9b85...556

Det mest brannfarlige alternativet altså. For om du bruker ”bare 8A” er det likevel en konstant belastning, som ikke er heldig for den kursen. Men det handler jo kun om å spare penger på å kjøpe elbil.....

Anonymkode: b524e...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, neon_sun skrev:

 

Vi valgte stikkontakt med egen kurs og betalte ca 9000 med montering. Fikk også utført en annen småjobb samtidig, husker ikke om den var inni den prisen der. 

Så dyrt ja. Blir 135 000 kr da for den jeg kunne tenke meg. Litt dyrt ja. 

Anonymkode: 1e2de...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, neon_sun skrev:

 

Vi valgte stikkontakt med egen kurs og betalte ca 9000 med montering. Fikk også utført en annen småjobb samtidig, husker ikke om den var inni den prisen der. 

9000 for kun 10A? Hvorfor betalte dere ikke noe mer og fikk noe skikkelig? Ladestasjoner er ikke SÅ dyre.
 

Anonymkode: 104cc...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

9000 for kun 10A? Hvorfor betalte dere ikke noe mer og fikk noe skikkelig? Ladestasjoner er ikke SÅ dyre.
 

Anonymkode: 104cc...e34

Kanskje jeg roter noe fælt nå 😂 men vi har 16A, og fikk klargjort til evnt strømforsyning til en garasje der også. Men kan være jeg roter med både pris og styrke 🙉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.8.2019 den 9.18, AnonymBruker skrev:

Det mest brannfarlige alternativet altså. For om du bruker ”bare 8A” er det likevel en konstant belastning, som ikke er heldig for den kursen. Men det handler jo kun om å spare penger på å kjøpe elbil.....

Anonymkode: b524e...917

Du må gjerne utdype hva du legger i det. Det er ikke andre forbrukere på den kursen når vi lader. Det er knapt varmgang i systemet. De eldste Leafene er nærmest antikke nå og bruker lite strøm under ordinær lading. Tom-til-full er ca 5t.

Anonymkode: e9b85...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne utdype hva du legger i det. Det er ikke andre forbrukere på den kursen når vi lader. Det er knapt varmgang i systemet. De eldste Leafene er nærmest antikke nå og bruker lite strøm under ordinær lading. Tom-til-full er ca 5t.

Anonymkode: e9b85...556

Det blir utdypet den dagen det brenner. Brannårsak: Dårlig kontakt i diverse koblingspunkter. Noe som er blitt opplyst om mye den siste tida, av brannvesnet.

Anonymkode: b524e...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, neon_sun skrev:

Kanskje jeg roter noe fælt nå 😂 men vi har 16A, og fikk klargjort til evnt strømforsyning til en garasje der også. Men kan være jeg roter med både pris og styrke 🙉

Det er max 10A som er lov å installere nå, for schuko (vanlig stikkkontakt), så du husker nok rett. Om det var ekstra arbeid utenom, trekker det jo opp prisen. Likevel, 10A gir deg saaakte lading, og det vil dere irritere dere over etterhvert.

Menmen, det er lovlig og etter boka med den installasjonen dere har gjort, så sikkerheten er jo ivaretatt.

Anonymkode: 104cc...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...