Gå til innhold

islandsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg er veldig fascinert av islandsk; synes det er et vakkert språk.

noen her som snakker islandsk, og hvordan lærte du/dere språket?

utenom som turist, er det noen argument for å lære seg språket

Anonymkode: 1a00d...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Argumenter for? Det må jo være at du liker språket, finner det vakkert og interessant. Finner vel ikke noe bedre argument enn det?

Det er jo mye historie knyttet til det.

Island er et knøttlite land med noen få hundre tusen innbyggere. Tviler på at du vil få særlig bruk for islandsk utenfor Island, men det er vel ikke noe argument MOT å lære seg språket. Liker du det, så ta fatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Million skrev:

Argumenter for? Det må jo være at du liker språket, finner det vakkert og interessant. Finner vel ikke noe bedre argument enn det?

Det er jo mye historie knyttet til det.

Island er et knøttlite land med noen få hundre tusen innbyggere. Tviler på at du vil få særlig bruk for islandsk utenfor Island, men det er vel ikke noe argument MOT å lære seg språket. Liker du det, så ta fatt.

 

islandsk historie er absolutt interessant; jeg har lest noen islandsk-sagaer i min ungdom, og vil gjerne lære historie.

har veldig lyst å dra dit en gang; ser fantastisk ut☺️

Anonymkode: 1a00d...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

islandsk historie er absolutt interessant; jeg har lest noen islandsk-sagaer i min ungdom, og vil gjerne lære historie.

har veldig lyst å dra dit en gang; ser fantastisk ut☺️

Anonymkode: 1a00d...b90

Har en bekjent på Facebook som har vært på Island med mannen i hele fire uker. De ble fullstendig betatt, og skal tilbake dit, garantert. Sa at det var det mest fantastiske stedet de hadde vært. Det var visst utrolig fascinerende sted, landskapet og vulkaner, geysirer og alt. Og så ponniene da, skikkelig fine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å lese at du ønsker deg å lære islandsk! 😊 Jeg er islending selv og får veldig ofte skryt for "dialekten" min her i Norge og det setter jeg stor pris på! 

Anonymkode: 5dc70...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min er fra Island, jeg virkelig digger språket. 

Snakker ikke Islandsk selv men har etterhvert blitt såpass at jeg forstår det meste av hva han sier til venner og familie 

Anonymkode: 0824b...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er islandsk og jeg har selv bodd der noen år i barndommen. Lærte norsk og islandsk parallellt da jeg lærte å prate. 

Enig i at det er flott språk og jeg er glad for at jeg kan det:-) 

Min mor lærte seg islandsk etterhvert da hun og pappa var kjærester. 

Anonymkode: 6c8b4...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her, jeg ble bare helt hektet etter å ha sett den islandske serien «innesperret»(ofærdir?)

fikk ikke med meg handlingen pga at jeg ble så oppslukt av språket.

nå er jeg generelt språkinteressert, og har lært meg mye polsk, pga jeg kjenner mange polakker. men det er ikke vakkert, slik som islandsk. det er rene onomatopoetikon😁

Anonymkode: 1a00d...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts her, jeg ble bare helt hektet etter å ha sett den islandske serien «innesperret»(ofærdir?)

fikk ikke med meg handlingen pga at jeg ble så oppslukt av språket.

nå er jeg generelt språkinteressert, og har lært meg mye polsk, pga jeg kjenner mange polakker. men det er ikke vakkert, slik som islandsk. det er rene onomatopoetikon😁

Anonymkode: 1a00d...b90

Islendingen her igjen! Jeg synes egentlig polsk er veldig fint! Har vært i landet og digger menneskene og i det hele tatt 😄

Min norske svoger er helt fascinert av hvor "gjennomsiktig" islandsk er, tanks (sånn krigertanks) heter f.eks skriðdreki på islandsk, eller direkte oversatt skrid(ende)drage. Det er ting som jeg har ikke engang tenkt på selv 😄

Ófærð liker jeg også veldig godt, alle på Island følger med og på sosiale medier ropes det nå høyt at Ásgeir må få egen serie! 😄

F7D7D56E-03C5-47B3-9039-F54FF7FBDC0E.jpeg

Anonymkode: 5dc70...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så artig med oversetting av tanks☺️mye spesielle oversettinger på polsk og, feks «jak leci», der er betydningen «hvordan går det»

men dir.oversatt»hvordan renner/flyr det»  ja digger den serien altså; hele stemningen, den kulturelle biten mm.

Anonymkode: 1a00d...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg lærte meg islandsk på egen hånd. Brukte først en bok som het "teach yourself Icelandic" for å lære det grunnleggende, så brukte jeg noen andre bøker, men så også mye på film og hørte på musikk. Jeg hadde også noen venner fra Island, så jeg snakket islandsk med dem og dro etter hvert på språkkurs på Island. Hadde islandsk kjæreste en stund også.

Jeg studerte nordisk, så det var der interessen kom fra. Synes fortsatt det er et fascinerende språk, men får dessverre ikke brukt det så mye lenger, da jeg har flyttet utenlandsk og det er få islendinger her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes islandsk var lett å lære da jeg bodde der i hvert fall. Da jeg overkom terskelen med å våge å snakke var det ingen sak. Tok litt tid bare før jeg kastet meg ut i det fordi jeg i starten var omgitt av litt for mange som ønsket å praktisere sin norsk/dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg er veldig fascinert av islandsk; synes det er et vakkert språk.

noen her som snakker islandsk, og hvordan lærte du/dere språket?

utenom som turist, er det noen argument for å lære seg språket

Anonymkode: 1a00d...b90

Vil du bli f.eks bli historiker eller arkeolog med nordisk historie som hovedfelt, så er islandsk svært tett på norrønt og særs nyttig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner har utvekslet til Island og så tar han lektorutdanning i nordisk nå. Tror islandsken har kommet godt med.

Anonymkode: fe713...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Linaria skrev:

Teach yourself Icelandic

Jeg kjenner den, men jeg syntes det ble for omstendelig med engelskspråklig lærebok. Islandsk og norsk har jo mye felles, og for meg fungerte det mye bedre med ei norskspråklig lærebok som kastet deg uti med en gang. 
Det hjalp jo også litt at jeg husket en del av den gammelnorske grammatikken vi lærte på gymnaset, men jeg vet ikke om det er pensum nå for tida?
Uttalen kan være litt vanskelig, men om du i hovedsak tenker å lese og skrive islandsk, kan du jo ta lett på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
6 minutter siden, Vox_populi said:

Jeg kjenner den, men jeg syntes det ble for omstendelig med engelskspråklig lærebok. Islandsk og norsk har jo mye felles, og for meg fungerte det mye bedre med ei norskspråklig lærebok som kastet deg uti med en gang. 
Det hjalp jo også litt at jeg husket en del av den gammelnorske grammatikken vi lærte på gymnaset, men jeg vet ikke om det er pensum nå for tida?
Uttalen kan være litt vanskelig, men om du i hovedsak tenker å lese og skrive islandsk, kan du jo ta lett på den.

Jeg fant ingen norske lærebøker i islandsk da jeg lærte meg det, og jeg foretrekker egentlig kurs på engelsk når jeg lærer språk. 

Ja, det går an å ta gammelnorsk om man studerer den norrøne og keltiske linjen innen nordisk, men jeg studerte norsk språkvitenskap, så jeg tok ikke norrønt. Skulle gjerne gjort det, men jeg tok irsk, gælisk og islandsk, så det var nok av språk.

Jeg lærte så mye uttale av å lære å synge sanger. For meg er uttalen den morsomste delen, men den kan jo være litt vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Linaria skrev:

Ja, det går an å ta gammelnorsk om man studerer den norrøne og keltiske linjen innen nordisk, men jeg studerte norsk språkvitenskap, så jeg tok ikke norrønt. Skulle gjerne gjort det, men jeg tok irsk, gælisk og islandsk, så det var nok av språk.

Men dette er vel ikke på gymnasnivå, eller allmennfaglig videregående, som det kanskje heter nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 minutt siden, Vox_populi said:

Men dette er vel ikke på gymnasnivå, eller allmennfaglig videregående, som det kanskje heter nå?

Nei, beklager. Dette var på universitetet. Vi lærte jo litt på videregående også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...