Gå til innhold

Brøt vikeplikten, dårlig samvittighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går skjedde en hendelse som satte et lite støkk i meg. Jeg skulle kjøre ut på en forkjørsvei, men var så uoppmerksom at jeg bare så om det kom bil fra høyre side. Dette førte til at jeg brøt vikeplikten for en bil som kom fra venstre side.. jeg oppdaget dette litt sent, bremset, men valgte å kjøre ut likevel. (i ettertid tenker jeg at jeg burde stoppet). Jeg er ikke en veldig erfaren sjåfør, blir stresset når det sitter folk jeg ikke kjenner i bilen, er generelt ikke glad i å kjøre bil. Kvier meg for å sette meg i bilen for å kjøre..

Sliter nå med dårlig samvittighet, og en ekkel følelse av at jeg ikke burde kjøre bil. Jeg vet jeg har tatt lærdom av dette, men det er så ubehagelig. Hodet mitt der og da tenkte ikke riktig, tenk om det hadde gått galt?

 

Vil gjerne høre andres erfaringer med dette😊 Har skjønt at mange som kjører bil har opplevd dette, og vil gjerne høre tanker rundt min oppfattelse av situasjonen.. 

Anonymkode: 7d45d...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle gjør feil. Ta lærdom av det, og vær mer oppmerksom i framtida.

Anonymkode: 579c5...762

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det sånn som kan skje når man sitter bak ett ratt.

Tror nok de aller fleste har brutt vikeplikt en eller annen gang, og heldigvis har det gått bra, men de har fått seg en støkk og lært til neste gang. Noe du også vil gjøre :) Nå vet du hva du gjorde feil, og vil være obs på dette neste gang. Det eneste som hjelper for å bli sikker i trafikken er mengdekjøring.

Før kjørte jeg masse bil, til og fra jobb, i jobben, osv, og lite kunne vippe meg av pinnen. Nå er jeg uføre, og kjører til butikken/byen kanskje en gang i uka, og jeg kjenner jeg stresser og blir usikker og generelt en slik sjåfør jeg lovet meg selv at jeg aldri skulle bli! Så så fort formen tillater det, skal jeg ta bilen og kjøre i trafikken hver dag! 

Anonymkode: 5e947...060

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst lever førerkortet ditt. Det er mange ting du selv nevner som ikke egner seg for en med førerkort og som skal ferdes ute i trafikken med andre uskyldige mennesker.

Det er gratis å levere førerkortet hos politiet, de setter stor pris på å få trafikanter som deg ut av veibanen.

Anonymkode: 1536e...266

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går skjedde en hendelse som satte et lite støkk i meg. Jeg skulle kjøre ut på en forkjørsvei, men var så uoppmerksom at jeg bare så om det kom bil fra høyre side. Dette førte til at jeg brøt vikeplikten for en bil som kom fra venstre side.. jeg oppdaget dette litt sent, bremset, men valgte å kjøre ut likevel. (i ettertid tenker jeg at jeg burde stoppet). Jeg er ikke en veldig erfaren sjåfør, blir stresset når det sitter folk jeg ikke kjenner i bilen, er generelt ikke glad i å kjøre bil. Kvier meg for å sette meg i bilen for å kjøre..

Sliter nå med dårlig samvittighet, og en ekkel følelse av at jeg ikke burde kjøre bil. Jeg vet jeg har tatt lærdom av dette, men det er så ubehagelig. Hodet mitt der og da tenkte ikke riktig, tenk om det hadde gått galt?

 

Vil gjerne høre andres erfaringer med dette😊 Har skjønt at mange som kjører bil har opplevd dette, og vil gjerne høre tanker rundt min oppfattelse av situasjonen.. 

Anonymkode: 7d45d...c7c

Denne typen adferd i trafikken er totalt forkastelig. Du utgjør en trafikkfare for både deg selv og andre. 

Vennligst gå til nærmeste politihus og lever fra deg førerkortet før du dreper eller skader noen alvorlig. 

Anonymkode: d01ac...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne typen adferd i trafikken er totalt forkastelig. Du utgjør en trafikkfare for både deg selv og andre. 

Vennligst gå til nærmeste politihus og lever fra deg førerkortet før du dreper eller skader noen alvorlig. 

Anonymkode: d01ac...0e6

Hei. Skal alle som på et eller annet tidspunkt har gjort én feil i trafikken gi fra seg førerkortet? Dette er den eneste slik feil jeg har gjort, og jeg er fullt klar over at det jeg gjorde var galt, og kommer absolutt til å være mer oppmerksom i fremtiden.

Anonymkode: 7d45d...c7c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Skal alle som på et eller annet tidspunkt har gjort én feil i trafikken gi fra seg førerkortet? Dette er den eneste slik feil jeg har gjort, og jeg er fullt klar over at det jeg gjorde var galt, og kommer absolutt til å være mer oppmerksom i fremtiden.

Anonymkode: 7d45d...c7c

Les ts sitt hovedinnlegg. Hun er på ingenmåte enntrygg sjåfør, slik hun selv beskriver sitt forhold til bilkjøring. Det hun beskriver er ikke en engangsforeteelse men regelen og ikke untaket og derav mitt svar. 

Ikke alle er egnet til å kjøre bil, men de innser det ikke alltid selv før det er for sent. 

Anonymkode: d01ac...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les ts sitt hovedinnlegg. Hun er på ingenmåte enntrygg sjåfør, slik hun selv beskriver sitt forhold til bilkjøring. Det hun beskriver er ikke en engangsforeteelse men regelen og ikke untaket og derav mitt svar. 

Ikke alle er egnet til å kjøre bil, men de innser det ikke alltid selv før det er for sent. 

Anonymkode: d01ac...0e6

Da vil jeg tilføye at ingen er egnet til å kjøre bil. Ingen er 100% trygge til å kjøre bil. En usikkerhet må trenes opp, noe som gjør ditt svar veldig ukonstruktivt. Det å gi opp er ikke alltid beste løsning. Be heller vedkommende å søke profesjonell hjelp ved noen å snakke med, eller kjøreskole😉

Anonymkode: 7d45d...c7c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brøt vikeplikten i Tyskland en gang. Det kom en forkjørsveg inn på forkjørsvegen jeg kjørte på, så dette misset jeg fullstendig. Jeg bråbremset når jeg så en bil svinge ut rett foran meg, men dessverre var det våt brostein og veldig glatt, så selv om jeg hadde bremsen i bånn og svært lav fart fordi jeg lette etter en butikk, så rutsjet jeg sakte inn i den andre bilen med min ganske tunge stasjonsvogn.
Jeg traff bare hjulet, så vedkommende ble ikke skadet. Men har fortsatt dårlig samvittighet for at jeg først sjekket min egen bil, bekymret for om jeg måtte på verksted i Tyskland, før jeg ba om unnskyldning til føreren av den andre bilen.
Noen andre som så hva som skjedde og fortalte politiet at jeg hadde ikke overholdt vikeplikten, og jeg sa at dette stemte til politiet, men at jeg også hadde glidd. Politimannen sa at vikeplikt var en alvorlig forseelse og det ville medføre en masse trøbbel, så han ville heller skrive at det skjedde fordi det var glatt, noe som var delvis sant. Stod og snakket med Politiet i 2 timer på Tysk, aner ikke  hvor de Tyskkunnskapene kom fra. Den hendelsen lærte jeg av for å si det sånn, nå tenker jeg vikeplikt hele tiden når jeg kjører :P 

Noen tips: Ikke kjør så fort at du ikke får med deg hva som skjer. Kjør der du er trygg, og utvid etter hvert. Ikke kjør på steder du ikke føler du takler, men kjør mye der du er trygg så du får øvd. Når du har noen i bilen så si at du må konsentrere deg og ikke kan snakke så mye mens du kjører. Ikke ha på musikk eller radio hvis det er forstyrrende. Føler du at du ser litt dårlig, så sjekk synet ditt og få kjørebriller om du trenger det. Kjør når det er lite folk på veien, enten før eller etter rushtiden, og ikke kjør i sentrum på dagen på lørdager.

Anonymkode: 7444b...020

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vennligst lever førerkortet ditt. Det er mange ting du selv nevner som ikke egner seg for en med førerkort og som skal ferdes ute i trafikken med andre uskyldige mennesker.

Det er gratis å levere førerkortet hos politiet, de setter stor pris på å få trafikanter som deg ut av veibanen.

Anonymkode: 1536e...266

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne typen adferd i trafikken er totalt forkastelig. Du utgjør en trafikkfare for både deg selv og andre. 

Vennligst gå til nærmeste politihus og lever fra deg førerkortet før du dreper eller skader noen alvorlig. 

Anonymkode: d01ac...0e6

Så ekle dere er! Dere er sikkert av typen som vil ha maks fart på biler til 50 km/t. Jeg ser dere nok, rigide regelryttere, fanatikere som bremser i den lille nedoverbakken mot Steinsletta (E16), fordi da går det i 72 km/t i stedet for grensa som er 70 km/t. 

TS, alle gjør feil i trafikken. Absolutt alle. Vet du hva du gjør? Du kjører. Sett deg i bilen og bare kjør! Kjøring er terapi

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går skjedde en hendelse som satte et lite støkk i meg. Jeg skulle kjøre ut på en forkjørsvei, men var så uoppmerksom at jeg bare så om det kom bil fra høyre side. Dette førte til at jeg brøt vikeplikten for en bil som kom fra venstre side.. jeg oppdaget dette litt sent, bremset, men valgte å kjøre ut likevel. (i ettertid tenker jeg at jeg burde stoppet). Jeg er ikke en veldig erfaren sjåfør, blir stresset når det sitter folk jeg ikke kjenner i bilen, er generelt ikke glad i å kjøre bil. Kvier meg for å sette meg i bilen for å kjøre..

Sliter nå med dårlig samvittighet, og en ekkel følelse av at jeg ikke burde kjøre bil. Jeg vet jeg har tatt lærdom av dette, men det er så ubehagelig. Hodet mitt der og da tenkte ikke riktig, tenk om det hadde gått galt?

 

Vil gjerne høre andres erfaringer med dette😊 Har skjønt at mange som kjører bil har opplevd dette, og vil gjerne høre tanker rundt min oppfattelse av situasjonen.. 

Anonymkode: 7d45d...c7c

Alle som har kjørt bil i noen år har på ett eller annet tidspunkt brutt vikeplikten, på ett eller annet vis. Sånt lærer man av. Du gjør neppe samme feil igjen. Hvis ingen hadde brutt vikeplikten og ingen hadde kjørt for fort så hadde det vært langt færre trafikkulykker. 

Man skal selvfølgelig gjøre sitt beste for å unngå å gjøre feil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går skjedde en hendelse som satte et lite støkk i meg. Jeg skulle kjøre ut på en forkjørsvei, men var så uoppmerksom at jeg bare så om det kom bil fra høyre side. Dette førte til at jeg brøt vikeplikten for en bil som kom fra venstre side.. jeg oppdaget dette litt sent, bremset, men valgte å kjøre ut likevel. (i ettertid tenker jeg at jeg burde stoppet). Jeg er ikke en veldig erfaren sjåfør, blir stresset når det sitter folk jeg ikke kjenner i bilen, er generelt ikke glad i å kjøre bil. Kvier meg for å sette meg i bilen for å kjøre..

Sliter nå med dårlig samvittighet, og en ekkel følelse av at jeg ikke burde kjøre bil. Jeg vet jeg har tatt lærdom av dette, men det er så ubehagelig. Hodet mitt der og da tenkte ikke riktig, tenk om det hadde gått galt?

 

Vil gjerne høre andres erfaringer med dette😊 Har skjønt at mange som kjører bil har opplevd dette, og vil gjerne høre tanker rundt min oppfattelse av situasjonen.. 

Anonymkode: 7d45d...c7c

Ta det med ro. Det viktige er at du har lært og ikke gjør feilen på nytt. Du er uerfaren som du skriver. Vi gjør alle feil. Det er derfor det blir ulykker noen ganger. Å få førerkort betyr bare at du får lov til å opptre på egenhånd i trafikken. Det tar lang tid å bli en god sjafør. Den som bremset for deg har mest sannsynlig opplved dette før. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brøt vikeplikten i Tyskland en gang. Det kom en forkjørsveg inn på forkjørsvegen jeg kjørte på, så dette misset jeg fullstendig. Jeg bråbremset når jeg så en bil svinge ut rett foran meg, men dessverre var det våt brostein og veldig glatt, så selv om jeg hadde bremsen i bånn og svært lav fart fordi jeg lette etter en butikk, så rutsjet jeg sakte inn i den andre bilen med min ganske tunge stasjonsvogn.
Jeg traff bare hjulet, så vedkommende ble ikke skadet. Men har fortsatt dårlig samvittighet for at jeg først sjekket min egen bil, bekymret for om jeg måtte på verksted i Tyskland, før jeg ba om unnskyldning til føreren av den andre bilen.
Noen andre som så hva som skjedde og fortalte politiet at jeg hadde ikke overholdt vikeplikten, og jeg sa at dette stemte til politiet, men at jeg også hadde glidd. Politimannen sa at vikeplikt var en alvorlig forseelse og det ville medføre en masse trøbbel, så han ville heller skrive at det skjedde fordi det var glatt, noe som var delvis sant. Stod og snakket med Politiet i 2 timer på Tysk, aner ikke  hvor de Tyskkunnskapene kom fra. Den hendelsen lærte jeg av for å si det sånn, nå tenker jeg vikeplikt hele tiden når jeg kjører :P 

Noen tips: Ikke kjør så fort at du ikke får med deg hva som skjer. Kjør der du er trygg, og utvid etter hvert. Ikke kjør på steder du ikke føler du takler, men kjør mye der du er trygg så du får øvd. Når du har noen i bilen så si at du må konsentrere deg og ikke kan snakke så mye mens du kjører. Ikke ha på musikk eller radio hvis det er forstyrrende. Føler du at du ser litt dårlig, så sjekk synet ditt og få kjørebriller om du trenger det. Kjør når det er lite folk på veien, enten før eller etter rushtiden, og ikke kjør i sentrum på dagen på lørdager.

Anonymkode: 7444b...020

Tusen takk for konstruktivt svar! Tror jeg skal ta en synstest og få meg briller! Tusen takk for alle tipsene😊

Anonymkode: 7d45d...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt du ikke fikk mengdetrening på å se deg for og dobbeltsjekke før du kjører ut på hovedvei før du fikk lappen. Det er dessverre vanskeligere å rette opp i slike feil som er tillært enn om man bare lærer det fra første stund. 

For en måneds tid siden var det to gutter i en bil som ble drept i trafikken av akkurat denne feilen. 

Anonymkode: 8ecc7...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går skjedde en hendelse som satte et lite støkk i meg. Jeg skulle kjøre ut på en forkjørsvei, men var så uoppmerksom at jeg bare så om det kom bil fra høyre side. Dette førte til at jeg brøt vikeplikten for en bil som kom fra venstre side.. jeg oppdaget dette litt sent, bremset, men valgte å kjøre ut likevel. (i ettertid tenker jeg at jeg burde stoppet). Jeg er ikke en veldig erfaren sjåfør, blir stresset når det sitter folk jeg ikke kjenner i bilen, er generelt ikke glad i å kjøre bil. Kvier meg for å sette meg i bilen for å kjøre..

Sliter nå med dårlig samvittighet, og en ekkel følelse av at jeg ikke burde kjøre bil. Jeg vet jeg har tatt lærdom av dette, men det er så ubehagelig. Hodet mitt der og da tenkte ikke riktig, tenk om det hadde gått galt?

 

Vil gjerne høre andres erfaringer med dette😊 Har skjønt at mange som kjører bil har opplevd dette, og vil gjerne høre tanker rundt min oppfattelse av situasjonen.. 

Anonymkode: 7d45d...c7c

Ta lærdom av dette. Når du ser vikepliktskiltet, så bør du være oppmerksom. Var dødsulykke her pga noen brøt vikeplikten

Anonymkode: 67bd3...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ginavn skrev:

 

Så ekle dere er! Dere er sikkert av typen som vil ha maks fart på biler til 50 km/t. Jeg ser dere nok, rigide regelryttere, fanatikere som bremser i den lille nedoverbakken mot Steinsletta (E16), fordi da går det i 72 km/t i stedet for grensa som er 70 km/t. 

TS, alle gjør feil i trafikken. Absolutt alle. Vet du hva du gjør? Du kjører. Sett deg i bilen og bare kjør! Kjøring er terapi

For det første så kan jeg opplyse at Steinsletta (E16) kjøres aldri av meg. Jeg klarer fint å holde farta både i 20 og 110 km/t.

Siden du anbefaler Ts å bare sette seg i bilen og kjøre, så håper jeg du synes det er greit at det øves i omerådet der du selv ferdes, jeg har ikke så veldig lyst å bli nedkjørt av en bil riktig ennå.

Anonymkode: 1536e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For det første så kan jeg opplyse at Steinsletta (E16) kjøres aldri av meg. Jeg klarer fint å holde farta både i 20 og 110 km/t.

Siden du anbefaler Ts å bare sette seg i bilen og kjøre, så håper jeg du synes det er greit at det øves i omerådet der du selv ferdes, jeg har ikke så veldig lyst å bli nedkjørt av en bil riktig ennå.

Anonymkode: 1536e...266

Hvis du har den oppfattelsen, burde ikke du ferdes i trafikken. Etter oppkjøring sa kjørelærer til meg; det er nå du virkelig skal øve på å kjøre, mengdetrening kalles det! Alle nye sjåfører må øve i trafikken. 

 

Anonymkode: 7d45d...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare drit i enkelte av de som skriver her.. Det beste tenker jeg er at du kjører mer, ikke mindre.. 
Om du finner det nødvendig, ta kontakt med en kjøreskole og hør med de.. 

Men veldig viktig å lese skilt, se begge veier osv.. :) Det hjelper ingen om du blir redd for å kjøre bil (eller mer redd) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...