Gå til innhold

Jeg forstår ikke sjakk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Betyr det at man er dum?

Jeg klarer nemlig ikke slå unger på 7-8 år, og dette plager meg faktisk litt😂 Jeg begynte å spille litt på nettet mot datamaskinen, og jeg sliter på nivå 1. Vinner av og til, men ofte får jeg noe som heter remis patt, uten at jeg skjønner hva det er. Jeg har jo mange brikker igjen, og motstanderen har bare kongen.. Hvordan kan det bli remis?

Jeg vet hvordan alle brikkene kan flyttes osv, men jeg klarer ikke ha en plan eller taktikk. Jeg bare flytter. Og jeg klarer alltid overse opplagte trekk fra motstanderen. Vipps, så var dronningen tatt.

Må man bare akseptere at man er litt dum på dette, eller kan det læres?

Hvor representativt er sjakk for IQ`en ellers? 

Anonymkode: 4d523...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Renis betyr uavgjort.

Patt oppstår som for eksempel du nevner at du har mange brikker mot konge. Om du da ikke setter motspiller i sjakk, men føytter en annen brikke og kongen ikke har annen vei å flytte enn å gå i sjakk er det patt. Sett alltid kongen i sjakk om motspiller ikke har andre brikker å føytte eller annen utvei for kongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever uansett tusenvis av timer å bli god. Sjakk er det flotteste spillet mennesket har laget. Det er så ubegripelig omfattende at ingen mennesker skjønner det fullt ut.

Anonymkode: 79642...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjakk er ikke det som avgjør IQen. Jeg har høy IQ men suger i sjakk, bare flytter jeg også, klarer ikke planlegge neste trekk og kalkulere meg frem i tid med potensielle muligheter jeg heller. 

Anonymkode: b742a...e04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjakk er ikke det som avgjør IQen. Jeg har høy IQ men suger i sjakk, bare flytter jeg også, klarer ikke planlegge neste trekk og kalkulere meg frem i tid med potensielle muligheter jeg heller. 

Anonymkode: b742a...e04

Ikke enkelt...det er jo 169,518,829,100,544,000,000,000,000,000 muligheter bare å spille de første 10 trekkene...

Anonymkode: 79642...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære grunnreglene er en god start, man har nesten hele spillet.der.

Så har man noen regler som kommer sjeldnere i bruk, men som jo er viktige nok, patt er en slik regel man kan snuble over som er grei å kjenne til. Det som er viktig å vite her er at det er ikke en million regler utover de grunnleggende, et er fullt innenfor rekkevidde å kunne alle.

Rokade er og en regel som er grei å ha kontroll på.

Ellers er det mengdetreniing som hjelper, man blir flinkere til å se disse åpenbare feilene etterhvert (og unngå å gjøre dem).

Et godt tips er for hvert trekk motstanderen gjør (og før du gjør ditt) er å tenke "hva endrer seg nå".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Sjøstjernen skrev:

Renis betyr uavgjort.

Patt oppstår som for eksempel du nevner at du har mange brikker mot konge. Om du da ikke setter motspiller i sjakk, men føytter en annen brikke og kongen ikke har annen vei å flytte enn å gå i sjakk er det patt. Sett alltid kongen i sjakk om motspiller ikke har andre brikker å føytte eller annen utvei for kongen

Sagt på en annen måte betyr patt at det ikke er noen lovlige trekk igjen. Spillet er derfor over. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at man er dum?

Jeg klarer nemlig ikke slå unger på 7-8 år, og dette plager meg faktisk litt😂 Jeg begynte å spille litt på nettet mot datamaskinen, og jeg sliter på nivå 1. Vinner av og til, men ofte får jeg noe som heter remis patt, uten at jeg skjønner hva det er. Jeg har jo mange brikker igjen, og motstanderen har bare kongen.. Hvordan kan det bli remis?

Jeg vet hvordan alle brikkene kan flyttes osv, men jeg klarer ikke ha en plan eller taktikk. Jeg bare flytter. Og jeg klarer alltid overse opplagte trekk fra motstanderen. Vipps, så var dronningen tatt.

Må man bare akseptere at man er litt dum på dette, eller kan det læres?

Hvor representativt er sjakk for IQ`en ellers? 

Anonymkode: 4d523...42d

Enkelte unger på 7-8 år kan være ganske gode. Folk flest er ikke veldig gode i sjakk, og mange kan nok bli slått av et barn som har spilt litt. For å bli god må du øve, og gjerne mot noen som er litt bedre enn deg, så du får brynet deg litt. 

For å spille sjakk må man bruke hodet, men alle har ikke anlegg for å bli like gode i sjakk. Og det er ikke nødvendigvis slik at de som er gode i sjakk er generelt smartere enn de som er mindre gode. De som er dårlige i sjakk, kan være smarte på andre områder. 

Selv synes jeg det er vanskeligere å spille sjakk på pc/mobil enn i rl. Føler det er mer uoversiktelig og lettere å gjøre tabber på pc/mobil. Men nivå 1 burde være overkommelig for de fleste. 

Men om du liker å spille sjakk, så øv. Og øv litt mer. Reglene er det lett å lære, strategi tar tid. 

Endret av Thyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det krever uansett tusenvis av timer å bli god. Sjakk er det flotteste spillet mennesket har laget. Det er så ubegripelig omfattende at ingen mennesker skjønner det fullt ut.

Anonymkode: 79642...43f

Høres ikke ut som du har spilt noe særlig med strategispill, sjakk er noe av det kjedligste og verste man finner idag om man er interessert i strategispill: om det er brett eller pc/ konsoll vi snakker om

Anonymkode: ac837...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke ut som du har spilt noe særlig med strategispill, sjakk er noe av det kjedligste og verste man finner idag om man er interessert i strategispill: om det er brett eller pc/ konsoll vi snakker om

Anonymkode: ac837...2a6

Smak og behag. Det er hevet over all tvil at sjakk fortsatt er det mest utfordrende en kan spille:-). At du finner det kjedelig er ditt tap:-)

Ellers har jeg flere 10-talls tusen timer på konsoll og pc med andre spill.

Anonymkode: 79642...43f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...