AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #1 Skrevet 22. februar 2019 Forsøker å være mest mulig anonym, så vil ikke gi for mye info. Dersom du hadde opplevd at en kollega ikke oppførte seg greit på jobb, på en måte som gjør at du kanskje blir bekymret for barna til denne personen, hva ville du gjort da? Er snakk om et omsorgsyrke hvor denne personen oppfører seg frekt, prater stygt til, ikke tar godt nok vare på og er "fysisk" (slår ikke, men nok til at man kjenner det er ubehagelig å være vitne til) mot bruker? Kan nevne at dette er tatt videre iht jobb. Men jeg får en dårlig følelse. Personen jobber med mennesker og har barn. Jeg tenker at om man ikke klarer å ta vare på og oppføre seg mot andre mennesker på/i jobb, så er man kanskje heller ikke helt egnet til å ta vare på barn? Anonymkode: b3894...5e5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #2 Skrevet 22. februar 2019 Hadde hatt vett nok til å forstå at man kan være en person på jobb og en annen person hjemme og ikke blandet meg. Du har aldri sett hun med barna så du vet ingenting om hvordan hun er som mor. Anonymkode: 098f6...9ca 16
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #3 Skrevet 22. februar 2019 Dette blir for drøy innblanding. Skam deg. Det kan være mange grunner til at hun er gretten på jobb. Vet om mange som har en "jobb personlighet" og en "Hjemmepersonlighet" . Du har jo ikke peiling på hvordan hun er med barnet. Anonymkode: ddcad...269 16
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #4 Skrevet 22. februar 2019 Jeg tenker at det ikke behøver å være noen sammenheng. Men istedenfor barnevernet så bør du snakke med sjefen din, det går jo ikke an å oppføre seg sånn mot brukere! Anonymkode: fff82...68b 10
Gjest BearMama Skrevet 22. februar 2019 #5 Skrevet 22. februar 2019 (endret) Ville heller meldt vedkommende til sjefen for dårlig jobb.... Endret 22. februar 2019 av BearMama
Hoppsideisy Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 Dersom man skal "melde" noen til barnevernet må man ha bevis. Nytter ikke bare å ha en dårlig følelse. 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #7 Skrevet 22. februar 2019 Har jobbet med flere slike på sykehjem og i barnehager. De virker veldig blide og imøtekommende på pårørende/foreldre, men de er kalde, forferdelige mennesker. Kan jo håpe de er snillere mot sine egne. Hvis magefølelsen din sier deg at her er det sikkert ikke bra, så følg den. Anonymkode: 4f360...415 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #8 Skrevet 22. februar 2019 Alltid meld for mye enne for lite. Anonymkode: 8bf20...c0d 4
Biloba Skrevet 22. februar 2019 #9 Skrevet 22. februar 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at om man ikke klarer å ta vare på og oppføre seg mot andre mennesker på/i jobb, så er man kanskje heller ikke helt egnet til å ta vare på barn? Anonymkode: b3894...5e5 Det vet man ingenting om, selv om personen mistrives i jobben, er irritabel og ikke har så mye å gi i et omsorgsyrke, kan h*n være annerledes mot sine nærmeste som h*n er glad i. Jeg ville ikke ha meldt med dette informasjonsgrunnlaget. Annerledes om personen møtte ruset på jobb eller hadde åpenbare tegn på psykisk sykdom f.eks. 4
Honey Dew Skrevet 22. februar 2019 #10 Skrevet 22. februar 2019 Dette melder du ikke til barnevernet. Dette melder du til vedkommendes sjef. 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #11 Skrevet 22. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alltid meld for mye enne for lite. Anonymkode: 8bf20...c0d Å herregud jeg tror jeg dør. Av latter. Ja, alltid meld for mye enn for lite, det er holdningen her ihvertfall. Hvis du har det som livsmotto så blir det sikkert kjempebra tenker jeg.... Til Ts: Kanskje du skal melde fra til foreldrene dine eller noen andre voksne, så kan de evt fortelle deg et og annet om verden. Og hvis det er noe vett i dem, så forteller de deg ett og annet om å stå for det du sier og gjør også... Anonymkode: 55b38...971 4
GammelKaktus Skrevet 22. februar 2019 #12 Skrevet 22. februar 2019 (endret) Mange rasshøl som kan være en god forelder, og vi kan vel alle være et rasshøl en gang i blant. Nå tenker jeg at det du ts skriver om er mer en sak for deg å ta opp på jobb da hun du jobber med ikke kan oppføre seg som hun gjør innenfor omsorgsyrket, dette er du pliktig å rapportere. Jeg kjenner flere jeg som ikke er "helt med" på jobb og skole men hjemme som foreldre så fungerer de som de skal. De må kanskje velge hvordan de skal porsjonere ut energien sin, hva vet vel jeg. Har fått meg en del aha opplevelser da jeg har vært med kollegaer på fritiden kontra på jobb for hjemme fungerer de kjempebra og på jobb så har jeg stusset på hvordan de har det hjemme når de er så surrete ol. på jobb. Endret 22. februar 2019 av FrøkenMånestråle Måtte endre no. :) 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #13 Skrevet 22. februar 2019 Det er jo en alvorlig empatisk svikt hos denne personen så jeg skjønner godt at du er bekymret TS. Jeg tenker at om du er veldig bekymret så sier du i fra. Forhåpentligvis så klarer kollegaen din å beherske seg hjemme, men mest sannsynlig, siden oppførselen er så drøy på jobb, er den verre hjemme der det er «trygt». Jeg har selv levd med en mann som igrunnen er snill og grei og fremstår som både ydmyk, sjenert og rolig på jobb osv. mens som hjemme hadde et grusomt temperament. Og gjerne kunne filleriste både meg og datteren vår hvis vi ikke gjorde det han forventet/ønsket. Han gikk på sinnemestringskurs og hos psykolog. Men ble faktisk ikke bedre før han byttet jobb. Forholdet vårt gikk til grunne likevel. (Hvis noen lurte; Barnevern har aldri vært innvolvert. Er fremdeles ingen andre enn meg som vet hvordan han «egentlig» var på sitt verste) Anonymkode: c13da...04a 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #14 Skrevet 22. februar 2019 Tenker du kan si ifra til sjefen din om at personen oppfører seg upassende, men du må huske på at kunder/pasienter er man sjeldent like glad i som barna sine. Anonymkode: 2a927...850
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #15 Skrevet 22. februar 2019 Nei. Jeg jobber i barnevernet, og dette er ikke en «rød sak». Vi har alt for mange saker, og alt for få ansette. #’HeiErna’! Man vil selvfølgelig hjelpe alle, men vi har for lite fokus på forebyggende tiltak i barnehage, på helsestasjon og i skolen i dette landet. Tidligere innsats og bedre rutiner vil føre fram foreldre som har behov for hjelp tidligere. Mange foreldre har behov for råd og veiledning tidlig i løpet med barn, men ingen trår til. Situasjonen forverres, og ender til slutt opp til oss. Anonymkode: d60bb...d4a 4
applestories Skrevet 22. februar 2019 #16 Skrevet 22. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette blir for drøy innblanding. Skam deg. Det kan være mange grunner til at hun er gretten på jobb. Vet om mange som har en "jobb personlighet" og en "Hjemmepersonlighet" . Du har jo ikke peiling på hvordan hun er med barnet. Anonymkode: ddcad...269 Hva burde TS skamme seg for? Å være bekymret for barna, eller for brukerne sine? Enig med alle som sier at dette er ikke noe man blander barnevernet inn i, men utrykket "skam deg" hører da på ingen måte hjemme her, som et svar til det TS spør om. 4
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 22. februar 2019 #17 Skrevet 22. februar 2019 Jeg ville meldt til lederen. Ikke greit at kollegaen din behandler andre ansatt på jobb dårlig.
Magalu Skrevet 22. februar 2019 #18 Skrevet 22. februar 2019 Jeg ville ha enten snakka med sjefen din om dette, eller noen kolleger om de har sett/opplevd/fått samme inntrykk som du har nå gjort. Men det du må huske på at du ikke kan si ifra til barnevernet uten å vite mer. Uansett hvordan han oppfører seg. Vet det kanskje høres litt rart ut, men det kan ende opp med at han kansje mister barna sine uten en egt. rett grunn. Jeg synes det er kjempebra at du bryr deg så mye om andre. Det er flott Men du kan snakke med sjefen og kolleger av deg som nevnt ovenfor, eller så kan du evt. snakke med den andre forelderen til barna hans, hvis mulig. Det første jeg ville ha gjort er å snakke med sjefen din. Hvis h*n ikke tar saken på alvor kan du ta det opp med en annen overordnede.
spegel Skrevet 22. februar 2019 #19 Skrevet 22. februar 2019 Du skal selvfølgelig melde hvis du er oppriktig bekymret. Men ikke gjør det som en slags straff fordi du ikke liker kollegaen din. Tenk nøye over hva som er den egentlige agendaen din, før du evt melder. Når det er sagt så har du egentlig ikke grunnlag for bekymring ettersom du ikke har sett henne med barna eller hørt henne snakke nedsettende om de, eller annet. Derfor tenker jeg at det er en stor mulighet for at en bekymringsmelding fra deg vil bli henlagt uten undersøkelse.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #20 Skrevet 22. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: denne personen oppfører seg frekt, prater stygt til, ikke tar godt nok vare på og er "fysisk" (slår ikke, men nok til at man kjenner det er ubehagelig å være vitne til) mot bruker? Kan du utdype det fysiske? Tar vedkommende hardt tak i brukeren, med makt el.l.? Anonymkode: e7b0e...590
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå