Gå til innhold

Unnskyldning for å selge hus??

Anbefalte innlegg

Skrevet

V flyttet om i nytt hus for 4 måneder siden. Det er en tomannsbolig, og naboer er rett og slett helt grusomme.. De spiller høy musikk midt på natten, barna ringer på hos oss i ett kjør og de bruker opp hele gårdsplassen vår med sine biler. I tillegg så har vi oppdaget begrensninger med hagen som gjør at vi ikke kan brke den ti det vi ønsker... Nå har et annet hus kommer til salgs ikke så langt unna her, og vi er rett og slett desperate etter å komme oss vekk... Men hva kan unskyldningen være for å flytte 200 meter unna (det andre huset har samme str som vårt)? Vi vil jo ikke si sannheten (at naboene er grusomme!). 

Hjelp?

Anonymkode: ba922...689

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva skjer med verden? Hvordan ender en opp så forknytt, kuet og redd for hva andre mener?

Endret av Perle
  • Liker 10
Skrevet

Flytt. Bor i selv i tomannsbolig med naboer som ikke er å holde ut med. Ditt liv og dine nerver er viktigere enn hva og hvem kommer til å tenke om dine avgjørelser. 

Anonymkode: ca651...50b

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, Perle skrev:

Hva skjer med verden? Hvordan ender nan opp så forknytt, kuet og redd for hva andre mener?

Veldig godt poeng... men vi har bodd på feltet i snart 10 år og er redde for at ryktet skal spre seg om at noe er feil med huset siden vi vil flytte så fort.

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flytt. Bor i selv i tomannsbolig med naboer som ikke er å holde ut med. Ditt liv og dine nerver er viktigere enn hva og hvem kommer til å tenke om dine avgjørelser. 

Anonymkode: ca651...50b

Takk... 😘

TS

Skrevet

Hvis naboene spiller høy musikk til langt på natten, så starter du med å ringe politiet for å få dem til å dempe seg.

Hvis noen spør om hvorfor dere vil flytte så sier du bare at det nye huset "passer livet deres bedre". Det er virkelig ikke vanskeligere enn som så.

• Liker 18
Skrevet

Er det ikke nok å si dette med hagen hvis noen spør? Hvis det er rør under bakken som gjør at dere ikke kan bygge anneks f.eks.? Så er det jo greit å være ærlig på dette, må jo ikke nevne det i boligannonsen akkurat  

Anonymkode: 83bd9...18a

• Liker 4
Skrevet

Kjent flere som har flyttet fra et hus til et annet i samme nabolag. Har aldri tenkt to ganger over det. De ville vel ha forandring ? Likte det nye huset bedre ? Lei det gamle ?

Anonymkode: 6e5fc...11b

• Liker 4
Gjest Prøver91
Skrevet

Å selge hus når man ikke har bodd der i 1 år fører til tap. Man må betale latterlig mye skatt, så det er ikke verdt det. Bit i det sure eplet og bo der i ett år til. Eller råder jeg deg til å flytte videre. 

Hva med å spare å kjøpe enebolig, mye mer frihet da:)

Skrevet
1 minutt siden, Prøver91 skrev:

Å selge hus når man ikke har bodd der i 1 år fører til tap. Man må betale latterlig mye skatt, så det er ikke verdt det. Bit i det sure eplet og bo der i ett år til. Eller råder jeg deg til å flytte videre. 

Hva med å spare å kjøpe enebolig, mye mer frihet da:)

Det er en sannhet med store modifikasjoner. Forutsetningen for at man må betale latterlig mye skatt er at man selger med et latterlig høyt overskudd - etter at salgskostnader er trukket fra. Sjansen for at man selger et hus etter et par måneder med latterlig høy gevinst er ikke kjempestor, og uansett vil man da sitte igjen med en pen gevinst siden skatten kun utgjør 22% av gevinsten.

Vedrørende HI: Jeg skjønner TS' bekymring. Det handler vel ikke om hva tilfeldige folk mener, men at potensielle kjøpere vil lure på hvorfor de velger å selge så kort tid etter at de kjøpte. Det vil neppe være et godt salgsargument at TS flytter pga naboene.

Jeg vet dog ikke om det er et stort problem. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har spurt hvor selger skal flytte, eller for den saks skyld hvorfor, men så er det noen år siden jeg sist var på visning.

• Liker 6
Gjest Prøver91
Skrevet
10 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Det er en sannhet med store modifikasjoner. Forutsetningen for at man må betale latterlig mye skatt er at man selger med et latterlig høyt overskudd - etter at salgskostnader er trukket fra. Sjansen for at man selger et hus etter et par måneder med latterlig høy gevinst er ikke kjempestor, og uansett vil man da sitte igjen med en pen gevinst siden skatten kun utgjør 22% av gevinsten.

Vedrørende HI: Jeg skjønner TS' bekymring. Det handler vel ikke om hva tilfeldige folk mener, men at potensielle kjøpere vil lure på hvorfor de velger å selge så kort tid etter at de kjøpte. Det vil neppe være et godt salgsargument at TS flytter pga naboene.

Jeg vet dog ikke om det er et stort problem. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har spurt hvor selger skal flytte, eller for den saks skyld hvorfor, men så er det noen år siden jeg sist var på visning.

Et vennepar av meg solgt en leilighet etter å ha bodd der i bare 8 måneder, og de satte igjen med stort tap dessverre. Hadde de ventet 1 år hadde de betalt mindre skatt av salget. 

Skrevet

Et vennepar av meg solgt en leilighet etter å ha bodd der i bare 8 måneder, og de satte igjen med stort tap dessverre. Hadde de ventet 1 år hadde de betalt mindre skatt av salget. 

Hvorfor er det slik? Må man skatte mer av en bolig man har eid i under et år altså? Vi kjøpte i fjor, dersom det med årstall utgjør noen forskjell... Vi vet jo at vi taper økonomisk på å selge noen mnd etter å ha flyttet inn, men er det noe ekstra utover kjøpsomkostningene på nye huset + de 100-120 000 som vi må betale megleren for å selge vårt eget?

TS

Gjest Prøver91
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det slik? Må man skatte mer av en bolig man har eid i under et år altså? Vi kjøpte i fjor, dersom det med årstall utgjør noen forskjell... Vi vet jo at vi taper økonomisk på å selge noen mnd etter å ha flyttet inn, men er det noe ekstra utover kjøpsomkostningene på nye huset + de 100-120 000 som vi må betale megleren for å selge vårt eget?

TS

Godt spørsmål. Jeg aaner ikke..

Skrevet
16 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Vi kommer neppe til å selge for mer enn det vi kjøpte for. 

TS

Skrevet
3 minutter siden, Prøver91 skrev:

Det er ikke riktig, rett og slett.

Skatt betales av gevinst, det vil si salgssum - omkostninger - kjøpssum inkl eventuelle oppgraderinger. Om det beløpet er positivt, beregnes det 22% skatt av det (i 2019, 23% i 2018). Dersom de har solgt med tap gir dettet tilsvarende skattefradrag.

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke nok å si dette med hagen hvis noen spør? Hvis det er rør under bakken som gjør at dere ikke kan bygge anneks f.eks.? Så er det jo greit å være ærlig på dette, må jo ikke nevne det i boligannonsen akkurat  

Anonymkode: 83bd9...18a

Jeg tror de fleste hadde reagert på om dette med hagen vår var den eneste årsaken til å selge huset. Jeg ønsker ikke å si spesifikt hva problemet med hagen er da jeg ikke ønsker å bli gjenkjent. Men 90 % av problemet er naboene dessverre..

Skrevet

Godt spørsmål. Jeg aaner ikke..

Det er kun av en fortjeneste på salget man må skatte av. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Eliza Doalot skrev:

Det er ikke riktig, rett og slett.

Skatt betales av gevinst, det vil si salgssum - omkostninger - kjøpssum inkl eventuelle oppgraderinger. Om det beløpet er positivt, beregnes det 22% skatt av det (i 2019, 23% i 2018). Dersom de har solgt med tap gir dettet tilsvarende skattefradrag.

Akkurat nå, Mariss@68 skrev:

Det er kun av en fortjeneste på salget man må skatte av. 

Tusen takk for oppklaringer 🤗

TS

Skrevet
1 time siden, Emmelise skrev:

Hvis naboene spiller høy musikk til langt på natten, så starter du med å ringe politiet for å få dem til å dempe seg.

Hvis noen spør om hvorfor dere vil flytte så sier du bare at det nye huset "passer livet deres bedre". Det er virkelig ikke vanskeligere enn som så.

1 time siden, Perle skrev:

Hva skjer med verden? Hvordan ender nan opp så forknytt, kuet og redd for hva andre mener?

Veldig gode poeng dere kommer med. Ingen har jo egentlig noe med hvorfor vi flytter. Men som sagt så er vi redde for å ikke få solgt, siden folk fort tror det er noe galt med et hus hvor eierne kun har bodd i noen måneder. Den som bare kunne skrudd tiden tilbake... 🤯

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig gode poeng dere kommer med. Ingen har jo egentlig noe med hvorfor vi flytter. Men som sagt så er vi redde for å ikke få solgt, siden folk fort tror det er noe galt med et hus hvor eierne kun har bodd i noen måneder. Den som bare kunne skrudd tiden tilbake... 🤯

TS

Det kan være mange årsaker til at folk flytter raskt, bytte av jobb f.eks. Jeg ville ikke brydd meg om det. 

Anonymkode: cdc1f...ca7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...