Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Frøken_fjong1 skrev (2 timer siden):

Hadde vært fint om du gadd lese artikkelen du lenker til. 

«Danmark er et av landene i verden som har kommet lengst med korona-vaksineringsprogrammet sitt og 57,8 prosent av befolkningen har mottatt to vaksinedoser og 72,9 prosent har fått én dose. Likevel vil man ikke få vaksinert nok til å oppnå flokkimmunitet, slår SSI fast.»

«– Hvis man skal snakke om en faktisk flokkimmunitet mot deltavarianten, så skal 85 prosent av befolkningen være immune, men selv hvis man oppnår det ville man ikke kunne eliminere smitteutbrudd.»

 

Endret av Kollontaj
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken_fjong1 skrev (1 time siden):

Ikke bare les klikkoverskrifter i Nettavisen.. fordyp deg litt i teksten. Statens Serum Institutt i Danmark sier… 2,8% av de fullvaksinerte er smittet, hovedgrunnen er at de ikke når 85% vaksinerte, grunnet vaksineskeptikere.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-13/the-world-may-never-reach-herd-immunity-against-covid-19

 

Jeg leser det som at man mest sannsynlig aldri vil oppnå flokkimmunitet . Kanskje jeg misforstår, eller ikke leser under linjene eller noe. Men det har jo også vært nevnt på nyhetene og andre medier i verden.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøken_fjong1 skrev (1 minutt siden):

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-13/the-world-may-never-reach-herd-immunity-against-covid-19

 

Jeg leser det som at man mest sannsynlig aldri vil oppnå flokkimmunitet . Kanskje jeg misforstår, eller ikke leser under linjene eller noe. Men det har jo også vært nevnt på nyhetene og andre medier i verden.  

Tja. Det jeg bryr meg om først og fremst er  hva som skjer i Norge og hva vi gjør her. Den første linken din var til Danmark. Den siste der fra USA (men den snakket i det minste om verden da, som vi er en del av).

Og så er det jo litt ironisk da. At en av de største truslene mot flokkimmmunitet er at folk ikke tar vaksinen… go figure. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (1 minutt siden):

Takk. Men du har ikke lest den antar jeg?

Jo det har jeg. Det står ganske klart at det ikke er mulig å oppnå så høy vaksinedekning og at det er skrinlagt , hvert fall i Danmark. Norge har sett mye til Danmark når de har tatt avgjørelser og slikt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (5 minutter siden):

Og så er det jo litt ironisk da. At en av de største truslene mot flokkimmmunitet er at folk ikke tar vaksinen… go figure. 

Og det er det noe som MA og hennes like ikke bryr seg det døyt om, neida, de føler ikke for å ta vaksine........skammelig, patetisk, egoistisk og forkastelig. Og de som forsvarer disse menneskene får de samme merkelappene 🤮

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Frøken_fjong1 said:

Jo det har jeg. Det står ganske klart at det ikke er mulig å oppnå så høy vaksinedekning og at det er skrinlagt , hvert fall i Danmark. Norge har sett mye til Danmark når de har tatt avgjørelser og slikt. 

Kanskje det hadde hjulpet om følerne tok vaksinen. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (6 timer siden):

Hun har aldri skrevet noe om konspirasjonsteorier. Hun har valgt å stå over i denne omgang. Det er ikke konspirasjonsteorier når noen avstår fordi de ikke ønsker vaksine nå. 

Hadde noen takket nei til vaksinen på grunn av en konspirasjonsteori er det meg et skremmende. Noen av de som er konspiratoriske mener at korona ikke eksisterer. 

Hun jobber ikke for å påvirke. Hun ønsker å være en stemme for oss som har valg å la vær å ta vaksinen fordi vi vil se an hvordan vaksinen utvikles og om den blir godkjent. 

Hva er da budskapet ? Hun vil avvente med å ta vaksinen.. hvor lenge ? Til hun har gått svar på hva ?

En blogger er pr. def. en påvirker, så jo... hun jobber for å påvirke.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (23 minutter siden):

Og det er det noe som MA og hennes like ikke bryr seg det døyt om, neida, de føler ikke for å ta vaksine........skammelig, patetisk, egoistisk og forkastelig. Og de som forsvarer disse menneskene får de samme merkelappene 🤮

Jeg tror helt ærlig det lureste, selv hvor vanskelig det faktisk er, er å bare ignorere denne gruppen mennesker. De kommer aldri til å ville forstå, det evner de faktisk ikke. Det eneste argumentet de faktisk har er «det er frivillig med vaksine». De vet også innerst inne at den største delen av befolkningen «dømmer» og «ser ned på» de som faktisk ikke tenker lengre enn sin egen nesetipp.

Kjipt for M.A at det eneste som ble sagt den gangen hun endelig ble nevnt og «oppdaget» av en relativt «stor» komiker både innen og -utenlands er at han anser henne som egoistisk, enkel, idiotisk osv. Hvor kult er det egentlig når drømmen er å være en toppblogger og å oppnå «kjendis-status»?

Forhåpentligvis er dette bare et *blaff* som går over den dagen de innser hvor lite gjennomtenkt valget deres er, evt den dagen det kreves vaksinepass for å komme inn steder, for å få delta i ulike aktiviteter osv. Ser jo allerede at flere konserter, restauranter osv ønsker vaksinepass av sine gjester og det finnes allerede rene arrangementer? Konserter osv der man MÅ ha vaksinepass for å slippe inn.

En dag våkner forhåpentligvis ledere i de ulike helseforetak opp og krever vaksinering for å få arbeide med pasientkontakt, velger du bort dette så kan du takke deg selv når du blir omplassert. 🤞🏼🤞🏼 (Ingen som sier det ikke er lov til å håpe).

M.A forklarte jo i en kommentar på bloggen at hun ikke hadde tatt stilling til en eventuell vaksinering dersom uvaksinerte måtte ta ulønnet karantene, om det ble påbudt ved reiser, inngang til campingplasser osv. Derfor tror jeg faktisk ikke den vaksinemotstanden stikker dypere enn at dette kun er en mulighet for litt ekstra oppmerksomhet og en ønske om «berømmelse» fra denne «gruppen individer» hun føler hun «representerer». 

Jeg tror aldri M.A og de med henne kommer til å ta vaksinen for å beskytte noen andre enn seg selv, til det fremstår de for selvsentrerte og egoistiske (min mening), men jeg tror helt oppriktig at de blir å løpe ned dørene for å få vaksinen den dagen det å være uvaksinert vil påvirke deres eget liv. Hun har jo dårlig økonomi, så dersom hun må i ulønnet karantene f.eks så tror jeg det vil gå så hardt ut over hennes inntekt at hun løper til første og beste vaksinemottak og viser frem sin aller beste blodåre.
 

På en måte synes jeg egentlig hele diskusjonen rundt M.A  og vaksinering bør legges død, da hun kun oppnår det hun ønsker seg mer enn alt i verden (oppmerksomhet) ved at vi diskuterer. Men så var det dette med at det er så forferdelig mange dumme argumenter, eller egentlig mangel på argumenter, som fører til at i allefall jeg ikke klarer å la være allikevel, fordi jeg oppriktig mener helsepersonell bør unngå å fronte slike meninger av respekt for yrkesvalget man en gang, helt frivillig, tok.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ina89 skrev (30 minutter siden):

 

Jeg tror aldri M.A og de med henne kommer til å ta vaksinen for å beskytte noen andre enn seg selv, til det fremstår de for selvsentrerte og egoistiske (min mening), men jeg tror helt oppriktig at de blir å løpe ned dørene for å få vaksinen den dagen det å være uvaksinert vil påvirke deres eget liv. Hun har jo dårlig økonomi, så dersom hun må i ulønnet karantene f.eks så tror jeg det vil gå så hardt ut over hennes inntekt at hun løper til første og beste vaksinemottak og viser frem sin aller beste blodåre.
 

Eg er ikke helsepersonell. Men selv eg hvet at vaksinen ikke settes i blodåre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trude4 skrev (1 minutt siden):

Eg er ikke helsepersonell. Men selv eg hvet at vaksinen ikke settes i blodåre. 

Hjelpes, du tok bare virkelig ikke ironien/sarkasmen (lærer aldri forskjell på disse)😵💫 Men du skal ha kred for å påpeke det «viktigste budskapet da» 😅👏🏼.

«Å vise frem sin beste blodåre» er en sjargong. «A way of speach», en «saying», vil du ha fler eksempler? 🙃

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ina89 skrev (2 minutter siden):

Hjelpes, du tok bare virkelig ikke ironien/sarkasmen (lærer aldri forskjell på disse)😵💫 Men du skal ha kred for å påpeke det «viktigste budskapet da» 😅👏🏼.

«Å vise frem sin beste blodåre» er en sjargong. «A way of speach», en «saying», vil du ha fler eksempler? 🙃

Bled veldig feil selv om du brukte «a way of speach» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ina89 skrev (31 minutter siden):

 🤞🏼På en måte synes jeg egentlig hele diskusjonen rundt M.A  og vaksinering bør legges død, da hun kun oppnår det hun ønsker seg mer enn alt i verden (oppmerksomhet) ved at vi diskuterer. Men så var det dette med at det er så forferdelig mange dumme argumenter, eller egentlig mangel på argumenter, som fører til at i allefall jeg ikke klarer å la være allikevel, fordi jeg oppriktig mener helsepersonell bør unngå å fronte slike meninger av respekt for yrkesvalget man en gang, helt frivillig, tok.

Jeg er enig. Å ta en viktig beslutning på grunnlag av følelser og ellers ikke ha gode argumenter for vaksinestandpunktet sitt virker i beste fall som om MA ikke har særlig faglig tyngde for valget sitt. Å ta et valg mest basert på følelser virker lite klokt. 

I en forskningsrapport utarbeidet av Kantar (bare å google) for Forskningsrådet i befolkningsundersøkelsen med tema tillit til forskning og koronasituasjonen viser at det er en klar forskjell mellom personer med med høy og lav utdannelse. 
Nærmere ni av ti nordmenn sier at de har meget stor eller ganske stor tillit til forskning. Folk med utdanning utover videregående skole har gjennomgående større tillit til forskning enn andre. 
66 prosent av de med lavere utdanning oppgir at de aksepterer forskningsresultater som utfordrer egne holdninger og overbevisning. 80 prosent av de med høyere utdanning svarer det samme. 
Vanskeligere å overbevise folk med lavere utdanning om forskningsbaserte standpunkt, virker det da som altså. En vet også at meninger basert på følelser er vanskeligere å rokke ved. Så der har vi MA i denne saken, tenker jeg. 

Er også overbevist om at den dagen vaksinestandpunktet hennes går utover inntekt eller noe annet av hennes ve og vel, ja da tar hun vaksinen prompte. 
 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ina89 skrev (På 19.8.2021 den 11.10):

Jeg gjentar meg selv: håper alle som har valgt bort vaksinen, men som kunne tatt den, ikke får hjelp når de blir syke. Det burde være en klar konsekvens av å ta et så idiotisk valg. Helsevesenet bør få bruke tiden og ekspertisen sin på alle som faktisk fortjener det. 

Akkurat som meg som mener at det ikke bør brukes ressurser på overdoser eller narkomane, på sykdom som følge av fedme og usunn livsstil, på folk som må reddes fra fjellhyller og så videre og så videre - det er jo tross alt selvvalgt 🙃

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spirå12 skrev (3 timer siden):

En blogger er pr. def. en påvirker, så jo... hun jobber for å påvirke.

Har stor tro på mine medmennesker, kan ikke tenke meg at det er mange som lar seg påvirke av en bloggende hjelpepleier som verken følger med på nyhetsbildet eller er spesielt opplyst. Hadde vært noe helt annet og mye mer bekymringsfullt om dette (sprøytet) kom fra en med peiling.

Inntrykket jeg sitter igjen med, etter at hun maler videre på dette, er at hun gjør forsøk på å lage en type kumbaya stemning der hun sitter rundt leirbålet med sine medsammensvorne som en liten sekt eller noe i den duren. Ser på det som en kompensasjon, hun har ikke en normal omgangskrets så hun lager en virtuell.

Endret av mia10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citha skrev (3 timer siden):

Kanskje det hadde hjulpet om følerne tok vaksinen. 

Den vaksinen er frivillig. Blir provosert over kommentarer son det der. Flott at noen veit hva som er best og ikke 🤦🏼De som har kokt sammen den gryta vet vel så vidt hva de har kokt sammen. Folk er skeptiske og det er flott. Og NEI, jeg er ingen motstander av vaksiner. Henger meg muligens mye opp i kommentarer på hva folk mener teksten av befolkningen skal gjøre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...