Gå til innhold

metteask.blogg.no

Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Frøken_fjong1 skrev (12 timer siden):

Så pga ikke alle følger flokken , så er de egoistisk? Jeg skal love deg at Mette og mange andre som velger å vente med vaksinen ikke er egoistisk. Men jeg forstår at mennesker som lar seg påvirke av hva alle andre gjør ikke klarer å se dette. Jeg er veldig glad vi bor i et fritt land der man kan velge selv. Men veldig synd slike dømmende mennesker som deg også bor her. 

Jeg lever meget godt med meg selv, tvil aldri på det!!  Jeg har på oppfordring av helsenorge, statsminister med flere, vakisinert meg for og få ned dødsfall og å være med på dugnaden om og få utryddet corona. Så lever nok du, Mette med flere godt med at vi andre kan være forsøkskaniner for dere. Dere må gjerne la va være og vaksinere dere, men da må dere også tåle og høre at marijoteten av det Norske folk kaller det egoisme. For nei, det er ik bare vi sure kjærringene her inne som sier det..ta en titt i komentarfeltet til Mette i BT som et eksempel. Et lite takk til alle vi som har vaksinert oss er på sin  plass, for det er pga oss at Norge har åpnet opp igjen. Ønsker deg en fantastisk dag.

Endret av esmeralda1
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tasjansen skrev (2 timer siden):

KJære Mette, et tips, jeg vet jo at du er her inne,  kan du nå si deg ferdig med dette vaksine nå, slik at du kan gå videre ed andre 

Enig! Det var som jeg skreiv her i går, da jeg atter en gang så hun terpet på at hun ikke ønsker Corona vaksine ble det med overskrifta og rett ut igjen. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er frivillig å ta vaksinen. 

Er det solidarisk å ikke ta vaksinen? Nei! Er det solidarisk som helsepersonell å flagge høyt at man ikke føler for å ta vaksinen? Nei! 
Er det egoistisk å ikke ta vaksinen når man jobber med mennesker i risikogruppen? Ja, det synes jeg. 

Det er en privatsak om man tar vaksinen eller ikke ja, men når man går offentlig ut og hever seg over forskning og mennesker med mye mer kunnskap om emnet enn en selv, da må man forvente motgang. Hadde hun latt vær å si noe, hadde heller ikke folk visst, og hun hadde sluppet å «stå i stormen» hun selv har skapt. Det fremstår mer og mer som et kalkulert stunt for å få oppmerksomhet. 

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relin skrev (12 minutter siden):

Er det solidarisk å ikke ta vaksinen? Nei! Er det solidarisk som helsepersonell å flagge høyt at man ikke føler for å ta vaksinen? Nei! 
Er det egoistisk å ikke ta vaksinen når man jobber med mennesker i risikogruppen? Ja, det synes jeg. 

Det er en privatsak om man tar vaksinen eller ikke ja, men når man går offentlig ut og hever seg over forskning og mennesker med mye mer kunnskap om emnet enn en selv, da må man forvente motgang. Hadde hun latt vær å si noe, hadde heller ikke folk visst, og hun hadde sluppet å «stå i stormen» hun selv har skapt. Det fremstår mer og mer som et kalkulert stunt for å få oppmerksomhet. 

Amen!

Hadde M.A ønsket å «legge ballen død» ville hun ikke messet om dette igjen og igjen, med endeløse innlegg som sier det samme. Hun gjentar seg selv og har ingenting nytt å komme med. Hun påstår selv hun ikke ønsker å være ett offer, allikevel fremstiller hun det som at alle andre er så forferdelig slemme mot henne - ergo at hun er ett offer.

Vi har hatt mange åpne samtaler om vaksinering på min arb.plass da vi jobber med høyrisikopasienter. I tillegg jobber jeg også i smitteteamet i kommunen, så for meg var valget særs enkelt.
Alle mine kollegaer er vaksinert. Det setter jeg stor pris på. Jeg føler meg litt tryggere og ikke minst med tanke på alle pasientene våre. Pasienter/pårørende er også vel informert om at de har rett til å reservere seg mot hjelp fra uvaksinerte, noe opptil flere har valgt å gjøre. M.A ville med andre ord kommet til kort hos oss. Hun ville ikke fått jobbet i selve pleien, og andre oppgaver - på kontoret, er forbeholdt oss spl, fysio, ergo, koordinatorer, ledere etc. Det er lite pas.oppfølging en hjelpepleier har kunnskap og kompetanse høy nok til å følge opp, fatte vedtak, jobbe med samarbeidsgrupper osv og ville i dette tilfellet blitt permittert da de hovedsakelig jobber med stell, medikamentutlevering osv.
Jeg forstår at i Bergen kommune er det «helt greit» å jobbe med nær pasientkontakt for uvaksinerte, ifølge M.A, og jeg er uhyre glad for at vi har det annerledes hos oss. Jeg mener dette setter Bergen kommune i ett dårlig lys og spesielt hennes leder som «roser» henne og dette innlegget der hun utbroderer om dette for allmennheten. 

Jeg kan ikke forstå annet enn at dette er nøye kalkulert,  og om ikke, er det skremmende oppførsel av en middelaldrende dame.

Jeg respekterer fullt og helt de som av ulike medisinske grunner ikke kan ta vaksinen, det er derfor det er så uhyre viktig at alle vi som faktisk kan tar den! Jeg har selv en autoimmun sykdom og det var en diskusjon rundt hvis jeg kunne - eller ikke, men valget falt på at det gikk greit og da var det ingenting mer for meg å gruble på og jeg var i første gruppe av helsepersonell som ble vaksinert allerede i Jan. Jeg har lang utdannelse, mye lengre enn M.A og jeg vil absolutt påstå jeg har svært mye høyere kompetanse enn henne innen helse og omsorg. Allikevel innehar jeg på ingen måte høy nok kompetanse til å stille meg over leger, forskere, helsemyndigheter etc. Derfor skremmer det meg at M.A og fler med henne mener de «vet bedre». 

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relin skrev (1 time siden):

Amen 🙏 Du kan være trygg på at dette er kalkulert fra hennes side...Lav lønn etter ferien så da passer det jo fint med litt vaksine hysteri så hun klatrer på bloggen, ergo mer penger i kassen. Jeg er så lei av og høre at vaksinen er frivillig, det vet selv små barn. Men når man lever i en pandemi som har tatt livet av millioner på verdensbasis, folk har mistet jobb og hus  pga nedstigning og økonomi, barn har vært isolert innendørs på mnd vis som har resultert i dårlig psykisk helse...Så mener JEG at vi  har et ansvar for og bidra som medmennesker. Jeg selv skal ta dose 2 i dag. Er jeg engstelig ? Ja...Men jeg er mer egenstelig for og bli smittet av corona. Ikke fordi at jeg selv er i risikosonen, det er jeg ikke. Men jeg er egenstelig for og kunne smitte noen som faktisk er det.  Så takk til oss alle som har vaksinert oss, selv om vi alle har vært engstelig og skeptisk.Takk for at dere har bidratt til at sønnen min kan være fysisk på skolen igjen, og at jeg har kunnet gå tilbake på jobb etter lengre tids permittering. Dere er mine helter ♥️

Endret av esmeralda1
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MA visar nu fram informationen hon har baserad sitt enormt genomtänkta val om vaccin på. Dock känner hon sig tvungen, för hon vill ju egentligen bara skriva om känslor tross att valet inte är baserad på bara känslor, men det är känslorna som räknas tross att valet är baserad på fakta. Åh, logiken…

Inte helt oväntat (så förutsägbart) är MAs information från tidspunkten då vaccinet godkändes. Ny, uppdaterat och mer utfyllande information finns lätt att hitta, men sånt sysslar man vel inte med? Detta påpekas också av en i MAs kommentarsfält, men just den kommentaren svarar inte MA på. Bättra att istället tacka dom som tycker hon er tuff. Prioriteringar i all ära. Typ. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacon2015 skrev (4 minutter siden):

Kontroversiell mening, men jeg syntes at dersom du takker nei til vaksine (uten medisinsk grunnlag, kun basert på følelser) så står du bakerst i køen når det kommer til hjelp for å bli frisk. Hvorfor skal du prioriteres når du i utgangspunktet kunne forhindret det?

Jeg er så enig! 👏🏼👏🏼👏🏼

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktaene MA kom med rundt valget om å ikke ta vaksinen er rimelig tynt. Som andre skriver i kommentarfeltet så er nå denne "kilden" ganske gammel og etter 9 måneder nå så har vi satt en enorm mengde doser og vi har MASSE data. Kilden er altså så til de grader utdatert.

Men det stopper naturligvis ikke MA for å misbruke noe hun fant på nettet...

Og ja, det er rapportert inn MANGE bivirkningsrapporter etter vaksinene. Men dette er kun rapporter på opplevd bivirkning som kanskje er relatert til vaksinen. Alle rapportene er enda ikke gjennomgått og bekreftet relatert til vaksinen. De fleste bekreftede rapporter går på hodepine, slapphetsfølelse og ømhet i en dag eller to etter vaksinen, og deretter ingenting.

Men dette klarer altså noen som står frem som helsepersonell å lire av seg til å bety at denne er så sabla utrygg at hun heller vil sette seg selv, familien sin, venner og ikke minst brukerne sine i unødvendig risiko!!? Dette er da fra min side grunnlag til å stille spørsmål med hvordan hun ellers stiller seg til informasjon fra Legemiddelverket og Folkehelseinstituttet. Driver hun med egne vurderinger på alt derifra? Stoler hun mer på andre kilder på nettet? Har hun i det hele tatt faglig grunnlag for sine vurderinger?

Skammelig.

Og ja - jeg mener hun tar grundig feil. Jeg mener at det eneste rette her er å ta vaksinen så lenge en kan. SPESIELT når en jobber i yrker som MA gjør. Hadde jeg ikke ment det, så hadde jeg jo ikke tatt vaksinen selv. Men det gjorde jeg. Så åpenbart mener jeg at hun har tatt feil.

Så selvfølgelig har jeg da en mening om det valget hun har tatt, og når hun går ut offentlig med valget sitt, og samtidig kommer med misvisende informasjon så protesterer jeg og offentlig og sier min mening.

Og når det gjelder frihet og at vaksinen er frivillig. Joda. Men vi lever i et samfunn og i tillegg jobber hun med personer i sårbare grupper. Hennes frihet stopper der andre sin begynner. Hun kan og velge å ikke dusje i det hele tatt. Det står hun fritt til. Men ville hun da ikke fått reaksjoner fra brukere, pårørende og ikke minst arbeidsgiver? Definitivt. (satt på spissen!)

Har ikke brukerne hennes frihet til å kunne delta på aktiviteter og leve et så normalt liv som mulig uten unødvendig risiko for å bli smittet av COVID-19? Ja hun velger å gå offentlig ut og si at alle der er vaksinert. Men som hun så fint og påpeker så er ikke vaksinen i seg selv 100% garantert mot å bli smittet, smitte andre eller få alvorlig sykdom - men det hun glemmer er at den reduserer risikoen for å bli smittet betydelig, den reduserer konsekvensen av å bli smittet betydelig og den reduserer risikoen for at man smitter andre igjen betydelig. DET glemmer hun helt ut i sin jakt på lesere og klikk....

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fantastisk bra innlegg her i det siste, med veldig gode argumenter. Skulle ønske Mette kunne snudd nesa bort fra seg selv selv selv og hørt på fornuft. 

Med tanke på hvor mange ganger høyere sjans det er for å bli smittet når man spiser ute så reagerer jeg på at uvaksinerte Mette og H fortsatt går ut og spiser for å så gå på en jobb (og skole) hvor man potensielt kan smitte sårbare. 

Skulle ønske det var strengere regler ang. hvor fritt det var for uvaksinerte å "fly rundt", det være seg jobben, butikker, sykehus, restauranter ect. Snakker selvfølgelig  IKKE om de som ikke kan vaksinere seg, det er jo de vi skal beskytte. 

Endret av Visvas
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ina89 skrev (1 time siden):

Amen!

Hadde M.A ønsket å «legge ballen død» ville hun ikke messet om dette igjen og igjen, med endeløse innlegg som sier det samme. Hun gjentar seg selv og har ingenting nytt å komme med. Hun påstår selv hun ikke ønsker å være ett offer, allikevel fremstiller hun det som at alle andre er så forferdelig slemme mot henne - ergo at hun er ett offer.

Vi har hatt mange åpne samtaler om vaksinering på min arb.plass da vi jobber med høyrisikopasienter. I tillegg jobber jeg også i smitteteamet i kommunen, så for meg var valget særs enkelt.
Alle mine kollegaer er vaksinert. Det setter jeg stor pris på. Jeg føler meg litt tryggere og ikke minst med tanke på alle pasientene våre. Pasienter/pårørende er også vel informert om at de har rett til å reservere seg mot hjelp fra uvaksinerte, noe opptil flere har valgt å gjøre. M.A ville med andre ord kommet til kort hos oss. Hun ville ikke fått jobbet i selve pleien, og andre oppgaver - på kontoret, er forbeholdt oss spl, fysio, ergo, koordinatorer, ledere etc. Det er lite pas.oppfølging en hjelpepleier har kunnskap og kompetanse høy nok til å følge opp, fatte vedtak, jobbe med samarbeidsgrupper osv og ville i dette tilfellet blitt permittert da de hovedsakelig jobber med stell, medikamentutlevering osv.
Jeg forstår at i Bergen kommune er det «helt greit» å jobbe med nær pasientkontakt for uvaksinerte, ifølge M.A, og jeg er uhyre glad for at vi har det annerledes hos oss. Jeg mener dette setter Bergen kommune i ett dårlig lys og spesielt hennes leder som «roser» henne og dette innlegget der hun utbroderer om dette for allmennheten. 

Jeg kan ikke forstå annet enn at dette er nøye kalkulert,  og om ikke, er det skremmende oppførsel av en middelaldrende dame.

Jeg respekterer fullt og helt de som av ulike medisinske grunner ikke kan ta vaksinen, det er derfor det er så uhyre viktig at alle vi som faktisk kan tar den! Jeg har selv en autoimmun sykdom og det var en diskusjon rundt hvis jeg kunne - eller ikke, men valget falt på at det gikk greit og da var det ingenting mer for meg å gruble på og jeg var i første gruppe av helsepersonell som ble vaksinert allerede i Jan. Jeg har lang utdannelse, mye lengre enn M.A og jeg vil absolutt påstå jeg har svært mye høyere kompetanse enn henne innen helse og omsorg. Allikevel innehar jeg på ingen måte høy nok kompetanse til å stille meg over leger, forskere, helsemyndigheter etc. Derfor skremmer det meg at M.A og fler med henne mener de «vet bedre». 

I helgens passiar formidlet Mette hvilken dialog hun hadde hatt med sin leder og hva som kom ut av dette. I følge Mette tok leder nærmest lett på brudd på taushetsplikten samt at det var ok å fortsatt ha pleieansvar for sårbare grupper som uvaksinert. 

Dette er utsagn som kommer fra Mette. Disse utsagnene kan ikke etterprøves, vi har kun hennes ord for at dette stemmer. Fortsatt stiller jeg meg svært undrende til at hennes leder har latt dette passere. Hvordan kan vi vite at det er sant det hun sier? Skeptisk...

Og fra de hine-hårde dager da pandemien la et uhyggelig lokk over hele verden; var det ikke slik at Mette måtte sende H. på loftet da han kom på besøk ettersom den voksne datteren muligens kanskje kunne være i en risikoutsatt gruppe fordi hun som barn hadde hatt noe astma og at hun hostet litt? H. måtte derfor med Mette og den mindreårige sønnen sitte i karantene på loftet for å holde datteren trygg. Men ok- det var basert på  manglende kunnskap i en skummel tid. Men nå har vi tilstrekkelig kunnskap tilgjengelig til å ta informerte og nogenlunde kvalitetssikrede valg. Så velger hun altså å se totalt bort fra det. Det blir bare for dumt!

Opplever at  Mette bærer preg av kunnskapsløshet, inkonsekvens, drama-queen fakter, click-bait syndromet, omtrentlig omgang med både sannhet og virkelighet, umodenhet, naivitet. 

Men hvorfor noen velger bort tilgang på fakta og lar seg styre av en indre dialog som ikke er forankret i annet enn egne behov og eget forgodt- befinnende....ja det slutter jeg aldri å undres over.

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipp skrev (15 minutter siden):

Dag Sørås tar opp innlegget hennes i dagens podkast.

Heia Dag Sørås 👊 Hør på episoden om deg selv  Mette. Vi vet alle du er her inne og leser...  Nå fikk du dine 5 minute of fame på en podkast, dog ikke noe jeg ville vært stolt av !!!

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

esmeralda1 skrev (19 minutter siden):

Heia Dag Sørås 👊 Hør på episoden om deg selv  Mette. Vi vet alle du er her inne og leser...  Nå fikk du dine 5 minute of fame på en podkast, dog ikke noe jeg ville vært stolt av !!!

Hvor finner mann den?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anneisabell skrev (16 minutter siden):

Hvor finner mann den?

Søk på enten «Dag Sørås» eller «Debrief» på Spotify. Podcasten heter Debrief. Det om Mette kommer ca 14 min og 30 sek uti.

Endret av Nana
Lagt til tekst
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anneisabell skrev (5 minutter siden):

Hvor finner mann den?

Jeg har iPhone og lastet ned podkast app, der har jeg lagt til Dag Sørås. Bare og søke navnet hans på en podkast app så er det den siste episoden 🙂. OG IGJEN til dere som mener det kun er vi sure oppgulpa kjærringene her inne som mener hun er egoistisk...Nei det er langt flere, og takket være Dag kommer det også frem!!

Endret av esmeralda1
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

nomore82 skrev (2 timer siden):

Faktaene MA kom med rundt valget om å ikke ta vaksinen er rimelig tynt. Som andre skriver i kommentarfeltet så er nå denne "kilden" ganske gammel og etter 9 måneder nå så har vi satt en enorm mengde doser og vi har MASSE data. Kilden er altså så til de grader utdatert.

Men det stopper naturligvis ikke MA for å misbruke noe hun fant på nettet...

Og ja, det er rapportert inn MANGE bivirkningsrapporter etter vaksinene. Men dette er kun rapporter på opplevd bivirkning som kanskje er relatert til vaksinen. Alle rapportene er enda ikke gjennomgått og bekreftet relatert til vaksinen. De fleste bekreftede rapporter går på hodepine, slapphetsfølelse og ømhet i en dag eller to etter vaksinen, og deretter ingenting.

Men dette klarer altså noen som står frem som helsepersonell å lire av seg til å bety at denne er så sabla utrygg at hun heller vil sette seg selv, familien sin, venner og ikke minst brukerne sine i unødvendig risiko!!? Dette er da fra min side grunnlag til å stille spørsmål med hvordan hun ellers stiller seg til informasjon fra Legemiddelverket og Folkehelseinstituttet. Driver hun med egne vurderinger på alt derifra? Stoler hun mer på andre kilder på nettet? Har hun i det hele tatt faglig grunnlag for sine vurderinger?

Skammelig.

Og ja - jeg mener hun tar grundig feil. Jeg mener at det eneste rette her er å ta vaksinen så lenge en kan. SPESIELT når en jobber i yrker som MA gjør. Hadde jeg ikke ment det, så hadde jeg jo ikke tatt vaksinen selv. Men det gjorde jeg. Så åpenbart mener jeg at hun har tatt feil.

Så selvfølgelig har jeg da en mening om det valget hun har tatt, og når hun går ut offentlig med valget sitt, og samtidig kommer med misvisende informasjon så protesterer jeg og offentlig og sier min mening.

Og når det gjelder frihet og at vaksinen er frivillig. Joda. Men vi lever i et samfunn og i tillegg jobber hun med personer i sårbare grupper. Hennes frihet stopper der andre sin begynner. Hun kan og velge å ikke dusje i det hele tatt. Det står hun fritt til. Men ville hun da ikke fått reaksjoner fra brukere, pårørende og ikke minst arbeidsgiver? Definitivt. (satt på spissen!)

Har ikke brukerne hennes frihet til å kunne delta på aktiviteter og leve et så normalt liv som mulig uten unødvendig risiko for å bli smittet av COVID-19? Ja hun velger å gå offentlig ut og si at alle der er vaksinert. Men som hun så fint og påpeker så er ikke vaksinen i seg selv 100% garantert mot å bli smittet, smitte andre eller få alvorlig sykdom - men det hun glemmer er at den reduserer risikoen for å bli smittet betydelig, den reduserer konsekvensen av å bli smittet betydelig og den reduserer risikoen for at man smitter andre igjen betydelig. DET glemmer hun helt ut i sin jakt på lesere og klikk....

👍 Og når vi er inne på bivirkninger så kan man jo lese pakningsvedleget på f.eks paracet. Ikke rent få bivirkninger listet opp der heller. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnAngel skrev (12 minutter siden):

👍 Og når vi er inne på bivirkninger så kan man jo lese pakningsvedleget på f.eks paracet. Ikke rent få bivirkninger listet opp der heller. 

Kommer nok snart et lite pip at hun helst ikke tar andre medisiner heller, husker godt hun sa hun ikke ville bruke prevensjon for det var skadelig, 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esmeralda1 skrev (49 minutter siden):

Han var jammen ikke nådig i omtalen av henne 😄

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nana skrev (Akkurat nå):

Han var jammen ikke nådig i omtalen av henne 😄

Hun fortjener hvert eneste ord mener jeg ! Tror ikke hun var klar over hvor mye det kommer til og smelle rundt ørene hennes. Men hva gjør man ikke for klikk på bloggen 😜

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...