Gå til innhold

metteask.blogg.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei2016 skrev (8 timer siden):

1. April i äran så har hon även vigad ett helt inlägg till att skämta om en ny graviditet. Ingen går på skämtet. Nästen alla i kommentarsfältet påpekar att graviditet inte är något man skojar till det om, det är ett ömt punkt för många. Mette tycker dock, i trogen ABD-stil, att om man ska ta hänsyn till alla kan man inte skämta om något alls. Jaha, då vet man. Igen så sprickar det där önskade narrativ om att vara SÅ.HIMLA.SNÄLL. rejält. 

Og nå har hun kommet med et nytt innlegg hvor hun bekrefter at det var en spøk, men kunne vært reelt siden H absolutt vil ha et barn til, og aller helst en sønn, siden det er viktig for han.

https://metteask.blogg.no/huseyin-onsker-seg-en-sonn.html

Og som MA skriver:

Sitat

Hüseyin vil svært gjerne ha et barn til og spør meg omtrent daglig

Og ja, vi skjønner at det er viktig for han, men om han tar det opp omtrent hver dag, ja, da tror jeg det kan bli litt i overkant mye "masing" om det spør du meg, men men, MA innrømmer at hun ikke er like bastant på å si nei til flere barn, så da vil vel tiden vise om det kommer en sønn slik at H blir fornøyd......blir kanskje "verre" om det blir en ny datter

• Liker 9
Skrevet
Skrottefar skrev (12 minutter siden):

Og nå har hun kommet med et nytt innlegg hvor hun bekrefter at det var en spøk, men kunne vært reelt siden H absolutt vil ha et barn til, og aller helst en sønn, siden det er viktig for han.

https://metteask.blogg.no/huseyin-onsker-seg-en-sonn.html

Og som MA skriver:

Og ja, vi skjønner at det er viktig for han, men om han tar det opp omtrent hver dag, ja, da tror jeg det kan bli litt i overkant mye "masing" om det spør du meg, men men, MA innrømmer at hun ikke er like bastant på å si nei til flere barn, så da vil vel tiden vise om det kommer en sønn slik at H blir fornøyd......blir kanskje "verre" om det blir en ny datter

Det overrasker meg ikke om det kommer til å skje.  Planlegging samt ha ting på stell er jo ikke helt dagligdags hos dem

• Liker 17
Skrevet

Jeg syns det er så snodig hvordan MA formulerer seg mange ganger. Som i dag i underteksten til bildet i det innlegget der det er snakk om kanskje å få et barn til. Det er altså et bilde fra de var på tur «og grillet mat over åpen flamme». Du kan sette punktum etter grillet - resten er i grunnen implisitt. Og når du sier du skal «ut å gå tur i naturen» høres det også rart ut for meg.  Det er vel bare snakk om å gå en tur. Pirk, jeg vet. Men kanskje verdt å tenke over slike formuleringer, ihvertfall i skolestilene der det pøses på med altfor mange detaljer om uvesentligheter. Blir setningene smør på flesk i tillegg er det tungt å lese.

• Liker 20
Skrevet

Jeg forstår godt at i hans kultur betyr det å få en sønn mye, men skulle det bli en til og det også ble en jente.  Han vil helt sikkert elske henne like høyt som den eldste. Vil han da gjerne ha en til i håp om en gutt? M. begynner jo å bli godt voksen.

• Liker 3
Skrevet
Manannan skrev (11 minutter siden):

Jeg syns det er så snodig hvordan MA formulerer seg mange ganger. Som i dag i underteksten til bildet i det innlegget der det er snakk om kanskje å få et barn til. Det er altså et bilde fra de var på tur «og grillet mat over åpen flamme». Du kan sette punktum etter grillet - resten er i grunnen implisitt. Og når du sier du skal «ut å gå tur i naturen» høres det også rart ut for meg.  Det er vel bare snakk om å gå en tur. Pirk, jeg vet. Men kanskje verdt å tenke over slike formuleringer, ihvertfall i skolestilene der det pøses på med altfor mange detaljer om uvesentligheter. Blir setningene smør på flesk i tillegg er det tungt å lese.

Formuleringsevnen har aldri vært bra, blir veldig skolestil over det hele, og ofte mange selvfølgeligheter i setningene som gjør de alt for lange

• Liker 12
Skrevet

For meg som norsk hadde det vært superrart om min mann hadde blitt skuffet over en datter. Tror jeg hadde bedt ham om å gå til psykolog for sin absurde tenkning.Akkurat der er jeg veldig glad for at jeg ikke er gift med en muslim, for slikt tullball hadde jeg ikke orket å høre på ;) .Av alle dyrearter i denne verden er det mennesket med den største hjernen som henger seg opp i kjønn,kan aldri tenke meg at en ku hadde fått kjeft av oksen fordi hun hadde født en hunnkalv 😄.

• Liker 15
Skrevet
JaVel skrev (19 minutter siden):

For meg som norsk hadde det vært superrart om min mann hadde blitt skuffet over en datter. Tror jeg hadde bedt ham om å gå til psykolog for sin absurde tenkning.Akkurat der er jeg veldig glad for at jeg ikke er gift med en muslim, for slikt tullball hadde jeg ikke orket å høre på ;) .Av alle dyrearter i denne verden er det mennesket med den største hjernen som henger seg opp i kjønn,kan aldri tenke meg at en ku hadde fått kjeft av oksen fordi hun hadde født en hunnkalv 😄.

Nå er det vel mannen som har «skyld» i hvilket kjønn det blir, så han får skylde på seg selv🤪

• Liker 18
Skrevet

Merkelig hvordan hun formulerer seg eller så skjønner jeg ikke den gammeldagse tenkemåten til tyrkeren. Han vil ha et barn til fordi han ønsker seg en gutt? Stakkars barn da om det blir en jente. En mann med slike holdninger ville jeg virkelig aldri giftet meg med. 

• Liker 12
Skrevet
Surikatt skrev (15 minutter siden):

Merkelig hvordan hun formulerer seg eller så skjønner jeg ikke den gammeldagse tenkemåten til tyrkeren. Han vil ha et barn til fordi han ønsker seg en gutt? Stakkars barn da om det blir en jente. En mann med slike holdninger ville jeg virkelig aldri giftet meg med. 

Hun sier hun tror det har å gjøre med å føre navnet videre. Hun svarer at hun ikke har byttet etternavn for å ha samme etternavn som sine barn. Så da skjønner jeg enda mindre. Om datra har hennes etternavn også. Og om hun da får en sønn skal han ha H sitt etternavn mens de andre har hennes. Forklaringen henger jo ikke på grep

• Liker 15
Skrevet
JaVel skrev (55 minutter siden):

Surikatt skrev (25 minutter siden):

Tror vi skal ta alt med en klype salt! Hun er en blogger og jeg tenker hun konstruerer historier og problemstillinger for å ha noe og skrive om, som skaper engasjement. Og igjen så biter leserne på. Det ser vi bevis på her i denne tråden. Senk skuldrene og la M holde på, men ikke gi henne den oppmerksomheten hun så gjerne vil ha. Da tror jeg på sikt at hun, og ikke minst H, får et enklere liv uten for mye drama og spekulasjoner, 

• Liker 11
Skrevet

Jeg personlig har aldri forstått meg på kritikken som Mette har fått. Kanskje litt i starten da ting gikk litt fort for seg, men hun virker som en utrolig god mor, hun er omsorgsfull og ærlig, og jeg har veldig sansen for henne. Jeg synes hun for mye ufortjent kritikk og alt hun gjør er galt. Hun er kanskje litt sånn vinglepetter, men vi er alle forskjellige. Det er det jeg liker med sosiale medier-det er mange forskjellige personligheter og jeg synes det er artig å følge med på mettes liv. Synes også det er flott at hun ikke Viser barna på sosiale medier. Husker hun fikk så pes for å vise barna, og da hun tok beslutningen om å skåne de helt så får en kritikk for det også. Da forstår ikke folk hvorfor ikke hun kan dele navn, bare viser deler av barnet osv. Hun kan ikke tilfredsstille alle jeg håper at Mette klarer å slutte å lese her inne, For hun er mer en god nok og hun er en skikkelig bra person. Det er enkelte, ofte faktisk den beste skyldig sosiale medier så blir huggestabber og ble drevet heksejakt etter. Jeg heier hvertfall på deg Mette, og jeg håper virkelig at du klarer å overse jeg hater den får. Noen kaller det konstruktiv kritikk, og ja noe av det er også det. Men mest av alt så er det nysgjerrige mennesker, folk som leter etter feil fordi de rett og slett ser seg ut et menneske og skal ta deg på alt det de finner. Det er det som dessverre er de negative med å være offentlig.

• Liker 18
Skrevet

Aner ikke om yngstedatteren har H eller M sitt etternavn? M virker ikke tradisjonell i tankegangen, så forundrer meg ikke om datteren deres heter Ask som moren. 

• Liker 3
Skrevet
JaVel skrev (47 minutter siden):

Aner ikke om yngstedatteren har H eller M sitt etternavn? M virker ikke tradisjonell i tankegangen, så forundrer meg ikke om datteren deres heter Ask som moren. 

Hun skriver jo at det handler om at gutter fører slekten videre, og ikke bare i navnet. Kanskje det derfor ikke er så viktig hva datteren heter til etternavn; døtre er uansett parenteser i familiehistorien. Det er en evt. sønn som er av betydning når det gjelder videreføring av slekten og tipper H i større grad ville insistert på at en sønn skulle bære hans etternavn.

Jeg kjenner ikke kulturen eller H (eller M, for så vidt), så bare gjetninger fra min side.

• Liker 5
Skrevet
JaVel skrev (52 minutter siden):

Sikkert hennes. Det er hun hun som bestemmer alt, H må jo bare ta til takke med at ting blir sånn som hun vil. 

• Liker 11
Skrevet
Nussepus skrev (27 minutter siden):

Sikkert hennes. Det er hun hun som bestemmer alt, H må jo bare ta til takke med at ting blir sånn som hun vil. 

Jeg ser ikke på H som et stakkars offer, han kunne valgt å gifte seg med en tradisjonell kvinne fra landsbygda i Tyrkia,men han valgte M. 

• Liker 15
Annonse
Skrevet

Alle som har hatt naturfag på skolen skjønte vel at den nyheten var en spøk.

• Liker 7
Skrevet
JaVel skrev (16 timer siden):

For meg var det skuffende og veldig rart at ikke vår tredje sønn ble ønsket velkommen til verden med like stor jubel som de forrige to. Hadde såvidt kommer hjem fra barsel da kommentarer som « når skal jenta komme da? Nå er du «kjærring», stakkars du kommer aldri tii å få god kontakt med barnebarn, du vet de følger jenta.»  Jeg hadde flere venninner som åpenlyst ønsket seg veeeeldig døtre. 

• Liker 3
Skrevet
Zenhouse skrev (13 minutter siden):

For meg var det skuffende og veldig rart at ikke vår tredje sønn ble ønsket velkommen til verden med like stor jubel som de forrige to. Hadde såvidt kommer hjem fra barsel da kommentarer som « når skal jenta komme da? Nå er du «kjærring», stakkars du kommer aldri tii å få god kontakt med barnebarn, du vet de følger jenta.»  Jeg hadde flere venninner som åpenlyst ønsket seg veeeeldig døtre. 

Ja føler at norske kvinner først og fremst ønsker seg døtre, men samtidig er ikke hele samfunnet her bygd opp rundt dette å få døtre, slik Tyrkia er bygd opp rundt det å få sønner. 

• Liker 2
Skrevet
JaVel skrev (3 minutter siden):

Ja føler at norske kvinner først og fremst ønsker seg døtre, men samtidig er ikke hele samfunnet her bygd opp rundt dette å få døtre, slik Tyrkia er bygd opp rundt det å få sønner. 

Ja ser den. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mette: det bordet der har du gnålet om i lang tid nå,på tide å sette planene ut i drift. Sett det på verandaen/plattingen i oppholdsvær, puss det, vask det, tørk det,lakk det, tørk det og lakk det ett strøk til. En dag med sol, så får du gjort alt det der. Å vipps har dere ett "nytt" bord. 

Dere går 2 voksene der hjemme, det skulle ikke være noe problem å få gjort færdi det der. Bruk litt av all tiden dere sitter i sofaen å spiset,drikker te og ser tv på oppussing og vedlikehold, så får dere fort ett mer aktivt og innholdsrikt liv. Da har du mye å blogge om i tillegg,fot oppussing og innredning er noe du liker å drive med.

Som vi sier her i trønderlag "man må bare få marken ut av ræva!"

Endret av Flettfrid
La til tekst
  • Liker 33
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...