FotbaIlflua Skrevet 29. mars 2021 #11681 Skrevet 29. mars 2021 Jammf skrev (8 minutter siden): Den viktigste formen for kvalifisering når man velger å søke jobb som ufaglært i Norge må jo være å ta førerkortet. Ordne barnevakt nå og ut å kjør God ide! Men hun har ikke penger til at H skal kunne ta førerkort. 4
AnAngel Skrevet 29. mars 2021 #11682 Skrevet 29. mars 2021 Lady T skrev (På 28.3.2021 den 11.49): Dette er jo selvsagt "naboen" når de går på vår skole. Jeg visste det fordi de har vært mange ganger på TV2, i VG, ukeblader og selvsagt i lokalavisen. Rettelse: Obs, ser nå at du spurte om hvorfor jeg begynte å lese bloggen. Jeg leser ikke bloggen fast (leser ingen blogger fast..), men kikker av og til innom morens insta, blogg og andre steder der hun er synlig. Man får jo med seg litt når noen er i nyhetsbildet. Ok, da tolker jeg det som at du ble nysgjerrig pga moren nå ble en "kjent" person for deg, og derfor begynte å lese? Det tenker jeg er helt naturlig i så fall. Samtidig er det akkurat dette bloggere bør ha i mente når de deler. Tipper brorparten av foreldrene i ditt barns klasse følger denne moren på sosiale medier. Det må nesten Mette også regne med at foreldre, naboer m.m. gjør. Og har sine meninger og tolkninger om det de leser. Hun har jo også vært i media. Selv om ikke alle deler sine observasjoner på et forum. Det blir både kritisert og opphøyet, alt etter hvordan leseren tolker budskapet. Som flere har påpekt; barn skal få eie sin historie. Jeg synes heller ikke noe om foreldre som i hytt og gevær deler barnas 6- ere. Tenk å måtte leve opp til slike høye forventninger fra både fjerne og nære! 10
CMarie Skrevet 29. mars 2021 #11683 Skrevet 29. mars 2021 FotbaIlflua skrev (59 minutter siden): God ide! Men hun har ikke penger til at H skal kunne ta førerkort. Antakelig ikke, med forhåndsbetalt sommerferie, som ikke ser helt beskjeden ut. Prioritering, prioritering, prioritering. 16
FotbaIlflua Skrevet 29. mars 2021 #11684 Skrevet 29. mars 2021 CMarie skrev (14 minutter siden): Antakelig ikke, med forhåndsbetalt sommerferie, som ikke ser helt beskjeden ut. Prioritering, prioritering, prioritering. Mtp at han ikke har førerkort fra Tyrkia og at han er fullstendig ukjent med trafikkmønsteret og reglene her kommer det til å ta tid å ta lappen her. Mange kjøretimer=dyrt. Det koster nesten en tusenlapp pr kjøretime nå, så lappen kan fort koste opp mot 100k. 12
CMarie Skrevet 29. mars 2021 #11685 Skrevet 29. mars 2021 FotbaIlflua skrev (7 minutter siden): Mtp at han ikke har førerkort fra Tyrkia og at han er fullstendig ukjent med trafikkmønsteret og reglene her kommer det til å ta tid å ta lappen her. Mange kjøretimer=dyrt. Det koster nesten en tusenlapp pr kjøretime nå, så lappen kan fort koste opp mot 100k. Huff ja, det er kjempedyrt. Mente at sertifikat kunne være smartere og prioritere fremfor en dyr sommerferie. Både mtp muligheter for jobb og større fleksibilitet i hverdagen. Kjøring av barn, Mettes nattevakter osv. 13
FotbaIlflua Skrevet 29. mars 2021 #11686 Skrevet 29. mars 2021 CMarie skrev (1 minutt siden): Huff ja, det er kjempedyrt. Mente at sertifikat kunne være smartere og prioritere fremfor en dyr sommerferie. Både mtp muligheter for jobb og større fleksibilitet i hverdagen. Kjøring av barn, Mettes nattevakter osv. Jeg er helt enig med deg 🙂 5
ClusterOfGrapes Skrevet 29. mars 2021 #11687 Skrevet 29. mars 2021 FotbaIlflua skrev (26 minutter siden): Mtp at han ikke har førerkort fra Tyrkia og at han er fullstendig ukjent med trafikkmønsteret og reglene her kommer det til å ta tid å ta lappen her. Mange kjøretimer=dyrt. Det koster nesten en tusenlapp pr kjøretime nå, så lappen kan fort koste opp mot 100k. Norsken bør nok være på plass før han begynner med kjøretimer om han skal klare å ta teoriprøven og å kommunisere godt med kjørelærer. Trafikkregler er stort sett internasjonale, men kjørekulturer er nok forskjellige. Tenker at førerkortet hans ligger langt der fremme et sted, i alle fall etter han har lært seg norsk godt. Men det hadde nok vært smart med lappen mtp jobbmuligheter og i det praktiske i hverdagen. 12
Trua Skrevet 29. mars 2021 #11688 Skrevet 29. mars 2021 Booket og betalt for dyr sommerferie og så går hun ut og tigger penger til karantenehotell. SKAMMELIG og så ble det jo ikke hotell. Betal tilbake hver krone du tigget Mette A 23
CMarie Skrevet 29. mars 2021 #11689 Skrevet 29. mars 2021 Trua skrev (4 minutter siden): Booket og betalt for dyr sommerferie og så går hun ut og tigger penger til karantenehotell. SKAMMELIG og så ble det jo ikke hotell. Betal tilbake hver krone du tigget Mette A Forsto det slik at giverne ikke ville ha pengene tilbake, men at de heller kunne bruke pengene til noe koselig. 4
GhostHug Skrevet 29. mars 2021 #11690 Skrevet 29. mars 2021 Jammf skrev (2 timer siden): Den viktigste formen for kvalifisering når man velger å søke jobb som ufaglært i Norge må jo være å ta førerkortet. Ordne barnevakt nå og ut å kjør H snakker jo ekstremt gebrokkent engelsk. Jeg skjønner ikke helt hva slags jobb man da kan få i Norge?😕 14
Flettfrid Skrevet 29. mars 2021 #11691 Skrevet 29. mars 2021 Twinkle~ skrev (2 minutter siden): H snakker jo ekstremt gebrokkent engelsk. Jeg skjønner ikke helt hva slags jobb man da kan få i Norge?😕 Kanskje det er noen som f.eks kan tyrkisk som kan ansette han 😊 1
FotbaIlflua Skrevet 29. mars 2021 #11692 Skrevet 29. mars 2021 Flettfrid skrev (9 minutter siden): Kanskje det er noen som f.eks kan tyrkisk som kan ansette han 😊 Han vil, ref Mette, hverken jobbe i serveringsbransjen eller ha kontakt med det tyrkiske miljøet, det begrenser jo mulighetene kraftig 😅 16
GhostHug Skrevet 29. mars 2021 #11694 Skrevet 29. mars 2021 Anya66 skrev (5 minutter siden): Åssen vet dere at ferien er dyr? Norgesferie er alltid dyrt🥲 6
Tildittbeste Skrevet 29. mars 2021 #11695 Skrevet 29. mars 2021 FotbaIlflua skrev (26 minutter siden): Han vil, ref Mette, hverken jobbe i serveringsbransjen eller ha kontakt med det tyrkiske miljøet, det begrenser jo mulighetene kraftig 😅 Nei men mulig de må innse at han ikke kan velge fra øverste hylle. Men frem til nå har de egentlig hatt litt gullhår i ræ... så kan jo hende flaksen ikke helt har tatt slutt å at han får seg jobb ganske raskt 3
Tildittbeste Skrevet 29. mars 2021 #11696 Skrevet 29. mars 2021 Anya66 skrev (12 minutter siden): Åssen vet dere at ferien er dyr? Er jo bare å sjekke pris bare på bobil leie. Og meg bekjent har det aldri vært billig i dyreparken mitt i sommerferien 10
ClusterOfGrapes Skrevet 29. mars 2021 #11697 Skrevet 29. mars 2021 (endret) Twinkle~ skrev (5 timer siden): H snakker jo ekstremt gebrokkent engelsk. Jeg skjønner ikke helt hva slags jobb man da kan få i Norge?😕 Han skal visst på et jobbintervju i dag. Der finnes jo noen jobber der en ikke trenger å være så kommunikativ. F.eks. lagerarbeid, ryddehjelp, enklere jobber i industrien etc. Om han ikke snakker helt perfekt engelsk, så virker det som om han likevel gjør seg rimelig bra forstått. Endret 29. mars 2021 av ClusterOfGrapes Feil bøying av et ord 6
CMarie Skrevet 29. mars 2021 #11698 Skrevet 29. mars 2021 Anya66 skrev (32 minutter siden): Åssen vet dere at ferien er dyr? Dette har hun skrevet selv: Kjøre fra Bergen til Stavanger-området med egen bil. Hente bobil og så kjøre til Kristiansand. Booket campingplass. Bestilt billetter til Dyreparken med Kaptein Sabeltanns show. For meg høres det ganske dyrt ut. Bensin, bom, campingplass, mat, drikke og ekstra kos. Samt Dyreparken er dyr. 13
Alauda Skrevet 29. mars 2021 #11699 Skrevet 29. mars 2021 FotbaIlflua skrev (59 minutter siden): Han vil, ref Mette, hverken jobbe i serveringsbransjen eller ha kontakt med det tyrkiske miljøet, det begrenser jo mulighetene kraftig 😅 Her kan det hende pandemien faktisk kan hjelpe. På grunn av den er det for tiden stor mangel på både håndverkere, omsorgsarbeidere og ufaglært arbeidskraft i Norge. 3
Flettfrid Skrevet 29. mars 2021 #11700 Skrevet 29. mars 2021 FotbaIlflua skrev (3 timer siden): Han vil, ref Mette, hverken jobbe i serveringsbransjen eller ha kontakt med det tyrkiske miljøet, det begrenser jo mulighetene kraftig 😅 Forsto det slik at han var på fisketur sammen med en tyrker etter karantene var ferdig, 1-2 uker siden. 3
Fremhevede innlegg